Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt leker - hunden for voldsom?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Ozu er nå litt over ett år gammel, og vi har en kastrert hannkatt som nå er litt over 1,5 år. De to fant tonen temmelig fort når vi fikk Ozu som valp. De leker og herjer sammen, kan sove ved siden av hverandre, snuser og slikker litt på hverandre og finner på ugagn sammen. Det er kjekt å se hvor gode kompiser de har blitt.

Men når de leker og herjer så lurer jeg ofte på om Ozu likevel er litt for voldsom. Greit katten kan ta igjen med skarpe klør og tenner, men Ozu har såpass tykk pels at det når jo ikke gjennom uansett. Jeg har selv sett katten nærmest brette seg rundt baklabben til Ozu, sparke og bite - og Ozu bare så på meg med et overbærende "Hva ER det han holder på med?"-blikk. Det er kun når pus får inn en fulltreffer på snuten jeg hører et hyl, og det er svært sjelden.

Det er jo umulig for dere å si noe om dette uten å ha sett dem sammen - så jeg tok opp en liten videosnutt fra i dag. Jeg pleier ofte å stoppe Ozu når jeg synes han blir for voldsom, men det er jo utfra hva JEG synes. Ni av ti ganger når jeg stopper hunden, så ligger bare katten der og venter på å leke videre. Så det kan være jeg er mer følsom enn hva katten er. :P

På denne videoen ser det veldig herjete ut, men samtidig synes jeg katten har en temmelig avslappet kroppsholdning, som viser at han ikke er redd - men kanskje litt småirritert? Hva synes dere? Hadde vært veldig interessant å få kommentarer fra noen utenfra som kan se det fra et annet perspektiv.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/118836079/MOV_0173.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, jeg synes også det ser voldsomt ut. Men se mot slutten av videoen når Ozu går bort - katten løper ikke forskremt og gjemmer seg, han blir liggende med et (i mine øyne) utstrakt og avslappende kroppspråk. Og de gangene jeg går inn og stopper, så er det svært sjelden katten benytter anledningen og går bort. Så jeg vet ikke om det er bare jeg som er for følsom, eller om jeg faktisk gjør katten en tjeneste. :P

(Det skal sies at katten har høyt klatrestativ og flere steder han kan gå og legge seg og være i fred, så det er ikke slik at han ufrivillig blir herjet med hele dagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig. Det er slik jeg også har tenkt de gangene jeg har avbrutt. Men da har katten som regel ikke valgt å gå bort når jeg har stoppet leken, så jeg er usikker på om det er jeg som overfører mine egne følelser til katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten virker irritert og jeg ville ikke latt Ozu holde på å "plage" pus sånn..

Du kan risikere at det en gang smeller skikkelig fra kattens side, og selv om han har pels så har han øyne.

Ozzy og Fredrik kan gjerne leke, men ingen av de får lov til å plage den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke stoppet den leken der her i hus - men nå har jeg en katt som faktisk løper sin vei med en gang han ikke synes det er morsomt selv. Imidlertid er det veldig sjelden å se pus ligge rolig på den måten der når våre leker sammen, så jeg er enig i at der var det rett i å ta vekk Ozu, i hvert fall ut fra hvordan situasjonen ser ut på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg går en del i mellom og stopper, men da ligger pus fortsatt bare og venter til Ozu er tilbake og de leker videre. Det er sjelden han løper bort når jeg stopper Ozu, så jeg vet liksom ikke helt. Det kan også være Ozu vil roe seg litt når han blir skikkelig voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg går en del i mellom og stopper, men da ligger pus fortsatt bare og venter til Ozu er tilbake og de leker videre. Det er sjelden han løper bort når jeg stopper Ozu, så jeg vet liksom ikke helt. Det kan også være Ozu vil roe seg litt når han blir skikkelig voksen.

Her i huset, i hvert fall, følger katten etter for å leke mer hvis jeg avbryter noe de bare ser på som lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset, i hvert fall, følger katten etter for å leke mer hvis jeg avbryter noe de bare ser på som lek.

Interessant poeng. Jeg kan forsøke å stoppe Ozu litt tidligere når han holder på sånn, og se om han roer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant poeng. Jeg kan forsøke å stoppe Ozu litt tidligere når han holder på sånn, og se om han roer seg etterhvert.

Hvis han opplever at du stopper ham hver gang han blir voldsom, så vil han vel forhåpentligvis etter hvert lære seg at moroa slutter når han koker over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Du har en veldig vakker og snill pus hvert fall :lol:

Jeg synes dog det er ganske tydelig at pus synes så røff lek er ubehagelig, selv om han ikke sier ifra eller løper vekk. For meg er han tydelig irritert, men hvorfor pus selv ikke gir beskjed selv vet jeg ikke? Han ønsker kanskje fortsatt at de leker, men liker ikke det når det er så røft? Eksen til mamma har jo katten jeg hadde før og når han hadde hund var pus akkurat som din, bare at hun flyktet og prøvde så godt hun kunne å gi beskjed selv uten hell. Allikevel ville hun hele tiden være rundt hunden og ha kontakt. Kose, sitte sammen og leke rolig. Jeg ville styrt leken veldig og gitt hunden streng beskjed om hva som var greit og ikke greit og vært veldig konsekvent. Latt de holde på så lenge leken er grei, men når han tar av ville jeg tatt pus sin side altså og stoppet det hele. Sende han i en time-out eller rett og slett gitt han en beskjed om hvor grensen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk, Michellus! :lol:

Jeg setter pris på innspill fra dere alle. Det er godt å høre fra nye øyne og perspektiver. Jeg tror jeg skal steppe inn litt mere og roe ned Ozu. Jeg tror Ozu blir litt bøllete fordi katten LAR ham bølle. Vi har en katt til, en småsur gammeltante. Hun tillater ikke at han snuser på henne en gang, og han ville aldri livet våget å oppføre seg slik mot henne. Han våger knapt å hilsesnuse en gang, og har stor respekt for henne. Det har han ikke til kompisen, så jeg får sette foten ned litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...