Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøre med kløtsjen


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært på en økonomisk kjøre kurs (dog med lastebil, men prinsippet er det samme) og det er utrolig hvor mye man faktisk sparer på å kjøre økonomisk, og man bruker ikke lenger tid på samme strekning heller :) Og da er det nedbremsing på gira før rundkjøring/kryss etc, mange tror man sparer tid ved å "bråbremse" før kryss men det er altså feil. Man skal også holde litt avstand (ikke 100 meter) til neste bil når det er kø, da kan man tilpasse seg farten uten å lage mer kø (det som lager kø er bråstopp i ræva på bilen foran og bråstart)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Gamle gubber RUSER bilen de, mens cluthen er halvveis inne :aww:

Å det finnes jo nesten ikke noe som er så irriterende som folk som skal bremse på gira før rundkjøringer, avkjøringer osv. - dere begynner jo flere MIL før rundkjøringene og det er jo nesten ikke irriterende å være i rundkjøringsfart 100 meter FØR rundkjøringa.

Jeg er antakelig en slik irriterende bilfører som slakker farten sånn at andre førere som har forkjørsrett skjønner at jeg ikke har tenkt å frese gjennom rundkjøringa eller krysset fordi det ikke ser ut som om jeg har tenkt å stoppe.

Jeg misliker sterkt førere som gasser på helt til de er 10 m fra kryss/rundkjøring før de plutselig kommer på at oi - jeg har visst en brems jeg må bruke - MISLIKER !!!

De aller fleste som forteller historier om den ene lille tingen som gjorde at de strøk, har som oftest ganske mange andre feil også, og summen av dem gjør at de stryker...

Det er omtrent som folk som er misfornøyde med den blå sløyfa på utstilling, det (bare for å dra inn hund liksom :lol:). De henger seg opp i den ene, litt odde, detaljen som dommeren har påpekt, men antakelig er det flere ting som har gjort at hunden fikk en blå :D.

Etter å ha kjørt diesel ett år er det en ting jeg digger. Diesel putrer frem på tomgang uten å kveles, rykk og napp.

Min putrer til og med framover UTEN at jeg bruker gasspedalen, den :lol:

OG - å bremse på girene tar lenger tid enn å bruke pedalen - og man må derfor nødvendigvis starte nedbremsingen lenge før man egentlig burde og dermed så blir man ett irritasjonsmoment i min verden.

Jeg tror jeg er glad jeg ikke er passasjer hos deg - jeg hadde antakelig fått angstanfall foran alle kryss og rundkjøringer... :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør min og :lol:

Husker første gang jeg kjørte en sånn bil, syns det var såååå ekkelt. Det var kjørelæreren min sin bil, og den dro virkelig på, til og med i oppoverbakker.. :P

Det kan min også gjøre :). Det var en litt merkelig opplevelse første gangen jeg opplevde det, ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har kjørt skadefritt i så og så mange år trenger ikke å være tegn på at man er så superdyktig sjåfør egentlig, men kan like gjerne være at man har hatt bedre sjåfører rundt seg som har gjort at man har unngått å kollidere... Å kjøre på landsbygda gir også mye større rom for feil, enn å kjøre i Oslo. Fordi det rett og slett er fler folk og biler på veien i Oslo, enn det er på Finnmarksvidda.

Jeg lærte å kjøre på clutchen i min tid, men på 90-tallet så var vel ikke økonomisk kjøring det som stod på tapetet for det meste. Jeg lærte bakkestart med clutch og slik "slurekjøring", men driver ikke med det selv til daglig på egen bil. Nå kjører jeg en splitter ny Caddy på jobb, med en slik bakkestartfunksjon, som gjør at bilen ikke triller bakover et lite øyeblikk, mens man "bytter" pedaler. Spesiell opplevelse i starten. :P

