Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Hva ønsker man å se på en test?

Sitter å koser meg med "Alpha dogs" på NatGeo Wild. Ett program fra Vohne Liche Kennel i USA som driver med utdanning av alle salgs tjeneste hunder. I gårsdagens program skulle de finne to stk som var utpreget sosiale i og med at de skulle søke etter bomber på en stor fotballstadion. De tar frem tre hunder som de tror egner seg til denne type jobb.

Den første er superduper glad og hilser lykkelig på alle, bruker litt munn, men kun for å si HEEEI!! De to andre kommer bort, men viser null interesse for folk, men godtar klapp og klem uten tull. Disse var bra.

Så kommer spørsmålet mitt. Jeg har fått på to av mine hunder under test at de ikke er sosiale. Greit nok. De har likevel godtatt kontakt og ikke vist aggresjon eller at de har trukket seg. Rett og slett uinteressert. Tipper frøken fryd får det samme. Hun bryr seg katta om folk hun ikke kjenner så godt. Ja egentlig bryr seg katta om alle andre enn familien. Hun trekker seg ikke og viser heller ikke aggressiv atferd, hun bare synes det er helt unødvendig med alt maset. Ønsker man en hund som oppsøker folk, som iler bort og vil hilse på alle figurantene?

For min del bryr jeg meg ikke, det er ikke jeg som blir lei meg når de ikke gidder å hilse på folk. Kjekt å ha hunder som kan passere amerikanere i parken som plystrer og roper på dem uten at de bryr seg. Vi bor i Oslo og jeg kan ikke ha hunder som snuser og trekker mot alt. Sier jeg ikke bryr meg, men det gjør jeg for lurer jo veldig på hva som skal til for at de skal være sosiale, trodde det holdt at de godtok at fremmede klappet på dem uten å bite eller trekke seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på hva man legger i begrepet sosial. Men Yaris f.eks. var jo oversosial etter min mening, han ville bort til alt og alle hele tiden. Hoppet til og med ut vinduet da besøket mitt dro en gang.

Så har man jo begrepet reservert, ser ofte at folk mener det betyr at hunden ikke har behov for å hilse på andre, men godtar klapp og slikt om de må.

Tenker også at hva man ønsker har med bruksområdet til hunden å gjøre også. Om det skal søkes etter bomber så forstår jeg at man ønsker hunder som fint takler store folkemengder uten å bli affektert, men som da også er fullt fokusert på jobben.

En hoppende glad hund vil jo da ha større vansker med å konsentrere seg vil jeg tro, selvom det sikkert er mulig med mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på hva man legger i begrepet sosial. Men Yaris f.eks. var jo oversosial etter min mening, han ville bort til alt og alle hele tiden. Hoppet til og med ut vinduet da besøket mitt dro en gang.

Så har man jo begrepet reservert, ser ofte at folk mener det betyr at hunden ikke har behov for å hilse på andre, men godtar klapp og slikt om de må.

Tenker også at hva man ønsker har med bruksområdet til hunden å gjøre også. Om det skal søkes etter bomber så forstår jeg at man ønsker hunder som fint takler store folkemengder uten å bli affektert, men som da også er fullt fokusert på jobben.

En hoppende glad hund vil jo da ha større vansker med å konsentrere seg vil jeg tro, selvom det sikkert er mulig med mye trening.

Men da er det vel ikke en sosial hund de var ute etter. De var ute etter en hund som var sosial, altså som tolererte folk og fe uten å bli hoppende glade. Det var ikke snakk om arbeid i den settningen, det var rett og slett kun den sosiale biten og når de snakket om den hunden som hoppet og var glad, så var fokuset på at folk kunne bli skremte.

Jeg var litt ute etter hva testene er ute etter i det sosiale. På MH'n for eksempel er det kontaktvillighet A fikk her 3 Aksepterer kontakt, helt uengasjert, men drar seg ikke unna. Z fikk på FA: 3: Godtar kontakt med fremmed menneske. FA'n tok vi hos Østli og der fikk jeg nærmere forklaring. Han var ikke sosial, sa han. De som kjente Z vet at han var sosial og fin. Han spiste andre når de i familien ikke gjorde som han ville, men han var veldig sosial og blid ute blant folk.

Så det jeg egentlig spør etter, hva ønsker testdommer seg og hva er "riktig" i følge en test?

Edit: Men er reservert nødvendigvis en dårlig egenskap?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en whippet som er sosial med hunder (kjente og ikke kjente), reservert med mennesker (bortsett fra de han kjenner), og en saluki som er usosial med hunder (bortsett fra andre mynder), og skeptisk til mennesker (bortsett fra de han kjenner). Har ikke behov for sosiale hunder, hehe :)

Har møtt på folk som nesten blir irritert/skuffet fordi Hermes ikke er interessert i å hilse på de. De får toppen et halvt sekund med snusing på fingeren, så er han ferdig med de. Folk forventer ofte noe helt annet, og tror straks hunden min er skeptisk eller redd mennesker når de ser han trekker seg unna. Hvis jeg forteller de at rasen er reservert ovenfor fremmede, men helt annerledes med folk de kjenner, så fnyser de kanskje. Da har jeg sær hund. Da presenterer jeg de for salukien min.... :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder er sosiale mot folk de kjenner, det er derfor det skal være en ukjent som tar håndteringa på mentaltester. Hvor sosial en hund er bedømmes ut fra hvordan den møter folk, om den lar seg håndtere, om den tar kontakt sjøl, om den prøver å trekke seg unna - alle mulige varianter av hvordan en hund hilser, summen av hva den gjør, er grunnlaget for hvor den havner på "skalaen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker reserverte hunder og nei jeg finner ingenting negativt med en reservert hund i ordets rette forstand,men nå er det jo en del som bruker reservert om redde/usikre hunder, men det blir helt feil i min værden. Slik jeg ser det skal en reservert hund være uinteresert i fremmede, men helt uten og være redd eller aggressiv, bare uinteressert. Forøvrig en slik hund jeg ville hatt om jeg skulle drevet søk eller annet arbeid i folkemengder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayah er en solsial men behersket hund. Vanligvis hilser hun logrende på folk som vil hilse og godtar mer enn gjerne litt kos. På tur overser hun likevel de fleste og drar ikke mot å hilse på fremmede som går forbi. Dette har nok i vårt tilfelle mer med oppdragelse å gjøre da jeg måtte jobbe veldig med det da hun var yngre.

