Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ultimate våpen mot gneldring


Maria
 Share

Recommended Posts

Okei. Sånn en gang for alle har jeg bestemt meg for å prøve å redusere gneldringa til mini VELDIG mye. Etter at jeg flyttet hjem og hun har et hus til rådighet er det slitsomt å ha henne her til tider. Det hun gjør helt konkret er å bråke når det går i døra og når noen går forbi veranda eller hage. Hun gneldrer fordi hun er gira. Oppjaget. Men du kan da for svarte la være å bli like gira hver forbanna gang noen tar i døra??

Egentlig er dyret utrolig ukomplisert og enkelt å ha med å gjøre. Men når hun først bjeffer veit jeg ikke hva som når inn. Klemme på nesa, kjefte, holde henne fast, gå vekk og binde fast osv. Det meste er forsøkt. Det jeg derfor lurer på er om det finnes en metode som lar meg "nå inn" i hodet hennes når hun setter i gang. Om jeg hadde vært perfekt hadde jeg hatt 100 % kontroll på henne hele tiden, og klart å holde henne om snuten og forhindre selve lyden. Men grunnen til at hun bjeffer får jeg tydelig vis ikke til å gjøre noe med.

Såh. Tips?? Jo "snillere" jo bedre, men vil helst slippe godbittrening. Jo lettere gjennomførbart hvor som helst når som helst jo bedre.

Og jo. Jeg veit jeg har en rase som er kjent for lyd. Men jeg fikser det ikke. Jeg er allergisk mot lyd og må svelge ordene mine om at jeg skal fikse en gneldrete hund osv. :P Som sagt er dyret utrolig allright ellers da. Veldig happy-go-lucky som aldri blir sliten. Men å ha noe å passe på og at det skjer ting trigger lyd. Tror ikke redsel har noe med det å gjøre. Kanskje stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det var sånne tips du tenkte på, men; Spruteflaske. Var veldig effektivt hos pappa og dem, for å nå inn til hunder som er blokkert der ingenting når igjennom.

Sa nei en gang, stoppet de ikke fikk de vannsprut på seg.

Tok vel ca 2 dager før bjeffingen var redusert med ca 90%. Nå behøver de ikke spruteflaske lenger, nå reagerer hundene på nei. Så her gjaldt det altså å finne en måte å nå gjennom, og bryte innlært adferd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det var sånne tips du tenkte på, men; Spruteflaske. Var veldig effektivt hos pappa og dem, for å nå inn til hunder som er blokkert der ingenting når igjennom.

Sa nei en gang, stoppet de ikke fikk de vannsprut på seg.

Tok vel ca 2 dager før bjeffingen var redusert med ca 90%. Nå behøver de ikke spruteflaske lenger, nå reagerer hundene på nei. Så her gjaldt det altså å finne en måte å nå gjennom, og bryte innlært adferd. :P

Ja, det er det å nå gjennom jeg må få til. Men klart - kan ikke alltid bruke sprut, selv om jeg har vurdert å prøve det. For jeg vil egentlig ikke risikere at hun forbinder bjeffing med ubehag de gangene vi får gjester f.eks. I og med at hun bruker tid på å bli kjent med folk - kanskje jeg ville gjort henne usikker av å sprute?

Men ja - har vurdert det. Må bare vite 100 % hvorfor hun bjeffer først så jeg ikke driter meg ut. Er det pur varsling og oppspilthet kan det funke, kanskje? :)

Takk for innspill!

Edit:

Kan godt forklare litt hva jeg synes er vanskelig. Leja bjeffer primært i følgende situasjoner:

1: Når det ringer på døra, går noen i døra, går noen forbi veranda eller hage eller om hun hører lyder ute når vi er inne. Denne typen varsling føler jeg kommer som følger av oppspilthet. Her tror jeg sprut kunne funka. Det er her hun "blokker ut" mest. Det er dette jeg trenger hjelp til :P

2: Ved passering av andre hunder på tur. Her er hun oppspilt igjen. Men denne atferden kan jeg avlede med godbit/leke, så der er det jeg som må bli flinkere til å være konsekvent. Hun liker andre hunder, men kan godt lære seg å gå forbi uten partystemning.

