Gå til innhold
Hundesonen.no

helstrup eller halvstrup?


marcoograya

Recommended Posts

Halvstrup er best, så lenge det er vanlig halsbåndtstørrelse når det er stramt, om du skjønner.

Tror dessuten at halvstrup passer best på langhårede hunder - Tinka kommer seg ut av dem (og alle andre seler og halsbånd) kjempelett.

Jeg har korthåret hund, og synes halvstrup funker utmerket nettopp fordi hun ikke kommer seg så lett ut av det? Kommer kanskje litt an på bygning og hvordan båndet er tilpasset/ser ut ellers. En annen fordel med halvstrup i forhold til andre halsbånd er at det er så greit å smette av og på. Jeg hekter det aldri fra linen. Hunden min går dermed aldri med bånd innendørs (ser ikke noen grunn til at hun skulle gjøre det), og jeg får en mindre ting å holde rede på - halsbånd og line er alltid på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korthåret hund' date=' og synes halvstrup funker utmerket nettopp fordi hun ikke kommer seg så lett ut av det? Kommer kanskje litt an på bygning og hvordan båndet er tilpasset/ser ut ellers.[/quote']

Tja, veit ikke helt... Det kan jo selvsagt ha noe å gjøre med at hun har utviklet en flott teknikk for å komme seg løs da. Selv om den bare funker om personen med kobbelet vil gå videre, og siden faren min er av den typen har hun klart å komme seg løs et par-fire-fem ganger. Og det er nok til å prøve om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som fungerer best på din hund...

Jeg bruker ingen av delene, i hvert fall ikke strup i fare for at hunden min skal oppleve det som ubehagelig å dra i båndet (hvis hun f.eks plutselig hadde sett en katt, og at ubehaget da kommer strider imot spillereglene jeg har lagt opp for hunden min ang trening). Men om jeg måtte velge hadde jeg tatt halvstrup. Forresten, så sliter nesten allslagsbånd på Cita sin pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helstrup. Skjønner ikke vitsen med halvstrup. Enten strup eller ikke' date=' I mine øyne da. :wink: Halvstrup har vel sine fordeler, men jeg har ikke brukt det. Bruker kjetting til vanlig. Har også lærstrp ,men den er så "seig", så jeg likte ikke å bruke den.[/quote']

Halvstrup er vell for at det skal bli mindre lett for hunden å vri seg ut av halsbåndet? Eller er det jeg som har missforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker nå halvstrup på alle, men det er sånn helt uten kjetting.

strup brukte jeg på småen når vi gikk grunnkurs men eller ikke tilvanlig.

bruker halvstrup da noen av de hundene vi har kan finne på å vri seg ut av halsbåndet og ikke minst selen de har på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker halvstrup. som toya sier er det ikke strammere enn et vanlig halsbånd når det er stramt. ask vrir seg lett ut av bånd, derfor bruker vi det. dessuten trur jeg han synns det er bedre med et halsbånd som er helt slakt, når han står i ro, ikke drar osv, enn et bånd som er stramt hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...