Gå til innhold
Hundesonen.no

Lar du hunden tisse overtalt?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Mine foreldre har en campingvogn stående fast på en campingplass på østlandet. Her er det mange som har hund, og som da selvsagt har hunden med på ferie.

Når de da går på tur med hundene, er det mange som faktisk lar dem markere opp etter både hjørnet og hjulene på vognen... Det lukter ikke akkurat roser når solen varmer opp og vinden driver det rett inn det åpne vinduet, for å si det mildt.

Når man har vært vekke fra vognen noen dager, må man så godt som uten unntak plukke opp hundedritt fra den lille grønne flekken de har mellom vognene... Fryktelig leit å måtte starte ferien sin slik hver gang man drar en helgetur for å senke skuldrene og slappe av litt.

Min mor har anlagt et pent lite blomsterbed langsmed siden av vognen, mot veien.

Det gjorde også naboen... men hun måtte fjerne hele bedet, siden blomstene der døde av alt hundepisset.

Min mor er like spent og håpefull hver gang hun drar dit, hun har lagt ned mye arbeid i det lille bedet, til glede for forbipasserende og naboer.

Nei, slikt er direkte griseri og mangel på folkeskikk, syns jeg.

Respekt for at andre ikke ønsker sine eiendeler dynket i piss er da det minste en kan forlange... og det likegyldig om disse eiendelene står utenfor eller innenfor en gitt grense.

Akkurat det jeg mener, hvorfor kan ikke folk som vil ha det pent rundt seg få lov til å ha det uten at det blir ødelagt av andre? Det blir nesten som herverk, men av en hund... ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du nevner åpen port så minner det meg om noe ei venninne fortalte for en stund siden. Hun hadde dratt tilbake til barnehagen hun jobbet i for å ordne noe papirarbeid. I sideblikket ser hun pluts

For noe griseri du holder på med. Pottene stod ved inngangen til tomten hennes og hva får deg til å tro at det er OK at bikkja di skal tisse på det, så utrolig frekt!!! Jeg håper virkelig at du tul

Mine foreldre har en campingvogn stående fast på en campingplass på østlandet. Her er det mange som har hund, og som da selvsagt har hunden med på ferie. Når de da går på tur med hundene, er det mang

Ja.

Og det har aldri ofret meg så mye som en tanke at hunden ikke skal få kunne markere hvor han måtte ønske (utendørs og ikke på eiendeler som skal inn i huset liksom).

På et bildekk, på et gjerde utenfor plenen deres, en søppelkasse, ja, absolutt, og aldri trodd at det var noe annet som var normalen.

Og hadde heller aldri tenkt tanken på at det hadde vært feil dersom noen lot hunden deres gjøre slikt på mitt heller selvsagt. :)

Setter man noe utenfor eiendomen sin får man skylde seg selv, mener jeg. Og er det bare jeg som mener man har lite å klage over når man får seg til å bli så fortvilet over litt tiss (ute og utenfor eiendommen til og med slik jeg forstod det)?

Respektløst og direkte grisete! Hadde jeg tatt deg i å la hunden din tisse på søppelbøtten min, blomsterpottene mine eller bilen min så hadde du hatt et problem etterpå.

Det der bør du slutte med umiddelbart altså. Om du aldri har tenkt over det, så er det på tide at du begynner nå, å respektere andre menneskers eiendom og også det å holde det trivelig rundt seg. Det er jo sånne som deg som er med på å sette hundefolk i et dårlig lys og all den motviljen og negativiteten man møter fra de som ikke har hund, når man lufter hunden i nabolaget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst og direkte grisete! Hadde jeg tatt deg i å la hunden din tisse på søppelbøtten min, blomsterpottene mine eller bilen min så hadde du hatt et problem etterpå.

Det der bør du slutte med umiddelbart altså. Om du aldri har tenkt over det, så er det på tide at du begynner nå, å respektere andre menneskers eiendom og også det å holde det trivelig rundt seg. Det er jo sånne som deg som er med på å sette hundefolk i et dårlig lys og all den motviljen og negativiteten man møter fra de som ikke har hund, når man lufter hunden i nabolaget.

Fra alle hundehatere jeg har møtt, har aldri noen nevnt urinering på slike ting som søppelbøtter som et problem.

Og blomsterpotter lar jeg ikke min egen hund tisse på som jeg har påpekt mange ganger. Allikevel synes jeg ikke man kan forvente at det man setter utenfor eiendommen skal bli ivaretatt.

