Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstrem røyting


Irenen
 Share

Recommended Posts

Dette blir muligens et frustrasjonsinnlegg mer enn noe annet, men Nora (tispe, snart ett år), røyter utrolig mye, og hun har røytet lenge (vi sakker siden rundt april/mai - samtidig som første løpetiden).

Jeg har børstet henne nesten daglig siden hun startet, da jeg har tenkt at jo fortere vinterpelsen og valpepelsen går av, jo fortere kommer den tilbake. Hun har også fått noen grundige bad i denne perioden. Hun spiser som regel vom og hundemat sammen med tørrfôr fra Taste of the wild, RC eller Brit Care (har blitt litt forskjellig i det siste). I tillegg får hun omega 3-6-9 og en eggeplomme en gang i blant.

Men nå er magen nermest naken, halsen består av noen fjoner og halen er et kapittel for seg selv.. Bare de siste to ukene har hun blitt langt mer tynnpelset.

Dette bildet er tatt for 3 uker siden:

996526_516288275093420_1884666479_n.jpg

Dette er tatt noen dager senere:

1006008_518196958235885_1601751976_n.jpg

Til sammenligning var hun sånn ut 7 måneder gammel:

407990_479060595482855_1779175966_n.jpg

179003_474139395974975_2146277867_n.jpg

Men nå... (beklager elendige mobilbilder).

bikini11.jpg

bikini21.jpg

bikini31.jpg

Hun har ingen kløe eller andre symptomer på at noe er galt, men jeg skal ta en sjekk hos veterinæren for sikkerhetsskyld for å forsikre meg om at det ikke kan være noe underliggende årsak.

For all del, jeg forstår henne godt. Det har vært en varm sommer. Men trenger hun virkelig å røyte SÅ mye og lenge? :huh:

Min kjære lille kooikergutt derimot, han er så flott i pelsen som bare det om dagen.

Hvordan ser deres bikinihunder ut om dagen?
Noen som har noe anelse om hvor lang tid jeg må regne med at det skal ta før den flotte buskehalen og den tykkpelsede halsen kommer tilbake? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, hva slags pels har hun? To lag? Dekkpels og underull? Jeg vil ikke nedverdige Yari ved å legge ut bilde av henne, men hun ser ganske ille ut når til og med min mamma kommenterer hvor pjusk hun er! :lol: Kan det være det bare er en annen type pels enn du er vant til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, hva slags pels har hun? To lag? Dekkpels og underull? Jeg vil ikke nedverdige Yari ved å legge ut bilde av henne, men hun ser ganske ille ut når til og med min mamma kommenterer hvor pjusk hun er! :lol: Kan det være det bare er en annen type pels enn du er vant til? :)

Haha, jeg vil jo se :D Men godt å hvertfall høre at det er flere som har mindre pene nakenhunder om dagen :P

Hun har underull og dekkpels ja, men pelsen på ryggen, ved halefeste og på halen er mye striere enn resten, og den er blitt betydelig kortere og tynnere veldig raskt.

Jeg synes bare det at hun har røytet så mye så lenge, men at det nå siste par ukene har tatt helt av her.

Det er ikke siste rest av valpepelsen som går nå da?

Jeg trodde den allerede var borte, men er litt usikker skal jeg være helt ærlig :P Klarer ikke helt å skille mellom hva som har vært vinterpels og hva som har vært valpepels.

Hun hadde løpetid for 3 1/2 måned siden, og det kan kanskje tenkes at hun har tenkt å ha en ny en om en måned eller to, og derfor slipper all pelsen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart vegg til vegg teppe hjemme pga pelsen. Greit nok at han røyter hele året rundt til vanlig, men fy flate altså! Nå drysser det faktisk pels! Men dekkpelsen er så skinnende fin som aldri før.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart vegg til vegg teppe hjemme pga pelsen. Greit nok at han røyter hele året rundt til vanlig, men fy flate altså! Nå drysser det faktisk pels! Men dekkpelsen er så skinnende fin som aldri før.. *sukk*

Ja, det skal sies - at pelsen er så blank og fin på kroppen atte :D Men jeg gleder meg til den tykke ulla kommer tilbake, spesielt på halsen og halen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen fikk ikke ordentlig pels før nå han. 1,5 år gammel. Nå har han endelig pels bak på kroppen :-P

Nora hadde ordentlig pels da hun var seks-sju måneder, men mistet den nå :P Hun blir morsom å vise på Bjerke om tre uker :huh:

Men jeg tenker den kanskje blir enda finere enn den var når den etterhert kommer ut på ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer du har fått en tispe :)

Normal røyting hos mine i forbindelse med løpetid er å røyte HELT ned også komme opp igjen. Når de er oppe i pels igjen får de løpetid.

