Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fikk leiebil som var manuell og jeg fikk ikke startet før jeg innså clutsen måtte inn :lol: Har kjørt manuell i 6 år og automat i 6 mnd liksom :lol: man blir fort glad i automat :P

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driter i hvordan dere kjører inn i rundkjøringer, bare bruk det ***** blinklyset! !! Den eneste gangen man ikke skal blinke før rundkjøringer er hvis man skal rett frem. Jeg er sikker på at ti

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig. Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegå

Skrevet

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Da skjønner jeg, man blir bare litt oppgitt av og til. Særlig når kunden ikke får det til på VAG-produkter, det står liksom press clutch i displayet :P

Det er vel mer at det er rart å holde clutchen inne for å trykke på en knapp. Hvis du skjønner :P Man er liksom vant med nøkkel-vridninga og nå er det bare en simpel knapp :P

Mulig det er grunnen, for meg ligger det i beina. De trår automatisk inn clutch og brems når jeg starter opp en bil.

  • Like 1
Guest Belgerpia
Skrevet

Haha, samme her. Men nå er det nok ikke så farlig for clutchen å ta den hele veien inn og så bremse inn før rundkjøring, det sliter bare unødvendig på bremsene tenker jeg.

Det som sliter på clutchen er jo å ta den inn og ut. F.eks. er noe av det verste du kan gjøre kjøre å gi gass mens clutchen er delvis inne.

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

Å det finnes jo nesten ikke noe som er så irriterende som folk som skal bremse på gira før rundkjøringer, avkjøringer osv. - dere begynner jo flere MIL før rundkjøringene og det er jo nesten ikke irriterende å være i rundkjøringsfart 100 meter FØR rundkjøringa. Det også de som skal gire ned FØR de skal svinge av veien - de girer ned, kjører saktere og saktere og så - når de nesten står stille så setter de på blinklyset for å indikere at de svinge. Det er sånne jeg klassifiserer som idioter - blink først, brems ned og sving for pokker. Før rundkjøring, brems ned, gir til rett gir, og kjør gjennom rundkjøringen.

.....forøvrig så fikk jeg ingen påpakk for bruk av kløtsj når jeg kjørte opp for hundre år siden, men nei - jeg bruker ikke kløtsjen unormalt mye - ikke til sånn slurekjøring, men jeg gjør det ved bakkestart - jeg bruker brekket også, men jeg slipper brekket når jeg kjenner kløtsjen tar og da henger den jo der litt før man kjører.

Bremser og blinklys er forøvrig til for å brukes. I det hele tatt - biler er til for å brukes.

Skrevet

Å det finnes jo nesten ikke noe som er så irriterende som folk som skal bremse på gira før rundkjøringer, avkjøringer osv. - dere begynner jo flere MIL før rundkjøringene og det er jo nesten ikke irriterende å være i rundkjøringsfart 100 meter FØR rundkjøringa. Det også de som skal gire ned FØR de skal svinge av veien - de girer ned, kjører saktere og saktere og så - når de nesten står stille så setter de på blinklyset for å indikere at de svinge. Det er sånne jeg klassifiserer som idioter - blink først, brems ned og sving for pokker. Før rundkjøring, brems ned, gir til rett gir, og kjør gjennom rundkjøringen.

....forøvrig så fikk jeg ingen påpakk for bruk av kløtsj når jeg kjørte opp for hundre år siden, men nei - jeg bruker ikke kløtsjen unormalt mye - ikke til sånn slurekjøring, men jeg gjør det ved bakkestart - jeg bruker brekket også, men jeg slipper brekket når jeg kjenner kløtsjen tar og da henger den jo der litt før man kjører.

Bremser og blinklys er forøvrig til for å brukes. I det hele tatt - biler er til for å brukes.

Det er sikkert folk som kjører slik, men det gjelder ikke meg. Jeg bremser opp i normal avstand fra rundkjøringen ved hjelp av giren, men bremsen brukes også, deretter skaper jeg flyt ved å allerede se tidlig om det er plass til meg slik at jeg om mulig, slipper å stoppe helt opp når jeg kommer til rundkjøringen. Blinklys settes på minst 5 sek før man foretar en posisjonsendring, og den brukes flittig i rundkjøringer for å indikere hvor man skal.

