Gå til innhold
Hundesonen.no

Tibetansk spaniel


Lillekrapyl

Recommended Posts

Hei!

Jeg planlegger nå valpekjøp, og det ser ut som det blir en tibetansk spaniel. Har lest mye om rasen og vært i kontakt med flere oppdrettere.

Har skjønt at dette er en egenrådig rase, men er det vanskeligere enn med andre hunder å lære den renslighet, å være alene hjemme, sitt, dekk, innkalling mm. ?

Noen som vil fortelle om sine erfaringer med rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Leste nemlig følgende rasebeskrivelse just:

"Rasen kan være sta, og av og til drive sin eier fra vettet med sine mange påfunn. Kattenaturen i dem gjør tibben til en svært selvstendig rase, men til tross for dette elsker tibben å være sammen med mennesket sitt"

"Pga kattenaturen kan man aldri vente 100 prosent lydighet - har de satt seg noe i hodet er det omtrent umulig å få dem til å adlyde. En tibbe vil heller aldri komme helt bort hvis man kaller på den, den vil nok stoppe et lite stykke fra. I stedet for å lokke og lokke, får man rett og slett gå bort å hente hunden!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rasen kan være sta, og av og til drive sin eier fra vettet med sine mange påfunn. Kattenaturen i dem gjør tibben til en svært selvstendig rase, men til tross for dette elsker tibben å være sammen med mennesket sitt"

"Pga kattenaturen kan man aldri vente 100 prosent lydighet - har de satt seg noe i hodet er det omtrent umulig å få dem til å adlyde. En tibbe vil heller aldri komme helt bort hvis man kaller på den, den vil nok stoppe et lite stykke fra. I stedet for å lokke og lokke, får man rett og slett gå bort å hente hunden!"

Jeg hadde aldri stolt på en slik rasestandard. For det første er ingen hunder STA :wink: For det andre er det dårlig trening som gjør at hunden ikke kommer til deg - for ingen hunder viser deg fingeren om du har noe den virkelig vil ha (en deilig godbit f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasebeskrivelsen passer de tibbene jeg har truffet(men jeg har ikke truffet mange da), det er som å lese om tibben til søskenbarnet mitt og den var på kurs og ble trent med. Hunden stakk av første gangen da den var 9 uker :-o

Har heller aldri truffet tibbeeiere som kan ha hunden løs uten at den stikker av. Det var også en tibbe på det ene kurset jeg har vært på og eieren fant ikke noe som kunne motivere hunden så h*n ga opp til slutt. Men fine og herlige er de :D Tror ikke det er umulig å få en bra lydighet på en tibbe, men tror heller ikke de er lette å trene.

Synes ikke det er bra at de skriver slik i en rasebeskrivelse, for da har folk lett for å skippe kurser og trening og bare tenke at hunden er slik. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattenaturen i dem gjør tibben til en svært selvstendig rase, men til tross for dette elsker tibben å være sammen med mennesket sitt"

"Pga kattenaturen kan man aldri vente 100 prosent lydighet - har de satt seg noe i hodet er det omtrent umulig å få dem til å adlyde.

Hø, dette var noe nytt for meg! Bruker man beskrivelsen på "kattenatur" som at hunder kan være "vanskelige"??? Og en annen ting, jeg må ha meg frabedt at de da antyder at katter ikke elsker å være sammen med mennesket sitt, for det gjør mine så :D

Hehe,

Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tibber.

det med kattenatur beskriver faktisk rasen bra. Den er sta, selvstendig, klattrer, liker å sitte høyt og er ikke den enkleste å trene. Her er alt på deres premisser og det er ofte vanskelig å trene pga en ting de elsket en dag overseer dem neste.

Noen av dem har også lett for å stikke av, den første min gjor det så fort sjangsen bydde seg og var utbryter konge! Men stakk aldri av på tur på fjellet. For det meste var det bare hjemme og steder han var meget kjent.