At man er kjørelærer, gjør en automatisk ikke til en mekaniker. Like lite som at man er utdannet veterinær, gjør at en er ekspert på ernæring eller atferd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det samme som deg da jeg tok lappen, men har i den senere tiden fått flere venner som er bilmekanikere og de er helt oppgitt over denne "lærdommen". Det ødelegger kløtsjen, og den er DYR å fikse. Min er helt ødelagt nå (utslitt), og koster minst 10 000 å fikse svart, med innkjøpspris på alle deler. Så jeg jobber med å venne meg av med krypkjøring med kløtsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ekkelt når bilene kommer fort inn mot en rundkjøring. Jeg skjønner ikke om de har tenkt til å suse inn eller om de har tenkt til å stoppe og vente. Det hadde gitt så mye bedre flyt om bilistene var litt tydeligere på hva de har tenkt til å gjøre, synes flere kunne brukt blinklyset. Det er tydelig at mange prøver å spare på lyspæra :P Her i bærum må de ha verdensrekord i rundkjøringer og de er så HAT for man må jo gjerne bytte fil mellom alle rundkjøringene for å komme seg dit man vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har politiet gitt litt opp taxier ser det ut som, og de får gjøre som de vil i trafikken. :P Sett uniformerte biler sitte og se på at taxier kjører på rødt lys mer enn en gang, så hver gang de stopper en taxi blir jeg litt sånn: :banana:

I og med at jeg kjører i byen mye på natta, så ser man også et litt annet trafikkbilde, siden folk gir litt mer beng natterstid enn dagtid ("ingen" ser de tross alt...), og da ser man at det ikke er deres dyktighet bak rattet som gjør at de kjører skadefritt, men at andre er observante, og ser at idioten ikke har planer om å overholde vikeplikter, stoppe på rødt lys etc.

Jeg kolliderte på Ring 3 for noen år siden. Lå i venstre felt, og fikk en inn fra høyre felt i meg. Den bilen måtte styre unna en som ikke overholdt vikeplikten ut på Ring 3, ellers hadde de hatt nesa inni en kassebil, med tre unger i baksetet. Er hun en dårlig sjåfør? Overhode ikke. Hun avverget situasjonen på best mulig måte, med minimale materielle skader og ingen personskader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJ har fin kjørecomputer som viser hvor mye diesel jeg bruker til enhver tid han, og det har gått litt sport i at den skal bruke så lite som mulig hele tiden. Når den bruker 0.6 på mila, antar jeg at jeg kjører passe økonomisk.

Jeg lærte bakkestart med traktor (landbruksskoleelev :P ), og har aldri hatt problemer med bakkestart med mine biler - og jeg bruker clutsjen. Heldigvis så bakkestarter vi ikke så ofte at vi har hatt behov for å skifte noen clutsj enda :P Men jeg veit jeg innimellom er flink til å sitte med beinet sånn halvveis på clutsjen, og det er selvsagt ikke bra for bilen (fortsatt ikke måtte bytte noen clutsj enda da), særlig om jeg kjører sånn at det blir mye gire opp og gire ned (som når man kommer fra motorveien på Kløfta, og det er 4 rundkjøringer på en 500 meter :P ).

Morsomt at du mener at antall år skadefritt ikke er noe bevis på at man er en god sjåfør, Nirm. Jeg har hatt 1 ulykke på mine 19 år med førerkort, og det første dama - som ikke overholdt vikeplikten sin - sa når det ble snakk om skyld var at hun hadde kjørt skadefritt i 30 år, så det var ikke hennes skyld (politi og forsikringsselskap var uenig med henne). Men.. Både Belgerpia og jeg kjører en del i løpet av et år, og vi har gjort det i mange år. Jeg anser oss begge som gode sjåfører. Jeg anser heller ikke noen av oss som spesielt aggressive sjåfører, selv om vi kanskje er litt mer mandige i kjørestilen vår enn kjerringer i 40-års alderen pleier å være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Både Belgerpia og jeg kjører en del i løpet av et år, og vi har gjort det i mange år. Jeg anser oss begge som gode sjåfører. Jeg anser heller ikke noen av oss som spesielt aggressive sjåfører, selv om vi kanskje er litt mer mandige i kjørestilen vår enn kjerringer i 40-års alderen pleier å være :P

Mannlig kjørestil er vel ikke akkurat regnet som noe pre.... :whistle:. Alle de idiotene som har skremt livskiten utav meg på vei inn i kryss, har vært menn :aww:. Ja, så godt som, iallefall :P

Jeg har de siste 16 årene kjørt mellom 40 000 og 50 000 km i året - og ennå ikke hatt ett eneste skadetilfelle - og det hadde jeg ikke før det heller (jeg har hatt førerkort siden jeg var 18 år og en dag gammel :P) - om jeg skal se bort fra den ene gangen jeg rygget ut fra p-plassen min på jobb og noen hadde parkert rett bak bilen min... Å gjøre ting av gammel vane gjør jeg ikke lenger :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er konklusjonen om hvor god man er som sjåfør bevist med antall skadefrie år, like god som "jeg har hatt hund lengre enn du har levd, så jeg vet best". Selvfølgelig er mange av de gode sjåfører, men det handler også mye om hvor man kjører, hvor mye og andre sjåfører rundt...

