Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå skal jeg ikke skaffe meg valp før om en stund, men.

Jeg lurer litt på hvordan folk gjør dette med halsbånd og seler.

Jeg skal ha labbis, hannhund. Jeg vil helst lære voffsen å bruke sele så tidlig som mulig.
Må jeg belage meg på å kjøpe små størrelser først, og så begynne å tenke på utstyr som kan justeres?
Eller kan jeg kjøpe seler og halsbånd som kan justeres fra dag 1, og så etterhvert kjøpe større størrelser?

Så har jeg tenkt på bur, og har lest på bur-trådene her inne. Hva bør jeg gå for i bilen? har sett på variocage, trønderburet og herkules. Variocage L blir ikke høyere enn 65cm i høyden, og så er det jo litt vanskelig å si hvor høy pelsen vil bli, men følge rasestandarden blir hannhunder 56-57cm mankehøyde.
Det vil jo si at jeg har knappe 10cm av resterende plass til hals og hode...bør jeg derfor gå for Vario XL?Usikker på hvilken type bur jeg skal gå for, men det står nok mellom Vario og Trønderburet...
Tenker at hunden skal kunne snu seg, sitte, stå, og ligge på skinka, da hunden skal være med mye på trening og tilbringe en god del tid i buret.
Synes dette er veldig vanskelig, begynte å tenke at jeg nesten bare skal bygge et selv, men så har jeg ikke peil på sveising... :P

tips? :))

Skrevet

Ang bilbur til din hund vet jeg ikke, men halsbånd og sele bør du kjøpe regulerbar mens den vokser i alle fall. Og det er ikke noe annerledes å venne hunden på sele enn halsbånd - jeg bare tar de på og så får de venne seg til det, enkelt og greit.

Skrevet

Ridgebacken her brukte den regulerbare selen til gårdshunden fra vi fikk ham til ca. 5 mnd alder, da var han stor nok til at vi kunne kjøpe en regulerbar som han har den dag i dag. :)

• Like 1
Skrevet

Vi har kjøpt tynne og behagelige og justerbare halsbånd og kobbel. Ikke flexiline til valp. Samt en god stoffsele som passer greit. Bare sånne rimelige ting med tanke på at de vokser fort ut av det.

Når det kom til bur så fikk jeg et Atlas plastbur som er godkjent av min mor. Romslig i lang stund, så vi får bare se an hvor lenge det holder i str. Vokser hun ut av det må jeg finne et større.

Skrevet

Rogz har mange fine seler, og de går det ann å justere ganske mye.

Den butikken jeg liker til er billig på Rogz og har gratis frakt, jeg handler kun av dem om dagen (utstyret tåler en god trøkk også, solide greier) :)

• Like 1
Skrevet

Rogz har mange fine seler, og de går det ann å justere ganske mye.

Den butikken jeg liker til er billig på Rogz og har gratis frakt, jeg handler kun av dem om dagen (utstyret tåler en god trøkk også, solide greier) :)

Ehm, så på de Red Dingo selene, du vet ikke tilfeldigvis hvordan de er i størrelsen?

Skrevet

Ehm, så på de Red Dingo selene, du vet ikke tilfeldigvis hvordan de er i størrelsen?

Nei, vet ikke, men det står vel cm under bildet?

Selv så har jeg rogz sele og er veldig fornøyd med at det går ann å stille den enden ut og inn..da hun ble gammel så ble hun litt rundrre...sukk ;)

• Like 1
Skrevet

Nei, vet ikke, men det står vel cm under bildet?

Selv så har jeg rogz sele og er veldig fornøyd med at det går ann å stille den enden ut og inn..da hun ble gammel så ble hun litt rundrre...sukk ;)

Øya mine satt i veien, så så ikke størrelsestabellen :P

• Like 1
Skrevet

Øya mine satt i veien, så så ikke størrelsestabellen :P

He he, skal ikke alltid være så greit.

Jeg syntes det er så bra med gratis frakt, også er de veldig flinke til å hjelpe deg dersom du skriver en mail til dem, koseligere mennesker som driver nettbutikk tror jeg ikke at jeg har møtt på ;)

Skrevet

Jeg fikk svar etter 10 minutter fra dem faktisk, veldig bra service :-)

Jeg pratet med de igår anng et bånd og de svarte super fort og er veldig hyggelige :)
Skrevet

He he, skal ikke alltid være så greit.

Jeg syntes det er så bra med gratis frakt, også er de veldig flinke til å hjelpe deg dersom du skriver en mail til dem, koseligere mennesker som driver nettbutikk tror jeg ikke at jeg har møtt på ;)

Ja,fytti, for en service! Bestillte noen seler og betalte. To dager senere fikk jeg mail om at de overførte 5 euro til meg, de hadde nemlig satt ned prisen.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...