Jeg syns Mayah er perfekt når det gjelder den sosiale biten ovenfor mennesker!

Nuka er ikke interessert i å hilse stort sett. I de tilfellene der vi møter folk som vil hilse på valpen må de gjerne ta til takke med den voksne. Nuka bryr seg rett og slett ikke. Er du heldig får du litt snusing på hånda :P Når det gjelder kjentfolk er hun utrolig kosete, da mye mer enn Mayah.

Jeg liker best hunder som er litt interessert i å hilse på fremmede, men som kan oppføre seg rolig og tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teo er en smule oversosial kan man si.... :rolleyes: Stort sett alle han møter, enten de har to eller fire bein er en potensiell ny bestevenn.... Det er litt slitsomt innimellom. Får han mulighet til å hilse på folk, så gnikker han hele seg inntil og krever at de klør han bak på rumpa (det er jo sååååå godt) og skal aller helst oppi ansiktet til folk. Sistnevnte får han ikke lov til da....

Kunne godt tenke meg at han ikke alltid var så overbegeistret for alt og alle hele tiden.... :dog_running: Men må vel bare leve med at han er sånn.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dobbere var reserverte mot folk. De kunne passere rett forbi folk på gata/stien uten å bry seg noe om dem. Hvis folk satte seg ned for å hilse, bare overså dem de, og ville ikke gå bort bestandig. Ganske kjedelig når folk vil hilse.

Nitro er labrador når han ser folk. Begynner å logre fra lang avstand og blir ivrig. Møter jeg folk på en skogsti må jeg gjerne ut av stien for å holde han igjen så han ikke skal trekke bort og "overfalle" dem. Må til tider holde igjen av all min kraft :P

Begge har tatt mentaltester og begge deler var visst greit. Er litt rasebetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker reserverte hunder og nei jeg finner ingenting negativt med en reservert hund i ordets rette forstand,men nå er det jo en del som bruker reservert om redde/usikre hunder, men det blir helt feil i min værden. Slik jeg ser det skal en reservert hund være uinteresert i fremmede, men helt uten og være redd eller aggressiv, bare uinteressert. Forøvrig en slik hund jeg ville hatt om jeg skulle drevet søk eller annet arbeid i folkemengder.

Enig, det er et viktig skille. En saluki skal være reservert. Den skal ikke være redd/engstelig. Standarden sier: "Reservert overfor fremmede, men ikke nervøs eller aggressiv."

Hvis jeg forteller de at rasen er reservert ovenfor fremmede, men helt annerledes med folk de kjenner, så fnyser de kanskje. Da har jeg sær hund. Da presenterer jeg de for salukien min.... :D

EDIT: Dette ble litt feil, for whippeten skal ikke være reservert, men det er mange individer som gjerne er det likevel. Eller, jeg vil heller kalle de uinteressert. "Hvem er du?"-holdning.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg riktig Margrethe, så er jeg enig i at det høres rart ut å beskrive en "uinteressert" hund for sosial, eller at det er en slik hund de ender opp med når de sier å lete etter en sosial hund. Kunne de ha sagt noe litt lettvindt og folkelig fordi det er et tv-show? Tenker at de ikke gidder forklare at de trenger en hund som er stødig sosialt, men som ikke lar seg affektere siden den jo skal jobbe blant masse folk? For det er jo sånn at den hyper-sosiale hunden er den vi (folk flest?) tenker på som sosial, mens de andre faller i en litt annen kategori, om det er reservert eller avbalansert eller hva søren. Jeg synes du skal skrive en mail og spørre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det blir med ordet sosial som med andre ord - det kommer an på hvordan man definerer det.

Noah er sosial, han elsker folk og ha ingenting imot å bli klina med av absolutt alle.

Faren hans var ikke sosial med andre enn meg de han kjente (om han gadd å nedlate seg til det). Han var imidlertid ikke redd folk og ble han invitert gikk han bort til alt og alle, men han engasjerte seg ikke - Noah engasjerer seg litt mer enn det som godt er selv om han nå har lært at det ikke er nødvendig å være fullt så engasjert.

I testsammenheng som f.eks. MH - så synes jeg det holder at hunden aksepterer kontakt og handtering, dvs. de skal ikke vise ubehag eller redsel, men de behøver ikke å vise med hele seg at de elsker folk. De skal akseptere, tolerere handtering men kan godt være nøytrale. Men det er jo MIN ønskedrøm - men jeg vil jo tippe at på schæfer så er også det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testsammenheng som f.eks. MH - så synes jeg det holder at hunden aksepterer kontakt og handtering, dvs. de skal ikke vise ubehag eller redsel, men de behøver ikke å vise med hele seg at de elsker folk. De skal akseptere, tolerere handtering men kan godt være nøytrale. Men det er jo MIN ønskedrøm - men jeg vil jo tippe at på schæfer så er også det helt greit.

Ja, jeg liker den egenskapen hos mine. De er sosiale, lar seg håndtere og de opptrer høflig uinteresser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...