De to jeg kjørte bak nå eksempel, kan ha kjørt skadefritt for alt jeg vet. Men siden han ene foretok en farlig forbikjøring pga irritasjon og kjørte på rødt lys, og han andre kjører rund med usikret last, så går ikke de under gode sjåfører, uansett antall skadefrie år.

Jeg har kollidert to ganger. Ene gangen ble bilen totalvrak. Jobben min er ferdes i trafikken i Oslo uansett vær og føre. Jeg kommer til å kollidere igjen, det er omtrent uunngåelig til tider, fordi man ikke alltid har mulighet for å forhindre at det smeller... Det gjør meg hverken til en bedre eller dårligere sjåfør enn de som slår seg på brystet med antall skadefrie år... Noen ganger er man bare på feil sted til feil tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår meg ikke noe mer på brystet enn hva du gjør, Nirm, når du skriver at det er det samme hvor mye man kjører om man ikke kjører i Oslo. Det gjør meg ikke til noen dårligere sjåfør enn hva du er at jeg ikke kjører i Oslo stadig vekk, eller at jeg bare har vært på feil sted til feil tid 2-3 ganger i løpet av mine år som sjåfør. Jeg veit jeg er en god sjåfør fordi jeg er flink til å lese trafikkbildet, fordi jeg kjører som at alle andre er idioter, og fordi jeg reagerer kjapt når det skjer noe. Jeg ser ikke helt hvorfor dine erfaringer i trafikken skal telle mer enn mine, selv om du har kræsja flere ganger. Det blir en litt rar logikk for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke hva som teller, det er min mening. Og du kan ha din.

Og nei, det handler ikke om at kun Oslo folk er gode til å kjøre. Det er garantert ganske mange ulykker her. Men det handler ikke om gode vs dårlige sjåfører bestandig, men om mindre marginer for små feil. Får du sleng på bilen her, er sannsynligheten for at du havner i en annen bil mye større enn om du er på Finnmarksvidda, pga biltetthet. Alle gjør feil i trafikken enkelt og greit. Det er bare at konsekvensene ikke alltid er de samme med tanke på ulykker.

En god sjåfør for meg, er en som kan kjøre etter forhold, lese trafikkbildet godt og ikke setter seg selv eller andre i unødvendig fare pga kjøringen sin. i tillegg til at man kjenner begrensningene sine, og vet når man lar bilen stå. Uansett hvor man bor. Og ikke antall skadefrie år. Fordi man av og til er på feil sted til feil tid, og blir et offer for andres feil eller idiotikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gamle gubber RUSER bilen de, mens cluthen er halvveis inne :aww:

Jeg er antakelig en slik irriterende bilfører som slakker farten sånn at andre førere som har forkjørsrett skjønner at jeg ikke har tenkt å frese gjennom rundkjøringa eller krysset fordi det ikke ser ut som om jeg har tenkt å stoppe.

Jeg misliker sterkt førere som gasser på helt til de er 10 m fra kryss/rundkjøring før de plutselig kommer på at oi - jeg har visst en brems jeg må bruke - MISLIKER !!

Det er omtrent som folk som er misfornøyde med den blå sløyfa på utstilling, det (bare for å dra inn hund liksom :lol:). De henger seg opp i den ene, litt odde, detaljen som dommeren har påpekt, men antakelig er det flere ting som har gjort at hunden fikk en blå :D.

Min putrer til og med framover UTEN at jeg bruker gasspedalen, den :lol:

Jeg tror jeg er glad jeg ikke er passasjer hos deg - jeg hadde antakelig fått angstanfall foran alle kryss og rundkjøringer... :aww:.

Neida, du hadde ikke fått angstanfall for det er ikke sånn at jeg kjører fullt øs frem og bråstopper - ikke på noen som helst måte, men jeg begynner ikke å gire ned en kilometer før rundkjøringer for å være i passe fart når jeg kommer frem. Bilen min har bremser den, og de kan til og med brukes.

At man har kjørt skadefritt i så og så mange år trenger ikke å være tegn på at man er så superdyktig sjåfør egentlig, men kan like gjerne være at man har hatt bedre sjåfører rundt seg som har gjort at man har unngått å kollidere... Å kjøre på landsbygda gir også mye større rom for feil, enn å kjøre i Oslo. Fordi det rett og slett er fler folk og biler på veien i Oslo, enn det er på Finnmarksvidda.