  • Like 1
Skrevet

Det er sikkert folk som kjører slik, men det gjelder ikke meg. Jeg bremser opp i normal avstand fra rundkjøringen ved hjelp av giren, men bremsen brukes også, deretter skaper jeg flyt ved å allerede se tidlig om det er plass til meg slik at jeg om mulig, slipper å stoppe helt opp når jeg kommer til rundkjøringen. Blinklys settes på minst 5 sek før man foretar en posisjonsendring, og den brukes flittig i rundkjøringer for å indikere hvor man skal.

Det var slik jeg og mente :)

Miljøvennlig kjøring er forøvrig også for meg å aldri komme over 3000 omdreininger. Har helt aversjon, med mindre det kommer en tulling mot meg i ei rundkjøring eller det er en tett luke i rushtiden, så bikker jeg aldri over 3000. Gire, gire, gire! :P

Skrevet

Eh nei.

Bakkestart er ikke kjøring på klutch. I det klutchjen tar tak, gir gass, slipper du opp håndbrekket og kjører.

Seriøst dette er jo helt håløst, Trodde det bare var gamle gubber som holdt på sånn jeg.. :no:

Har aldri noen sinne brukt håndbrekk i bakkestart. Liker det ikke. Ikke står jeg i ro på clutchen heller, bremser og starter bilen vanlig.

Jeg har også lært å henge på clutchen, samt krypekjøre av kjørelærer. Men jeg tror slike øvelser er vel så mye for å lære å kjenne bilen skikkelig, og få full kontroll på clutch, osv.. Ikke meningen at man skal gjøre det hele tiden. Men det er selvsagt greit å kunne. Så lenge man ikke gjør det unormalt mye.

Det eneste kjørelærer påpekte er at man ikke må kjøre med clutchen halveis inne. Er jo en del som gjør det, kjører med foten hvilende på clutchen.

Jeg vet min kjørelærer var veldig flink. Han terpet meg på teori og praksis hele tiden når vi kjørte, jeg leste ikke en eneste bok før teoriprøven, for han hadde allerede lært meg alt :)

På oppkjøring fikk jeg skryt for riktig bruk av gir, god kontroll på bil, at jeg kjørte rolig og behagelig, osv. :ahappy:

Kjører likt som min mor når det gjelder gir/brems/clutch, og også slik jeg ble lært å kjøre av kjørelærer. Min mor har hatt alle sine biler i 12-13 år +. Gamle toyotaen har kjørt over 400 000 km, og clutchen er fin den. Tre unger har lært å kjøre i bilen, og bilen går enda, så tror nok enkelte her inne overdriver litt når det gjelder faren ved å henge på clutchen, samt krypekjøre ;)

Klutchkjøring alene er faktisk nok til at man kan stryke jo! Ei vennine fikk skryt av kjørerlærer for å bruke klutchen så fint i timen før oppkjøring, fikk stryk rett og slett pga forferdelig uøkonomisk kjøring som sensor kalte det. Hadde annen kjørerlærer før neste oppkjøring hvor klutch ble kun brukt på hva jeg tenker som normalt kjøring, og fikk bare skryt!

Å gå mot kryss kun med klutch og brems er ikke noe særlig, bruker mye bensin og forurenser mye. Kun giret som skal holde bilen i gang frem til krysset hvis ikke er det faktisk mer miljøvennlig og stoppe helt opp og starte bilen igjen!

De aller fleste som forteller historier om den ene lille tingen som gjorde at de strøk, har som oftest ganske mange andre feil også, og summen av dem gjør at de stryker...

  • Like 2
Skrevet

De aller fleste som forteller historier om den ene lille tingen som gjorde at de strøk, har som oftest ganske mange andre feil også, og summen av dem gjør at de stryker...

Jeg sto parkert to plasser lengre bort når sensor gikk over hva som ble gjort feil. Og jo da, det var et par småting, men sensor sa rett ut at slik bruk av klutch ville han aldri ha godkjent uansett hvor pent man hadde kjørt ellers! Men igjen, hun kjørte slik at det rett og slett var forurensende, med f.eks klutchen halveis inne under kjøring o.l. og mye feilbruk!

