Gå til innhold
Hundesonen.no

Utagerer på Wheaten Terriere..?


TheSuperBorder
 Share

Recommended Posts

Jeg har et litt merkelig problem. Jeg har vanligvis "verdens" snilleste hund, som egentlig ikke har interrese i andre hunder bortsett fra de faste "lekekameratene". Hun viker alltid unna andre hunder, men har likevel ikke noe problem med å hilse på dem hvis en hund kommer i møte. Det som da er problemet er at for en stund siden hadde vi en merkelig hendelse:

Vi står utenfor butikken og en Wheaten Terrier kommer forbi. Hunden min begynner å bjeffe på den, noe som aldri har hendt før med noen hund. Hun roer seg og vi skal gå igjen, på vei vekk går vi forbi Wheaten Terrieren igjen og uheldigvis fulgte jeg ikke bra nok med og min hund kom seg ut av halsbåndet. Hunden min flyr på WT'en. Etter noen få sekunder får vi løftet vekk hunden min. Det min hund gjorde var å prøve å legge WT'en i bakken, ikke noe biting.

Dette var første gang noe slikt skjedde, og jeg håpet fryktelig at dette bare var et engangstilfelle. Det var det ikke. Noen uker senere møter vi en annen WT på tur, jeg blir oppmerksom på hvordan hund som kommer i møte og i det vi passerer begynner min hund å knurre til WT'en.

Det er så rart, jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Altså det er ikke det største problemet, det er bare en av mange hunderaser, men det som er problemet er at jeg nå skal gå en lydighets konkurranse sammen med en wheaten terrier.

For litt tillegsinfo så er det bare en gang tidligere vi har møtt en WT før utageringen. Dette var på en lydighetstrening i klubben min, der vi skal trene innkalling og en WT stikker av. WT løper rundt og rundt oss og tar "seiersrunder" og er lykkelig. Hunden min bare så på, og ble kanskje litt anstrengt, fordi at denne ukjente hunden løp så tett på oss som trente. Deretter når vi selv skulle ta innkalling løper hunden min bort til WT'en som nå har blitt fanget inn og bjeffer. Hun bjeffer på avstand, men går ikke bort før jeg har rukket å hente hun inn igjen.

Jeg lurer på tips og råd? Hva kan dette komme av? Hva kan jeg gjøre med dette? (jeg har null erfaring med slike problemer, men hunden min lærer lett, og jobber mye for belønning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva som må gjøres kommer jo an på din hund og i hvilken grad den blokkerer, men jeg hadde nok gått inn med en korreksjon som er sterk nok til at hun bryter adferden. Ikke noe klip eller nakke grep eller noe slikt, men en kort og pressis korreksjon, type napp i båndet, heve stemmen (hey/kutt/nei etc), en smekk eller hva annet som måtte passe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville absolutt ikke brukt noen form for "korreksjon". I stedet ville jeg så langt mulig unngått situasjoner som utløser atferden. Hvis det kryr av wheaten terriere der dere bor, ville jeg kanskje vurdert å alliere meg med en eier av en og forsøke å gå tur sammen med en med stor, men minkende avstand. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det at hunden din ikke ser øynene på wheatenen som er problemet? Ellers er det jo ikke uvanlig at hunder reagerer negativt på en eller flere bestemte raser, ikke så lett å vite hva som skjer i hodet på dem alltid. Har dessverre ikke noen råd om hva du kan gjøre utenom det som allerede er nevnt med gradvis tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, prøver selv å oppføre meg helt normalt ved wheatner :) Hmm.. Da får det bli tilnerming, det eneste som er litt vannskelig er at jeg skal gå konkurranse i neste uke sammen med en wheaten, men det får gå som det går. Skal på trening med hunden etterpå, der jeg vet det iblant er en WT, så får jeg se hvordan det går. Ang. det å ikke se øynene så tror jeg ikke det er det, for hun har aldri reagert på noen andre med skjulte øyne, men som du sier, man vet ikke alltid hva som skjer i hodet på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, prøver selv å oppføre meg helt normalt ved wheatner :) Hmm.. Da får det bli tilnerming, det eneste som er litt vannskelig er at jeg skal gå konkurranse i neste uke sammen med en wheaten, men det får gå som det går. Skal på trening med hunden etterpå, der jeg vet det iblant er en WT, så får jeg se hvordan det går. Ang. det å ikke se øynene så tror jeg ikke det er det, for hun har aldri reagert på noen andre med skjulte øyne, men som du sier, man vet ikke alltid hva som skjer i hodet på dem

Kunne du vurdert å stå over konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du vurdert å stå over konkurransen?

Nei, det kunne jeg ikke. Vi lå i fellesdekk med en wheaten i går, uten noe som helst reaksjon, tror kanskje ikke hunden fikk med seg at det var en wheaten der. Senere møtte vi på de 4 wheatene i klubben gå sammen, da uragerte hunde min. Det var knurring og bjeffing, men aner ikke om hun ville flydd på de eller hva som ville skjedd. Jeg satser bare på at alt går bra på konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...