Jeg lærte å kjøre på clutchen i min tid, men på 90-tallet så var vel ikke økonomisk kjøring det som stod på tapetet for det meste. Jeg lærte bakkestart med clutch og slik "slurekjøring", men driver ikke med det selv til daglig på egen bil. Nå kjører jeg en splitter ny Caddy på jobb, med en slik bakkestartfunksjon, som gjør at bilen ikke triller bakover et lite øyeblikk, mens man "bytter" pedaler. Spesiell opplevelse i starten. :P

At man er kjørelærer, gjør en automatisk ikke til en mekaniker. Like lite som at man er utdannet veterinær, gjør at en er ekspert på ernæring eller atferd...

Ja, for jeg kjører jo bare på småveier i indre enfold jeg - sant, jeg har jo ikke jobbet i Oslo i 17 år, har aldri kjørt til utstilling/paringsturer eller annet i utlandet - putler bare rundt der det ikke er folk vet du...... eller ikke - jeg tipper jeg har kjørt mer i Oslo enn du har for å si det sånn. Litt overalt i Oslo faktisk - i morgenrush, ettermiddagsrush, natterstid og whatever.

Og jeg ER en god sjåfør, jeg er god på å lese trafikkbildet, jeg er god på å forutse hva som skjer lenger fremme og det er LANGT mellom de gangene jeg har behøvd å bråbremse for annet enn en idiotisk kråke som ikke vil flytte seg. Jeg har vel kun en eneste gang vært i nærheten av å kjøre i rompa på en bil og det var i ett kryss hvor det var klart til Horten i ene enden og Oslo fra andre og jeg trodde bilen foran skulle kjøre, men så spotta dama en bil to kilometer unna og ombestemte seg - det er det nærmeste jeg har vært å kjøre på noen - evver, og jeg kjører ikke sakte, jeg råkjører ikke - jeg kjører akkurat passe og med instillingen om at alle andre i trafikken er idioter. Den taktikken funker.

Jeg slår meg ikke noe mer på brystet enn hva du gjør, Nirm, når du skriver at det er det samme hvor mye man kjører om man ikke kjører i Oslo. Det gjør meg ikke til noen dårligere sjåfør enn hva du er at jeg ikke kjører i Oslo stadig vekk, eller at jeg bare har vært på feil sted til feil tid 2-3 ganger i løpet av mine år som sjåfør. Jeg veit jeg er en god sjåfør fordi jeg er flink til å lese trafikkbildet, fordi jeg kjører som at alle andre er idioter, og fordi jeg reagerer kjapt når det skjer noe. Jeg ser ikke helt hvorfor dine erfaringer i trafikken skal telle mer enn mine, selv om du har kræsja flere ganger. Det blir en litt rar logikk for min del.

...og Tone er en av de få jeg ikke er redd for å sitte på med *ler* - jeg er stort sett ganske engstlig når jeg sitter på med andre.

Det er vel ikke hva som teller, det er min mening. Og du kan ha din.

Og nei, det handler ikke om at kun Oslo folk er gode til å kjøre. Det er garantert ganske mange ulykker her. Men det handler ikke om gode vs dårlige sjåfører bestandig, men om mindre marginer for små feil. Får du sleng på bilen her, er sannsynligheten for at du havner i en annen bil mye større enn om du er på Finnmarksvidda, pga biltetthet. Alle gjør feil i trafikken enkelt og greit. Det er bare at konsekvensene ikke alltid er de samme med tanke på ulykker.

En god sjåfør for meg, er en som kan kjøre etter forhold, lese trafikkbildet godt og ikke setter seg selv eller andre i unødvendig fare pga kjøringen sin. i tillegg til at man kjenner begrensningene sine, og vet når man lar bilen stå. Uansett hvor man bor. Og ikke antall skadefrie år. Fordi man av og til er på feil sted til feil tid, og blir et offer for andres feil eller idiotikjøring.

Igjen - du veit at du ikke er den eneste som kjører på traffikert vei eller?

Og om du støtt får sleng på bilen og havner inn i andre biler så er du vel neppe en god sjåfør? Da har man ikke kjørt etter forholdene har man vel?

Og jo, antall skadefrie år handler om hvor god sjåfør du er - for da er man flink til å lese trafikkbildet, da er man flink til å kjøre etter forholdene og man er flink til å forutse hva andre "tenker" - det er nemlig måten man unngår trøbbel på.