Skrevet

Det er sikkert folk som kjører slik, men det gjelder ikke meg. Jeg bremser opp i normal avstand fra rundkjøringen ved hjelp av giren, men bremsen brukes også, deretter skaper jeg flyt ved å allerede se tidlig om det er plass til meg slik at jeg om mulig, slipper å stoppe helt opp når jeg kommer til rundkjøringen. Blinklys settes på minst 5 sek før man foretar en posisjonsendring, og den brukes flittig i rundkjøringer for å indikere hvor man skal.

Jeg gjør også alt det du gjør, bortsett fra at jeg som oftest ikke bremser på giret. Det kommer jo selvsagt an på situasjonen.

Jeg foretrekker å kjøre soft og smooth, rolig og behagelig :P

Det er få ting som er så ubehagelig som å sitte på med personer som bare bremser på giret, og som ikke klarer å holde jevn fart på bilen, osv. "Rykk og napp"-kjøring.

Jeg sto parkert to plasser lengre bort når sensor gikk over hva som ble gjort feil. Og jo da, det var et par småting, men sensor sa rett ut at slik bruk av klutch ville han aldri ha godkjent uansett hvor pent man hadde kjørt ellers! Men igjen, hun kjørte slik at det rett og slett var forurensende, med f.eks klutchen halveis inne under kjøring o.l. og mye feilbruk!

Ja, da kan jeg forstå at hun strøk. Det er stor forskjell på å bruke clutchen slik venninnen din gjorde, og på å bruke den til krypekjøring, bakkestarter, osv.

Jeg vet at jeg f.eks aldri ville strøket på oppkjøring ved min bruk av clutch.

Skrevet

Jeg fikk leiebil som var manuell og jeg fikk ikke startet før jeg innså clutsen måtte inn :lol: Har kjørt manuell i 6 år og automat i 6 mnd liksom :lol: man blir fort glad i automat :P

Haha sånn er det her og! Prøver å tenke hvordan jeg kjørte med gir, men husker ikke lenger hvilken pedal som er clutchen :P Husker jeg fikk beskjed av kjørelæreren min at jeg måtte gire etter farten jeg hadde og ikke gire etter hvilken fart jeg ville ha. Husker også at jeg fikk mye kjeft for å kjøre med cluchen inne (i rundkjøringer og slikt). Men det var veldig mye enklere å kjøre med skolebilen som var diesel enn min egen bensinbil.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Men det var veldig mye enklere å kjøre med skolebilen som var diesel enn min egen bensinbil.

Etter å ha kjørt diesel ett år er det en ting jeg digger. Diesel putrer frem på tomgang uten å kveles, rykk og napp.

Skrevet

Jeg gjør også alt det du gjør, bortsett fra at jeg som oftest ikke bremser på giret. Det kommer jo selvsagt an på situasjonen.

Jeg foretrekker å kjøre soft og smooth, rolig og behagelig :P

Det er få ting som er så ubehagelig som å sitte på med personer som bare bremser på giret, og som ikke klarer å holde jevn fart på bilen, osv. "Rykk og napp"-kjøring.

Ja, da kan jeg forstå at hun strøk. Det er stor forskjell på å bruke clutchen slik venninnen din gjorde, og på å bruke den til krypekjøring, bakkestarter, osv.

Jeg vet at jeg f.eks aldri ville strøket på oppkjøring ved min bruk av clutch.

Jeg får så skryt for hvor rolig og behagelig jeg kjører. Jeg har aldri noe rykk og napp kjøring, men det er jo ikke bare bare å bremse med gir uten at det blir napp, men fullt mulig. Det krever bare litt mer av føreren. Men så bruker jeg bremsing på giret som et hjelpemiddel særlig når det er bratt nedover, ikke som eneste bremsemulighet.
  • Like 1
Skrevet

Jeg får så skryt for hvor rolig og behagelig jeg kjører. Jeg har aldri noe rykk og napp kjøring, men det er jo ikke bare bare å bremse med gir uten at det blir napp, men fullt mulig. Det krever bare litt mer av føreren. Men så bruker jeg bremsing på giret som et hjelpemiddel særlig når det er bratt nedover, ikke som eneste bremsemulighet.

Ja, slik gjør jeg også.

