Renate A Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 Salater i lange baner er jo veldig enkelt og veldig sunt, og ikke minst, det holder i to dager+. Mammas superenkle sommermat (ikke så sunn da, men veldig god): Kok et blomkålhode og pasta etter ønske (sommerfugl eller skjell er godt). Stek bacon og kutt opp i biter. Legg pastaen i en form, sett blomkålhodet midt i og strø over bacon. Server med gresk dressing laget av lettrømme og gresk dressing-mix (fås kjøpt i trepakninger). mmm...kokt blomkålhode er såå godt, ekstra godt om man koker det i melk og ha på smør før bacon, ikke det sunneste, men himmel så godt Siter
Siri Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 OK - dere har overhodet ikke peiling på hva ENKEL middag er altså . Her er det jo masse som må gjøres før man kan spise. Min aAnbefaling: Ferdignudler - hell på varmt vann, la stå i 3 min og vips kan man spise . Skal du flotte deg, så kok et egg (hardkokt) og ha oppi 3 Siter
Raksha Skrevet 24. August 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 24. August 2013 OK - dere har overhodet ikke peiling på hva ENKEL middag er altså . Her er det jo masse som må gjøres før man kan spise. Min aAnbefaling: Ferdignudler - hell på varmt vann, la stå i 3 min og vips kan man spise . Skal du flotte deg, så kok et egg (hardkokt) og ha oppi Lite glutenvennlig desverre Men ble med tre poser med rett i koppen blomkålsuppe og en tomatsuppesak - alle glutenfrie - fra butikken i dag. Desverre smaker sånne glutenfrie pastaposer og nudler og sånt, som man bare tilsetter vann, skosåle - så de utgår... Siter
yurij Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 I ovn: Squash,aubergine,løk,sopp og evt brokkoli i form,krydre,hell over soltørket tomat i olje (hakket) og smuldre over chevrè. Inn i ovnen med to lett brunete kyllingfilèter på toppen. Eller i panne : Kikerter,kantarell,rødløk,kylling(strimlet),oliven og hakket soltørket tomat i olje som over. Rist kikerter i en panne. Stek kylling lett,tilsett løk og kantarell,tomater og oliven. Krydre etter behov,og kok bulgur ved siden av som blandes i til slutt I ovn : Rotfrukter: gulrot,jordskokk,potet og pastinakk. Olje i bunnen av formen,strimle grønnsaker grovt,krydre og legg to laksefileter på toppen. Smuldre over fetaost og inn i ovenen Krydre laks med tandorikrydder,stek i ovnen. Gresk salat ved siden av,tilsett couscous i salaten. Wok i alle varianter med laks,kalkun eller tofu feks,ikke glem bønnespirer Red: En real biff med hummus til er jo fastfood Bare huske å bløtlegge bønnene Siter
Siri Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 Lite glutenvennlig desverre Men ble med tre poser med rett i koppen blomkålsuppe og en tomatsuppesak - alle glutenfrie - fra butikken i dag. Desverre smaker sånne glutenfrie pastaposer og nudler og sånt, som man bare tilsetter vann, skosåle - så de utgår... Du er så vanskelig, azz Siter
Raksha Skrevet 24. August 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 24. August 2013 Du er så vanskelig, azz Aldri påstått noe annet. Bonden kaller hylla med glutenfrie matvarer for "hylla for de sære" 1 Siter
xxx12345 Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 Problemet er jo problemet med å kutte opp ting - har man ti minutter til slikt så er det jo fryktelig mange flere muligheter Siter
Gjest Skrevet 24. August 2013 Rapporter Skrevet 24. August 2013 Billig og sunn veggisvariant av taco: 1 boks med brune bønner åpnes, bønnene har i kjele med litt vann og tacokrydder, kok inn meste av vannet, og mos grovt bønnene som nå er innkokt med krydder. Mens bønnene koker (ca 5 − 6 min) skjær opp noen tomater, en agurk og en paprika. Fyll bønner og grønnsaker i en tortilla eller pitabrød, tilsett tacosaus eller ost eller rømme eller annet etter smak, og spis. Siter
Pbt Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 Mitt tips er hjemmelaget pizza! Jeg har en venninne son kjøper glutenfrie pizzabunner i Sverige (hvis det er er et alternativ for deg) fordi det er mye billigere. Så da blir tipset mitt å samle rester/lettvinte ting i bokser i kjøleskapet og bare strø det på pizzaen (med ost på selvfølgelig). Og hvis du steker den på varmluft, så trenger du ikke å vente til ovnen er varm. Siter
xxx12345 Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 Hel kalkun. Kalkun tines, pensle, krydre og legg i stekepose. Sett den i ovnen på morran når du er oppe og tisser, på 75 grader, og la den stå til dere skal spise middag på kvelden (evt sett den inn før du legger deg og ta den ut når den er ferdig). Bruk steketermometer. Middag i flere dager - sunn - kan brukes med mye forskjellig tilbehør, også i salater. Siter
Snickers Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 Fiskegrateng (xtra sin)? Supergodt, og koster 9 kr, nok til 2 pers. Server med kokte grønnsaker og stekt løk, evt også potet. Mye bedre enn de dyre gratengene er den og! Vet ikke om den er glutenfri da, antakeligvis ikke.. Siter