3: Når hun blir usikker. Hvis noen hun er usikker på "invaderer" hennes sone er respons bjeffing. Å straffe henne her ville jeg følt ble feil fordi det kan gjøre henne redd. Har god erfaring med å avlede her også.

Så altså - tre litt ulike former for bjeffing som kanskje krever ulike løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Mine foreldres er/var ikke usikre, bare suuuper giret når det kommer folk, i tillegg til at de bjeffet på en del andre lyder utenfor huset. Så spruten fikk dem bare ut av en ond sirkel... Helt utrolig rart å komme inn i huset nå, til stillhet, evt 1-2 bjeff. Haha..

Går jo an å prøve det ut kun på bjeffingen på ting utenfor huset? Altså droppe å gjøre det i de settingene det kommer besøk av folk hun ikke er trygg på?

Og så kan man jo spørre seg om ubehaget med vannsprut er noe særlig større enn ubehaget hunden får ved å "klemme på nesa, kjefte, holde henne fast, gå vekk og binde fast"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Mine foreldres er/var ikke usikre, bare suuuper giret når det kommer folk, i tillegg til at de bjeffet på en del andre lyder utenfor huset. Så spruten fikk dem bare ut av en ond sirkel... Helt utrolig rart å komme inn i huset nå, til stillhet, evt 1-2 bjeff. Haha..

Går jo an å prøve det ut kun på bjeffingen på ting utenfor huset? Altså droppe å gjøre det i de settingene det kommer besøk av folk hun ikke er trygg på?

Og så kan man jo spørre seg om ubehaget med vannsprut er noe særlig større enn ubehaget hunden får ved å "klemme på nesa, kjefte, holde henne fast, gå vekk og binde fast"? :)

Jeg holder meg deg i dette. Er nok litt skeptisk til å bruke sprut fordi det virker så "dramatisk" på en måte. Men å holde snuten hennes er ikke for å klemme, men for å "kapsle inn lyden", haha.

Flere som har erfaring med spruteflaske?

Fysisk korreks er jeg egentlig veldig i mot, men det hender jo i desperate stunder at man gjør det allikevel. Hun kobler like lite inn på sporet igjen om jeg klemmer henne hardt om nesen eller om jeg "nøkker" i henne. Og at det er en bitteliten hund gjør det ennå viktige å unngå fysisk straff. Men sorry - jeg bare myldrer for meg selv her. :P sprut er under vurdering. Tenker at det fysisk sett er ufarlig og at om det funker i rett situasjon bør det kanskje prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vel flådd først og skutt etterpå, men hvorfor er så mange av dere så redde for å bryte ned hundene deres psykisk ved å korrigere de? En normalt skrudd sammen hund tåler utmerket godt å bli irettesatt. Den har faktisk godt av det, fordi det vil gi den trygge rammer å forholde seg til på sikt. Og jeg må jo si meg enig med Elisabeth her at hva er værre med en vannsprut på nesa kontra det at du fysisk klemmer den igjen?

Det er flott at du tar tak i dette, for det er vel strengt tatt ikke en oppgave for hunden din å varsle deg om alle lyder rundt huset og heller ikke å ta imot gjester. Det er det du som skal gjøre. Jeg tror at veldig ofte så ligger det ikke så mye bak av alvorlig karakter, det handler om uvaner de har fått lov til å tillegge seg selv, og så bare fortsetter det fordi de har påtatt seg oppgaven.

Jeg har foreslått spruteflaske tidligere for å få bukt med bjeffing, men jeg fikk så hatten passet av flere her inne. Det var noe av det værste man kunne gjøre mot en hund. Javel, noen mener sikkert det og det skal de få lov til å mene, men det må da være bedre å gjøre et forsøk å se om det hjelper enn å fortsette å la hunden stresse med denne varslibgen og bjeffingen.

