Gå til innhold
Hundesonen.no

Grisehold i Norge


Gjest
 Share

Recommended Posts

Høres egentlig ganske likt ut som den norske kyllingindustrien, minus dette med metallstangen. Eller hva med hvordan vi behandler gris her i landet?

I alle dager? Har du vært i et grisefjøs her til lands? Ingen tvangsforing av gris, og de har god plass til å bevege seg. Skal få tatt noen bilder av fjøset jeg jobber i og lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingen av fjøsene jeg har jobbet i (melk), har vært løsdriftsfjøs. Kyrne står fasttjoret. Grisefjøsene jeg har besøkt har vært sånn omtrent på linje med det første bildet til Lola. Og avfeie at Norge h

Vil bare nevne at i økologisk drift for kuer MÅ man ha løsdrift eller slippe ut alle kuene hver dag hele året. De skal ha utebeite hele sommerhalvåret. Økologiske kyllinger skal ha store uteområder me

Hvis folk bare var litt mer bevisste i butikken om hvor mye makt forbrukere har, så tror jeg alle dyr rundt om i verden hadde hatt det litt bedre. Men som regel er det bare prat når folk snakker om dy

Posted Images

Har dessverre vært i grisefjøs ja. Er dette en hyggelig måte å behandle dyr på?

Jeg sier ikke at alle griser i Norge har det slik, men det var bare for å få frem ett poeng om at vi ikke er så uskyldige her til lands heller.De fjøsene der de har "plass" til å bevege seg på er vel ikke helt optimale de heller....

Canada+Swine+Flu+-G-Tittel-griser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke her heller! Skal ta masse bilder jeg, Lola. Så kan du få se at grisene ikke alltid har det så ille. Hvor er dette bildet tatt? Med mindre dette er ett utlastningsrom så er ikke dette i tråd med norske regler tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet bare og tok det verste jeg fant :lol:

Det er jo en seriøs måte å diskutere på...

EDIT: Dette er bilde fra fjøset jeg jobber i.

13026_10151451574828896_1557481459_n.jpg

Bingen er L-formet, så den er enda større enn det ser ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent for å være seriøs :sleep:

http://dyrevennlig.org/dyr/griser-og-dyrevelferd-dyrevernloven/gris-i-norge-og-dyrevelferd-problemer/

Nei men altså, kjempeflott om det bildet jeg la ut ikke er representativt. Men jeg sliter likevel med å finne bilder av fjøs jeg synes ser ut som et greit oppholdsted for gris? Men legg gjerne inn bilder.

Men uansett er det vel slik at det er mye som blir ansett for greit her i Norge, som jeg iallefall synes kunne vært mye bedre. Man tar til takke med at det er bra slik, for det var jo mye verre før...industridyreholdet her til lands har en lang vei å gå fortsatt, mener jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent for å være seriøs :sleep:

http://dyrevennlig.org/dyr/griser-og-dyrevelferd-dyrevernloven/gris-i-norge-og-dyrevelferd-problemer/

Nei men altså, kjempeflott om det bildet jeg la ut ikke er representativt. Men jeg sliter likevel med å finne bilder av fjøs jeg synes ser ut som et greit oppholdsted for gris? Men legg gjerne inn bilder.

Men uansett er det vel slik at det er mye som blir ansett for greit her i Norge, som jeg iallefall synes kunne vært mye bedre. Man tar til takke med at det er bra slik, for det var jo mye verre før...industridyreholdet her til lands har en lang vei å gå fortsatt, mener jeg iallefall.

Jeg la akkurat inn bilde til deg, fra en av de største grisegårdene på østlandet. Kapasitet for ca. 2000 gris, men de har mellom 1000-1500 fordi de vil at grisene skal ha litt mer plass. De har ikke problemer med verken halebiting eller liggesår på grisene sine, noe som er ett tegn på at grisene har det godt. Grisene er sosiale, og det er ikke noe problem å gå inn i bingen og ta fra de ungene (også ett tegn på at de ikke er stresset og har det godt). Nå om dagen er det litt varmt for de, og da kjørte like godt bonden på felleskjøpet og kjøpte dusjhode til hageslangen slik at grisene kan få leke seg i hageslangen.