Nr.2 kunne "vandre" avgårde, men stakk aldri av eller brøt seg ut for å stikke.

At dem har kattenatur stemmer utmerket som en beskrivelse på denne rasen sin selvstendighet og sære natur :wink:

Lurer du på noe så er det bare til å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ganske bra på de fleste tibber tror jeg. Det betyr jo ikke at de er umulige å trene, men det vil kreve mye mer av deg å trene en tibbe enn en mer lettlært rase. Tror tibben er litt som chowen? Den er jo avlet som tempelhund, og skulle være litt overlegen og sånn. En tibbeopdretter jeg kjenner (Mango's Kennel) bekrefter at de er sånn. Hun kan ikke slippe sine løs, og hun sier at de er helt annerledes enn papillon (hun har begge rasene). Papillonene kan hun alltid ha løse, de løper og leker seg, mens tibbene liker best å ligge å slappe av, er mye roligere og stikker av hvis de er løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Vi har ei amerikansk cocker spaniel tispe på 7,5 år, så har litt erfaring med hund. Men blir litt skeptisk når jeg hører folk beskrive personligheten til tibber. Spør meg selv; Vil jeg klare dette?

Ettersom ingenting er bestemt enda, kan dere gjerne komme med forslag til andre miniatyrhundet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Vi har ei amerikansk cocker spaniel tispe på 7,5 år, så har litt erfaring med hund. Men blir litt skeptisk når jeg hører folk beskrive personligheten til tibber. Spør meg selv; Vil jeg klare dette?

Ettersom ingenting er bestemt enda, kan dere gjerne komme med forslag til andre miniatyrhundet!

Nå må du ikke tro at tibber er spesielt vanskelige. Det er en fantastisk rase [fun] Den er hengiven og glad i sin eier ikke tvil om det! Og trenbar! jeg konkurrerte kl.2 og gikk spor med min. Hardfør er den også, mine var med travhestene og de funket utmerket i alle værforhold.

Men hvilken kritterier har du til hva su skal bruke den nye hunden til? Jeg var tidligere aktiv i mini miljøet så jeg har noe kunnskap om oppdrettere og raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dropp tanken på tibetansk Spaniel! Det er jo en herlig rase.. :D

Jeg sitter her med lille tibbejenta mi på fanget. For en ting hun elsker, ja det er å kose. En skikkelig kosehund er hun. Men hun må jo også følge med på alt rundt seg da. Om kaninen på gulvet gjøre en beveglese er det vel rett ned på gulvet igjen...

Ja, Chica kan virke litt katteaktig. Hun er selvstendig, vet hva hun vil og gir seg som oftest ikke om hun har satt seg noe til hodet(du må bare ha en sterkere vilje enn henne, og en god posjon tålmodighet). Og så elsker hun høyden da. Ser henne ofte på sofakanten hvor hun kan titte ut av vinduet. Om noen går forbi, reagerer hun med engang. Lager noen morsomme lyder, mens halen går i hundre og åtti. Vi har tatt henne i å bjeffe en del ganger, men viser du at det ikke er lov, kan du fint trene henne til ikke å bli en gneldrerbikkje.

Chica og jeg gikk på både valpekurs og grunnkurs. Det gikk litt opp og ned. Noen ganger ville hun ikke høre i det hele tatt, andre ganger gikk det helt supert. Det kom vel ann på hva vi trente, hvor sulten hun var(du må ha pose med masse forskjellig godbiter, vet du), og hvor tålmodig og viljesterk jeg var. Hadde jeg en dårlig dag, gikk det ikke for henne heller. Ja, hun er litt krevende å trene. Hun er litt sånn at hun vil helst bestemme når vi skal trene.. Men hvis jeg virkelig går inn for å trene henne, da går det som oftest bra altså. Og når hun vil, da er hun kjempeflink :D Hun kan sitt, slipp, ligg, dekk, nei, vent, se her, kom og på plass. På plass sliter vi vel mest med, da dette er en litt større øvelse enn de andre. Kom er det ikke alltid hun hører på heller. Men jeg har ikke opplevd at Chica har stukket av, sånn langt avgårde. Hun har aldri løpt ut av den store hagen vår, selv om hun kan komme seg ut flere steder. Å ha henne løs i skogen er heller ikke noe problem for meg.

