Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge kurs?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier, hvordan velger man hvilket kurs man er villig til å legge sine penger i?

Man vil jo gjerne gå ut av kurset og føle at man har fått noe ut av det, og da er det jo endel som skal klaffe.

Selv ser jeg for tiden etter et valpekurs, men føler de fleste er rettet mot helt ferske nybegynnere. Det føler jeg at kanskje kan bli feil for meg, jeg ønsker jo å tilrettelegge for en konkurransehund. Klart jeg kunne tatt det som miljøtrening, men da drar jeg heller på fellestreninger enn å legge igjen noen tusenlapper altså.

Føler kanskje det har mye med instruktør å si, og der ser det ut til å være ymse ute og går, særlig på valpekurs.

Har noen tips til hvordan man skal peile seg rundt? Kanskje tilogmed spesifikke tips til kurs i Asker & Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk

Rekketrening Jeg digget det, Amira digget det. Hun ble faktisk veldig god i lydighet av den typen trening. Hun lærte ikke ruta liksom, men hun fikk bra trykk og motivasjon på fvf og ble dreven på d

Lundqvist har vel fått en vestkantavdeling nå, så jeg kan anbefale dem. Grunnkurset deres går over to kvelder i uken, noe som kan være travelt å få til for de fleste (jeg drøyde i to år før vi tok

Lundqvist har vel fått en vestkantavdeling nå, så jeg kan anbefale dem.

Grunnkurset deres går over to kvelder i uken, noe som kan være travelt å få til for de fleste (jeg drøyde i to år før vi tok oss tid til det). Det jeg synes er bra med Lundqvist er at de har flere instruktører, som alle er utdannet hos dem (mange har utdannelse utover det også). Det er grupper, der alle deltakerene har en instruktør som er deres hovedansvarlige, men alle instruerer. Man får hjelp til og jobber med det man ønsker på det nivået man er. Du fyller ut et kundekort fra starten av med hva du ønsker å fokusere på.

Det jeg synes er bra med Lundqvist er at det er et veldig helhetlig og komplett opplegg med god oppfølging hele veien, og man får hjelp til å løse ALT. Om ikke "din" instruktør greier å løse et problem så trekker de inn andre instruktører fra samme gruppa eller andre Lundqvist-instruktører. Jeg har til gode å ikke få bra forslag til løsning på noe der tror jeg.

De har ikke valpekurs som sådan, men grunnkurs for alle hunder, der de deler opp gruppene (avhengig av antall deltakere, tror de har rundt 8-10 på hver gruppe med 2-3 instruktører) i stor grad fordelt etter alder men også litt etter nivå og ønsker.

De bruker godbit i innlæring, hovedsaklig lokking, men man kan godt bruke klikkertrening og shaping om man behersker det. De lærer også inn grensesetting ved hjelp av stoppkommando og potensielt fysisk korreksjon, men pusher deg ikke til å bruke det om du ikke vil.

Birgitta på Jar Hundeskole er også flink, men muligens litt av det samme basic opplegget som mange har. Men hun er opptatt av klikkertrening og aktivisering, og jeg tror det kan være et fint valpekurs for en kommende stjerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk jeg veldig individuell oppfølging, i tillegg til at jeg drev på med mye av mitt også (og gjorde at hun måtte lære de andre en del annet rart, fordi de hadde sett på Noomi. :lol: ).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk jeg veldig individuell oppfølging, i tillegg til at jeg drev på med mye av mitt også (og gjorde at hun måtte lære de andre en del annet rart, fordi de hadde sett på Noomi. :lol: ).

Ser hun faktisk har grunnferdighetskurs, da kommer man liksom direkte igang med treningen, også går det over 7 ganger (en gang i uken).

Jeg ønsker jo først og fremst kurs for å lære, men også for treningsmotivasjon. Det å ha 7 uker med noe å trene frem mot tror jeg vil være veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Asker hundeklubb, de har oppstart på valpekurs nå i høst. Veldig dyktige instruktører som jeg har gått for selv :) De konkurrerer selv og har spennende valpekurs med variert innhold! Asker hundeklubb har et utrolig hyggelig miljø, og nærmere 80 aktive ekvipasjer på alle nivåer. Hver tirsdag er det dessuten (gratis) lydighetstrening for klubbens medlemmer (type egentrening) hvor alle hjelper hverandre, det er veldig sosialt!

Edit: de er også veldig flinke til å tilpasse seg etter hver enkelt og ønsker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Asker hundeklubb, de har oppstart på valpekurs nå i høst. Veldig dyktige instruktører som jeg har gått for selv :) De konkurrerer selv og har spennende valpekurs med variert innhold! Asker hundeklubb har et utrolig hyggelig miljø, og nærmere 80 aktive ekvipasjer på alle nivåer. Hver tirsdag er det dessuten (gratis) lydighetstrening for klubbens medlemmer (type egentrening) hvor alle hjelper hverandre, det er veldig sosialt!

Edit: de er også veldig flinke til å tilpasse seg etter hver enkelt og ønsker osv.