Jeg er enig i at det er mye forbedringspotensiale for industridyrehold, men å likestille det med foi gras blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ikke å likestille det med foie gras, mulig jeg formulerte meg klønete. Poenget mitt var vel bare at vi ikke alltid har helt rene hender her i landet når det kommer til dyrehold og hvordan vi behandler dem.

Det er det vel ingen som har nektet for, men jeg tror ikke grisene er de som har det verst i Norge, om man skal trekke frem noen. Og så finnes det nok gode og dårlige aktører innen alt dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ikke å likestille det med foie gras, mulig jeg formulerte meg klønete. Poenget mitt var vel bare at vi ikke alltid har helt rene hender her i landet når det kommer til dyrehold og hvordan vi behandler dem.

Tjaa. Jeg vil nok si at på verdensbasis ligger vi ganske i toppen altså. :) Vi har strenge regler og krav, og litt andre normer. Den siden du linket til listet jo opp minimumskrav, men det er nok de aller, aller færreste bøndene i Norge som driver på den måten det er skrevet om. Mye av dette er fordi vi har produksjon i såpass liten skala. I Norge har et stort grisefjøs 2000 gris, mens i USA for eksempel har små fjøs 5000 individer. Da er det vanskeligere å holde kontroll, og ha gode forhold for alle. Så jeg vil nok tørre å påstå at ei norsk ku eller en norsk gris har det ganske mye bedre enn en ku eller en gris de fleste andre steder i verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at vi ligger på toppen, men synes ikke det sier så veldig mye jeg, annet enn at vi er best av de verste.

Konkret, på hvilke måte mener du at griser og kuer i Norge har det så ille? Har litt følelse av at du har bestemt deg for at de har det ille, uten egentlig så mye kunnskap. Synes du det ser ut som om grisene i bildet jeg la ut har det ille? Om man ønsker å ha dyr som mat, så må man ha ordnede forhold med visse begrensninger. Eller er det selve prinsippet med å ha dyr for matproduksjon som plager deg?

Endret av *Nina*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tjaa. Jeg vil nok si at på verdensbasis ligger vi ganske i toppen altså. :) Vi har strenge regler og krav, og litt andre normer. Den siden du linket til listet jo opp minimumskrav, men det er nok de aller, aller færreste bøndene i Norge som driver på den måten det er skrevet om. Mye av dette er fordi vi har produksjon i såpass liten skala. I Norge har et stort grisefjøs 2000 gris, mens i USA for eksempel har små fjøs 5000 individer. Da er det vanskeligere å holde kontroll, og ha gode forhold for alle. Så jeg vil nok tørre å påstå at ei norsk ku eller en norsk gris har det ganske mye bedre enn en ku eller en gris de fleste andre steder i verden. :)

Vet ikke helt hva du prøver å misvise her.. Jeg har da vært i disse grisehusene som tar 2000 gris og de ser ikke noe i nærheten ut som på bildet ditt. Det sier seg selv, på bildet ditt teller jeg 6 gris. 2000/6=333 binger som vist på bildet. Sier seg selv at da snakker vi ikke bare ett stort fjøs lenger men en liten by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du prøver å misvise her.. Jeg har da vært i disse grisehusene som tar 2000 gris og de ser ikke noe i nærheten ut som på bildet ditt. Det sier seg selv, på bildet ditt teller jeg 6 gris. 2000/6=333 binger som vist på bildet. Sier seg selv at da snakker vi ikke bare ett stort fjøs lenger men en liten by.

Nei, da vet du jo også at grisene blant annet flyttes over i fødebinger når de skal grise, og da står i fødebinger med ungene sine, som da er mindre. Iberegnet i de 2000 grisene er jo da også for eksempel helt nyfødte gris, som veier ca. 2 kg hver, og ikke akkurat krever mye plass. Smågris og slaktegris veier 60-70 kg, og står også i egne binger som er mindre. Dette er jo da bingene purkene står i når de ikke har unger. Mener ikke å misvise, men dette var bildet jeg fant i farten. Uansett var i grunn poenget mitt at ingen binger ser ut som det på bildet til Lola. :)

EDIT: Bildet er hentet fra ett slikt fjøs, det fjøset jeg har tilbragt ca. 10 timer i hver dag de siste to ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Riktig det Nina at smågris er mindre, enten står i mindre binger eller flere i en sånn som her; typisk Norsk.

smc3a5grisrommet-2.jpg

Sier selv at med 2000 store og små gris i ett fjøs er det ikke mye gulvplass igjen, uansett om de står få på flere binger eller flere på færre men større binger.. Det forandrer ikke arealbehovet, man stabler ikke gris i høyden.