Jeg har selv veldig mange ganger fått ødelagt ting på den måten, av barn, syklister etc. Fordi jeg er glemsk og aldri lærer.

Hadde aldri falt meg inn å klandre noen andre enn meg selv for at det er blitt ødelagt, også da vi hadde satt en figur utenfor porten vår med vilje og den ble ødelagt. Jeg vet hvem som gjorde dette og tar det såklart ikke opp med vedkommende engang, folk følger ikke med, uhell skjer, barn er barn osv.

Den var ikke på min eiendom.

Red: Forresten tror jeg ingen verdens ting på at alle her inne i praksis kontrollerer hvor hundene skulle markere til enhver tid. :) Noen kanskje, men langt fra så mange.

Jeg kjenner en del hundefolk, og ingen av dem går med kort line på hunden forbi hvert hus på lengre turer bare i tilfelle hunden kunne finne på å nærme seg et gjerde å markere noen dråper på. Enda færre (dvs. ingen) har regler for hannhundene sine om at det ikke er lov til å markere overhodet.

Forskjellen er vel bare at jeg er ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt med kort line, men hundene mine vet at man ikke skal tisse på biler, ei heller blomsterpotte osv... Jentene mine tisser bare på gress, og er de virkelig tissetrengte og gress ikke tilgjengelig, så kjefter jeg jo ikke på dem for å tisse på asfalt eller grus.. Hannhunden min kan være litt trolig til å tisse på litt forskjellig, men han tar heldigvis et poeng hvis han prøver å tisse på noe annet enn der han får lov, og han får heller ikke noe særlig lov til å markere rundt, så han tømmer tanken med en gang han kommer ut :)

Verste jeg vet er når folk lar hundene tisse på bilen min, har mang en gang kjefta på folk for det, hvis jeg har oppdaga det, og får bare beskjed om at det er en grunn til at de tisser på den.. samme med bagen min også... folk er så frekke..!! En gang fikk jeg jo kjeft fordi jeg dytta bort en hund som tissa på baggen min... jauda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red: Forresten tror jeg ingen verdens ting på at alle her inne i praksis kontrollerer hvor hundene skulle markere til enhver tid. :) Noen kanskje, men langt fra så mange.

Jeg kjenner en del hundefolk, og ingen av dem går med kort line på hunden forbi hvert hus på lengre turer bare i tilfelle hunden kunne finne på å nærme seg et gjerde å markere noen dråper på. Enda færre (dvs. ingen) har regler for hannhundene sine om at det ikke er lov til å markere overhodet.

Forskjellen er vel bare at jeg er ærlig.

Kanskje det har noe med miljøet man er i å gjøre?

Jeg er også ærlig, selv om du ikke tror noe på det. Mine hanner har aldri fått lov til å tisse på ting som tilhører folk, det inkluderer biler, søplekasser og prydplanter, faktisk. At du ikke kan forhindre din hanne i å gjøre sånt, betyr ikke at jeg ikke klarte å forhindre mine hanner i å gjøre sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri latt hannhunder markere der de vil. Det er noe mine hunder lærer fra valp av. Samme med å gå inn i hagen til folk, selv om de er løse og porten er åpen. Men når man ser på utstilling, ser man jo at ikke alle gidder å ta hensyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo vi langt til skogs, og går tur i skogen der det er fritt fram å pisse hvor man vil, men når vi passerer utkjøringen til naboen der hun har postkassa, eller passerer den andre naboen som har masse flotte busker langs veien - og en postkasse og blomsterkasser, så er pissing no-no altså. Jeg ville blitt himla pinlig berørt om jeg ikke hadde passet på dyret sånn at han hadde pisset der. Jeg synes også det er en uting å la hannhunder pisse og markere på andres ting - uansett hva det måtte være.

Nå skal jeg ikke pusse glorien og si at det aldri skjer at bikkja får markert der han ikke bør markere, men jeg forsøker i alle fall å forhindre sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lettet over at de fleste her inne respekterer andres eiendom og eiendeler.

Og nå er sikkert jeg dritsær, men om noen hadde latt hunden sin tisse på felgene mine uten å bry seg hadde jeg blitt flyforbanna. Jeg har lagt mange tusen kroner i dem og for meg betyr de faktisk noe.

