Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


HHC
 Share

Recommended Posts

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Samme som skjer her på kassametodemm, prøvde å lokke men det hjalp ikke :P enten blir han bare helt passiv eller så tilbyr han meg sitt og ligg som er omtrent det eneste han kan :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Selvfølgelig er det lov. Alt er lov. Man gjør det som fungerer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokking og shaping har ikke fungert helt her. Med en gang jeg begynner å fade lokkinga det minste grann skjønner hun nada. Med shaping tilbyr hun alt annet hun kan :lol:

Så begynte jeg å prøve kassemetoden, men jeg får henne ikke oppå. Lokker ikke, bare venter at hun skal ta initiativ til å vise interesse for kassa, men hun gjør det jo ikke :huh: Tar bare kontakt og tilbyr snurr og hipp hurra. Så jeg har ikke noe å belønne. Er det lov å lokke opp på kassa?

Hvis hun ikke viser interesse for kassen, så vil jeg tatt den bort for så å legge den ned igjen rett mellom dere. Fokuser blikket ditt på kassen og ikke henne. Sjansen er relativt stor for at hun vil snuse på kassen når du legger den igjen som noe "nytt" - klikk og belønn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lokket min valp opp på kassen, selv om hun selv tok initiativ til å snuse på kassen o.l. Det tok jo bare 1-2 lokkinger før hun skjønte at det belønte seg å ta et steg opp på kassa.

Ellers så syns jeg enhver skal vurdere selv om man skal lokke. Står du fast, så lokk! Men lokk bare der det er nødvendig, og stopp når hunden han skjønt det :)

Min valp som nå er 4,5 mnd har lært seg kassemetoden (da kun mot sin høyre) slik at hun setter seg på min venstre side. Dette gjør hun nå uten hjelp fra kassa, men av og til syns hun det er lettere å sirkulere rundt meg en gang fra min høyre og komme å sette seg på plass bakfra på min venstre side, uten å bruke bakparten. Jeg er fornøyd sålenge hun setter seg korrekt inntil meg :) Men det jeg er litt bekymret for nå, er om jeg ønsker å lære henne å gå til venstre på kassa - så vil hun nok bli forvirret.. kan jo være greit å lære henne å bevege seg mot venstre også, og ikke bare til høyre på kassa..

Mitt aller beste råd til dere som sliter med kassemetoden, det er å ikke være kresen på hva dere forventer av hunden. Klikk gjerne en gang for mye enn en gang for lite. Jeg klikket med det samme valpen hadde en antydning til å løfte bakfoten sin, og dersom hun faktisk løftet bakbenet, så fikk hun kjempemye ros. Etterhvert begynte jeg sånn smått å bevege meg til høyre, for å se om hun fulgte etter. Før satt jeg for høye krav, og da skjønte ikje valpen noe som helst - og vi sto helt fast. Men da jeg senket kriteriene, da løsnet det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå har vi jo ikke prøvd så lenge på kassa at jeg har mistet tålmodigheten det minste grann, så jeg skal fortsette å prøve og se om poletten detter ned :P Jeg tenker jeg gir henne 10 økter til, fordelt på noen dager, og om hun ikke viser det minste interesse skal jeg lokke så svakt jeg kan. Jeg skjønner egentlig ikke greia hennes, for hun tar ting ganske lett ellers, men den utgangsstillinga får vi ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lokket hunden opp på kassa. For at kassemetoden skal fungere, så må hunden shapes utfra hva hunden selv tilbyr av atferder. Hvis den blir vant til at du lokker den, så vil den kanskje raskere gå på kassen, men derfra vil den bare stå og se på deg og vente på nesten hjelp fra deg. Det gjør at hunden har vanskeligere for å forsøke ting selv, og gjør hunden mer passiv. Og gjør dermed også hele kassemetoden mye vanskeligere.

Dersom man skal shape, må man jo ha en atferd å jobbe med. Det essensielle i kassemetoden er i grunnen ikke kassen i seg selv, men det å snurre rundt et punkt. Man kunne like gjerne brukt en musematte liksom, men kasse/boks/bok gjør det litt tydeligere for hunden når det er den holder seg til punktet og ikke. Kassen skal man jo ta bort uansett, så at man trenger så innmari mye egeninitiativ rundt den ser jeg ikke. Egentlig er det jo like greit at hunden ikke rekker å bli særlig "fiksert" på den - da blir det jo lettere å fjerne den igjen etterpå også. Hvis hunden viser interesse og tilbyr er jo det fint, men hvis ikke ser jeg ikke poenget med å vente i dagesvis på at hunden skal sette labbene oppå. Da er det faktisk veldig mye mer effektivt å lokke hunden opp en gang eller to så den skjønner at det er det det dreier seg om. Hvis hunden blir fryktelig passiv av det er den ikke veldig shaping/klikkerklok, og da vil det uansett ta litt tid å shape fram en hel øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker bare generelt at om man bruker shaping så bør man lokke minst mulig, fordi lokking generelt sett passifiserer hunden og gjør det vanskeligere for den å prøve selv etterhvert. Man kan lett lokke en hund oppå kassen, men da vil den med stor sannsynlighet stå der og se på deg og vente på mere hjelp - "Hva skal jeg gjøre nå?" Det å få hunden til å først fryse på kassen med begge frembeina og så få den til å bevege bakparten er jo den vanskelige delen - hvis man ikke klarer å få den oppå kassen uten lokking, hvordan skal man klare å gå videre uten lokking?

Men for all del, hvis det funker (i den forstand at man kan lokke den oppå og man kan shape resten), så er jo det bra. :)

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så trodde jeg at om man lokket hunden, så ville hunden omtrent slutte å tilby adferder og bli helt hjernedød :lol: Viste seg jo at det ikke stemte. Jeg vil ha en hund som både kan følge etter en godbit og tenke ut ting selv, og selvom det i "teorien" ikke fungerer så bra, så fungerer det dritbra i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva teorien man ofte leser sier, men min erfaringer at det ikke er noe problem å lokke i gang en start, som f.eks å trå første skrittene opp på kassa og så shape videre. Har du prøvd? Hunder blir ikke så passive av lokking som mange vil ha det til. Så lenge de har det gøy...

Enig! Jeg ser ikke noe problem i å lokke noen få gangen inni shapingen. Det virker bare til å få hunden til å forstå raskere hva den skal :) Hunden blir ikke mer passiv ifølge min erfaring :)

Morsomme videoer i denne tråden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil lokke så kan man jo bruke target, det er ihvertfall metoden som står beskrevet i min klikkerbok og som jeg tenker å følge.

Fordelen er jo at du slipper å bøye deg ned og dermed påvirke på mange flere måter, med en targetstick så kan man stå akkurat slik man skal og det er kun targetsticken som skal fjernes.

Ellers tror jeg personlig at man bare må prøve seg frem, det er jo som noen over her sier, forskjell på teori og praksis når det gjelder hundetrening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han opp på kassa men så har det liksom stoppet der. Vi får jobbe videre. Jobber med metoden til Gråtass også, nå spretter han ikke unna hver gang jeg kommer inn ved sida av han så får bare jobba på og håpe vi låser gåten på den ene eller andre måten :)

Sånn var det for meg også. Men så sto jeg bare å ventet og ventet helt til hunden bevegde et ben. En gang må jo hunden røre på seg, og da må du være klar for å klikke :) Kan ta tid dette, for meg tok det maange økter uten at noe som helst skjedde.. men så plutselig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...