tulip Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 Salater i lange baner er jo veldig enkelt og veldig sunt, og ikke minst, det holder i to dager+. Mammas superenkle sommermat (ikke så sunn da, men veldig god): Kok et blomkålhode og pasta etter ønske (sommerfugl eller skjell er godt). Stek bacon og kutt opp i biter. Legg pastaen i en form, sett blomkålhodet midt i og strø over bacon. Server med gresk dressing laget av lettrømme og gresk dressing-mix (fås kjøpt i trepakninger). mmm...kokt blomkålhode er såå godt, ekstra godt om man koker det i melk og ha på smør før bacon, ikke det sunneste, men himmel så godt Hvorfor er ikke dette sunt liksom?? Fett og protein er sunt, grønnsaker er sunt, pasta er ikke det verste av karbo man får i seg, og kan gjøres "bedre" ved å bruke fullkornvariantene, melkeprodukter er sunt. Hva ER egentlig sunt om dette måltidet er usunt? Siter
Raksha Skrevet 25. August 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 25. August 2013 Veldig mange gode forslag her - tusen takk! Skal absolutt ha denne tråden å bla i når matlysta kommer tilbake. Jeg tåler både fett og proteiner og karbohydrater siden jeg ammer. Desverre lite som frister nå, og det er ikke forslagene det er noe gæernt med. Siter
Aya Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 Hvorfor er ikke dette sunt liksom?? Fett og protein er sunt, grønnsaker er sunt, pasta er ikke det verste av karbo man får i seg, og kan gjøres "bedre" ved å bruke fullkornvariantene, melkeprodukter er sunt. Hva ER egentlig sunt om dette måltidet er usunt? For min del er det egentlig bare at jeg føler det er litt lite grønnsaker (og litt mye raske karber, selv om det kan gjøres bedre ved å bytte til fullkorn såklart) - et kokt blomkålhode, og that's it. Man får litt lite igjen ift hva man spiser, annet enn metthetsfølelse. Siter
Maria Skrevet 25. August 2013 Rapporter Skrevet 25. August 2013 For min del er det egentlig bare at jeg føler det er litt lite grønnsaker (og litt mye raske karber, selv om det kan gjøres bedre ved å bytte til fullkorn såklart) - et kokt blomkålhode, og that's it. Man får litt lite igjen ift hva man spiser, annet enn metthetsfølelse. Mens for meg er jeg litt sånn at jeg definerer sunn mat ift energiinnhold også. Jeg må selv være veldig bevisst kcal, så det er viktig i min middag. Grønnsaker er magert, og masse grønt i maten gir mer vomfyll og metthetsfølelse uten mange kcal. Bacon, meieriprodukter osv. er også sunt å få i seg, men kan dessverre ikke spise like mye av det som av magrere mat dersom man vil holde vekta/gå ned i vekt. I wish! Uansett lavkarbo, høykarbo, høyprotein eller hva man nå enn definerer som "riktig mat" - kcal inn og forbrenning av disse er det som avgjør vekta i alle fall. Men så definerer ikke alle mat etter energiinnhold sånn som meg heller, da For en som ammer er det nok ingen dum ide å være bevisst på å få i seg nok næring. Variert næring som sådan. Og vitaminer, antioksidanter og annet som gjør kroppen godt Siter
Guest Michellus Skrevet 27. August 2013 Rapporter Skrevet 27. August 2013 Laks, pasta, spinat og lettrømme/mager kesam: Kutt opp laks i passende biter Kok pastaen som anvist med en liten klype salt (gjerne også med buljong! da smaker det veldig godt) Stek laksen til den er gjennomstekt Ha oppi spinat og varm den opp Ha eventuelt oppi rømme/kesam og bland det inn sammen med laksen og spinaten og/eller server maten sammen med kald rømme/kesam. Nammetinamnam! Pølsegryte (pølse, pasta, broccoli, blomkål og løk, jeg bruker kalkunpølser og rødløk) Kok pastaen som anvist med en klype salt (gjerne med buljong, igjen) Kok grønnsakene med litt smør og salt (jeg digger å bruke grønnsakbuljong til dette, er også dette jeg har oppi pastaen) Stek pølser sammen med løk Server gjerne med en klatt lettrømme/mager kesam Nammetinamnam igjen Siter
lucy Skrevet 27. August 2013 Rapporter Skrevet 27. August 2013 http://vegetarbloggen.com/ har mye glutenfritt (og sunt). Varierende letthetsgrad, men lite som er særlig komplisert I dag lagde jeg disse http://vegetarbloggen.com/2013/04/17/blomkalburgere/ med salat (ferdigkuttet), stekt sopp og saus fra glass Linser kjøpes ferdigutvannet, da trenger de ikke hverken bøtlegges eller koke. Siter
Teserere Skrevet 28. August 2013 Rapporter Skrevet 28. August 2013 1 laksefilet, 1 avokado og 1-2 ss cottage cheese Spinat kan også tilsettes. Enkelt og greit! Siter
Guest Gråtass Skrevet 29. August 2013 Rapporter Skrevet 29. August 2013 En boks tunfisk i steikepanna, en boks mais, en løk, en boks rømme surres til det er varmt, serveres med spaghetti til. Lettvint og godt! Siter
Garmen Skrevet 29. August 2013 Rapporter Skrevet 29. August 2013 Kok spaghetti, stek purre og div litt i panne før du hiver over litt creme fraiche, krydre og ferdig Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.