Chica er en liten raring. En veldig spesiell hund. Selv mine foreldre, som har hatt hund før, synes hun er det. Hun er en liten sånn kosebamse man bare falle for. Hun har stor tillit til mennesker, og elsker oppmerksomhet og kos. Leken er hun også. Tar alle kosebamsene ut av hylla og legger dem en etter en ut på stua. Der legger hun seg på dem, som at bamsene skulle vært en pute. Hun må jo filleriste dem litt også da. En annen ting hun elsker, er mat. Selv om hun ville gjort hva som helst for litt menneskemat, tigger hun ikke. Når vi spiser, sover hun.. Men hun er i himmelparadis derosm hun får brødskive med leverpostei :D

Når det gjelder treningen av pratiske ting når hun var valp, var ikke det noe problem. Husren var hun før hun kom til oss, og hun pleier å si ifra dersom hun må ut. Å kjøre bil var hun også vant til. Det går også fint med buss, trikk og tog. Chica var også nokså vant til bur, så nå sover hun i bur om natta uten å lage noe oppstyr. Hjemmealenetreningen gikk også veldig bra. Det tok vel omtrent 2 uker å trene til å være 4 timer alene..

Ja, Chica er min lille lykke i hverdagen. Hun skal følge med på alt, hun er sta, morsom, glad, snill, kosete, leken, og veldig glad i mennesker. Og så er jo tibber så pene og da. Det er et pluss :wink:

Lykke til med valget av rase! Tibetansk Spaniel er verdt å oppleve :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke tro at tibber er spesielt vanskelige. Det er en fantastisk rase [fun] Den er hengiven og glad i sin eier ikke tvil om det! Og trenbar! jeg konkurrerte kl.2 og gikk spor med min. Hardfør er den også, mine var med travhestene og de funket utmerket i alle værforhold.

Men hvilken kritterier har du til hva su skal bruke den nye hunden til? Jeg var tidligere aktiv i mini miljøet så jeg har noe kunnskap om oppdrettere og raser.

Mine kriterier er at det skal være en liten hund og den skal brukes til tur, kos og selskap. Har ikke planer om utstillinger etc. Har vært i kontakt med flere tibbe oppdrettere som skal holde meg oppdatert på om de skal ha kull til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karina&Chica: Tusen takk for at du skrev et så langt og fyldig svar! Det hjelper meg mye å lese om andres erfaringer med rasen!

Fikk du henne som voksen? Kunne gjerne hatt voksen hund, men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i. Ellers har jeg mailet med mange oppdrettere som skal holde meg oppdatert.

Har fremdeles lyst på tibbe men vet ikke hvor stor vilje og tålmodighet jeg har, ingen har satt den på prøve enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karina&Chica: Tusen takk for at du skrev et så langt og fyldig svar! Det hjelper meg mye å lese om andres erfaringer med rasen!

Fikk du henne som voksen? Kunne gjerne hatt voksen hund, men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i. Ellers har jeg mailet med mange oppdrettere som skal holde meg oppdatert.

Har fremdeles lyst på tibbe men vet ikke hvor stor vilje og tålmodighet jeg har, ingen har satt den på prøve enda :D

Bare hyggelig det, vet du! Jeg må jo fortelle hvor fantastisk denne rasen er :D

Nei, faktisk er hun 7 måneder.. Løpetiden kommer vel snart..

Nei, det kan nok hende at det ikke er lett å få tak i en voksen tibbe.