Jeg har ingen tro på at du vil ødelegge hunden din psykisk på noen måte eller at det vil føre til at den mister tillit til deg. Tåler den at du klemmer igjen gapet på den så tåler den en irriterende, men oppvekkende vanndusj på nesa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det å blåse i fjeset istedenfor spruteflaske. Det er riktignok på en katt og ikke en hund, but still. Han synes det er fææælt og gir seg umiddelbart med det ulovlige han driver med - men han skjønner jo at det bare kommer ett pust, maks to, og at det opphører med en gang han slutter. Jeg tenker meg at spruteflaske vil være mye det samme og vil absolutt mene at det er verdt et forsøk, i hvert fall når du har prøvd alt annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

BogA: det er en helt åpenbar årsak til at fysisk korreks er lite gunstig her. Hunden er bitteliten, og å moderere kraft i henhold til hundens størrelse er vanskelig og potensielt farlig. Men du har rett i at om hun tåler å bli klemt på nesa, så bør hun tåle vann - MEN kun i de tilfellene der jeg er sikker på at lyden kommer som følger av andre ting enn redsel eller usikkerhet. Bikkja er ikke av den skikkelig tøffe, selvsikre typen. Jeg vil allikevel ikke si at hun ikke er godt skrudd sammen, men hun er et individ som tidvis tyr til lyd om hun er usikker. Så cluet med straff her vil være for meg å bruke det når jeg er sikker på hva som er årsaken til lyd i den gitte situasjonen. Det er der jeg føler dilemmaet ligger - at hun reagerer tilsynelatende likt med ulike bakenforliggende årsaker. Men som sagt - sprut i noen tilfeller er under vurdering. Om hun bryr seg gjenstår å se, for tøff ift meg er hun så absolutt.

Tinkie: Blåsing er testet, og det hjalp noe, men ikke skikkelig. :P

Og jeg er sikkert teit som sier det, men liten hund er vanskelig på mange måter. For den er mye lengre fra meg og mine hender og dermed blir timingen ofte dårligere både ift belønning og korrigering! Og enten jeg vil eller ei ligger mye av dette i henne. Det går ikke en dag uten at jeg har fokus på å jobbe med bjeffing. Jeg lar henne aldri gjøre det uten at jeg avbryter henne. Men å avbryte henne er vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg. Å skjerme henne fra alle situasjoner som potensielt kan fremskaffe lyd er praktisk umulig, da det er helt hverdagslige ting det "går i".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du sa du ville unngå godbittrening... Men som du selv sier, 3 forskjellige typer bjeffing og 3 forskjellige løsninger..

Min fikk det for seg at hun måtte "si fra" hver gang det ringte på døra/noen tok i den.

Brukte 2 økter på ca 10 - 15 min hver, der jeg ringte på ytterdøra/ banket på den/ åpnet den, mens jeg strødde tørrfor på golvet.

Holdt på med døra i ett, mens hun fikk godbiter på golvet.

Det hjalp enormt mye, så det er jo noe du kan prøve. Ikke sånn at du trenger stå med godbitposen i hånda resten av tida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste våpenet som har fungert for meg er å være ekstremt konsekvent og i forkant.

Rett før det kommer lyd under lek avslutter jeg leken. Kommer det folk og bikkja vurderer å bjeffe er det rett på plassen sin ( og bli der) etc etc.

Med han som bjeffet pga angst og usikkerhet valgte jeg en helt annen taktikk ( var dritkonsekvent der også) , men det er vel ikke tema her?

Uansett hvordan man velger å gjøre det er det viktig at det ikke er noe som hauser opp bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste chihuahua har tendenser til å gneldre når det kommer nye folk/banker på døra osv.

Han er glad men usikker og vet egentlig ikke hvor han skal gjøre av seg.

Jeg bestemte meg i sommer for å virkelig ta tak i det og kjøpte en liten spruteflaske på ikea (i blomsteravd. så til å sprute på blomster med?) og har denne innstilt slik at det bare kommer "løst vann", så han merker det, men ikke blir klissvåt eller synes det er vanvittig ubehagelig. Denne har jeg liggende ved siden av meg og bruker om han ikke gir seg når jeg sier nei.

Jeg er også blitt mye flinkere til å lese han og be han komme til meg før han begynner, da klarer jeg somregel å unngå bjeffingen.

Ute i hagen er det enten spruteflaske som gjelder, og dersom han henger seg opp flere ganger så må han gå inn. Det er nok den mest slitsomme for min del, men samtidig mest effektive straffen da han ikke får være sammen med oss og kose seg lengre.

Det viktigste er iallefall å være konsekvent :) På tur og med andre hunder er det veldig smart å trene inn en sladremetode, slik at når det kommer andre hunder skal hun ta kontakt med deg for godbit/kos o.l. Her er jo en klikker smart mht belønning når de er så små hehe.