Og javisst kan man bli offer for andres idiotikjøring - men OM man selv kjører som om alle andre er idioter så kan man forutse det også. F.eks. - ser man en idiot som kjører forbi i hytt og pine - ja, så sakker man farten og holder god avstand til alt av biler rundt og sørger for å se etter alternativ løsning om galskapen skulle ville passere deg på ett ugunstig tidspunkt - man tilpasser seg enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og ad det der med digre luker til bilen foran ved køkjøring........ - det er feil, og skaper mer kø og ikke smidighet. Man skal følge på.

http://www.dagbladet.no/2012/07/10/tema/bil_og_trafikk/innenriks/bil/22487574/

Legg merke til at det står hold en KORT men SIKKER avstand til bilen foran. Ideelt sett burde man kjøre støtfanger mot støtfanger.

http://www.dinside.no/897166/slik-kjorer-du-i-ko

...og her - korreksjonsluker til bilen foran er feil

Og det finnes flere råd der ute som alle sier det samme omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sjåfør for meg, er en som kan kjøre etter forhold, lese trafikkbildet godt og ikke setter seg selv eller andre i unødvendig fare pga kjøringen sin. i tillegg til at man kjenner begrensningene sine, og vet når man lar bilen stå. Uansett hvor man bor. Og ikke antall skadefrie år. Fordi man av og til er på feil sted til feil tid, og blir et offer for andres feil eller idiotikjøring.

En god sjåfør kjenner også bilen sin og vet hvordan den takler ulike fører.

Og javisst kan man bli offer for andres idiotikjøring - men OM man selv kjører som om alle andre er idioter så kan man forutse det også. F.eks. - ser man en idiot som kjører forbi i hytt og pine - ja, så sakker man farten og holder god avstand til alt av biler rundt og sørger for å se etter alternativ løsning om galskapen skulle ville passere deg på ett ugunstig tidspunkt - man tilpasser seg enkelt og greit.

... og noen ganger skal man rett og slett ha flaks blandet med riktig refleksreaksjon... som da jeg holdt på å kræsje på E6 i fjor. Det var mørkt og mye trafikk i mot. Man ser verken langt fram eller noe særlig til siden - og alternative løsninger finnes ikke. Når man da plutselig ser to billykter komme rett i mot deg i DIN kjørebane - da må man bare håpe på at det går bra. Man rekker ikke alltid å tenke over hvordan man skal reagere i slike situasjoner...

Og forøvrig mener vel 90 % av bilførerne at de er over gjennomsnittlig gode til å kjøre bil... noen av dem MÅ åpenbart ta feil :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du hadde ikke fått angstanfall for det er ikke sånn at jeg kjører fullt øs frem og bråstopper - ikke på noen som helst måte, men jeg begynner ikke å gire ned en kilometer før rundkjøringer for å være i passe fart når jeg kommer frem. Bilen min har bremser den, og de kan til og med brukes.

Det er forskjellige måter å kjøre på, og mange variasjoner innen det også. Det er ikke slik at siden jeg bruker giret som et hjelpemiddel så girer jeg ned en km før rundkjøringen, og siden du bruker bremser, så bråbremser du fra 60km/t to meter foran rundkjøringen. Det hadde ikke forundret meg om vår kjørestil egentlig var ganske lik.

Idag fikk jeg virkelig sjekket hva jeg gjør, i tilfeller der det er trafikk foran meg som skal inn i rundkjøringen slipper jeg opp gasspedalen. Da holder bilen med en gang den trygge avstanden til bilen foran som jeg allerede hadde laget meg (ca 3-4 sekunder) og følger trafikken til det er min tur, dermed sjekker jeg at lommen er fin i størrelsen og legger bilen ned i andre gir og kjører gjennom rundkjøringen. Utrolig nok en vellykket og flytende ekvipasje som klarer seg gjennom rundkjøringen med noen få svake touch på bremsepedalen.

Senest igår kom jeg meg faktisk gjennom en rundkjøring med trafikk, uten å bruke brems. Men gire ned til andre måtte jeg, siden jeg kom trillende opp en bakke i 4.gir. Dette var også takket være et par flinke bilister som faktisk visste at de hadde blinklys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En god sjåfør kjenner også bilen sin og vet hvordan den takler ulike fører.

... og noen ganger skal man rett og slett ha flaks blandet med riktig refleksreaksjon... som da jeg holdt på å kræsje på E6 i fjor. Det var mørkt og mye trafikk i mot. Man ser verken langt fram eller noe særlig til siden - og alternative løsninger finnes ikke. Når man da plutselig ser to billykter komme rett i mot deg i DIN kjørebane - da må man bare håpe på at det går bra. Man rekker ikke alltid å tenke over hvordan man skal reagere i slike situasjoner...