980x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lola!

Og det ER faktisk mange griser i Norge som står i slike båser som Lola la ut bilde av.

Og Nina, mener du virkelig kyr i vanlige tradisjonelle fjøs(ikke slike "fri" fjøs) har det godt?

Bildet du la ut så ikke så ille ut, men grisene ville trivdes mye bedre med utetilgang feks.

Og det at du har vært i ET fjøs 10t hver dag i to uker gjør ikke deg til noe ekspert heller :) Siden du mener andre her ikke ar kunnskapen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har dessverre vært i grisefjøs ja. Er dette en hyggelig måte å behandle dyr på?

Jeg sier ikke at alle griser i Norge har det slik, men det var bare for å få frem ett poeng om at vi ikke er så uskyldige her til lands heller.De fjøsene der de har "plass" til å bevege seg på er vel ikke helt optimale de heller....

Canada+Swine+Flu+-G-Tittel-griser.jpg

San som det hadde ikke grisen i et sansynerligvis gjenomsnitts fjøs for ca 30 år siden. Det var etter hva jeg husker binger. Men en tid mens grisungene var små så fikk purka dårlig plass fordi bonden var redd for at den skulle legge seg på grisungene

Ps det finens også utegnger gris i NORGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lola!

Og det ER faktisk mange griser i Norge som står i slike båser som Lola la ut bilde av.

Og Nina, mener du virkelig kyr i vanlige tradisjonelle fjøs(ikke slike "fri" fjøs) har det godt?

Bildet du la ut så ikke så ille ut, men grisene ville trivdes mye bedre med utetilgang feks.

Nei, kyr i tradisjonelle fjøs har det ikke direkte godt, men du er sikkert klar over at det er en økende overgang til løsdrift i Norge?

Og å ha grisene gående på utebeite er ikke tillatt for avlsbesetninger i Norge, pga. smittepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Nina, mener du virkelig kyr i vanlige tradisjonelle fjøs(ikke slike "fri" fjøs) har det godt?

Det bygges ikke nye båsfjøs (til ku) i norge i dag, de fases ut. Sakte men sikkert. Det blir også krav om utegang for melkedyr, minst noen uker i året. (de som ikke får sommerferie siden det ikke passer med avsining). Alle nye fjøs som settes opp er løsdriftsfjøs. Fremdeles lov å renovere og bygge på båsfjøs, men ikke lov å sette opp nytt.

Jeg har vært i sånn grisefjøs som lola la ut bilde av, faktisk. Men det begynner å bli fryktelig mange år siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og utetilgang burde alle dyr hatt!

Men det er ikke praktisk mulig i avlsbesetninger pga. smittepress. Som jeg allerede har skrevet. Grisene i fjøset på gården over her gikk ute før, men dette er faktisk ikke lov i avlsbesetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kyr i tradisjonelle fjøs har det ikke direkte godt, men du er sikkert klar over at det er en økende overgang til løsdrift i Norge?

Og å ha grisene gående på utebeite er ikke tillatt for avlsbesetninger i Norge, pga. smittepress.

Det vet jeg, men det er forsatt veeeldig mange fjøs som ikke er løsdriftfjøs. Og mange har ikke råd til å bygge om, og vil aldri få gjort det. Onkel og tante drev med kjøttfe, og det var direkte dyreplageri. De var enige, og har nå gått over til sau og gris(i lite antall), som får gå løs ute og inne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppstalling som på det bildet Lola la ut er ikke lov å ha griser i Norge... Lovdata sier ang hold av gris:

  • "Individuelle binger skal være så store at dyret lett kan snu seg"
  • Svin skal ha separat liggeplass og gjødselsplass
  • Driftsmåter skal legges til rette slik at de gir svin gode muligheter for bevegelse, mosjon og normal atfer

Lovverket: http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20030218-0175.html#8

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...