Gå til innhold
Hundesonen.no

Tvangskosing


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Da min var valp funket det ikke å holde henne fast for å roe henne, prøvde vel en gang eller noe sånnt, men hun ble veldig irritert.

Det som funket her når hun løp rundt som en tulling, var å feste ett bånd på henne sånn at hun ikke kunne bevege seg så veldig langt og da sovnet hun i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva mener denne valpetesten å si noe om? Jeg har en whippet som aldri, fra han var valp til i dag, har likt å bli lagt på ryggen, han strittet alltid imot. Den samme hunden er mild og "naturlig" underdannig.

Dette med å legge valpen på ryggen er en liten sekvens av en valpetest. Vi tester flere momenter i en test, som sier noe om individet og kullets egenskaper. Jeg svarer mer enn gjerne på det i en egen tråd, men det blir litt for malplassert her, da det blir tatt helt ut av konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det å legge ned/tvinge valpen til å ligge når den har raptus - over lengre tid - etterhvert bli til lært hjelpesløshet?

Man går jo fysisk inn for å få den passiv - noe som lett kan misforstås som ro.

Personlig ville jeg valgt å ha en krok i veggen, og feste valpen der når det går over stokk og stein, la den mase, ignorere den fullstendig, og deretter la den gå løs igjen når den er rolig. Da vil den også få oppmerksomhet av meg, gjerne gjennom noe mental lek. Men.. det er kanskje en smaksak?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å legge valpen på ryggen er en liten sekvens av en valpetest. Vi tester flere momenter i en test, som sier noe om individet og kullets egenskaper. Jeg svarer mer enn gjerne på det i en egen tråd, men det blir litt for malplassert her, da det blir tatt helt ut av konteksten.

Jeg er veldig interessert i å lære mer om valpetesten og det å roe ned valpen ved å legge den på rygg. Kan du opprette en tråd om det og forklare og utdype hva det går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det å legge ned/tvinge valpen til å ligge når den har raptus - over lengre tid - etterhvert bli til lært hjelpesløshet?

Man går jo fysisk inn for å få den passiv - noe som lett kan misforstås som ro.

Personlig ville jeg valgt å ha en krok i veggen, og feste valpen der når det går over stokk og stein, la den mase, ignorere den fullstendig, og deretter la den gå løs igjen når den er rolig. Da vil den også få oppmerksomhet av meg, gjerne gjennom noe mental lek. Men.. det er kanskje en smaksak?

Det kunne aldri falt meg inn å binde fast en valp når den har raptus for at den skal roe seg selv. For mitt vedkommende med en valp på 11 uker så hadde jeg ansett det som svært uheldig. Da kan vi snakke traumatiserende tror jeg. Det er ikke ofte jeg ser behovet for å "overtale" valpen til å roe seg, men da foretrekker jeg heller å ta henne i armene litt bakoverlent, på rygg, trefingergrepet og holde henne litt der. Da roer hun seg rimelig fort og klarer å slappe av.

Edit for å legge til: Beklager, nå glemte jeg å multiquote, det var ikke meningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være enig med de som sier tvangskosing er positiv straff. Jeg ser ikke helt forskjellen på det som beskrives som tvangskosing og for eksempel å legge en hund i bakken?

Jeg vil tro det vil komme an på hvordan dette utføres. Jeg kan ofte roe ned et vilter vesen med å holde hunden fast i type halsbånd eller sele, prate rolig og klø hunden på brystet frem til jeg ser at jeg kommer igjennom med (avlednings-)kommandoer. Vips så er man tilbake med kontakt og vanlige rolige former igjen. Det jeg da gjør mener jeg ikke er positiv straff, men likevel en form for "tvangskos/roe ned egget på hunden". Å legge hunden på ryggen for å tvangskose klarer jeg ikke å se poenget med, men riktig utført tidsmessig kan det vel være en form for positiv straff (og treig og langvarig, dog lite hensiktsmessig i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det vil komme an på hvordan dette utføres. Jeg kan ofte roe ned et vilter vesen med å holde hunden fast, prate rolig og klø hunden på brystet frem til jeg ser at jeg kommer igjennom med (avlednings-)kommandoer. Vips så er man tilbake med kontakt og vanlige rolige former igjen. Det jeg da gjør mener jeg ikke er positiv straff, men likeså en form for "tvangskos/roe ned egget på hunden". Å legge hunden på ryggen for å tvangskose klarer jeg ikke å se poenget med, men riktig utført tidsmessig kan det vel være en form for positiv straff (og treig og langvarig, dog lite hensiktsmessig i mine øyne).

