Gå til innhold
Hundesonen.no

helstrup eller halvstrup?

marcoograya

Recommended Posts

Skrevet

Halvstrup er best, så lenge det er vanlig halsbåndtstørrelse når det er stramt, om du skjønner.

Tror dessuten at halvstrup passer best på langhårede hunder - Tinka kommer seg ut av dem (og alle andre seler og halsbånd) kjempelett.

Skrevet

Halvstrup til "hverdags" og helstrup til trening, førstnevnte sliter mindre på pelsen og sistnevnte reagerer kvikkere på bevegelser i kobbelet og slipper raskt opp igjen, derfor mer egnet til trening (for oss som trener med NF/PS)

Skrevet
Halvstrup er best, så lenge det er vanlig halsbåndtstørrelse når det er stramt, om du skjønner.

Tror dessuten at halvstrup passer best på langhårede hunder - Tinka kommer seg ut av dem (og alle andre seler og halsbånd) kjempelett.

Jeg har korthåret hund, og synes halvstrup funker utmerket nettopp fordi hun ikke kommer seg så lett ut av det? Kommer kanskje litt an på bygning og hvordan båndet er tilpasset/ser ut ellers. En annen fordel med halvstrup i forhold til andre halsbånd er at det er så greit å smette av og på. Jeg hekter det aldri fra linen. Hunden min går dermed aldri med bånd innendørs (ser ikke noen grunn til at hun skulle gjøre det), og jeg får en mindre ting å holde rede på - halsbånd og line er alltid på samme sted.

Skrevet
Jeg har korthåret hund' date=' og synes halvstrup funker utmerket nettopp fordi hun ikke kommer seg så lett ut av det? Kommer kanskje litt an på bygning og hvordan båndet er tilpasset/ser ut ellers.[/quote']

Tja, veit ikke helt... Det kan jo selvsagt ha noe å gjøre med at hun har utviklet en flott teknikk for å komme seg løs da. Selv om den bare funker om personen med kobbelet vil gå videre, og siden faren min er av den typen har hun klart å komme seg løs et par-fire-fem ganger. Og det er nok til å prøve om og om igjen.

Skrevet
hva som fungerer best på din hund...

Jeg bruker ingen av delene, i hvert fall ikke strup i fare for at hunden min skal oppleve det som ubehagelig å dra i båndet (hvis hun f.eks plutselig hadde sett en katt, og at ubehaget da kommer strider imot spillereglene jeg har lagt opp for hunden min ang trening). Men om jeg måtte velge hadde jeg tatt halvstrup. Forresten, så sliter nesten allslagsbånd på Cita sin pels

Skrevet

Helstrup. Skjønner ikke vitsen med halvstrup. Enten strup eller ikke, I mine øyne da. :wink: Halvstrup har vel sine fordeler, men jeg har ikke brukt det. Bruker kjetting til vanlig. Har også lærstrp ,men den er så "seig", så jeg likte ikke å bruke den.

Skrevet
Helstrup. Skjønner ikke vitsen med halvstrup. Enten strup eller ikke' date=' I mine øyne da. :wink: Halvstrup har vel sine fordeler, men jeg har ikke brukt det. Bruker kjetting til vanlig. Har også lærstrp ,men den er så "seig", så jeg likte ikke å bruke den.[/quote']

Halvstrup er vell for at det skal bli mindre lett for hunden å vri seg ut av halsbåndet? Eller er det jeg som har missforstått?

Skrevet

jeg har halvstrup...

men det båndet er sånn at det kan stilles, og på det strammeste er det ikke strammere enn vanlige halsbåndet ville ha vært...

hvis noe skjønner?

Skrevet

vi bruker nå halvstrup på alle, men det er sånn helt uten kjetting.

strup brukte jeg på småen når vi gikk grunnkurs men eller ikke tilvanlig.

bruker halvstrup da noen av de hundene vi har kan finne på å vri seg ut av halsbåndet og ikke minst selen de har på.

Skrevet

bruker halvstrup. som toya sier er det ikke strammere enn et vanlig halsbånd når det er stramt. ask vrir seg lett ut av bånd, derfor bruker vi det. dessuten trur jeg han synns det er bedre med et halsbånd som er helt slakt, når han står i ro, ikke drar osv, enn et bånd som er stramt hele tiden :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...