Gå til innhold
Hundesonen.no

Reisevei til jobben?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååååå, først gå 1,5 kilometer til bussen, så sitte på bussen en halvtimes tid, så bytte fra 501 til 76bussen på Mortensrudkrysset (******* på jord i alt annet enn strålende solskinn), så sitte i tjue

Nå er det de færreste som er så skrantne som deg, så den unnskyldninga holder ikke for befolkninga som helhet, gitt.

Du bør vel også ta høyde for at utgifter til bomvei, rushtidsavgift, p-avgift etc kan komme til å øke betydelig i årene som kommer nettopp fordi det er ønske om å bedre kollektivtilbudet, og at man de

Ja, og køene kommer av at samtlige sitter i hver sin bil og trøkker... ;)

Da får man bedre kollektivtrafikken, det er ingen tvil om at jeg gladelig velger å sitte i bil 10-15min enn å sitte på buss og bytte tre ganger og bruke MINST 1 time. Altså, det er jo helt utrolig at kollektiv trafikk kan bruke en hel time på 10km.

Sjekket raskt for Hønefoss - Asker, og det er 1t og 20min, mens det med bil tar 45min. Det er også imot køen, så man påvirker ikke køen nevneverdig. Noe jeg ikke gjør idag heller, har ikke noe kø til jobben (foruten disse få dagene når jeg jobber på Skøyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det snakk om bil altså, jeg foretrekker det mange ganger over kollektivtrafikk. Men kø er jo fortsatt noe som kan oppstå, så det må jo testes ut.

Du bør vel også ta høyde for at utgifter til bomvei, rushtidsavgift, p-avgift etc kan komme til å øke betydelig i årene som kommer nettopp fordi det er ønske om å bedre kollektivtilbudet, og at man dermed ønsker å endre reisevanene til folk ved å avgiftsbelegge bruk av privat bil.

Da får man bedre kollektivtrafikken,

Det er nok ikke så enkelt som det høres ut som å gjøre dette. Vegnettet har ikke kapasitet til å ta unna eksisterende kollektivbehov, og utbygging av vegene bidrar jo oftest til å øke tilbudet til bilistene. Samtidig er det himla vanskelig å bygge ut i Oslo-grya og omegn pga veldig mye bygninger, boliger og folk, rett og slett. Lokalvegnettet er allerede sprengt og tunneler tar egentlig bare unna gjennomgangstrafikk. Det ER ikke enkelt - hadde det vært det, ville vi antakelig allerede hatt bedre tilbud :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel også ta høyde for at utgifter til bomvei, rushtidsavgift, p-avgift etc kan komme til å øke betydelig i årene som kommer nettopp fordi det er ønske om å bedre kollektivtilbudet, og at man dermed ønsker å endre reisevanene til folk ved å avgiftsbelegge bruk av privat bil.

Det er nok ikke så enkelt som det høres ut som å gjøre dette. Vegnettet har ikke kapasitet til å ta unna eksisterende kollektivbehov, og utbygging av vegene bidrar jo oftest til å øke tilbudet til bilistene. Samtidig er det himla vanskelig å bygge ut i Oslo-grya og omegn pga veldig mye bygninger, boliger og folk, rett og slett. Lokalvegnettet er allerede sprengt og tunneler tar egentlig bare unna gjennomgangstrafikk. Det ER ikke enkelt - hadde det vært det, ville vi antakelig allerede hatt bedre tilbud :).

Men dersom kollektivtilbudet bedrer seg, så er det jo bare å endre hvordan jeg kommer meg til jobb. Dette er jo kostnader som ville kommet uansett om jeg hadde forblidd i Bærum eller flyttet til Hønefoss. For min del er det jo også aktuelt og på sikt få meg jobb nærmere, men jeg tar utgangspunkt i hvordan ting er den dag idag. Særlig med tanke på at kontoret mitt flyttes til jul, til nye lokaler som forhåpentligvis vil være slik de neste årene.

Dessuten tror jeg ikke vi snakker om millionutgifter, slik som et tilsvarende hus i Bærum vil koste ekstra. (6-8mill kontra 2mill).