Om hun henger seg opp på tur så du ikke kommer igjennom og får lært inn sladremetoden ville jeg har kjøpt en liten flaske (de små som er formet som en sitron som man får på matbutikken er fine å tømme og fylle vann på ) så du kan dryppe litt vann på hun for at hun skal få fokuset bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*ignorerer ett par innlegg og svarer TS uten å henge meg opp i noe annet*

Mitt tips - timeout

Vær lugn (selv om bjeffing irriterer deg), så fort hun åpner kjeftamentet, eller løpe ut for å begynne å bjeffe - gå rolig etter og hent henne, plasser henne f.eks. på badet (om rommet er uten vinduer hun kan se ut av), lukk døra å gå - vent noen minutter (eller til hunden har vært rolig i noen minutter), slipp ut og fortsett som vanlig. Gjenta konsekvent hver gang hun åpner munnen i utide.

Kan også brukes når dere får besøk, gauler hun - rett inn på badet (eller wherever) og der får hun være til det blir stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis du skal bruke spruteflaske og du ønsker at hunden ikke skal bjeffe også når det ikke er folk tilstede, så kan du ikke betinge nei kommandoen til flaska. Da må du sprute uten lyd og ideelt sett uten at hunden ser hvor korreksjonen kommer fra. Det er vanskelig å gjennomføre 100%, men lar seg absolutt gjøre. Jeg tror jeg ville valgt timeout i stedet, helt konsekvent ett pip- timeout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med godbiter, det tror jeg ingen på sonen mener. Det er vel heller spørsmål om når man gir godbit og når man fysisk korrigerer?

Jeg benytter en kombinasjon av ulike metoder når jeg oppdrar og trener hund. Jeg bruker godbiter, fysisk berørelse og også å overse, bl a. Alt etter situasjonen og hva man trener/øver på.

Inntrening skal være positivt og gøy fir både hund og eier, men av og til når man skal ta bort en uvane, så mener JEG, andre mener selvsagt noe annet og skal få lov til det, at det kan være effektivt å fysisk vise hunden hva man ønsker av den.

Og bjeffing må vel være noe av det vanskeligste å legge av en hund? Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg ikke har bjeffehund selv, når jeg ser hvor mange som sliter med dette og virkelig prøver å få det bort.

Jeg har god erfaring med både hund og hest å være fysisk først, nei, det er ikke å være hard og slem, for deretter å pøse på med godbiter, klapp og ros når dyret gjør det riktig.

Alt dreier seg vel strengt tatt om å finne løsninger som passer seg ig sin hund, ut i fra hvem vi er både som oerson og hunden det dreier seg om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil om CM, nå banner jeg vel i kirken, men han hadde en episode som omhandlet akkurat dette med å bjeffe og løpe til døren for å ta imot gjester.

Løsningen her var å trene. Lage aktuelle settinger hvor bekjente kom og ringte på. Eierne tok tak i hunden med det samme den løp mot døren og stoppet den. Den måtte sette seg pent ned og vente til den hadde roet seg. Nør den satt pent og var rolig, først da åpnet de døren og gjestene fikk komme inn. Hunden fikk hilse på, men ETTER at eierne hadde hilst først.

Dette gikk kjempebra og det fungerte på TV, men man får jo aldri noen oppfølger... Men det er jo snakk om å være konsekvent og fortsette, fortsette og fortsette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du sa du ville unngå godbittrening... Men som du selv sier, 3 forskjellige typer bjeffing og 3 forskjellige løsninger..

Min fikk det for seg at hun måtte "si fra" hver gang det ringte på døra/noen tok i den.

Brukte 2 økter på ca 10 - 15 min hver, der jeg ringte på ytterdøra/ banket på den/ åpnet den, mens jeg strødde tørrfor på golvet.

Holdt på med døra i ett, mens hun fikk godbiter på golvet.

Det hjalp enormt mye, så det er jo noe du kan prøve. Ikke sånn at du trenger stå med godbitposen i hånda resten av tida :-)

Dette er jo egentlig "den metoden alle bruker", og jeg ser jo absolutt at det kan fungere. Men samtidig gjelder ikke varslingen bare døra, så jeg ønsker å bruke en mer generell metode som fungerer på varslingen også når hun hører lyder eller ser folk fra verandaen. Og det er gjerne situasjoner som oppstår uten at man selv vet når de gjør det.