Tar ikke så mye bilder av henne når hun er naken, men for å si det slik: det er ikke pga hun er våt og seletøyet :P

166023_10152872295490072_471333344_n.jpg

318596_10152388939330072_1859224626_n.jp

Fullpelset, men ikke fått halen 100% igjen enda

1014168_10153033426900072_1209987803_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Kuro røytet for første gang (han var vintervalp), så slapp han vinterpels og valpepels samtidig, og jeg følte for det første at hunden min kom til å røyte helt og fullstendig bort, og for det andre at han røytet i eeeevigheter. Jeg kan fint se for meg at det varte i tre måneder, altså.

Så jeg støtter det der med unghundfenomen jeg altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unghund begynte å røyte i oktober/november, og først nå ser det ut som om han er på vei opp i skikkelig pels. Han er nå 18 mnd. Unghundfenomen kanskje?

Ja, det sies vel at den første røyteperioden er verst, så håper hun ikke skal bli naken hver gang :D

Har du sett bildene av min malamute som slapp vinterpels og valpepels samtidig? Det ble verre enn Nora er :P Bildene ligger i tråden Malamutene Mayah og Nuka om du vil se. Hun røyta i månedsvis!

Hahaha ja, så dem igår og de var faktisk til trøst :P

Gratulerer du har fått en tispe :)

Normal røyting hos mine i forbindelse med løpetid er å røyte HELT ned også komme opp igjen. Når de er oppe i pels igjen får de løpetid.

Tar ikke så mye bilder av henne når hun er naken, men for å si det slik: det er ikke pga hun er våt og seletøyet :P

166023_10152872295490072_471333344_n.jpg

318596_10152388939330072_1859224626_n.jp

Fullpelset, men ikke fått halen 100% igjen enda

1014168_10153033426900072_1209987803_n.j

Jeg har jo ei tispe fra før av, men det er 10-11 år siden hun var unghund. Men da var jeg 14 og det var ikke jeg som tok meg av støvsuginga, så kanskje derfor jeg ikke husker noe slik røyteperiode :P

Da Kuro røytet for første gang (han var vintervalp), så slapp han vinterpels og valpepels samtidig, og jeg følte for det første at hunden min kom til å røyte helt og fullstendig bort, og for det andre at han røytet i eeeevigheter. Jeg kan fint se for meg at det varte i tre måneder, altså.

Så jeg støtter det der med unghundfenomen jeg altså :lol:

Godt å høre :D Nora var høstvalp, men vinteren kom tidlig ifjor så hun var ikke mer enn 3 måneder da snøen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har jo enda pels på magen, og du kaller DET ekstrem røyting? :|

Ai ai ai, godt du ikke har Labrador...

Før:

9412845235_c6f9108922_z.jpg

Etter:

970120_10152799325255167_1879010876_n.jp

298958_10150837089840167_246944339_n.jpg

8895577078_edc411efde_z.jpg

9259482276_c57cb604d5_z.jpg

Men pelsen kommer alltid tilbake. Uansett hvor groteskt det ser ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har jo enda pels på magen, og du kaller DET ekstrem røyting? :|

Ai ai ai, godt du ikke har Labrador...

Haha, morsomt - jeg tenkte AKKURAT at jeg er glad jeg ikke har labrador etter at en labrador på klinikken her valgte å etterlate stikkende hår inni klærne mine :lol:

Haha, godt det var en trøst! Jeg pleier ikke bry meg så veldig om hunden min ser litt rar ut, men da ble jeg nesten flau av å gå med hu!

Jeg skal definitivt dra frem denne tråden igjen neste gang Nora tar på seg bikinien. Din hund slår absolutt min :D:lol:

544505_525112687544312_1282264825_n.jpg

600796_525112737544307_1455867677_n.jpg

(bilder tatt igår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...