Jeg gjør det samme, men hun ligger da på rygg i armene mine? Ikke vannrett utstrakt, men sånn som man holder et lite barn. Trepunktsgrep i noen sekunder til hun slutter å sprelle, for så å stryke magen og koseprate. Er det traumatiserende, eller snakker man bare forbi hverandre fordi noen har hengt seg opp i at "å ligge på rygg" er traumatiserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme, men hun ligger da på rygg i armene mine? Ikke vannrett utstrakt, men sånn som man holder et lite barn. Trepunktsgrep i noen sekunder til hun slutter å sprelle, for så å stryke magen og koseprate. Er det traumatiserende, eller snakker man bare forbi hverandre fordi noen har hengt seg opp i at "å ligge på rygg" er traumatiserende?

Jeg var sikkert ikke den rette å sitere mtp traumatisering i denne tråden ;) Jeg tror ikke jeg har vært med i den delen av diskusjonen... Jeg synes det blir litt vanskelig å uttale seg over nett om din valp muligens opplever det som "traumatiserende" og bli lagt på rygg på en eller annen måte. Valper og hunder generelt (lett å glemme ut den store gruppen hunder som kommer seg gjennom omtrent hva som helt uten å bli særlig berørt av det, men tilpasser seg omgivelsene bra), så her er det jo flere faktorer som spiller inn mtp mentaliteten hunden da har sammen med hvordan det blir utført.

Det jeg heller lurer på er hvordan du skal løse denne måten å roe unghunden på om et halvt år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sikkert ikke den rette å sitere mtp traumatisering i denne tråden ;) Jeg tror ikke jeg har vært med i den delen av diskusjonen... Jeg synes det blir litt vanskelig å uttale seg over nett om din valp muligens opplever det som "traumatiserende" og bli lagt på rygg på en eller annen måte. Valper og hunder generelt (lett å glemme ut den store gruppen hunder som kommer seg gjennom omtrent hva som helt uten å bli særlig berørt av det, men tilpasser seg omgivelsene bra), så her er det jo flere faktorer som spiller inn mtp mentaliteten hunden da har sammen med hvordan det blir utført.

Det jeg heller lurer på er hvordan du skal løse denne måten å roe unghunden på om et halvt år :P

Jeg var ikke ute etter å ta opp min hund som et tema i denne tråden, jeg konstanterte at jeg gjør nøyaktig det samme som deg en sjaleden gang jeg føler for å roe henne ned. Iom at du ikke har problemer med din hund, da har vel ikke jeg det heller? Men jeg legger henne fortsatt "på rygg". Og det er "på rygg" mange henger seg opp i, er det hva man legger i de to ordene problemene ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke ute etter å ta opp min hund som et tema i denne tråden, jeg konstanterte at jeg gjør nøyaktig det samme som deg en sjaleden gang jeg føler for å roe henne ned. Iom at du ikke har problemer med din hund, da har vel ikke jeg det heller? Men jeg legger henne fortsatt "på rygg". Og det er "på rygg" mange henger seg opp i, er det hva man legger i de to ordene problemene ligger?

Sånn helt generelt: Det er da store forskjeller for hvordan en hund opplever og reagerer på dette med å vippes over på rygg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er veldig interessert i å lære mer om valpetesten og det å roe ned valpen ved å legge den på rygg. Kan du opprette en tråd om det og forklare og utdype hva det går ut på?

Poenget mitt var at disse to tingene ikke henger sammen. Men opprett gjerne en tråd med konkrete spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at disse to tingene ikke henger sammen. Men opprett gjerne en tråd med konkrete spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Helt enig, jeg har ingen problemer med å slenge en valp på rygg i forbindelse med en slik test.

Men jeg tvangsroer på ingen måte ved å slenge en valp på rygg, skjønner faktisk ikke sammenhengen med det og tvangsroing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må valpen være på rygg for at det skal være tvangsroing/tvangskosing eller har jeg missforstått? :icon_confused: Når jeg tvangsroer min så holder jeg han ikke på rygg, holder han vanlig på fanget (evt i den stillinga som må til for at han ikke skal nå meg med pirajatennene sine :D ) og slipper ned når han har roet seg. Han blir bare enda villere hvis han tror han blir lagt på rygg så her holdes han bare vanlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg blir misforstått i ett og alt her på sonen og jeg kjenner jeg blir sliten og litt lei meg. Mylig jeg har en ufattelig dårlig fremstillingsevne.

Jeg forsøker å være aktiv og delta i positiv forstand, men det blir feil uansett tydeligvis.

*Logge av og tafse på Abbyliten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at huskyvalper er utrolig greie! Når raptusen er som værst og pirajaen er løs, avleder jeg og ber om sitt- før hunden får tyggepinne/bein eller favorittleken sin. Sånn har alle de fire SH valpene jeg har hatt de tre siste år vært :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...