Jeg så de skulle ha kurs, men det starter litt for tidlig, denne uken, og det er fortsatt to uker til jeg får Tetris. Men har snakket med Ylva som foreslo fellestreningene.

Men skulle mer enn gjerne gått valpekurs for henne, jeg var kjempeimponert når vi trene sammen henne. Kjempeflink til å lese ekvipasjen og komme med gode og konkrete råd.

jeg velger kurs etter instruktør, og når det kommer til valpekurs så velger jeg vekk de som har "frislipp".

Kom over et kurs som på nettsiden følte et behov for å spesifisere at de trente i henhold til norsk dyrelov, da ble jeg skeptisk gitt. Og helt enig med deg ang. frislipp, jeg er der for å trene og lære, ikke valpefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg velger kurs etter instruktør, og når det kommer til valpekurs så velger jeg vekk de som har "frislipp".

åh grøss. og de som har mange på kurset.

Jeg er superfornøyd med Gilabb. maks 6 ekvipasjer, ingen frislipp, ingen mengde lek ol. Alle var i bilene mellom øktene for å slappe av, en og en ute i innkallingsøvelser osv.

Nå skal jeg gå kurs i Follo da jeg spurte om det kunne rettes litt mot konkuranse ol.

Jeg nekter å gå på kurs hos de fleste i Oslo pga prisen rett og slett. Så mye penger er ikke et valpekurs verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var jo synd. Men anbefaler absolutt og melde deg inn i klubben, da kan du jo bli med på neste runde med kurs til våren ;)

Jeg er meldt inn, og kommer definitivt til å hoppe på første mulighet. Samt delta på fellestreninger så fort som mulig. Det virker rett og slett som en herlig og aktiv klubb. Det er jo ofte slik man finner gode kurs også :)

Takker meget for tipset, og ikke minst mulighet til å få en smakebit på trening i Kjørbokollen.

åh grøss. og de som har mange på kurset.

Jeg er superfornøyd med Gilabb. maks 6 ekvipasjer, ingen frislipp, ingen mengde lek ol. Alle var i bilene mellom øktene for å slappe av, en og en ute i innkallingsøvelser osv.

Nå skal jeg gå kurs i Follo da jeg spurte om det kunne rettes litt mot konkuranse ol.

Jeg nekter å gå på kurs hos de fleste i Oslo pga prisen rett og slett. Så mye penger er ikke et valpekurs verdt.

Jeg vil helst også holde meg i nærheten, skal jeg gå et kurs opptil 10 ganger over 5 uker så er det en fordel å slippe å kjøre en time hver vei. Hvis ikke hadde nok dørene åpnet seg mye mer, men det får man spare til helgekurs når jeg vet valpen er klar til å holde ut så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meldt inn, og kommer definitivt til å hoppe på første mulighet. Samt delta på fellestreninger så fort som mulig. Det virker rett og slett som en herlig og aktiv klubb. Det er jo ofte slik man finner gode kurs også :)

Takker meget for tipset, og ikke minst mulighet til å få en smakebit på trening i Kjørbokollen.

Jeg vil helst også holde meg i nærheten, skal jeg gå et kurs opptil 10 ganger over 5 uker så er det en fordel å slippe å kjøre en time hver vei. Hvis ikke hadde nok dørene åpnet seg mye mer, men det får man spare til helgekurs når jeg vet valpen er klar til å holde ut så lenge.

Ja,men jeg vurderte nesten å kjøre til vestfold fordi jeg trives så godt hos de. Det ville gå opp i opp med bensin osv kontra å betale 2500 i oslo :P heldigvis var ikke follo for dyrt også er det 15 min hjemmefra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk jeg veldig individuell oppfølging, i tillegg til at jeg drev på med mye av mitt også (og gjorde at hun måtte lære de andre en del annet rart, fordi de hadde sett på Noomi. :lol: ).

Ser hun faktisk har grunnferdighetskurs, da kommer man liksom direkte igang med treningen, også går det over 7 ganger (en gang i uken).

Jeg ønsker jo først og fremst kurs for å lære, men også for treningsmotivasjon. Det å ha 7 uker med noe å trene frem mot tror jeg vil være veldig lærerikt.

Aase er kjempeflink, om du vil dra til Gjelleråsen for kurs. Vi har gått flere kurs der, og har kommet et stykke i lp-treninga til Odin. Grunnferdighetskurs er jo også et veldig bra alternativ til valpekurs.

Ellers er det ganske mange nye canis-instruktører i Oslo nå, noen av dem er faste kursgjengere hos Aase og er ganske flinke (jeg vet dog ikke veldig mye om hvor flinke de er til å lære fra seg, siden vi stort sett har tatt imot instruksjon heller enn gitt).

Jeg er superfornøyd med Gilabb. maks 6 ekvipasjer, ingen frislipp, ingen mengde lek ol. Alle var i bilene mellom øktene for å slappe av, en og en ute i innkallingsøvelser osv.

Jeg nekter å gå på kurs hos de fleste i Oslo pga prisen rett og slett. Så mye penger er ikke et valpekurs verdt.