Har det vært snakk om å lage bompengepassering på nystrekka mellom sandvika og hønefoss?

Nja, jeg har ikke hørt noe, men det er vel helt logisk når man skal bruke penger på å utbedre en vei, da må de som bruker veien være med på å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom kollektivtilbudet bedrer seg, så er det jo bare å endre hvordan jeg kommer meg til jobb. Dette er jo kostnader som ville kommet uansett om jeg hadde forblidd i Bærum eller flyttet til Hønefoss.

Jeg vil anta at økte avgifter og utgifter til privatbilisme vil komme lenge før vi har et velfungerende kollektivtilbud, dessverre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at økte avgifter og utgifter til privatbilisme vil komme lenge før vi har et velfungerende kollektivtilbud, dessverre :).

Det er nok sikkert ja, og jeg tar til meg det du sier altså. Det er absolutt noe å ha i bakhodet, men jeg tror å pendle Hønefoss-Asker er noe jeg kunne taklet. Men skal som sagt prøve litt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert ja, og jeg tar til meg det du sier altså. Det er absolutt noe å ha i bakhodet, men jeg tror å pendle Hønefoss-Asker er noe jeg kunne taklet. Men skal som sagt prøve litt også :)

Det er jo mange som pendler fra Hønefoss til Oslo pr i dag, så det går nok helt fint altså :). Man må bare tenke over hva man er villig til å betale (og ikke minst har råd til å betale) i tid og penger for reisen :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*. De e fordi dåkk itj hi fått nån nye veia, de :P

Joho, dæm har bygga splitte ny E6Vest fra Alta, der dela va me bompæng! Me tunella å hele pakka, minst like fin som søringan sin veia ;)

Det kommer ny avlastningsvei sørover også, via Aronnes/Eiby, men den blir mest sannsynlig uten bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi være så pinlig nøyaktig har de jo fått ny veg utenfor Bodø, til Saltstraumen, som også er bompengefinansiert. Så ja, det er nok utvilsomt slik som Siri sier at (stort sett) nye veier i Norge = bompengefinansiering. Også i Nord-Norge. Men dette begynner å bli veldig OT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten skriv i postkassa i dag, fra statens vegvesen om "E18 korridoren Lysaker - Slependen" med diverse planforslag og adresser man kan sende kommentarer om planforslagene til. Synes det så bra ut med tunnell under hele skjiten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joho, dæm har bygga splitte ny E6Vest fra Alta, der dela va me bompæng! Me tunella å hele pakka, minst like fin som søringan sin veia ;)

Det kommer ny avlastningsvei sørover også, via Aronnes/Eiby, men den blir mest sannsynlig uten bompenger.

Ja, for det er jo såååå typisk - dæm sy puta oinner arman på norlænningan (ja, aill som bor nord for Nord-Trøndelag e nordlænninga :P) - sponsa av oss søringan. Tyyypisk... men nåkkå må dæm jo gjørrå får å få følk te å bo oppi der *flir*. :D

Fikk forresten skriv i postkassa i dag, fra statens vegvesen om "E18 korridoren Lysaker - Slependen" med diverse planforslag og adresser man kan sende kommentarer om planforslagene til. Synes det så bra ut med tunnell under hele skjiten :ahappy:

Jeg var med da Vestkorridoren ble utredet første gang, husker jeg :D. Og nei, jeg vil ikke tenke på hvor mange år siden det er :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste OT, Jeg Lover :)

Ja, for det er jo såååå typisk - dæm sy puta oinner arman på norlænningan (ja, aill som bor nord for Nord-Trøndelag e nordlænninga :P) - sponsa av oss søringan. Tyyypisk... men nåkkå må dæm jo gjørrå får å få følk te å bo oppi der *flir*. :D

Pøhø, Coop Finnmark sponse veien, sånn at folkan slipp bompæng :) Så dæm har egentli allerede betalt, bare ve å hannel mat. Så de så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste OT, Jeg Lover :)

Pøhø, Coop Finnmark sponse veien, sånn at folkan slipp bompæng :) Så dæm har egentli allerede betalt, bare ve å hannel mat. Så de så.

