Gå til innhold
Hundesonen.no

Hester med dårlig overlinje


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvorfor har hester så ufattelig salrygga rygg? Jeg ser en dokumentar om villhesten chivalzky (eller no i den duren, russisk/ukrainsk) - med rett overlinje som en hund. Er det hester i fangenskap som ser ut som dass pga manglende muskulatur, eller er det andre årsaker til at mange hester i fangenskap ser ut som en omvendt dromedar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du illustrere? Jeg har ikke inntrykk av at hester i fangenskap ser ut som omvendte drommedarer. De har iallefall ikke sett slik ut der jeg har holdt til, med unntak av et par som var eldgamle og en og annen dårlig bygd hest. Men at det er normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Przewalski kanskje? Sånne?

wild-horse_758_600x450.jpg

Side-profile-of-Przewalskis-horse-in-hab

Jeg søkte på chivalzky skjønner du, og google foreslo chivalry, det er jo ikke noe særlig med overlinje på det :P

Men er de heste-hester da? For zebra er vel også bygget sånn, men det er jo ikke heste-hest, er det?

shutterstock_66542878.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen er vel slik som Kaja sier. Lite musklatur, eller ridd feil på.

Nå måtte jeg sjekke hvordan min gamle hest så ut også. Hun så slik ut, og da manglet hun fortsatt masse muskler, såppass mye at hun ikke kom seg i kort gallopp.

30527_437319685940_7777668_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myyye er muskler og rett og slett evnen til bæring. Feil trening/ridning/feil utstyr osv. spiller inn.

Her er en fireåring som ALDRI har blitt sittet på, ridd på, hatt på sal, noe som helst. Tilogmed hun kan fremstå som salrygget om hun står feil.

9191560355_0ef9ea80a5_c.jpg

Du skal se mange som ser salrygget ut når de står avslappet og "slipper" ryggen, virkelig får snorrett overlinjen når de jobber med ryggen i bevegelse. :wub:

Så har du gamla mi da, som er brukt hardt, og antakeligvis feil, ekstremt dårlig muskelsatt over hele kroppen, feit OG har høy manke. :lol: Men selv hun kan heve ryggen dritlekkert når hun fjonger seg.

8971977769_4e4cd401c7_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4 åringen var nydelig!

Jeg håper jeg en dag kan få hest igjen, og jeg savner virkelig å ri! Men da skal det være en hest som jeg får riktig informasjon om, og ikke det at hun er ferdig omskolert og en engel og ri, så viser det seg at hun ikke er omskolert i det hele tatt, og kan ikke en gang leies i leietau! Men guuud hvor jeg savner gamla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4 åringen var nydelig!

Jeg håper jeg en dag kan få hest igjen, og jeg savner virkelig å ri! Men da skal det være en hest som jeg får riktig informasjon om, og ikke det at hun er ferdig omskolert og en engel og ri, så viser det seg at hun ikke er omskolert i det hele tatt, og kan ikke en gang leies i leietau! Men guuud hvor jeg savner gamla :D

Hun er det. :wub: Ikke min, bare nesten. Jeg skal kidnappe henne i vinter tenker jeg.

Og ja, høy markert manke "ødelegger" intrykket av rygglinja endel og gjør det vanskelig å finne gode saler (syns jeg), Nå er gamla mi pensjonist da, og brukes kun på turridning og kosedressur (når hun brukes, nå har hun stått i snart 8 mnd, og blir fort noen mnd til før vi får begynt med noe konstruktivt. ) Men dæven er ikke mye salrygg på henne heller når hun virkelig flotter seg og fjaseløper med shettisen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bilde jeg la ut av hesten min var slik hun så ut dagen etter jeg fikk henne, da fikk jeg også med en sal de hadde brukt som var altfor stor for henne, i tillegg til en som var tilpasset til henne. Men hun jeg kjøpte henne av hadde brukt den som var for stor, fordi den føltes mye bedre ut for henne da det var en allroundsal mot dressur. Den andre var allround mot sprang.