Et problem hos oss er at vi bor mange i samme hus om dagen. Det går folk inn og ut stadig vekk. Men en slik metode som dette må vurderes om ikke det funker å generalisere det mer.

Det eneste våpenet som har fungert for meg er å være ekstremt konsekvent og i forkant.

Rett før det kommer lyd under lek avslutter jeg leken. Kommer det folk og bikkja vurderer å bjeffe er det rett på plassen sin ( og bli der) etc etc.

Med han som bjeffet pga angst og usikkerhet valgte jeg en helt annen taktikk ( var dritkonsekvent der også) , men det er vel ikke tema her?

Uansett hvordan man velger å gjøre det er det viktig at det ikke er noe som hauser opp bikkja.

Jeg er helt enig med deg i at å være konsekvent er viktig her. Vi bor hjemme hos min mor nå i en overgangsperiode, og selv om JEG er konsekvent er det nok der problemet ligger ift bjeffing - jeg kan ikke være hjemme til enhver tid, og hvis andre er hjemme gidder de ikke gjøre noe med det. Jeg kan rett og slett ikke forvente at de skal oppdra bikkja mi heller, enn så mye jeg skulle ønske de bare kunne bidra litt. Men jeg og sambo skal i det minste prøve fremover å bli enige om hvilke metoder vi vil bruke og bruke dem konsekvent i håp om at det hjelper selv om det ikke blir gjennomført 100 % siden hundene også er hjemme med andre.

Kan jeg spørre hva som er galt med godbiter?

I utgangspunktet ingen ting. Det florerer av godbiter i heimen her. Men problemet med godbiter er at det er vanskelig å bruke når man ønsker å kunne være konsekvent også ved sitiasjoner som oppstår uventet. Da må man faktisk gå med godbiter i lomma til enhver tid, og det vet jeg med meg selv at ikke er gjennomførbart. Forøvrig foregår all innlæring i heimen her med godbiter og leker, så det er ikke sånn at jeg er prinsippielt i mot det. Det er bare det at jeg vil finne en løsning som er mer lettvint for meg, egentlig.

Du har en papillon. De gjør sånt, og det blir værre med åra. :innocent:

I know.. :P Og jeg er nok helt sikker på at det finnes verre individer enn Leja. For hun er jo for det meste stille ila. en dag. Men resten av familien min (og nå muligens en nabokjerring :P ) synes varslinga noen ganger om dagen er forbanna irriterende, og det gjør meg litt forlegen skal jeg være ærlig. Liker ikke at bikkja mi "er til bry". Men jeg var helt klart forberedt på noe lyd, og hjemme der vi har bodd siden jeg fikk Leja har det kun vært lyd utendørs. Men å bo i hus krever mer av hjernen hennes ser jeg. Og når vi da flytter igjen, og kanskje skal bo i leilighet, må jeg kunne forvente at hun ikke bråker så det er til sjenanse for naboer, rett og slett.

*ignorerer ett par innlegg og svarer TS uten å henge meg opp i noe annet*

Mitt tips - timeout

Vær lugn (selv om bjeffing irriterer deg), så fort hun åpner kjeftamentet, eller løpe ut for å begynne å bjeffe - gå rolig etter og hent henne, plasser henne f.eks. på badet (om rommet er uten vinduer hun kan se ut av), lukk døra å gå - vent noen minutter (eller til hunden har vært rolig i noen minutter), slipp ut og fortsett som vanlig. Gjenta konsekvent hver gang hun åpner munnen i utide.

Kan også brukes når dere får besøk, gauler hun - rett inn på badet (eller wherever) og der får hun være til det blir stilt.

Jeg føler på meg at det er timeout som vil fungere her, jeg. Så jeg skal snakke med sambo og bli enige om en måte å gjennomføre timeout på. Da slipper jeg være redd for hvordan sprut eller andre ting fungerer på henne. Jeg er heldig vis blitt flink til å ikke bli sint når hun bjeffer. Mer flau :P

Takk for forslag!

Hvis du skal bruke spruteflaske og du ønsker at hunden ikke skal bjeffe også når det ikke er folk tilstede, så kan du ikke betinge nei kommandoen til flaska. Da må du sprute uten lyd og ideelt sett uten at hunden ser hvor korreksjonen kommer fra. Det er vanskelig å gjennomføre 100%, men lar seg absolutt gjøre. Jeg tror jeg ville valgt timeout i stedet, helt konsekvent ett pip- timeout.

