Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og voksen hund!


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Nå har valpen vært her i snart en uke og Terho er en drøm med Lupin! Lupin kan løpe etter, hoppe på, sleike, smiske, ta fra godbiter og styre på, han går bort når han får nok og Lupin lar han være i fred. I tillegg sover jo Lupin en del!

Men, innimellom får Terho nok og sier ifra! Knurring, vise tenner og i sta glefset han etter han, valpen hylte som bare en valp kan, men to sekunder senere var alt ok og valpen gikk for å legge seg og Terho la seg i sofaen. Nå fem minutter senere leker de igjen.

Hvor setter man grensa? Når er det "nok" i forhold til vanlig oppdragelse? Hvordan oppdrar de egentlig? Jeg har jo lest bøker o.s,v, men aldri opplevd det da :-) Og jeg oppfatter jo ting anderledes enn hva de gjør! Å stikke huet inn i munnen er f.eks sært for meg, men helt normalt for de gitt!

Ellers er de eneste gangene Terho knurer på valpen kl 4 om natta når valpen vil leke og Terho vil sove, og da skjønner jeg han jo ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat samme som med mine hunder i begynnelsen da hund nr 2 kom :)
Det gikk noen dager før han på 5år satte lille vofsen på 10 uker på plass, men det var nødvendig.. Den nye hunden må lære sin plass i flokken, samt lære å respektere den eldste hunden - på samme måte som den må lære å respektere eierne sine :)

Den hunden jeg hadde fra før er veldig var om hoftene sine, og liker ikke når vi kommer bakfra, eller når valpen gjør det, og det vet vi jo, så når vi hører ett lite knurr så stopper vi jo valpen..

Hadde jeg vært deg ville jeg stoppa valpen om den skulle til å begynne å gjøre noe du vet den eldste ikke liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har roa seg nå etter den "store" advarselen til mini! Dog er jeg veldig glad Terho ikke er så glad i godbiter, normalt legger han de gjerne fra seg fordi det ikke er noe godt, spytter ut små godtbiter o.l. så at Lupin tar de bryr han seg minimalt om! Han har dog noen favoritter, og da er det et knurr og Lupin holder seg unna akkurat der og da! Helt til Terho ser en annen vei, da stjeler han den ^^,

De spiser fra samme matskål og (og den er ikke stor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon frise på 4 år og skal ha en til iløpet av vinteren. Har dere noen tips for hvordan jeg bør introdusere de for hverandre? Og bør de ha vært sitt bur å sove i om natten? Både i begnnelsen og senere? Har skjønt at det er en del å tenke på npr man får en hund til, men en stor grunn til at jeg vil ha to hunder er den jeg har en utrolig sosial og er aldri sint på andre hunder. De eneste gangene han har knurret på andre hunder er noen få gangerår når han har blitt glefset etter av andre.

På forhånd takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon frise på 4 år og skal ha en til iløpet av vinteren. Har dere noen tips for hvordan jeg bør introdusere de for hverandre? Og bør de ha vært sitt bur å sove i om natten? Både i begnnelsen og senere? Har skjønt at det er en del å tenke på npr man får en hund til, men en stor grunn til at jeg vil ha to hunder er den jeg har en utrolig sosial og er aldri sint på andre hunder. De eneste gangene han har knurret på andre hunder er noen få gangerår når han har blitt glefset etter av andre.

På forhånd takk for tips:-)

Hvorfor skal de sove i bur?

Jeg bruker å la nye valper hilse på den eldre på et nøytralt sted, og så tatt det derfra. Vanskelig å si noe konkret siden de er så individuelle at det som funker på en ikke trenger å funke på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de sove i bur?

Jeg bruker å la nye valper hilse på den eldre på et nøytralt sted, og så tatt det derfra. Vanskelig å si noe konkret siden de er så individuelle at det som funker på en ikke trenger å funke på en annen.

Han jeg allerede har sover i bur om natten, han går inn selv når han er trøtt. Jeg begynte med det ganske tidlig, fordi han hadde en tendens til å tygge på ledninger, så da var det tryggest å ha han i bur om natten. Og nå trives han med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon frise på 4 år og skal ha en til iløpet av vinteren. Har dere noen tips for hvordan jeg bør introdusere de for hverandre? Og bør de ha vært sitt bur å sove i om natten? Både i begnnelsen og senere? Har skjønt at det er en del å tenke på npr man får en hund til, men en stor grunn til at jeg vil ha to hunder er den jeg har en utrolig sosial og er aldri sint på andre hunder. De eneste gangene han har knurret på andre hunder er noen få gangerår når han har blitt glefset etter av andre.

På forhånd takk for tips:-)

Her er et par andre tråder om temaet, med mange gode tips og tanker:

http://hundesonen.no/forum/topic/53499-naar-ei-trollbolle-blir-storesoester/

http://hundesonen.no/forum/topic/60465-introduksjon-av-ny-valp-hvordan-gaa-frem/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...