Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som ikke løper som den skal


Pbt
 Share

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt hjelp og råd, for jeg vet ikke helt hva jeg tenker.

Valpen som jeg skal hente på lørdag er født først og er minst i et kull på 3. Han er en rolig valp og liker å sitte og lukte på blomstene. Søsknene hans har begynt å løpe og sloss, men dette har han ikke vært så mye med på.

Oppdretter har hele tiden tenkt at han bare er litt senere ute enn de to andre, men ser at han ikke er så flink til å løpe som de andre.

De var hos veterinæren på onsdag for vaksine og chip, og da spurte hun om ikke veten kunne se om det var noe som gjorde at han ikke var like flink til å løpe som de andre. Veterinæren fant ikke noe feil på han eller at han hadde smerter noe sted og oppdretter fikk beskjed om å "vente å se" om det ble bedre. Hun dro til to andre veterinærer med han, og der fikk hun samme beskjed.

Oppdretter har også spurt noen hun kjenner som har oppdrett av andre raser, da de har hatt valper som er litt sene tidligere. De sier at valpen ikke ser noe unormal ut, men minner om de valpene som de har hatt, og at han trenger bare litt mer tid på seg.

Så det jeg egentlig lurer på er om jeg trenger å bekymre meg så mye som jeg gjør? Har noen andre opplevd valper som er litt senere enn de andre? Kan det være noen annen grunn til at han ikke er like flink til å løpe som de andre?

Red: fjernet filmen, da jeg ikke har spurt oppdretter om å legge den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk se film av en valp som var født uten en eller annen muskel i låret. Denne ble avlivet før levering fordi veterinæren forespeilet at den innen det første året ville ha store smerter. Den var dog med på alt som de andre valpene gjorde, men var en del tregere og beveget seg rart.

Denne valpen ble først tatt med til en veterinær, som røntget og ikke fant noe galt. Deretter ny veterinær som fant feilen og var ærlig med oppdretter om hvordan det kom til å bli.

Min Yari var også litt treg, men for henne handlet det mer om at hun ble så fort tjukk i begynnelsen (de var bare to i kullet) at hun slet med å bære vekten på bakbena og holde dem stabilt. På annet underlag enn glatt parkett hadde hun aldri noe problem. :)

Spør gjerne om du får dele filmen, så har vi litt mer å gå ut ifra? Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe en valp som ikke er normal. Ville også vært forsiktig med å selge en valp som ikke er normal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal spørre om jeg kan legge den ut.

Oppdretter vil nok beholde han litt lenger for å se om det blir noen forbedring. Vi har hatt god kontakt og det er viktig for henne at hun ikke selger meg en valp som ikke er frisk.

Det som jeg syns er litt rart er at tre veterinærer ikke finner noe galt med han, og at de ikke kan si noe om det kommer til å ordne seg.

Men ja, skal spørre om å legge ut filmen, så dere kan få se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så videoen før du fjerna den, var vanskelig å si noe. Synes den virka litt forvirra og løp mye i sirkel, uten like mye spenst som sitt søsken. No idea. Ville vært uberskeptisk :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så videoen, og ja, jeg hadde vært skeptisk. Så jeg skjønner godt at du bekymrer deg.

Hva jeg ville gjort er vanskelig å si... Jeg hadde muligens funnet en annen valp. Men for all del, den kan være sen i utviklinga og det er jo ekstra sårt når ikke veterinærer kan si noe verken ene eller andre veien, eller finner noe "galt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort meg opp noen mening om hva jeg skal gjøre enda. Skal se på han i morgen. Så det kan jo hende han er litt annerledes i virkeligheten. Men ja, jeg må nesten vente til i morgen med å se om jeg lar han være hos oppdretter litt lenger eller om jeg må finne en annen valp. Nå bare krysser jeg fingrene på at han henger litt etter og må øve seg på å løpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort meg opp noen mening om hva jeg skal gjøre enda. Skal se på han i morgen. Så det kan jo hende han er litt annerledes i virkeligheten. Men ja, jeg må nesten vente til i morgen med å se om jeg lar han være hos oppdretter litt lenger eller om jeg må finne en annen valp. Nå bare krysser jeg fingrene på at han henger litt etter og må øve seg på å løpe litt.

Ja, det kan være. Jeg har hatt valper som har vært litt etter i utviklinga kontra søsknene, men ikke såpass mye. Masse lykke til iallefall, jeg krysser fingre for at det ikke er noe mer enn det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok avventet med å kjøpe den. Den virker forvirret på filmen. Nesten så jeg tenker noe nevrologisk. Men, det kan jo kun være at den er litt sen og at det den gjør på filmen er tilfeldig.

Det var det jeg tenkte uten at jeg hadde lyst å skrive det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal være forsiktig med å diagnostisere en valp ut fra en kort filmsnutt, særlig når tre forskjellige veterinærer har undersøkt valpen.

Jeg syns heller ikke det så ut som om den hadde et helt normalt bevegelsesmønster, men hva som eventuelt feiler den tør jeg ikke gjette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje tro at det er noe galt med balansenerven på den hunden der.

Den minner ufattelig mye om hvordan katta vår ser ut på dårlige dager. Hun har en død balansenerve.

Og ja, er enig med Ingvild, selvom jeg nettopp gjorde det selv. Men du kan jo evt lufte tanken for oppdretter da? Og spør om hun kan be vetrinær sjekke litt på nervene til hunden? Evt ta en MR eller CT for å bekreftet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Skal møte valp og oppdretter i morgen. Hun sier at han utvikler seg fra dag til dag. Så jeg får se i morgen hvordan jeg syns han er i virkeligheten. Skal også nevne for oppdretter noe av det dere sier her også. Så får vi se hva skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har vært borti noe lignende, og sett valpen det gjelder selv. Teorien er at valpen ble tråkket på av moren i valpekassen, for den slepte bakfoten etter seg og den begynte med det bare noen uker gammel. Vi mistenkte at valpen hadde hoften ute av ledd. Valpen var til veterinær mange ganger i løpet av de første åtte ukene og etterpå, ingen veterinær fant noe feil, men det var tydelig at den ikke var som alle de andre. Oppdretter beholdt valpen selv, og trodde den ville få HD (påført). Valpen utviklet seg noe senere i forhold til de andre som også ble beholdt, og de som ble solgt. Den ble forhåndsrøntget for HD, men ingenting ble funnet. "Skaden" gikk seg til, og valpen er helt fin pr dags dato (flere år gammel nå). Så jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men tenker at det er riktig at den ble beholdt av oppdretter til den hadde blitt fullvokst og helt sjekket fri for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte oppdretter og valpen på lørdag. Han virket ikke så "fjern" som jeg trodde han skulle være, men leken og nysgjerrig. Så det var jo positivt! Når det kommer til løpingen har han forbedret seg siden han ble filmet, men sliter litt på det glatte gulvet. Så han får litt ekstra tid hos oppdretter for "komme seg litt". Jeg har foreløpig ikle noe hast med å ta han hjem, så han skal få den tiden han trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...