Takk for svar. Jeg skal prøve å unngå spruteflaske foreløpig. Det er det med gjennomførbarheten jeg er opptatt av og som jeg ser er problematisk ved bruk av både godbitbelønning/avleding og spruteflaske. Så jeg skal forsøke timeout :)

Det er ikke noe galt med godbiter, det tror jeg ingen på sonen mener. Det er vel heller spørsmål om når man gir godbit og når man fysisk korrigerer?

Jeg benytter en kombinasjon av ulike metoder når jeg oppdrar og trener hund. Jeg bruker godbiter, fysisk berørelse og også å overse, bl a. Alt etter situasjonen og hva man trener/øver på.

Inntrening skal være positivt og gøy fir både hund og eier, men av og til når man skal ta bort en uvane, så mener JEG, andre mener selvsagt noe annet og skal få lov til det, at det kan være effektivt å fysisk vise hunden hva man ønsker av den.

Og bjeffing må vel være noe av det vanskeligste å legge av en hund? Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg ikke har bjeffehund selv, når jeg ser hvor mange som sliter med dette og virkelig prøver å få det bort.

Jeg er ikke typen som bruker fysisk korreks, egentlig. Kun i situasjoner der jeg MÅ ha kontroll på bikkja, gjerne i uforutsette situasjoner. Innlæring her er alltid positivt, ellers forsøker jeg så godt det går å bygge gode relasjoner med bikkja, men uten særlig dill. Og begge mine hunder er svært enkle å ha med å gjøre på daglig basis. Noen diller har de jo begge to, men alt i alt har jeg lite å klage på ift hvordan de fungerer i hverdagen.

Bjeffing ER vanskelig å trene på. Som sagt er begge mine veldig enkle og greie hunder. De går masse løs, de er lydige, snille med folk osv. Det er mye jeg har lært dem opp igjennom. Men jeg var i overkant kjepphøy før jeg fikk meg papillon og tenkte jeg skulle klare det lett som bare det - å ha en ministyr som ikke varsler. Vel, det ble ikke helt sånn. :P Til tross for at jeg synes jeg får til ganske mye med hundene mine ellers. Godt man aldri blir utlært!

Men takk for innspill folkens!

Et spm om timeout: Pga denne "overgangsfasen" i livet vårt bor jeg ikke bare hos min mor, men det hender jeg bor hos sambos foreldre, eller at bikkja er der med sambo. Vil det lønne seg å bruke et bur eller noe som er mobilt, som f.eks. en seng, til timeouten, slik at det er noe som kan nyttes i treningen uavhengig av lokalitet? Jeg ser for meg at bruk av badet egentlig er en god løsning så lenge vi er her hjemme, men dersom det skal være helt konsekvent er det kanskje vanskelig for henne å se sammenhengen i treningen om man bruker et rom her og et rom der? Hun er ikke vant med bur annet enn i bilen, så jeg vil jo ikke egentlig bruke bur som noe timeoutsted, da det har vært uproblematisk å ha henne i bur i bil.

Fritt for å være litt vanskelig og sånt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo egentlig "den metoden alle bruker", og jeg ser jo absolutt at det kan fungere. Men samtidig gjelder ikke varslingen bare døra, så jeg ønsker å bruke en mer generell metode som fungerer på varslingen også når hun hører lyder eller ser folk fra verandaen. Og det er gjerne situasjoner som oppstår uten at man selv vet når de gjør det.

Et problem hos oss er at vi bor mange i samme hus om dagen. Det går folk inn og ut stadig vekk. Men en slik metode som dette må vurderes om ikke det funker å generalisere det mer.

Jeg er helt enig med deg i at å være konsekvent er viktig her. Vi bor hjemme hos min mor nå i en overgangsperiode, og selv om JEG er konsekvent er det nok der problemet ligger ift bjeffing - jeg kan ikke være hjemme til enhver tid, og hvis andre er hjemme gidder de ikke gjøre noe med det. Jeg kan rett og slett ikke forvente at de skal oppdra bikkja mi heller, enn så mye jeg skulle ønske de bare kunne bidra litt. Men jeg og sambo skal i det minste prøve fremover å bli enige om hvilke metoder vi vil bruke og bruke dem konsekvent i håp om at det hjelper selv om det ikke blir gjennomført 100 % siden hundene også er hjemme med andre.