Men jeg synes det er best å få en valp jeg da, for da kan jeg følge med i og påvirke oppveksten til valpen. Da kan jeg jo på en måte få vært med på å bestemme hvordan valpen kommer til å bli som voksen hund. Så hvis det er noe jeg ikke vil valpen skal få som uvane, for eksempel bjeffing, kan jeg forhindre det før det blir for sent, hvis du skjønner.. :wink:

Og så må jo bare tibbevalper oppleves da. De er som små bamser, myk pels og kjempesøte. Aldri fått så mye oppmerksomhet av fremmede før, som etter at jeg fikk Chica. hehe :D Og så får jeg jo sett hvordan hun forandres fysisk også...

Hvis ingen har satt deg på prøve enda, så kanskje du skal prøve nå..? :wink:

Jeg mener, jeg kan jo ikke si hvordan valpen din blir, men det er ikke umulig å trene Chica. Det er bare det at hun ikke alltid vil være med på treningen. Men er hun med, da er hun med og da går øvelsene lett. Hun lærer det nokså fort, og hun husker det. Tibber skal jo være smarte de, noe som jeg ofte merker hos Chica :(

jaja, det er jo bra at du holder kontakt med oppdretterne da. Hvilke oppdrettere har du kontakt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har veldig lyst på valp også da. :D

Har kontakt med verdaltibbenes, kennel wildside, kennel mori, kennel frolandstibbene, kennel tibbegunn, kennel hill-vaagens og noen flere også.. Men er ikke alle som skal ha kull når det passer best for meg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har veldig lyst på valp også da. :)

Har kontakt med verdaltibbenes, kennel wildside, kennel mori, kennel frolandstibbene, kennel tibbegunn, kennel hill-vaagens og noen flere også.. Men er ikke alle som skal ha kull når det passer best for meg da :)

Hei

Har selv hatt en hund fra Kennel Wildside. Han hadde ett utrolig godt gemytt! Og han var fin å trene med.

Her er ett bilde av ham, ingen utstillings skjønnhet da :wink: Men det er ikke ofte du ser den fine fargen på tibbene lengre!!

shanikropp%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har veldig lyst på valp også da. :)

Har kontakt med verdaltibbenes, kennel wildside, kennel mori, kennel frolandstibbene, kennel tibbegunn, kennel hill-vaagens og noen flere også.. Men er ikke alle som skal ha kull når det passer best for meg da :)

Okay, høres jo bra ut det da :)

Lykke til med valget. Og det hadde vært gøy om du kunne kommet med noen oppdateringer og sånt noe. Det hadde i alle fall vært morsomt å høre om du valgte tibbe! I så fall, er det flere enn meg som har tibbe her inne, og de hadde jo vært hyggelig da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv hatt en hund fra Kennel Wildside. Han hadde ett utrolig godt gemytt! Og han var fin å trene med.

Her er ett bilde av ham, ingen utstillings skjønnhet da :wink: Men det er ikke ofte du ser den fine fargen på tibbene lengre!!

shanikropp%20copy.jpg

Så nydelig han var :D Ser ikke så ofte de fargene der på en tibbe nei, men likte det jeg.. Han hadde et fint ansikt og, om jeg ikke ser feil :) Når hadde du han? Hvilken rase har du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv hatt en hund fra Kennel Wildside. Han hadde ett utrolig godt gemytt! Og han var fin å trene med.

Her er ett bilde av ham, ingen utstillings skjønnhet da :wink: Men det er ikke ofte du ser den fine fargen på tibbene lengre!!

shanikropp%20copy.jpg

Ja, han var kjempefin! :) Jeg har lyst på en sort hannhund jeg da, har funnet ei som sannsynligvis skal ha kull til sommeren, og hun skal bruke en av sine sorte hannhunder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, høres jo bra ut det da :)

Lykke til med valget. Og det hadde vært gøy om du kunne kommet med noen oppdateringer og sånt noe. Det hadde i alle fall vært morsomt å høre om du valgte tibbe! I så fall, er det flere enn meg som har tibbe her inne, og de hadde jo vært hyggelig da! :)

Ja, skal komme med oppdateringer ja! Håper det blir en liten tibbe på meg til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...