Og forøvrig mener vel 90 % av bilførerne at de er over gjennomsnittlig gode til å kjøre bil... noen av dem MÅ åpenbart ta feil :D.

Nei, man rekker ikke å tenke alltid - man handler på instinkt - MEN om du ikke var våken og leste trafikken så ville du ikke kunnet reagere. Det er her jeg mener forskjellen på en god og dårlig sjåfør er. Er man våken så rekker hjernen å registrere selv om man kanskje ikke skjønner det selv *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man rekker ikke å tenke alltid - man handler på instinkt - MEN om du ikke var våken og leste trafikken så ville du ikke kunnet reagere. Det er her jeg mener forskjellen på en god og dårlig sjåfør er. Er man våken så rekker hjernen å registrere selv om man kanskje ikke skjønner det selv *ler*

Ja, det er nok noe med det.... Jeg husker bare jeg tenkte HVILKEN siden skal jeg slenge bilen til? Jeg valgte åpenbart riktig *puhhh*. Front til front i 90 km/t hadde antakelig ikke gått så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man rekker ikke å tenke alltid - man handler på instinkt - MEN om du ikke var våken og leste trafikken så ville du ikke kunnet reagere. Det er her jeg mener forskjellen på en god og dårlig sjåfør er. Er man våken så rekker hjernen å registrere selv om man kanskje ikke skjønner det selv *ler*

Men man trenger jo ikke være skadefri fordeom? Jeg vil gå så langt som å si at man har lov å ha uhell som faktisk er din feil og. Og allikevel være en god sjåfør. Bedre enn skadefrie også.

Samboeren min kjørte farens bil i grøfta som ung. Han har kjørt mer bil enn de fleste pga jobb og boforhold, og for meg stiller han på tross av et uhell som en av de beste sjåførene jeg vet om. Han takler alle miljøet, fra storby-rushtid i europa med ukjent leiebil til å havne midt i giro d'italia over et fjellpass med smale veger og syklister overalt. At han var uheldig for mange herrens år sia er mindre relevant.

Min far har også hatt noen tilfeller av å ha kommet borti andre, og kjørt i ræva på andre. Ingen ting stort, men jeg stoler mer på han pga mengden han kjører i variert trafikk - enn mora mi som har kjørt 100% skadefritt. Hun har garantert har kjørt halvparten eller kanskje bare 1/3 av hva både far min og samboeren min har kjørt. Alle kan være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadefritt kan være en indikator, men trenger ikke være det. Jeg har hatt lappen i 16 år, og har kjørt skadefritt hele den perioden. Men så har jeg også kjørt veldig lite bil sammenlignet med de fleste på min alder.

Jeg tror og mener at jeg er en god sjåfør, men skadefritt sier ikke så mye i mitt tilfelle. :)

Artig diskusjon. Aldri har jeg sett et ord bli skrevet på så mange måter. Vi mangler vel bare cløtsj nå tror jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke mengden kjøring gjør folk til gode sjåfører, jeg har sittet på med yrkessjåfører og vært redd for livet mitt liksom :lol: Jeg vil vel si at jeg mest sannsynlig har kjørt mer enn de aller fleste her inne, og jeg synes selv jeg er en ganske ok sjåfør, selv om jeg har hatt et par uhell. Men uansett om jeg ikke hadde vært yrkessjåfør så hadde jeg sett på meg selv som fortsatt en ok sjåfør, så antall timer bak ratett er nok ikke veldig relevant? Det kommer nok mer ann på personen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke mengden kjøring gjør folk til gode sjåfører, jeg har sittet på med yrkessjåfører og vært redd for livet mitt liksom :lol:

Det var en grunn til at jeg hatet å sitte på rutebuss.... Makan til ufin kjøring og risikoadferd i trafikken har jeg sjelden opplevd :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at selv om det finnes elendige yrkesjåfører så kan man generelt sett si at erfaring har mye å si om hva slags sjåfør man er.

Men mest av alt så kan man se litt på kjørekulturen der man er, jeg var helt oppriktig livredd noen ganger mens jeg bodde i Sør Amerika, du skal heller ikke lengre bort enn til Sør Europa før du ser korsene stå tett i tett langs veiene og folk kjører med deathwish.

Folk kjører også mye mer aggressivt i Oslo enn i Trondheim f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...