I utgangspunktet ingen ting. Det florerer av godbiter i heimen her. Men problemet med godbiter er at det er vanskelig å bruke når man ønsker å kunne være konsekvent også ved sitiasjoner som oppstår uventet. Da må man faktisk gå med godbiter i lomma til enhver tid, og det vet jeg med meg selv at ikke er gjennomførbart. Forøvrig foregår all innlæring i heimen her med godbiter og leker, så det er ikke sånn at jeg er prinsippielt i mot det. Det er bare det at jeg vil finne en løsning som er mer lettvint for meg, egentlig.

I know.. :P Og jeg er nok helt sikker på at det finnes verre individer enn Leja. For hun er jo for det meste stille ila. en dag. Men resten av familien min (og nå muligens en nabokjerring :P ) synes varslinga noen ganger om dagen er forbanna irriterende, og det gjør meg litt forlegen skal jeg være ærlig. Liker ikke at bikkja mi "er til bry". Men jeg var helt klart forberedt på noe lyd, og hjemme der vi har bodd siden jeg fikk Leja har det kun vært lyd utendørs. Men å bo i hus krever mer av hjernen hennes ser jeg. Og når vi da flytter igjen, og kanskje skal bo i leilighet, må jeg kunne forvente at hun ikke bråker så det er til sjenanse for naboer, rett og slett.

Jeg føler på meg at det er timeout som vil fungere her, jeg. Så jeg skal snakke med sambo og bli enige om en måte å gjennomføre timeout på. Da slipper jeg være redd for hvordan sprut eller andre ting fungerer på henne. Jeg er heldig vis blitt flink til å ikke bli sint når hun bjeffer. Mer flau :P

Takk for forslag!

Takk for svar. Jeg skal prøve å unngå spruteflaske foreløpig. Det er det med gjennomførbarheten jeg er opptatt av og som jeg ser er problematisk ved bruk av både godbitbelønning/avleding og spruteflaske. Så jeg skal forsøke timeout :)

Jeg er ikke typen som bruker fysisk korreks, egentlig. Kun i situasjoner der jeg MÅ ha kontroll på bikkja, gjerne i uforutsette situasjoner. Innlæring her er alltid positivt, ellers forsøker jeg så godt det går å bygge gode relasjoner med bikkja, men uten særlig dill. Og begge mine hunder er svært enkle å ha med å gjøre på daglig basis. Noen diller har de jo begge to, men alt i alt har jeg lite å klage på ift hvordan de fungerer i hverdagen.

Bjeffing ER vanskelig å trene på. Som sagt er begge mine veldig enkle og greie hunder. De går masse løs, de er lydige, snille med folk osv. Det er mye jeg har lært dem opp igjennom. Men jeg var i overkant kjepphøy før jeg fikk meg papillon og tenkte jeg skulle klare det lett som bare det - å ha en ministyr som ikke varsler. Vel, det ble ikke helt sånn. :P Til tross for at jeg synes jeg får til ganske mye med hundene mine ellers. Godt man aldri blir utlært!

Men takk for innspill folkens!

Et spm om timeout: Pga denne "overgangsfasen" i livet vårt bor jeg ikke bare hos min mor, men det hender jeg bor hos sambos foreldre, eller at bikkja er der med sambo. Vil det lønne seg å bruke et bur eller noe som er mobilt, som f.eks. en seng, til timeouten, slik at det er noe som kan nyttes i treningen uavhengig av lokalitet? Jeg ser for meg at bruk av badet egentlig er en god løsning så lenge vi er her hjemme, men dersom det skal være helt konsekvent er det kanskje vanskelig for henne å se sammenhengen i treningen om man bruker et rom her og et rom der? Hun er ikke vant med bur annet enn i bilen, så jeg vil jo ikke egentlig bruke bur som noe timeoutsted, da det har vært uproblematisk å ha henne i bur i bil.

Fritt for å være litt vanskelig og sånt :innocent:

Jeg tror ikke sted spiller noen rolle, jeg tror essensen av timeout er at hun blir utestengt fra det gode selskap - i bur kan bjeffingen fortsette og du er like langt - spesielt siden hun bjeffer på visuelle ting.