Er egentlig ikke sikkert vi kjører så forskjellig, kanskje mer forskjell på hva vi betegner som mye, hva vi betegner som bremsing på gir, osv.

Skrevet

Ja, slik gjør jeg også.

Er egentlig ikke sikkert vi kjører så forskjellig, kanskje mer forskjell på hva vi betegner som mye, hva vi betegner som bremsing på gir, osv.

Det er nok mye mulig, syntes det liksom er vanskelig å forklare. Prøvde å kjenne på hva jeg gjorde isted når jeg var ute å kjørte, men vanskelig å forklare.

Guest Belgerpia
Skrevet

...og nettopp den der med at man skal tilpasse seg og aldri stoppe noe sted er jo årsaken til at jeg blir hysterisk i trafikken - når man sakker av og sneglekjører mot rundkjøringer fordi man skal "vente" på plass - det finnes jo lite som er mer irriterende enn akkurat det.

OG - å bremse på girene tar lenger tid enn å bruke pedalen - og man må derfor nødvendigvis starte nedbremsingen lenge før man egentlig burde og dermed så blir man ett irritasjonsmoment i min verden.

Det hender jeg bremser på girene jeg også, men det er gjerne i andre settinger enn foran rundkjøringer osv.

Like irriterende er de som kommer til kø og så da får det for seg at de ikke skal stoppe så de finner en fart de mener passer, og så surkler de avgårde - at det er flere hundre meter til bilen foran affiserer dem ikke, de kusker rundt for seg selv.

Hvilket er helt feil, man skal følge køen og ikke lage sin egen

Skrevet

...og nettopp den der med at man skal tilpasse seg og aldri stoppe noe sted er jo årsaken til at jeg blir hysterisk i trafikken - når man sakker av og sneglekjører mot rundkjøringer fordi man skal "vente" på plass - det finnes jo lite som er mer irriterende enn akkurat det.

OG - å bremse på girene tar lenger tid enn å bruke pedalen - og man må derfor nødvendigvis starte nedbremsingen lenge før man egentlig burde og dermed så blir man ett irritasjonsmoment i min verden.

Det hender jeg bremser på girene jeg også, men det er gjerne i andre settinger enn foran rundkjøringer osv.

Like irriterende er de som kommer til kø og så da får det for seg at de ikke skal stoppe så de finner en fart de mener passer, og så surkler de avgårde - at det er flere hundre meter til bilen foran affiserer dem ikke, de kusker rundt for seg selv.

Hvilket er helt feil, man skal følge køen og ikke lage sin egen

Men det er også veldig irriterende når man ikke leser hva andre skriver, jeg sier at jeg bruker girene I KOMBINASJON med bremsepedalen. Og det å tilpasse seg betyr ikke sneglekjøring, er man en oppegående bilist ser man veldig fort om det er klart eller ikke. Jeg regner meg selv som en fornuftig og god bilist.

  • Like 2
Skrevet

Dette med nedbremsing før rundkjøring/kryss o.l er jo noe som er kommet i siste tiden. Jeg hadde minimalt av dette når jeg tok lappen for seks år siden, mens venninen min som kjørte opp her om dagen hadde dette fra dag en!

De er mye mer bevist på økonomisk kjøring nå enn før og er jo det dette går under!

  • Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet

...og nettopp den der med at man skal tilpasse seg og aldri stoppe noe sted er jo årsaken til at jeg blir hysterisk i trafikken - når man sakker av og sneglekjører mot rundkjøringer fordi man skal "vente" på plass - det finnes jo lite som er mer irriterende enn akkurat det.

OG - å bremse på girene tar lenger tid enn å bruke pedalen - og man må derfor nødvendigvis starte nedbremsingen lenge før man egentlig burde og dermed så blir man ett irritasjonsmoment i min verden.

Det hender jeg bremser på girene jeg også, men det er gjerne i andre settinger enn foran rundkjøringer osv.

Like irriterende er de som kommer til kø og så da får det for seg at de ikke skal stoppe så de finner en fart de mener passer, og så surkler de avgårde - at det er flere hundre meter til bilen foran affiserer dem ikke, de kusker rundt for seg selv.

Hvilket er helt feil, man skal følge køen og ikke lage sin egen

Kort oppsummert så er vel dette bare kjennetegn på aggresiv kjørestil.

