Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned/utvasking av hus. (røyk lukt bl.a)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Så har det seg slik at man er blitt huseier da...
Min mor døde nylig etter lang tids kreftsykdom, jeg og min søster har da tatt over huset som da altså skal selges. (Var allerede i en salgsprosess når vi overtok) Min mor var en stor røyker og lukten har derfor satt seg i en god del av huset, spesielt stue, kjøkken og gang. Samt div møbler som f.eks sofa. Det har også blitt litt misfarging i tak og på vegger.

Det har også bodd hund i huset i noen år og det som følger med det.

Så da trenger jeg gode tips og råd til hva vi kan gjøre. Vi vil ha huset mest mulig salgbart, det vil si at det må se fint ut og ikke lukte røyk.
Har hørt fra andre at vi ikke burde vaske taket iom det er stor sjangs for at det blir skjoldete?

Vi har forøvrig helder ikke så god råd så billige, men gode løsninger er det vi er ute etter. :)

Møblene(Sofaen og Sengene) Har jeg tenkt å spraye med Eddik utblandet i vann for å fjerne røyk/sovelukt. Disse er nemlig flyttet over i leiligheten som vi også har overtatt. (denne skal leies ut)


Her er forøvrig annonsen. Prøv å se for dere alt uten møbler.
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=42397146

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på presset i markedet hvor mye det vil utgjøre på pris/budrunde, men jeg ville definitivt malt. Vegger, tak, alt som males kan. Huset er pent, prisen sikter seg inn mot en viss målgruppe, og personlig ville en innrøkt bolig vært skikkelig turnoff om det var alternative boliger som også innfridde mine krav.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternative boliger er det "dessverre" kanskje for vår del. 2 andre hus tilsalgs i nabolaget, det ene er naboen vedsiden av(litt dyrere, litt bedre stand tror jeg), det andre blir nok en hel del dyrere og for en annen(rikere) målgruppe.

Spørs om vi har ork til å male. Utrolig mye å gjøre bare ift utrydding og vasking, vi har snart vært her oppe i 1mnd i forbindelse med min mors siste tid og er rimelig slitne og vil hjem. Maling hadde nok gjort seg dog, vi får se hva vi orker. Loftet blir nok i det minste ferdigmalt før visning. Og er det fremdeles hvitt/krem nøytrale farger etc som er tingen når man maler?


Men sånn rent vaskemessig. Eddik som er tingen ift lukt? Altså utvannet eddikvann? Eller burde vi bruke andre rengjøringsmiddel. Har masse jif, grønnsåpe osv stående som vi kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med husvask

Skyll godt

Mal...

Jeg har nettopp stått og vasket vegger og tak som var fulle av røyk i det nye huset vi har kjøpt. Det hjalp mye å vaske, men det ble mye bedre av å male i tillegg.

Jeg ville rett og slett vasket hele huset på innsiden jeg og malt.

husk å grunn med heftgrunn på glatte vegger og overflater

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternative boliger er det "dessverre" kanskje for vår del. 2 andre hus tilsalgs i nabolaget, det ene er naboen vedsiden av(litt dyrere, litt bedre stand tror jeg), det andre blir nok en hel del dyrere og for en annen(rikere) målgruppe.

Spørs om vi har ork til å male. Utrolig mye å gjøre bare ift utrydding og vasking, vi har snart vært her oppe i 1mnd i forbindelse med min mors siste tid og er rimelig slitne og vil hjem. Maling hadde nok gjort seg dog, vi får se hva vi orker. Loftet blir nok i det minste ferdigmalt før visning. Og er det fremdeles hvitt/krem nøytrale farger etc som er tingen når man maler?

Men sånn rent vaskemessig. Eddik som er tingen ift lukt? Altså utvannet eddikvann? Eller burde vi bruke andre rengjøringsmiddel. Har masse jif, grønnsåpe osv stående som vi kan bruke.

Grått er veldig populært om dagen..

Hvis du ikke orker å vaske det ned selv kan du jo leie inn et vaskefirma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese om din mor, Klem til deg og de pårørende.

Et flott hus, ser velholdt ut også.
Som de andre her skriver: mal. Mal med hvitt over alt, det fjerner røykflekker og bruker dere oljebasert på karmer, så vil det ta vekk litt av røyklukten.

Ellers bør dere fjerne alt av møbler og tepper som kan ha tatt lukt av røyken, ta konakt med ulike rengjøringsbyråer og hør hva de gjør for å fjerne røyklukt. De fleste bruker noen sabla gode rensemaskiner, og på noen Elkjøpbutikker kan man leie slike, eller andre steder. Det koster ikke så alt for mye, og det er verd pengene.

Vil anbefale dere å vaske/rense før der emaler da.

Ved visning sett ut friske blomster som lukter godt (ikke liljer - de kan lukte vondt for mange) og tenn duftlys (vaniljelysene fra IKEA er ypperlige), ha gjerne et fat med nybakte boller (bakt i huset) stående fremme. Nybakt lukter alltid godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grått er veldig populært om dagen..

Hvis du ikke orker å vaske det ned selv kan du jo leie inn et vaskefirma.

Tror ikke vi har råd til det dessverre, men takk for tipset! Vaskinga skal vi få til, det er malinga det eventuelt skorter på. Dog har vi tilgang på en veldig flink litauer som kan ta seg en tur om det blir nødvendig og vi finner penger til det.

Trist å lese om din mor, Klem til deg og de pårørende.

Et flott hus, ser velholdt ut også.