Det samme med resten av bilen min, har sett hva urin kan gjøre med gress, så tørr ikke tenke på hva det kan gjøre med lakken!

Ingen av mine hunder har fått lov eller kommer til å få lov å gjøre noe slikt. Selvom det såklart kan skje uhell, men det hører til unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri latt hannhunder markere der de vil. Det er noe mine hunder lærer fra valp av. Samme med å gå inn i hagen til folk, selv om de er løse og porten er åpen. Men når man ser på utstilling, ser man jo at ikke alle gidder å ta hensyn...

Når du nevner åpen port så minner det meg om noe ei venninne fortalte for en stund siden.

Hun hadde dratt tilbake til barnehagen hun jobbet i for å ordne noe papirarbeid.

I sideblikket ser hun plutselig en bevegelse, hun går stille bort til vinduet, mens hun står og ser på så er hun vitne til en eier som lar hunden tisse overalt og bæsje i sandkassen, uten å plukke opp.

Hun lot også hunden hoppe opp på bordene, med grisete labber, som barna pleier å spise ved når det er pent vær ute.

Da eieren gjorde seg klar til å gå så gikk hun ut og konfronterte eieren med alt hunden hadde gjort.

Eieren ble kjempe sur, porten hadde stått oppe, så det var en invitt til at de bare kunne gå inn til tross for lappen på porten.

Venninnen min hentet en bøtte med såpe og eieren måtte vaske bord med potemerker og tisseflekker der venninnen min hadde sett hunden tisse og det var ikke få steder.

Eieren ble sinna da hun måtte vaske, men venninnen min tok en autoritær tone og var rolig, så eieren skjønte at det ikke var vits å diskutere.

Jeg syntes dette var så kult gjort og jeg tror aldri den hunden kommer til å være i en barnehage på kveldstid igjen..hi hi... ;)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje hadde eg likt det om andre sine bikkjer skulle tissa over alt der eg bur, så dermed får ikkje mine gjere slikt heller. Ikkje at dei nokon sinne har vist teikn til slikt heller akkurat, men går eg forbi eit inngangsparti og bikkjene viser interesse, då blir kobbelet korta inn til vi har passert i tilfelle noko skulle skje.

Og kvifor syns eigentleg enkelte at det er greit at bikkjer tissar på bilar og søppelspann? Til tross for at bilen gjerne har kjørt både her og der, så hadde i vert fall eg gitt grei beskjed om eg hadde sett nokon latt bikkja markere på min bil.

Dei fleste setter også gjerne søppelspanna sine ut i vegkanten når dei skal tømmast, men har dei gjerne utafor inngangspartiet til huset/i garasjen, og pisselukt er ikkje noko eg hadde satt pris på der i vert fall...

Så enkelte må nok tenke litt meir på kva andre tenker, og ikkje kun kva dei sjølv og omgangskretsen tillet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge Renate!! :lol: håper hun lærte litt da. Men slipp i barnehage, ballbinger og slikt er jo ikke unormalt... Har plukka dritt i barnehager før etter andre...

Ja, dessverre er det ganske så vanlig :(

Folk som ikke har kontroll på bikkjene sine må jo ha en plass å slippe hunden sin... sukk.

Barnehagen til venninnen min er veldig plaget med det og det var derfor hun fant ut at hun virkelig skulle straffe eieren når hun tok dem på fersken, skikkelig tøft gjort av hun :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra alle hundehatere jeg har møtt, har aldri noen nevnt urinering på slike ting som søppelbøtter som et problem.

Og blomsterpotter lar jeg ikke min egen hund tisse på som jeg har påpekt mange ganger. Allikevel synes jeg ikke man kan forvente at det man setter utenfor eiendommen skal bli ivaretatt.

Jeg har selv veldig mange ganger fått ødelagt ting på den måten, av barn, syklister etc. Fordi jeg er glemsk og aldri lærer.

Hadde aldri falt meg inn å klandre noen andre enn meg selv for at det er blitt ødelagt, også da vi hadde satt en figur utenfor porten vår med vilje og den ble ødelagt. Jeg vet hvem som gjorde dette og tar det såklart ikke opp med vedkommende engang, folk følger ikke med, uhell skjer, barn er barn osv.

Den var ikke på min eiendom.

Red: Forresten tror jeg ingen verdens ting på at alle her inne i praksis kontrollerer hvor hundene skulle markere til enhver tid. :) Noen kanskje, men langt fra så mange.