Gidder ikke kommentere alt men til det siste så er det også faktisk helt korrekt køkjøring å holde nok avstand til bilen foran å lage flyt, ikke rykk og napp i rævva på han foran. Det lager bare trekkspilleffekt = mer kø.

Aldri for sent å ta noen kjøretimer, høres ut som det er du som er irritasjonsmomentet selv her.

Skrevet

Tja, da jeg tok lappen, 7 år siden, husker jeg at det var et stort medieoppslag ang en gutt som strøk på oppkjøring fordi han kjørte uøkonomisk. Så det kan vel ikke være så nytt?

Tok lappen for 5,5 år siden og som nevnt: jeg ble piska i dette å kjøre økonomisk. Vil tro det er mer 20-30år siden de ikke fokuserte på økonomisk bilkjøring? :P

Skrevet

På bakkestart så lærte mine kjørelærere (hadde 3 stk :-P ) både å bruke klutsjen og håndbrekket, i svake motbakker liker jeg å bruke klutsjen. men om jeg står i svært bratte bakker og kanskje samtidig har en bil klin i rumpa så liker jeg å bruke håndbrekket til bakkestartingen :-)

Jeg kryper med klutsjen eventuelt setter jeg den i fri og triller der det er litt medbakke!

Dog! Jeg brukte fra øvelseskjøringen å stå i kryss o.l med klutsjen inne, og kjørelærerne var uenige der. Den ene mente at man IKKE skal trille med klutsjen inne,du skulle heller ikke stå i kryss o.l med klutsjen inne så i hvert kryss hvor man måtte "vente" så skulle man sette bilen i fri og fjerne foten fra klutsjen :-P for å så stresse med å kaste den i 1'giret på grønt lys/ved lomme osv. hehe!

Man sliter på klutsjen selvsagt om man driver å trykker borti den hele tiden...

Guest Kåre Lise
Skrevet

Tok lappen for 5,5 år siden og som nevnt: jeg ble piska i dette å kjøre økonomisk. Vil tro det er mer 20-30år siden de ikke fokuserte på økonomisk bilkjøring? :P

20 år siden for min del. Selvom det kanskje ikke var økonomi, miljø og forurensing som var argumentet dengang så var det akkurat det samme man lærte. Kortversjon: holde riktig gir og turtall til enhver tid, ikke noe kjøring på klutch dengang eller som i dag. :o

Skrevet

He he nei jeg mente ingenting.. Det var bare litt selvironi oppi all kjerringklutchingen at jeg ikke fikk start på bilen på oppkjøringa. Beklager forstyrrelsen. :)

Følte meg plutselig gammel :-O På første kjøretimen min skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle få start fordi nøkkelen var en liten svart plastikk-klump *fnis*

Ellers så er jeg av den typen som hater kø, hater sneglekjøring, biler som bremser ned og nærmest svinger av FØR de bruker blinklys f.eks? argh!

Skrevet

20 år siden for min del. Selvom det kanskje ikke var økonomi, miljø og forurensing som var argumentet dengang så var det akkurat det samme man lærte. Kortversjon: holde riktig gir og turtall til enhver tid, ikke noe kjøring på klutch dengang eller som i dag. :o

Hehe, da het det vel bare vettig kjøring. Nå selger de det til miljøbevisste fjortiser som klimavennlig? :D:P

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg er hverken agressiv eller uøkonomisk i min kjøring.

Jeg kjører som pappa'n min (og kjørelæreren) lærte meg - nemlig som om alle andre er idioter :)

...og *bank i bordet*

Jeg fikk lappen 01.10.86 og jeg har kjørt skadefritt siden da.

(ikke har jeg herpet noen bilder teknisk heller pga. kjørestil)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Jeg er hverken agressiv eller uøkonomisk i min kjøring.

Jeg kjører som pappa'n min (og kjørelæreren) lærte meg - nemlig som om alle andre er idioter :)

...og *bank i bordet*

Jeg fikk lappen 01.10.86 og jeg har kjørt skadefritt siden da.

(ikke har jeg herpet noen bilder teknisk heller pga. kjørestil)

Hva mener du beskriver og skiller aggressiv og defensiv kjørestil?

Sånn utover de som krasjer og kjører skadefritt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...