Å KÆM hi sponsa Coop tru du? :P Trainsportutgiftan opp dit e sjølsagt sponsa av oss som bor her sør :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg tenkte jeg hadde normal reisetid jeg. Jobber 16 km unna huset og bruker minst 50 min fra dør til dør til jobb. Hjem er det på samme viset. 50 min fra jeg går fra jobb til jeg snubler inn i barnehagen. Jeg tar buss og har ingenting i mot det. Seriøst, buss er ypperlig framkomstmiddel. Leser på Kindle og lukker verden ute, det er tid som bare er min hvor ingen krever noe av meg. Det får jeg ellers veldig lite av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg tenkte jeg hadde normal reisetid jeg. Jobber 16 km unna huset og bruker minst 50 min fra dør til dør til jobb. Hjem er det på samme viset. 50 min fra jeg går fra jobb til jeg snubler inn i barnehagen. Jeg tar buss og har ingenting i mot det. Seriøst, buss er ypperlig framkomstmiddel. Leser på Kindle og lukker verden ute, det er tid som bare er min hvor ingen krever noe av meg. Det får jeg ellers veldig lite av.

Jeg skulle gitt ganske mye for å klare å slappe av på buss, men blanding av sosial angst og bilsyke er kjipt. Særlig når jeg har lite motivasjon/grunn for å velge kollektiv fremfor bil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gitt ganske mye for å klare å slappe av på buss, men blanding av sosial angst og bilsyke er kjipt. Særlig når jeg har lite motivasjon/grunn for å velge kollektiv fremfor bil.

Bilsyken er jo grei, jeg kjenner det jeg også når jeg leser og sjåføren er brå, men jeg må jo bare si at jeg forholder meg svært lite til folk når jeg tar bussen. :)

Det verste er folk som bruker parfyme. Det er ille ellers også i livet altså, men man møter mange av dem mellom 07.10 og 08.00 på morgenen. Det er skikkelig plagsomt for meg.

Uansett, jeg har ikke noe behov for å pushe andre til å ta bussen altså. Eller, litt fler kunne det ha vært slik at bussen min fløt litt bedre opp Okstadbakkan på ettermiddagene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mine dager på VGS hvor jeg tok buss i ca 1 time eller tog litt kortere (husker ikke hvor lang tid toger brukte fra Kløfta til Eidsvoll?) det var koselig sånn på morran å ha en stund for seg selv :) Desverre er kollektivt ræææv her på bygda, så bussen går kun forbi her med skoleunger, og de tidene passer ikke min arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er folk som bruker parfyme. Det er ille ellers også i livet altså, men man møter mange av dem mellom 07.10 og 08.00 på morgenen. Det er skikkelig plagsomt for meg.

Å grøss - ikke minn meg på dama som alltid kom på bussen sånn halvveis til Oslo, og som alltid endte opp på et sete i nærheten av meg - og hun brukte en parfyme som bare får det til å vrenge seg i meg (jeg har ikke noe i mot parfyme og gode lukter, men den parfymen der er bare aldeles motbydelig og jeg kan ikke forstå at folk hæler å bruke den :lol:). Legg på litt real bussyke og angst for kamikazesjåfører - så har man liksom den perfekte starten på dagen :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grøss - ikke minn meg på dama som alltid kom på bussen sånn halvveis til Oslo, og som alltid endte opp på et sete i nærheten av meg - og hun brukte en parfyme som bare får det til å vrenge seg i meg (jeg har ikke noe i mot parfyme og gode lukter, men den parfymen der er bare aldeles motbydelig og jeg kan ikke forstå at folk hæler å bruke den :lol:). Legg på litt real bussyke og angst for kamikazesjåfører - så har man liksom den perfekte starten på dagen :lol:.

Kanskje der var naboen min? For seriøst, den stanken sliter jeg med. Veldig hyggelig dame altså, men jeg kan lukte henne i oppgangen ti minutt etter hun forlot huset. Søt, heslig, blomster som setter seg fast i nesa mi. Pjuk!

De fleste bruker for mye. Ikke alle stinker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...