Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer hvis man glemmer ormekuren på 28-dagerskur?


simira
 Share

Recommended Posts

Vi startet på 28-dagerskur før vi reiste til England. Av en eller annen grunn regnet jeg 31 dager istedet for 28, og tenkte at vi har enda god tid. Kom heldigvis på det i tide, så vi rekker innen 28 dager, men hva hadde skjedd om vi hadde glemt det? Det er jo ingen som har noe oversikt når vi har vært hvor, så hadde det i praksis spilt noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du øker resistensen til parasittene, slik at behandlingen på sikt blir ubrukelig. Hvilket medfører økt spredning av parasitter, økt sykdomsrate og økt dødsrate.

Hvordan kan man øke resitensen ved å gi ved 31 idager istede for 28 dager?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du øker resistensen til parasittene, slik at behandlingen på sikt blir ubrukelig. Hvilket medfører økt spredning av parasitter, økt sykdomsrate og økt dødsrate.

Tull. De fleste ormekurer er engangsdose, eventuelt tre påfølgende dagers doser. Det eneste som kan gi resistens er for LAV dose, enten den gies en gang eller hver mnd.

Simira; muligheten for å bli stoppet i tolla og nektet innreise uten å gi ny dose ormekur er vel den eneste sanksjonen pr dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man øke resitensen ved å gi ved 31 idager istede for 28 dager?

Nå svarte jeg på spørsmålet "hva skjer hvis man glemmer ormekuren" som i at man ikke gir den siste pillen. Ikke at man utsetter å gi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor den blir resistens av den grunn heller jeg da?

Fordi jeg går ut i fra at årsaken til den ekstra dosen er for å ta de parasittene man evt ikke tar på runde 1 - men for all del. Man tar den kanskje bare for moroskyld eller fordi det skal være ekkelt og vanskelig for folk å reise inn/ut av landetz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg går ut i fra at årsaken til den ekstra dosen er for å ta de parasittene man evt ikke tar på runde 1 - men for all del. Man tar den kanskje bare for moroskyld eller fordi det skal være ekkelt og vanskelig for folk å reise inn/ut av landetz

Og da blir ormen resistent?

Det som skjer er vel at hvisomatte hunden har blitt smittet i utlandet så havner den her i Norge, har ikke noe med resistens å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. De fleste ormekurer er engangsdose, eventuelt tre påfølgende dagers doser. Det eneste som kan gi resistens er for LAV dose, enten den gies en gang eller hver mnd.

Simira; muligheten for å bli stoppet i tolla og nektet innreise uten å gi ny dose ormekur er vel den eneste sanksjonen pr dags dato.

Det står jo oppført i passet når dere har vært hos veterinæren for å gi pillene. Kjipt å bli stoppet når man har gått over 28 dager.

Så lenge vi er i landet og evt tar ny ormekur når vi skal ut/inn igjen så har jo ikke det noe å si.

Hos dyrlegen fikk vi også faktisk beskjed om at vi ikke trenger å "avslutte" 28-dagerskuren så lenge vi ikke skal ut igjen med det første, bekreftet av dyrlegen og sekretær. Nå gir vi kur uansett, siden hundene spiste mye rart i England (selv om de vel ikke har den fryktede revbendelormen), men da vet vi jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg går ut i fra at årsaken til den ekstra dosen er for å ta de parasittene man evt ikke tar på runde 1 - men for all del. Man tar den kanskje bare for moroskyld eller fordi det skal være ekkelt og vanskelig for folk å reise inn/ut av landetz

Det er vell heller for og ta knekken på parasitter den evt måtte ha fått etter sist runde med kur. Det er jo greia med og ta hver 28 dag, at man skal slippe og ta hver gang man skal reise til utlandet, ikke fordi man ikke tar knekken på ormen etter 1 behandling. Problemet er jo at det ikke er preventivt, derfor vil jo en behandling kun ta knekken på evt parasitter hunden har før behandling, de den evt måtte pådra seg etterpå vil ikke bli påvirket av tidligere kurer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din del, for min del forholder jeg meg enda til en logisk tanke som får forbli en utestet hypotese. Google gir en haug resultater...

https://www.google.no/search?q=deworming+dogs+resistant+parasites&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

Eh? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Resistens skjer når man feil doserer, dvs gir for lite så ormen ikke dør. Det er jo ikke saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er/var tilbake for lenge siden. ;)

Da er det jo ingen problem :) Den 28.dagerskuren er for de som ofte reiser ut og inn fra Norge. Dersom du hadde glemt den, så ville kuren ikke vært gyldig lengre - og du ville vært nødt til å få ny kur før du reiste neste gang :) Det hadde ikke hatt noe å si for hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ingen problem :) Den 28.dagerskuren er for de som ofte reiser ut og inn fra Norge. Dersom du hadde glemt den, så ville kuren ikke vært gyldig lengre - og du ville vært nødt til å få ny kur før du reiste neste gang :) Det hadde ikke hatt noe å si for hunden :)

Vi startet den fordi vi først skulle til England og så til Sverige, alt innenfor en måned. Det eneste jeg hadde misforstått var at jeg trodde vi måtte avslutte kuren etter vi var ferdige å reise også. Men nå tok vi som nevnt en kur uansett, siden hundene spiste så mye rart i England.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke...

