Gå til innhold
Hundesonen.no

Til deg som har valp på soverommet


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Signerer flere her.

Lufting av valper om natten skjer ikke. Min lille erfaring er at de sover når jeg sover hvis jeg bare ikke gidder bry meg med dem.

Natta er natta.

Er det en ny greie forresten? Å stå opp med valper om natta? Tror aldri det ble gjort hjemme når jeg vokste opp heller.

Ny greie er det nok ikke. Det er vel heller forskjellige prioriteringer og hvor lett man sover. Meg koster det veldig lite å stå opp, putte på noen sko og en jakke og tusle ut så valpen får tissa og så rett inn igjen. Jeg sover veldig lett og våkner uansett når den begynner å romstere rundt. Alternativet er å la valpen tisse inne og så allikevel stå opp ög tørke opp med en gang. Valpetiss på gulvet en hel natt ødelegger gulvet.

Første valpen min var så godt som husrein og kunne holde seg en hel natt da jeg fikk henne (11 uker gammel), andre var også nesten husrein, men måtte opp og tisse kl 4 hver natt i starten. Da sto jeg innafor døra med valpen i flexiline. Natteluftinger er ikke akkurat moro for valpen. Siste valpen min måtte ut og tisse kl 6. Desverre sammenfalt det akkurat med når jeg måtte stå opp for å gå på jobb, så den vanen holdt seg noen mnd. Av en eller annen merkelig grunn forsto ikke valpen forskjell på hverdag og helg i starten :lol: Jeg har hatt alle på soverommet, men ingen av dem i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser på soverommet? Er ikke det litt kaldt, eventuelt dyrt hvis det er varmekabler under :P

Nei, teppe på soverommet. Jeg sover på stua de første ukene. Den gangen jeg hadde soverommet med gulvbelegg, sov vi på soverommet om nettene også.

Og nei, jeg leier med strøm, så det er ikke spesielt dyrt. Fordelen med å bo i en kjellerleilighet er at det er forholdsvis enkelt å holde temperaturen jevn. Det er ikke noe mer gulvkaldt her enn det er i leiligheter med parkett, men om vi blir frosne på beina har vi både sokker og tøfler. Ellers takk for omtanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter valper om natta. De sover i senga med meg og jeg sover så lett at jeg våkner om de blir urolige, da er det likegreit å bare gå ut. Klarer heller ikke sove i lukten av valpetiss/bæsj. Grønn av misunnelse på dem som sover gjennom sånt. :lol:

Da jeg hadde to valper en periode sov dem sammen på kjøkkenet, da tok jeg heller gulvvasken når jeg stod opp. :) To valper i senga og en riesen ble litt for heftig, selv for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med å lufte valper om natten. Jeg tar ikke på alarm for å stå opp altså, men jeg våkner hvis valpen står og dasker til meg i ansiktet med labben(Nevø. :rolleyes: ) eller står og piper ved hodeenden av sengen. Men hvis jeg ikke våkner så sover jeg gladelig natten gjennom og tar heller og kaster ut avisene hvor valpen har gjort fra seg i løpet av natten, om morgenen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han måtte kun ut på do den aller første natta.

Ellers lå han i senga mi, jeg hadde kladder overalt der jeg ikke lå, og det kom vel en skvett eller to her og der fra tid til annen, men det var ikke ofte.

Så var det å stupe ut for å la han tisse med en gang vi slo opp øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ... Tissing på soverommet, det har jeg litt problemer med. Da går jeg ut med hunden så den får gode tissevaner. Jeg tror de lærer seg å tisse ute like greit som de lærer seg andre rutiner og regler. Selv om jeg jo ser og forstår at akkurat dette med å bli helt stueren tar litt lenger tid enn jeg hadde håpet:)

Man hører om voksne hunder som ikke er rene, nettopp fordi de ikke er blitt trent i å gå ut å gjøre sitt fornødne. Så å vente til de er klare for å bli studrene, det har jeg ikke tid til og jeg tar heller ikke sjangsen.

Og tissing og bæsjing inne, det ER ikke koselig, selv om jeg fint overlever uhell inne. Men nå synes jeg hun er såpass stor blitt og hun forstår mye, så om jeg tar henne på fersken en sjelden gang ved å bare sette seg ned på gulvet og gjøre fra seg, da tillater jeg meg å si nei til henne før jeg tar henne med ut.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer litt av bildet som males av oss som ikke "gidder": I nattens mulm og mørke løper lille valpen rundt med sprut bæsj og tisser overdådige mengder sånn at om morgenen er hele rommet en stinkende velling av tiss og bæsj og ødelagt gulv :lol: Og ikke blir sånne valper husrene heller!!!

Faktum er at sove i senga - da sover man om natten, det blir ingen uhell - annet enn at når man våkner om morgenen så må den lille ut i vill fart for da haster det - og da kan det skje uhell! Nå tar jeg forbehold om hvor lenge man sover da - jeg sover sjeldent mer enn 6 timer og valper i dyp søvn har ikke så stor urin-produksjon sånn at da klarer de 6 timer.

Jeg er mer redd for motsatt ting - lufte valp om natten sånn at det blir en vane? Neitakk!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det store variasjoner når det kommer til hvor lang tid de bruker på å bli rene?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja. Og veldig på rase. Og igjen har det nok lite med metode. Utenom om du aldri tar den ut og alltid lar den gjøre alt inne. Da tror jeg du lager problemer :-P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Individuelle forskjeller i tillegg til raseforskjeller. Så lenge man tar valpen ut som man skal så er det lite man kan gjøre for å fremskynde prosessen. Den blir husrein når den er klar.

Noen av mine valper har hatt behov for å bli luftet om natten, ingen av dem har fått en vane om må måtte gå ut om natten. Etterhvert som de klarer å holde seg lenger så forsvinner jo også behovet for å gå ut.

Men de aller fleste valper har fint holdt seg hele natten gjennom, og jeg sover 8-9 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gulvbelegg på soverommet, så det tar ingen skade av fukt. Og jeg trodde også vi snakket om småvalper som ikke klarer å holde seg natta igjennom, det er noe helt annet når de er syke. Husrenhetstrening gjør jeg om dagen, om natta vil jeg sove, og det vil tydeligvis valpene jeg har hatt også, stort sett. Hvor lenge de klarer å holde seg og forståelsen for at doing er noe man gjør ute er to forskjellige ting. Hadde jeg ikke vært så i ørska når jeg sover som det jeg faktisk er, kunne jeg godt ha gått ut om natta, men for meg blir det unødvendig vanskelig. Hadde jeg hatt gulv som ikke tålte tiss, så hadde jeg lagt belegg over, fordi sammenhengende søvn er viktig for MEG. At man gjør ting forskjellig betyr ikke at det ene er feil og det andre riktig, sant?

Med Istra er jeg så heldig at jeg ikke har måttet plukke opp en eneste bæsj innendørs og det er vel en måned siden hun sist tissa inne, så jeg tenker at jeg fortsetter å ta sånt helt med ro, jeg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...