Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fysisk aktivisering?


Taz

Recommended Posts

Får lyst å slå noe eller noen.... :D

Ehh, ja bør kanskje forklare da? Hehe

Diskuterer (Igjen) med noen Chow eiere, denne gangen om hvor mye

fysisk aktivisering rasen trenger.

Jeg sier jeg går ganske lange turer med Diego, har gått ett par ganger opptil 4 timer. (Ikke gå hele veien og han løper løs)

Men jeg har aldri gått mindre enn 1 time.

Også sier jeg at jeg går som regel alltid med Diego løs.

Så nå er jeg plutselig en drit dårlig hundeeier.

Spesielt pga jeg går med han løs.

Deres svar på spørsmålet er: Av og til 20 minutter og ALDRI løs.

Så hvor mye er rett å gi en medium stor/tung hund tur til dagen?

Og løs eller i bånd?

Jeg mener at en hund ikke bør gå i bånd hele livet, og trenger mer enn 20 minutters tur til dagen. (Og dette var ikke hver dag engang)

Ehh, måtte bare få ut litt frustrasjon. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W0000tt??

Kan godt skjønne du er frustrert ja, det der høres merkelig ut... Hva er de redd for? Gjelder tankegangen dems voksne eller unge chow'er?

"normalen" er vel at chow'er ikke kan gå løs alltid i og med at de er litt i sin egen verden, mulig det er litt misunnelse ute og går kanskje...

Syns du er flink med ham jeg :D Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.... :wallbash:

Etter hva jeg har skjønt så er Diego ikke en helt typisk Chow...? Eller tar jeg riv ruskende feil nå...? Men å ikke gå mer enn 20 min er vel litt i det minste laget vel...

Og en hund er vel mest lykkelig når den får være løs?!!!!?

En lydig hund er en lykkelig hund pleier nå jeg å si da! :mrgreen:

Stå på du Trine, ikke bry deg om de som ikke klarer å komme seg ut av de gamle sporene sine.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en gammel Chow oppdretter som sier dette.

Og sier at folk med Chows ALDRI må gå med de løs..

Og hun går av og til 20 minutters tur med dem..

Og hun blir vist støttet av andre Chow eiere.

(Men dette er Engelske folk)

Nei, ut ifra hva jeg har forstått så er ikke Diego en helt vanlig Chow. :D :D

Men alle som har de mye løs som valper, klarer å få en Chow som ikke stikker av. Det er bare til å gi dem en sjanse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W0000tt??

Kan godt skjønne du er frustrert ja, det der høres merkelig ut... Hva er de redd for? Gjelder tankegangen dems voksne eller unge chow'er?

"normalen" er vel at chow'er ikke kan gå løs alltid i og med at de er litt i sin egen verden, mulig det er litt misunnelse ute og går kanskje...

Syns du er flink med ham jeg :D Keep up the good work!

Tankegangen deres gjelder på voksne Chows ja.

De er redd for at de skal bli påkjørt, stikker av eller dreper en annen hund.

(Ja, i England så regnes fortsatt en Chow som en farlig rase)

Takk, takk.. :D Kjekt å høre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er lydig og holder seg i nærheten av deg, altså at den ikke vimser rundt, ser jeg ikke noe problem i å ikke bruke bånd.

Selv går jeg kun på lang tur ca 1 gang i uka, noen ganger 2. Men jeg trener med henne hver dag. Enten det er sosialtrening, miljøtrening, innlæring av kommandoer, mentaltrening, lydighet..osv..

Jeg vil heller slite ut hunden min psykisk, enn fysisk. Og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg har en rolig og snill hund inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får lyst å slå noe eller noen.... :D

Ehh, ja bør kanskje forklare da? Hehe

Diskuterer (Igjen) med noen Chow eiere, denne gangen om hvor mye

fysisk aktivisering rasen trenger.

Jeg sier jeg går ganske lange turer med Diego, har gått ett par ganger opptil 4 timer. (Ikke gå hele veien og han løper løs)

Men jeg har aldri gått mindre enn 1 time.

Også sier jeg at jeg går som regel alltid med Diego løs.

Så nå er jeg plutselig en drit dårlig hundeeier.

Spesielt pga jeg går med han løs.

Deres svar på spørsmålet er: Av og til 20 minutter og ALDRI løs.

Så hvor mye er rett å gi en medium stor/tung hund tur til dagen?

Og løs eller i bånd?

Jeg mener at en hund ikke bør gå i bånd hele livet, og trenger mer enn 20 minutters tur til dagen. (Og dette var ikke hver dag engang)

Ehh, måtte bare få ut litt frustrasjon. :oops:

Forstår din frustrasjon Trine :D Broren min har hatt 2 Chow Chower og han har alltid tatt lange turer med dem opp i fjellet :D Der har de selvsagt gått løse :D

Ikke bry deg, eller la de frustrere deg ;) Diego gutten klarer lett dette han ;) Han er en utrolig stolt gutt som helt sikkert gir beskjed når han er trøtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bry deg du trine :D

det hadde ikke jeg gjort...

virker da på meg som om diego har en kjempe flott eier :D

jeg har også toya løs i skogen og sånn... er jo mye mer morro å løpe fritt enn å gå i det kjedelige båndet :D ser vertfal ut som om hu stor koser seg, og det gjør sikkert diego og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt gidder bare ikke å lufte hundene sin orndtelig.. sean er vertfal 3 ganger i uka løs på fjellet.. når det er lyst(bor helt nord) på dagen er han løs nesten vær dag.. ellers så blir det lange turer i bånd..

det virker som Diego har det bra oss deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mye er rett å gi en medium stor/tung hund tur til dagen?

Og løs eller i bånd?

Vel, det kommer jo an på alderen deres. Man tar selvfølgelig hensyn til rask vekst og tyngde, men det vet du jo.

Jeg regner med at disse andre Chow-menneskene holder dyra i bånd fordi de mener ett eller annet idiotisk? :) Hehe. Jeg har fått råd av oppdretter om å gå mye med henne i bånd fordi da bruker hun musklene på andre måter, men jeg tror ikke det er det de fra England mener?

Ellers syns jeg at hunden trenger ikke lang tur hver dag, det kommer jo an på hvor aktiv hund man selv ønsker, men de skal få turer ut selv om det bare er ti minutter av gangen, og så heller flere ganger daglig. Og så lang tur annenhver dag f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også hva man venenr hunden til.

Jeg syenst en stor hund som jo en Chow-chow er, trenger endel mosjon.

At den får løpe fritt uten bånd noen ganger i uken er jo det ideelle.

Men om man har en hund som ikke kan være løs, av forkjellige grunner, kreves det jo desto mer tur av eierene.

Jeg synes en kombinasjon av lange turer noen dager, og trening mentalt andre dager (være seg lydighet eller andre ting) er veldig greit.

De dagene det ikke er lang-turer, er det tur på mellom 30 min og en time i bånd.

Hunden blir like sliten av begge deler, og man venner hunden til at den ikke nødvendigvis MÅ ha lang tur, om man blir syk og ikke har muligheter for å mosjonere den på samme måte som man pleier... (da kan man feks. trene lydighet inne.)

Men uansett må jo hunden få tisseturer x antall ganger for dagen uansett hvilken måte man gjør det på.

Har man hage, slipper man jo litt lettere unna...

Vil legge til at jeg syenst for mange hunder får for lite mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...