Jeg kjenner en del hundefolk, og ingen av dem går med kort line på hunden forbi hvert hus på lengre turer bare i tilfelle hunden kunne finne på å nærme seg et gjerde å markere noen dråper på. Enda færre (dvs. ingen) har regler for hannhundene sine om at det ikke er lov til å markere overhodet.

Forskjellen er vel bare at jeg er ærlig.

Forskjellen er vel helt klart at du ikke respekterer andre og ikke er så opptatt av "skikk og bruk" og folkeskikk.

Nå bor ikke jeg sånn til at jeg må parkere bilen min på gata, men om så var, så er det ikke bikkja di sin rett å pisse på den. Det må du da forstå.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen som jobber med å tømme søpla forresten? Deilig å komme hjem å lukte urin liksom...

Joda, en kamerat av meg eier to av søppelbilene som går her i Bærum.

Hvor grisete folk er der er et helt annet kapittel, feks legge brukte bleier oppå hverandre øverst på alt søppelet, skikkelig digg, ikke pakk inn bleiene, neida... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en kamerat av meg eier to av søppelbilene som går her i Bærum.

Hvor grisete folk er der er et helt annet kapittel, feks legge brukte bleier oppå hverandre øverst på alt søppelet, skikkelig digg, ikke pakk inn bleiene, neida... :(

Æsj altså.... Konklusjonen her er vel at det finnes minoriteter som ødelegger det store bildet...

Det er skikkelig kjipt å være en ansvarlig hundeeier når man får slengt dritten til andre etter seg. Men man kan jo ikke gjøre noe annet enn å ta ansvar for sitt eget hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det synes jeg.

Synes det er kjempeteit at andre synes det er greit å ødelegge ting om det ikke står på noens eiendom.

Jepp.. Bilen vår må for tida stå på en fellesparkering, det betyr da ikke (håper jeg) at den er fritt villt!

For å svare på spørsmålet. Ja, jeg begrenser egentlig ganske mye, stålkontroll har jeg ikke, det skal jeg være ærlig på. Det har hendt at det har glippi og han har klart å løfte foten på en søppelkasse eller hageport (men heldigvis ikke biler, sekker og andre ting og tang, det har han aldri forsøkt seg på), men jeg lar det ikke rutinemessig skje nei.

Nå for tida har vi jo skogen som nærmeste nabo, og da er det jo lettere, og min har aldri hatt behov for å pisse på alt mulig. Vi flytter snart, og da blir det litt annerledes i nærområdet, men pissing på hushjørner, biler, leker etc etc kommer jeg aldri til å tillate. Han får holde seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk garasje, hadde vi bilen stående på felles parkeringsplass utenfor blokka her. Hadde jeg sett noen la bikkja si pisse på bilen vår, dekk, felger eller hvor som helst, hadde jeg blitt fly forbanna. Makan! Litt fordi det er ekkelt med piss på tingene sine, men mest fordi frekkheten og mangelen på respekt hadde vært veldig provoserende.

Jeg skal ikke påstå at det ikke har skjedd uhell, f.eks forrige helg markerte Pax på trappa på hytta til noen venner av oss. Jeg ble dritflau og passet selvsagt på som en hauk at han ikke skulle gjøre noe slikt igjen. Han prøvde ikke heller heldigvis, det var bare den ene gangen.

Men som en hovedregel får han ikke tisse på hagegjerder, biler, søppelspann, blomsterpotter, prydbusker, parkbenker, fotballmål osv. Skulle bare mangle. Vanlige hekker, lyktestolper, trær og busker langs veien og i grøfta er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, bikkjene får ikke pisse på andres, eller våres eiendeler for den saks skyld så lenge vi klarer å forhindre det. Altså, at vi er såpass våkne at vi får det med oss, og vi følger jo med på bikkjene. Har hatt et par uhell der ene hannhunden vår pissa på bilen til en kompis på vår gårdsplass, da vaska jeg den delen av bilen som fikk urin på seg, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt i fra manisk på hvor hundene får tisse, om de skulle finn på å tisse på naboens hekk så dør jeg ikke, men jeg tar dem ikke bort dit med vilje for at de skal tisse der. Biler, blomsterpotter osv. er fullstendig off limit. Og jeg gremmes over at jeg ikke kan ha ting stående ute siden hunden til svigers går løs og han er lett på foten ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...