Så jeg tror ikke det spiller så stor rolle - og dessuten så får man jo håpe at hun tar tegninga raskt sånn at hun slutter å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den timeouten må du isåfall ta dit det passer det. Er badet nærmest, da blir det badet. Er buret nærmest, da blir det buret.

Jeg ville prøvd 99% konsekvent timeout før sprutflaske. Men om du vil prøve sprutflaske, er hun usikker av seg, og vil kunne reagere på det? Jeg er også for å bruke kun positive metoder, men om man skal gjøre noe annet så tåler de fleste hunder det, som nevnt over. Vi bruker noen ganger fysisk korreksjon på Kovu (rett og slett fordi vi ikke har funnetnoen belønning han vil jobbe særlig for), og han tåler det. Jeg ville ikke brukt det på Odin, han ville det ikke funket på, og han ville blitt mer usikker av det. Bare du kjenner hunden din, og om hun ellers er tøff nok så ville jeg ikke latt det stoppe meg fra å prøve sprutflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg hadde på besøk her bjeffet på alt som gikk forbi, første gang gikk jeg bort og dyttet på han (for å bryte inn) og sa hei, kom hit da. Så gikk vi inn og gjorde noe annet. Han gjorde det ett par ganger til men da ble han bært inn. Og han tok hintet fort :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen!

Vi forsøker badet som timeoutsted nå i første omgang vi, da. Skjønner poenget ditt oft. buret, Belgerpia. :) Badet er like innenfor gangen og i så måte beleilig plassert ift der det ofte foregår gneldring. Leja er en ganske tøff hund hva gjelder korreksjon, og responderer egentlig ikke på fysisk korreks. Sånn er begge mine. Og å "ta det noe videre" ville dermed medføre å ta så hardt i dem at de virkelig får vondt, og det ønsker jeg på alle måter å unngå. Så jeg tror ikke egentlig at sprut ville gjort henne usikker så lenge jeg ikke bruker det i hilsesituasjoner når vi får besøk etc. Men vi forsøker kun timeout nå i starten, også ser vi hvordan det går. Jeg er motivert til å få til noe nå i alle fall!

Også er det slutt på å være løs i hagen for en liten stund. Langline/bånd må på, for hun kan ikke få muligheten til å løpe langs gjerdet og varsle. Det er min feil at hun har fått gjøre det. Jeg løper etter henne som en dust og driter meg ut - no more!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for svar igjen!

Vi forsøker badet som timeoutsted nå i første omgang vi, da. Skjønner poenget ditt oft. buret, Belgerpia. :) Badet er like innenfor gangen og å så måte beleilig plassert ift der det ofte foregår gneldring. Leja er en ganske tøff hund hva gjelder korreksjon, og responderer egentlig ikke på fysisk korreks. Sånn er begge mine. Og å "ta det noe videre" ville dermed medføre å ta så hardt i dem at de virkelig får vondt, og det ønsker jeg på alle måter å unngå. Så jeg tror ikke egentlig at sprut ville gjort henne usikker så lenge jeg ikke bruker det i hilsesituasjoner når vi får besøk etc. Men vi forsøker kun timeout nå i starten, også ser vi hvordan det går. Jeg er motivert til å få til noe nå i alle fall!

Også er det slutt på å være løs i hagen for en liten stund. Langline/bånd må på, for hun kan ikke få muligheten til å løpe langs gjerdet og varsle. Det er min feil at hun har fått gjøre det. Jeg løper etter henne som en dust og driter meg ut - no more!

Riktig - på med langline, og løper hun langs gjerdet, stopp henne, løft opp og inn i timeoutsonen - hver gang, men ikke gjør det til en jaktlek, bare vær rolig til du får fatt i krapylet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. I dag har Leja vært på badet ca. 4-5 ganger. Haha. Blir spennende å se om det funker om jeg bruker metoden lenge fremover. Hun skjønner greia fort og blir egentlig ganske kjapt stille når hun må på badet. Med unntak av da det ringte på, da tok det sikkert 3-4 min før hun ble stille. Men jeg har trua på at hun skjønner tegninga raskt jeg, for dum det er hun i alle fall ikke!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...