Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachs med på Besseggen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Spør for søsteren min. Hun lurte på om jeg kunne spørre på det hundeforumet mitt om det går greit å ha med en dachs på besseggen, om det er mange og lange partier der hunden må bæres, eller kan den gå det meste sev? Hun gidder ikke ta den med om den må bæres i kilometervis. Men noen meter her og der går greit. Hunden er en frisk tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye stein på områder og kan fort bli sårt for myke hundepoter av erfaring. Men Sheltie til Penøttsmør var med meg over besseggen, da var han i tillegg delvis blind. Måtte bæres/hjelpes opp de pratest partiene, men gikk med godt mot hele veien. Men vi måtte bære han på toppen for veien var kronglete og steinete. Men er det en ung, frisk dachs ser jeg ikke helt problemet. Ville dog anbefalt potesokker (mye hvile)!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg ville ikke tatt den turen med bikkja. Jeg og mamma skulle gå Besseggen, men når vi kom dit bestemte vi oss for å gå under Besseggen for hundenes skyld, men det var rett og slett ikke en tur for hundene. Zelda ville bæres store deler av turen og Linda synes det var kjedelig fordi vi måtte holde oss til den oppmerkede løypa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig det var veldig greit å SLIPPE å ha ansvaret for en hund da jeg gikk der og lot hunden bli hjemme. tenker vel at en sånn kortbeinet en ivertfall vil trenge litt hjelp akkurat på eggen (hvor det jo egentlig er greit å slippe å ha noe ekstra å bære på) og en viss fare for såre poter, men resten av turen er jo grei for en hund i normal form såvidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tok båten over til memurubu med en bitteliten blanding jeg ærlig talt ikke hadde helt trua på forrige tur, men den lå søren meg foran oss nesten hele turen. :D det er noen steder, spesielt eggen, hvor det er ganske så bratt og smalt, og hunden kan ha godt av å bli båret/løftet/dyttet/hva enn som passer. :P nå har ikke dachsen bygningen til de jeg har gått med (wheaten og whippet), men jeg vil tro de fleste strekningene der er greie for en hund i normal kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen er da INGENTING for en fysisk normal Dachs ;-)

(red. ikke noe problem, altså...)

Så bra :-) Hun er fysisk normal ja (i den grad dachser er normale :P ) Frisk og sprek, og jeg tror ikke hun er et spesielt overdrevent eksemplar heller, uten at jeg vet.

Sniff er iallefall en sprek jente, kunne vel svømt i timesvis... kunne sikkert flyttet inn i vannet om hun fikk lov :P

2013-06-01-178.jpg

Takker for svar, da virker det som det skulle gå fint da, bare man tar med potesokker og sørger for hvile her og der?

Spørsmål: hvor lang er eggen, hvor mye må hun eventuelt bæres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der med Aïda for snart 2 år siden.. Troor vi brukte ca 7 timer totalt, da gikk vi rolig og hadde flere pauser underveis. Opp den bratteste biten måtte jeg løfte henne et par ganger fordi det var litt høye hyller, men stort sett fant hun en vei selv =) Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å ta henne med dit en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: hvor lang er eggen, hvor mye må hun eventuelt bæres?

Nå er det mange år siden jeg gikk der, men kan ikke huske at det var noen partier som skulle være problematisk for en hund. Med mindre man må bruke hender og føtter for å klatre (og DET må man i hvert fall ikke over eggen) så kommer en Dachs utmerket godt fram ;-) Husk på at dette er jakthunder som har langt bedre utholdenhet og framkommelighet enn folk flest :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg gikk der, men kan ikke huske at det var noen partier som skulle være problematisk for en hund. Med mindre man må bruke hender og føtter for å klatre (og DET må man i hvert fall ikke over eggen) så kommer en Dachs utmerket godt fram ;-) Husk på at dette er jakthunder som har langt bedre utholdenhet og framkommelighet enn folk flest :)

Jeg ser bare på hunden hennes som handicappet, kan ikke noe for det :lol: men hun er jo dritsprek liksom, og gir seg aldri, så det går helt sikkert bra :P Men tenkte mest på om det var mange "trappetrinn", altså om hun må hoppe mye av tiden. Det kan jo være slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I går gikk jeg besseggen med Casper. Jeg må si at jeg hadde ikke tatt med en dachs (eller annen ubærbar kortbeinet hund) opp dit. Møtte to chichuahuaer, men de er jo veldig bærbare. Men det er jo ikke en "stor" dachs... jeg hadde iallefall mer enn nok med å kravle meg ned selv, veldig glad for at pappa kunne ta Casper for meg, ellers hadde jeg sikkert dødd :P Var null problem for Casper da. Fikk litt panikk innimellom, for jeg skjønte ikke hvordan vi skulle få med ham ned... men så tok han saken i egne poter og spratt ned lett som en plett... :P men det er noen ganske lange partier der som etter mitt skjønn ikke egner seg veldig for dachser osv...

overrasket over hvor bratt det var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gikk feil vei da, man må jo ta båten inn og gå tilbake, så man går opp det bratte partiet. Gikk fint med Tinka det, trengte bare dyttehjelp.

Ja vi tok båten tilbake, gadd ikke vente to timer på den. Men det er jeg glad vi gjorde, hadde vært utrolig demotiverende å komme fra andre siden og se det bratte fjellet der :lol: Men mulig det er bedre fra den veien ja, skal ikke si noe på det.

Men er noen ganske lange steinpartier der som jeg ser for meg blir veldig ubehagelig, brystet kommer jo til å komme borti (før/etter man klatrer altså.). Jeg tenkte bare flere ganger at der ville jeg ikke hatt med Sniff. Det er et ganske slitsomt terreng for en kortbeint hund med lang kropp tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi tok båten tilbake, gadd ikke vente to timer på den. Men det er jeg glad vi gjorde, hadde vært utrolig demotiverende å komme fra andre siden og se det bratte fjellet der :lol: Men mulig det er bedre fra den veien ja, skal ikke si noe på det.
Den ser jeg ja :)

Du ser den i det fjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg ja :)

Du ser den i det fjerne!

Jeg ble jo lurt med opp jeg! Hadde aldri trodd det var slik. Var sånn sett ikke stigningen som var det værste, er jo litt gøy å klatre, men jeg ble nesten så redd at jeg begynte å grine jeg da jeg tittet ned :lol: litt høydeskrekk ja :P Ble så redd for at Casper skulle ramle ned... (men han hadde jo FULL kontroll...) var mange som sleit litt, en voksen mann bla. som måtte holdes i hånden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja vi tok båten tilbake, gadd ikke vente to timer på den. Men det er jeg glad vi gjorde, hadde vært utrolig demotiverende å komme fra andre siden og se det bratte fjellet der :lol: Men mulig det er bedre fra den veien ja, skal ikke si noe på det.

Men er noen ganske lange steinpartier der som jeg ser for meg blir veldig ubehagelig, brystet kommer jo til å komme borti (før/etter man klatrer altså.). Jeg tenkte bare flere ganger at der ville jeg ikke hatt med Sniff. Det er et ganske slitsomt terreng for en kortbeint hund med lang kropp tenker jeg da.

Hihi vi tok Besseggen innsia og gikk med to vorsteh og en flatcouted retriever ingen av hundene hadde problemer selv om stien var mye smalere den gang enn nå. Største problemet var vel min kondis. Har nå da heller ikke betenkligheter med å ta med en liten hund eller liten uten bære muligheter, men den bør være vandt til å gå i terrenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...