Som de andre her skriver: mal. Mal med hvitt over alt, det fjerner røykflekker og bruker dere oljebasert på karmer, så vil det ta vekk litt av røyklukten.

Ellers bør dere fjerne alt av møbler og tepper som kan ha tatt lukt av røyken, ta konakt med ulike rengjøringsbyråer og hør hva de gjør for å fjerne røyklukt. De fleste bruker noen sabla gode rensemaskiner, og på noen Elkjøpbutikker kan man leie slike, eller andre steder. Det koster ikke så alt for mye, og det er verd pengene.

Vil anbefale dere å vaske/rense før der emaler da.

Ved visning sett ut friske blomster som lukter godt (ikke liljer - de kan lukte vondt for mange) og tenn duftlys (vaniljelysene fra IKEA er ypperlige), ha gjerne et fat med nybakte boller (bakt i huset) stående fremme. Nybakt lukter alltid godt.

Takk for omtanken. :)

Takker for gode tips! Vask før maling blir det uansett ja. Jeg og søs er i huset frem til det er helt ferdig "utflyttet"/tømt og vasket ned. Maling vil eventuelt skje senere.

Spørs om vi er her ved visning da, om vi er her blir det nok i det minste blomster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gi en klem og medfølelse for det som har skjedd. Det er trist.

Jeg vet om noen som kjøpte et hus med ett par rom de ikke klarte å få vekk røyklukten i. De kjøpte noe som de smurte på veggene som trakk ut "tjæra", for deretter å vaske og male på nytt. Jeg kan fint høre med de hva det var hvis dere har tid og ork til å gå grundigere til verks enn å bare vaske og male. De sendte meg bilder av ett par vegger med det stoffet på, og jeg glemmer ikke det :x Det var ingen tvil om at det setter seg mye tjære og diverse dritt inni veggene etter innendørsrøyking.

Uansett, lykke til med hussalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gi en klem og medfølelse for det som har skjedd. Det er trist.

Jeg vet om noen som kjøpte et hus med ett par rom de ikke klarte å få vekk røyklukten i. De kjøpte noe som de smurte på veggene som trakk ut "tjæra", for deretter å vaske og male på nytt. Jeg kan fint høre med de hva det var hvis dere har tid og ork til å gå grundigere til verks enn å bare vaske og male. De sendte meg bilder av ett par vegger med det stoffet på, og jeg glemmer ikke det :x Det var ingen tvil om at det setter seg mye tjære og diverse dritt inni veggene etter innendørsrøyking.

Uansett, lykke til med hussalg :)

Takker for det.

Kan sikkert høre med dem ja? Er jo alltid kjekt å vite sånt! Uff ja, er fryktelig glad jeg ikke røyker selv, har jo sett bilder av lunger til røykere og sånn! :x

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye. :console:

Spørs om vi har ork til å male. Utrolig mye å gjøre bare ift utrydding og vasking, vi har snart vært her oppe i 1mnd i forbindelse med min mors siste tid og er rimelig slitne og vil hjem. Maling hadde nok gjort seg dog, vi får se hva vi orker. Loftet blir nok i det minste ferdigmalt før visning. Og er det fremdeles hvitt/krem nøytrale farger etc som er tingen når man maler?

Kanskje slekt, venner eller naboer kan stille opp og hjelpe til med maling? På en dugnadshelg eller to med 5-6 hjelpere kan man rekke over mye. Jeg kan tenke meg at dere har bekjente som gjerne vil hjelpe dere litt i denne tiden uten å helt vite hva de kan stille opp med, og da er jo det å være med på maling en veldig konkret og grei oppgave. Hvis dere spør om hjelp og foreslår en konkret helg er det nok ikke mange som får seg til å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye. :console:

Kanskje slekt, venner eller naboer kan stille opp og hjelpe til med maling? På en dugnadshelg eller to med 5-6 hjelpere kan man rekke over mye. Jeg kan tenke meg at dere har bekjente som gjerne vil hjelpe dere litt i denne tiden uten å helt vite hva de kan stille opp med, og da er jo det å være med på maling en veldig konkret og grei oppgave. Hvis dere spør om hjelp og foreslår en konkret helg er det nok ikke mange som får seg til å si nei.

Takk for det! :hug:

Det hadde absolutt vært et alternativ om folk bodde nærmere. Samboeren min kjørte 12 timer hver vei og var med i begravelsen + hjalp til med flytting av møbler å slikt nå i helgen som var, samt tok faren min seg tid samme helgen og hjalp til med maling utvendig på terassen, flytting osv. Han kommer også tilbake senere for å male loft(tror jeg) og pusse ned kjøkkenbordet og flytte dette til leiligheten.

Kan hende onkelen min som bor i området blir med min far og maler den nevnte helgen.

Og min kjære farmor kommer i morgen og hjelper til med vasking. :wub:

Resterende familie og venner bor langt vekke slik som oss og har rett og slett ikke mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperregrunn fra Gjøco sperrer ute lukt, så jeg ville malt over med det. Å male er den billigste formen for oppussing, og om du/dere ikke makter selv, så er det ofte noe som er enkelt å skaffe ungdommer til å gjøre for en billig penge.

Men bare det å male generelt hjelper veldig mye, så om du vil gjøre det så billig som mulig kan du velge Gjøco proff 07 på veggene og Gjøco proff 02 til takene. Det er Gjøcos "billigmaling", men den har likevel god dekkeevne og er god å male med. Jeg jobber i butikk hvor vi selger maling, så det er bare å spørre om det er noe spesielt du lurer på(Nå kan jeg dog mest om Gjøco's produkter).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...