Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kreves for å eie en husky?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man absolutt må ha en brukshund som helt sikkert trives mye bedre med å kunne løpe fritt 5-6 timer om dagen på vidda når det finnes så mange andre hunder som stortrives med 1 time langtur hver dag?

Spørsmålet bør jo ikke være hva de "minimalt kan klare seg med", men hva som er best for hunden. Jeg tror veldig mange skaffer seg hund etter hva de identifiserer seg selv med og mange ønsker heller ikke en "vanlig" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man absolutt må ha en brukshund som helt sikkert trives mye bedre med å kunne løpe fritt 5-6 timer om dagen på vidda når det finnes så mange andre hunder som stortrives med 1 time langtur hver dag?

Spørsmålet bør jo ikke være hva de "minimalt kan klare seg med", men hva som er best for hunden. Jeg tror veldig mange skaffer seg hund etter hva de identifiserer seg selv med og mange ønsker heller ikke en "vanlig" rase.

Skal på ingen måte ha noen av de polare rasene selv, men jeg har mange venner som er interessert eller har rasene selv. Og da kommer man naturlig nok i snakk om rasene. Og noe av det vi snakker om inspirerer til videre undersøkelse som jeg da gjør i denne tråden :) Som jeg skrev i første post er jeg også interessert i innspill ang (Quote) "Og hva syns dere er et optimalt huskyliv?"

Da jeg ikke er interessert i å eie noen av de polare rasene selv har jeg naturlig nok ikke lest så mye om dem og da er hundesonen en fin plass å starte når jeg lurer på noe. (Og er også en fin plass å få innspill som kan deles med de av mine venner som gjerne vil ha en aktiv polarhund, men som ikke nødvendigvis egner seg som eier av en pga aktivitetsnivå de har pr dd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen. Vil dere si kravene er like for husky og malamute, eventuelt andre polare raser ang aktivitetsnivå?

Jeg vil påstå de er ganske like ifht hva de krever, selv om de kan ha litt forskjellige væremåter. Sånn generelt sett, men man må huske på at det er til dels store forskjeller på linjer her da, alt fra rene showlinjer som kan være av et helt annet kaliber enn de som avler de mest ekstreme løpshundene og en mellomting.

Personlig har jeg ingen problem med at folk skaffer seg polarhunder uten å ha planer om å kjøre x antall mil om dagen og å ha hundespann, for meg så er polarhunder like mye turkompis, kløvhund, familiehund i en aktiv familie (som de jo har vært historisk sett også) som de er en reindyrka trekk/løpshund, men å kjøpe seg trekkhund (eller annen aktiv hunderase) for å gå minst mulig tur, det blir feil for meg. Men flere av de er på ingen måte så ekstreme som folk skal ha det til så det trenger ikke være et mål å gå/løpe/kjøre mest mulig heller for at man skal "kvalifisere" til og kunne ha en polarhund. En polarhund kan ha et helt utmerket og godt liv hos noen som "bare" går tur og som "bare" bruker en time eller to på tur til vanlig, litt avhengig av hvordan de legger opp dagene, og som nevnt hvilke linjer man kjøper fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe superaktivt supermenneske, jeg er ganske aktiv og vet hvilke måter jeg kan trimme en husky på for at de skal få brukt seg tilstrekkelig. Jeg kommer nok alltid til å ha minst en alaska husky i mitt liv, uten at jeg løper på fjellet i over 3 timer hver dag :) Å la hunden kløve eller trekke gjør at hunden får brukt seg enda mer under hovedturen uten at jeg skal måtte bli et supermenneske. Sykling er f.eks. kjempeflott da man får opp intensiteten.

Men de krever såklart en goood porsjon fysisk aktivitet.

JJeghar vært ganske overvektig og lat, men selv på den tiden klarte jeg å trene hunden min godt nok de gangene hun ikke var med i spannet, man må bare være litt kreativ (som man forøvrig bør være med alle raser, variasjon er bra!). Skal dog poengtere at det er enklere nå som en god porsjon kilo er borte og jeg selv er i bedre form.

Poenget er at en aktiv familie har gode forutsetninger for å gi en hhusky et godt liv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Man må absolutt ikke være supermenneske for å ha denne typen hund. Det viktige er at de får brukt seg fysisk og gjerne litt variert aktivitet som kløving, trekking, sykling og såklart vanlige turer :) Det er ganske store variasjoner innad i rasene med tanke på aktivitetsbehov også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...