Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


HHC
 Share

Recommended Posts

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Samme som skjer her på kassametodemm, prøvde å lokke men det hjalp ikke :P enten blir han bare helt passiv eller så tilbyr han meg sitt og ligg som er omtrent det eneste han kan :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Selvfølgelig er det lov. Alt er lov. Man gjør det som fungerer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Hvis hun ikke viser interesse for kassen, så vil jeg tatt den bort for så å legge den ned igjen rett mellom dere. Fokuser blikket ditt på kassen og ikke henne. Sjansen er relativt stor for at hun vil snuse på kassen når du legger den igjen som noe "nytt" - klikk og belønn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket min valp opp på kassen, selv om hun selv tok initiativ til å snuse på kassen o.l. Det tok jo bare 1-2 lokkinger før hun skjønte at det belønte seg å ta et steg opp på kassa.

Ellers så syns jeg enhver skal vurdere selv om man skal lokke. Står du fast, så lokk! Men lokk bare der det er nødvendig, og stopp når hunden han skjønt det :)

Min valp som nå er 4,5 mnd har lært seg kassemetoden (da kun mot sin høyre) slik at hun setter seg på min venstre side. Dette gjør hun nå uten hjelp fra kassa, men av og til syns hun det er lettere å sirkulere rundt meg en gang fra min høyre og komme å sette seg på plass bakfra på min venstre side, uten å bruke bakparten. Jeg er fornøyd sålenge hun setter seg korrekt inntil meg :) Men det jeg er litt bekymret for nå, er om jeg ønsker å lære henne å gå til venstre på kassa - så vil hun nok bli forvirret.. kan jo være greit å lære henne å bevege seg mot venstre også, og ikke bare til høyre på kassa..

Mitt aller beste råd til dere som sliter med kassemetoden, det er å ikke være kresen på hva dere forventer av hunden. Klikk gjerne en gang for mye enn en gang for lite. Jeg klikket med det samme valpen hadde en antydning til å løfte bakfoten sin, og dersom hun faktisk løftet bakbenet, så fikk hun kjempemye ros. Etterhvert begynte jeg sånn smått å bevege meg til høyre, for å se om hun fulgte etter. Før satt jeg for høye krav, og da skjønte ikje valpen noe som helst - og vi sto helt fast. Men da jeg senket kriteriene, da løsnet det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå har vi jo ikke prøvd så lenge på kassa at jeg har mistet tålmodigheten det minste grann, så jeg skal fortsette å prøve og se om poletten detter ned :P Jeg tenker jeg gir henne 10 økter til, fordelt på noen dager, og om hun ikke viser det minste interesse skal jeg lokke så svakt jeg kan. Jeg skjønner egentlig ikke greia hennes, for hun tar ting ganske lett ellers, men den utgangsstillinga får vi ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Dersom man skal shape, må man jo ha en atferd å jobbe med. Det essensielle i kassemetoden er i grunnen ikke kassen i seg selv, men det å snurre rundt et punkt. Man kunne like gjerne brukt en musematte liksom, men kasse/boks/bok gjør det litt tydeligere for hunden når det er den holder seg til punktet og ikke. Kassen skal man jo ta bort uansett, så at man trenger så innmari mye egeninitiativ rundt den ser jeg ikke. Egentlig er det jo like greit at hunden ikke rekker å bli særlig "fiksert" på den - da blir det jo lettere å fjerne den igjen etterpå også. Hvis hunden viser interesse og tilbyr er jo det fint, men hvis ikke ser jeg ikke poenget med å vente i dagesvis på at hunden skal sette labbene oppå. Da er det faktisk veldig mye mer effektivt å lokke hunden opp en gang eller to så den skjønner at det er det det dreier seg om. Hvis hunden blir fryktelig passiv av det er den ikke veldig shaping/klikkerklok, og da vil det uansett ta litt tid å shape fram en hel øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så trodde jeg at om man lokket hunden, så ville hunden omtrent slutte å tilby adferder og bli helt hjernedød :lol: Viste seg jo at det ikke stemte. Jeg vil ha en hund som både kan følge etter en godbit og tenke ut ting selv, og selvom det i "teorien" ikke fungerer så bra, så fungerer det dritbra i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Enig! Jeg ser ikke noe problem i å lokke noen få gangen inni shapingen. Det virker bare til å få hunden til å forstå raskere hva den skal :) Hunden blir ikke mer passiv ifølge min erfaring :)

Morsomme videoer i denne tråden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil lokke så kan man jo bruke target, det er ihvertfall metoden som står beskrevet i min klikkerbok og som jeg tenker å følge.

Fordelen er jo at du slipper å bøye deg ned og dermed påvirke på mange flere måter, med en targetstick så kan man stå akkurat slik man skal og det er kun targetsticken som skal fjernes.

Ellers tror jeg personlig at man bare må prøve seg frem, det er jo som noen over her sier, forskjell på teori og praksis når det gjelder hundetrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Sånn var det for meg også. Men så sto jeg bare å ventet og ventet helt til hunden bevegde et ben. En gang må jo hunden røre på seg, og da må du være klar for å klikke :) Kan ta tid dette, for meg tok det maange økter uten at noe som helst skjedde.. men så plutselig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...