Denne parasitten blir kjønnsmoden etter 28 dager,og jeg mener å huske (kan hende jeg husker feil) at Praziquantel (virkestoffet i medisinen mot denne parasitten) ikke tar egg.

Derfor er det viktig å ikke glemme "å kure" på dag 28.

Men på de som behandler enkeltvis for hver gang de reiser gir jo bare en gang de også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spm ang dette med ormekur (tar det i denne tråden, jeg).

Virker kuren umiddelbart, eller varer den? Jeg har trodd at en kur tar det som evt er der før man gir kur. Men om man skal en dag eller to til sverige, kan man gi kuren før man drar, og før hunden blir utsatt for smitte. Så hvordan funker ormekuren egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på de som behandler enkeltvis for hver gang de reiser gir jo bare en gang de også?

Det er i allefall slik at skal man starte på en 28 dagers kur, så må man få to kurer/tabletter før man kan reise. Om det er slik når man bare skal behandle for 1 helg, så vet jeg ikke..

Men det er ikke påkrevd å kure når man er tilbake, som en avsluttning. Så man kan fint starte på en 28dagers kur, også la vær å gi flere. Da kan man feriere i utlandet i 28 dager. Hunden skal da være "reservert" for den parasitten iløpet av de 28 dagene, og dersom man fortsatt er i utlandet når 28 dager er gått, ja da er den utsatt for smitte. Tablett må gis av veterinær, så dersom man ikke reiser ofte så ser jeg ikke vitsen med å måtte dra til veterinæren en gang i måneden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på de som behandler enkeltvis for hver gang de reiser gir jo bare en gang de også?

Men et spm ang dette med ormekur (tar det i denne tråden, jeg).

Virker kuren umiddelbart, eller varer den? Jeg har trodd at en kur tar det som evt er der før man gir kur. Men om man skal en dag eller to til sverige, kan man gi kuren før man drar, og før hunden blir utsatt for smitte. Så hvordan funker ormekuren egentlig?

Kuren virker "umiddelbart", dvs den bruker sikkert et par dager på å få ting ut av systemet. Men om du gir kuren fem dager (maks) før du kjører inn i Norge fra Utlandet så kan hunden i prinsippet ha fått ormen i løpet av disse dagene. Så et ubehagelig hull i de nye reglene.

Det er i allefall slik at skal man starte på en 28 dagers kur, så må man få to kurer/tabletter før man kan reise. Om det er slik når man bare skal behandle for 1 helg, så vet jeg ikke..

Men det er ikke påkrevd å kure når man er tilbake, som en avsluttning. Så man kan fint starte på en 28dagers kur, også la vær å gi flere. Da kan man feriere i utlandet i 28 dager. Hunden skal da være "reservert" for den parasitten iløpet av de 28 dagene, og dersom man fortsatt er i utlandet når 28 dager er gått, ja da er den utsatt for smitte. Tablett må gis av veterinær, så dersom man ikke reiser ofte så ser jeg ikke vitsen med å måtte dra til veterinæren en gang i måneden..

Det var det vi gjorde. Vi skulle over x antall grenser innenfor en måned, og startet på en 28-dagers kurs ved å gi to kurer innenfor 28 dager FØR vi reiste. Nå er vi ferdige med å reise, og trenger derfor ikke, ifølge reglene, å avslutte denne kuren. Når vi skal ut av landet igjen om et års tid behandler vi som normalt. Nok et hull, siden hundene kan ha blitt smittet flere ganger i løpet av tiden etter siste kur, så vi valgte å avslutte kuren med en behandling uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuren virker "umiddelbart", dvs den bruker sikkert et par dager på å få ting ut av systemet. Men om du gir kuren fem dager (maks) før du kjører inn i Norge fra Utlandet så kan hunden i prinsippet ha fått ormen i løpet av disse dagene. Så et ubehagelig hull i de nye reglene.

Det var det vi gjorde. Vi skulle over x antall grenser innenfor en måned, og startet på en 28-dagers kurs ved å gi to kurer innenfor 28 dager FØR vi reiste. Nå er vi ferdige med å reise, og trenger derfor ikke, ifølge reglene, å avslutte denne kuren. Når vi skal ut av landet igjen om et års tid behandler vi som normalt. Nok et hull, siden hundene kan ha blitt smittet flere ganger i løpet av tiden etter siste kur, så vi valgte å avslutte kuren med en behandling uansett.

Jeg skjønner, dere har gjort alt rett. Jeg vil bare si at jeg tror jo at kuren gjør hunden reservert for smitte i 28 dager frem i tid, så dersom man er tilbake i Norge innen 28 dager, så kan ikke hunden ha blitt smittet i utlandet. Altså det er ingen hull der...

Edit: Jeg personlig tror kuren virker både slik at den fjerner det som evt er i hunden fra før, og reserverer hunden for smitte frem i tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...