Etter nesten bare bakketrening et halvt år, siden hun var umulig å ri, så hun slik ut, og der kan man også se at hun mangler ufattelig mye ryggmuskler. Men hun bærer seg selv mye bedre, og også fått mye mer flyt i bevegelsene sine.

180922_10150149969415941_6216399_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men men... :( Er ikke en villhest en hest da? :(

Jooo, men tamhesten er enten en underart av villhest, eller en egen art, i følge Wikipedia klarer ikke forskerne å bestemme seg enda?

Det er fortsatt uklart om tamhesten skal regnes som egen art eller en underart av villhest (E. ferus). Moderne forskning med DNA har imidlertid ført til at flertallet av verdens forskere i dag regner den som en underart (ref. det vitenskaplige navnet (Equus ferus caballus). Tamhesten står derfor ikke oppført på IUCNs rødliste over truede arter.

villhest står det:

Det har eksistert en rekke underarter av villhest, men kun tre overlevde inn i vår tid. En av disse døde ut på 1880-tallet, mens en annen var nær ved å dø ut på 1900-tallet. Den tredje underarten har imidlertid vært svært suksessfull og overlever nå i store antall verden rundt, etter å ha blitt domestisert for omkring 6 000 år siden.

Tamhest er visst Eccus ferus caballus, Przewalskihest er visst Eccus ferus przewalskii, og tarpanhest er Eccus ferus ferus. Videre står det om tamhesten:

Tamhesten (E. f. caballus) regnes som en underart av villhest, og den er utvilsomt den mest suksessfulle av underartene. Tamhesten skiller seg imidlertid fra villhesten på flere måter, blant annet gjennom å ha 64 par med kromosomer, mot villhestens 66 kromosompar. Blandinger mellom villhest og tamhest får 65 kromosompar og er forplantningsdyktige.

Så hest er tydeligvis ikke hest :P

EDIT: Siden jeg dro inn sebra, så er det Eccus zebra, med diverse underarter :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også helt an på hva de er avlet for. Noen vil ha stort sal-leie,andre vil ha lengde på ryggen,noen vil ha begge dele,og av disse blir mange selvsagt også litt svake og ikke så bra som ønsket. Som med alt annet :) En islandur har en annen overlinje enn en galopphest enn en spranghest enn en traver enn en dressurhest osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke hvordan hesten jeg hadde var også. Kan konkludere med at hun ikke var spesielt salrygga? :) Men hun hadde ganske markert manke syns jeg.. Dog: ikke var hun gammel også var hun veldig godt trent.

(Dårlige mobilbilder, men..)

2374_69367630140_4258_n.jpg

2374_69367640140_4916_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke helt tema jeg, hester er jo ikke salrygget eller har dårlig overlinje fordi de har manke? Det skaper jo evnt bare et synsbedrag, hester er jo heller ikke (nødvendigvis) dårlig bygd fordi de mangler muskler(som på det første ilustrasjonsbilde), eller fordi de er gamle og utslitte.. De blir jo heller ikke automatisk salrygget av og ha dårlig overlinje, jeg har sett en del hester som er litt for høye bak ifht fram, og de har jo da en dårlig overlinje, men de er ikke salrygget fordi.

Her er feks min hest. Her er hun litt høy bak som unghest i vekst, ergo så er ikke ryggen vannrett, men den er jo fortsatt rett, hun er jo ikke salrygget.

16954_407179625073_882862_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang rygg blir ofte en litt svak rygg,kombinert med veldig markert manke gir av og til svai/det dere kaller "salrygget". På en spranghest vil man ha litt lengde på ryggen og et stort-salleie,dette blir selvsagt ikke alltid perfekt. Traveren har mindre markert manke og rettere rygg,galoppøren gjerne litt høyere bak pga formålet. En gammel hest vil naturligvis endre seg på linje med gamle folk. Dårlig overlinje kommer både av at man avler etter en spesifikk overlinje og av absolutt ikke.

De som er avbildet over er ikke halvblodshester...og har overlinjer utifra trekk og ikke ridning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...