Hvor mye betaler du i bensin og bompenger på et helt valpekurs hos Gilabb? Hvis du drar t/r hver gang, eller hva du normalt sett gjør?

Ellers høres Gilabb ut som opplegget til de fleste kursene jeg går på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler du i bensin og bompenger på et helt valpekurs hos Gilabb? Hvis du drar t/r hver gang, eller hva du normalt sett gjør?

Ellers høres Gilabb ut som opplegget til de fleste kursene jeg går på.

usikker,sist jeg gikk bodde jeg i vestfold, utover det er jeg med på helgekurs og overnatter hos svigers osv. Men jeg vurderte å kjøre dit i uka om jeg bodde på røa, men gidder ikke nå pga dobbel bom i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekketrening er gått veldig bort nå, selv om det finnes unntakene. Men, da har man veldig ofte en annen metodebruk også....

nei det er det ikke :P var det hos en annen hundeskole samtidig som jeg gikk valpekurs på angie. Samt mange klubber som ikek oppdaterer treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekketrening er gått veldig bort nå, selv om det finnes unntakene. Men, da har man veldig ofte en annen metodebruk også...

Jeg har også sett at det sjelden er slik "rekketrening" på kurs og treninger, og faktisk tror jeg hundene (når de kan litt ting) har godt av litt slik trening også, jeg. Ikke minst førerne, så da MÅ forholde seg til andre hunder tett på og opprettholde kontakten med bikkja si.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min har rekketrening på sine fellestreninger. Genialt å være med på særlig siden de trener 5min unna meg (gangavstand). Der er det sitt og bli, også innkalling av en og en hund. Utrolig god trening på forstyrrelser.

Må vel ta litt trening på de kursene også, kan bli interessant nå som min mor også er instruktør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min har rekketrening på sine fellestreninger. Genialt å være med på særlig siden de trener 5min unna meg (gangavstand). Der er det sitt og bli, også innkalling av en og en hund. Utrolig god trening på forstyrrelser.

Må vel ta litt trening på de kursene også, kan bli interessant nå som min mor også er instruktør.

Nei, man skal ikke forkaste alle ting man gjorde "før i tida" :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er det ikke :P var det hos en annen hundeskole samtidig som jeg gikk valpekurs på angie. Samt mange klubber som ikke oppdaterer treningsmetoder.

Derfor ber man om anbefalinger på flinke, oppdaterte hundeskoler? Klubber er jo en helt annen sak, der betaler man vel ikke noe spesielt mye for det heller.

Tanten min har rekketrening på sine fellestreninger. Genialt å være med på særlig siden de trener 5min unna meg (gangavstand). Der er det sitt og bli, også innkalling av en og en hund. Utrolig god trening på forstyrrelser.

Må vel ta litt trening på de kursene også, kan bli interessant nå som min mor også er instruktør.

Jeg tenker det er forskjell på treninger (som det også gjerne er i klubber) og kurs jeg da. På trening kan man jobbe med det man på kurs skal ha tid og rom til å lære (. Synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er forskjell på treninger (som det også gjerne er i klubber) og kurs jeg da. På trening kan man jobbe med det man på kurs skal ha tid og rom til å lære (. Synes jeg. :)

Helt enig, derfor liker jeg dagens oppsett de fleste steder med en og en ekvipasje, da lærer man av og se på de andre og kan ta med seg tips fra alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell å trene på rekke med hunder som er drevne, enn innlæring på ferske hunder. Og siden vi snakker om valpekurs, er vel ikke innlæring av fri ved fot et slikt sted noe jeg hadde stilt opp på. :P Men har vært med på en del slike treninger med drevne konkurransehunder.

Men det er færre og færre som kjører den type trening på ferske hunder. På 90 tallet var jo det normalen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekketrening :heart:
Jeg digget det, Amira digget det. Hun ble faktisk veldig god i lydighet av den typen trening. Hun lærte ikke ruta liksom, men hun fikk bra trykk og motivasjon på fvf og ble dreven på dekk, sitt, innkalling og bli. Jeg har bare gode assosiasjoner med rekketrening, jeg! Positivt, mye lek med hundene når vi løste ut og veldig gøy og bli "drillet". Det i kombinasjon med at instruktør gjennomgår innlæring og hjelper hver enkelt underveis synes jeg fungerer veldig bra. Det er ikke sånn jeg holder kurs, men på lavere nivå og mer grunnleggende ferdigheter synes jeg absolutt det er både nyttig og gøy.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på et grunnkurs i konkurranselydighet som jeg er supefornøyd med så langt, i regi Canis Hundeskole. Vi trener èn og èn ekvipasje, og kursleder kommer med råd og innspill. Vi skal lære 17 grunnmomenter, men alt etter hvor mye hunden kan fra før så kan man lære inn ulike varianter/grader av disse momentene, slik at alle får noe som passer ens eget nivå.

Nå passer kanskje ikke dette en liten valp da, men er absolutt noe jeg vil anbefale når poden blir eldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...