Gå til innhold
Hundesonen.no

Lønn. Butikksjefstilling, forhandlingeeer.. :P


Raya
 Share

Recommended Posts

Jeg ville aldri godtatt fastlønn i butikk, med mindre lønna var veeeeldig god.

Du har sykdom hos ansatte, varetelling etc.

Jeg har i perioder vært den høyest lønnede der jeg jobber, siden jeg nekter å gå med på en fastlønnsordning.

Men før man begynner harde lønnsforhandlinger uten en annen jobb i bakkant bør man være sikker på at man er uunnværlig. .. Men tariff og overtid er minste krav.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville aldri godtatt fastlønn i butikk, med mindre lønna var veeeeldig god.

Du har sykdom hos ansatte, varetelling etc.

Jeg har i perioder vært den høyest lønnede der jeg jobber, siden jeg nekter å gå med på en fastlønnsordning.

Men før man begynner harde lønnsforhandlinger uten en annen jobb i bakkant bør man være sikker på at man er uunnværlig. .. Men tariff og overtid er minste krav.

Det er IKKE vanlig at avdelingsledere/butikksjefer osv. har timelønn, ei heller overtidsbetalt - det vanlige er at man kompenseres med høyere månedslønn nettopp pga. ubekvem settinger som vareteller, ansvar for kasseoppgjør, sykdomsfravær hos andre osv. Det er gankse mot normalen at man ansetter leder på timelønn.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer bedre ut med timelønn enn med fastlønn. Om man regner timelønna de om til månedslønn så blir det det samme og du er ikke avhengig av antall timer i måneden. Overtid får du jo allikevel og den blir jo det samme og kommer i tillegg til månedslønn. Det som eventuelt gjør at du får mer betalt enn de andre er jo da flere timer overtid liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for mange gode svar.

Litt sånn OT, har det noe å si for lønnen at jeg er organisert?

Skjønner jeg må sette meg mer inn i detta x)

Om du er organisert så kan du jo gå inn på siden til forbundet du er organisert i og se hva hovedavtalen der sier om lønn og stillingsinnplassering. Da får du en ide.

MEN om du ikke er organsiert så har det lite for seg å organisere seg i forhold til lønn, det må være en tariffavtale på arbeidsplassen for å ha noe gjennomslag der, og da må flere enn en være organisert. Det kan imidlertid være lurt i forhold til juridisk hjelp osv. om arbeidsgiver er irrasjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE vanlig at avdelingsledere/butikksjefer osv. har timelønn, ei heller overtidsbetalt - det vanlige er at man kompenseres med høyere månedslønn nettopp pga. ubekvem settinger som vareteller, ansvar for kasseoppgjør, sykdomsfravær hos andre osv. Det er gankse mot normalen at man ansetter leder på timelønn.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer bedre ut med timelønn enn med fastlønn. Om man regner timelønna de om til månedslønn så blir det det samme og du er ikke avhengig av antall timer i måneden. Overtid får du jo allikevel og den blir jo det samme og kommer i tillegg til månedslønn. Det som eventuelt gjør at du får mer betalt enn de andre er jo da flere timer overtid liksom.

Jeg jobber i perioder ekstremt mye overtid. feks i forbindelse med varetelling som hos oss varer i en måned. Jeg har hovedansvaret for lageret og under alle varetellingene frem til jeg fikk barn var jeg høyest lønnet av de på gulvet. De på gulvet er i beregnet avdelingsledere, som er det samme som en butikksjef ev varehussjef hos butikker i mindre skala.

Det har blitt gjort forsøk på å få meg over på fastlønn, men fastlønn forplikter ofte til enda mer overtid .

Jeg drev en liten butikk for mange år siden, da hadde jeg det jeg trodde var god fastlønn, helt til det kom en sykdomsperiode hos de ansatte. 12 timers arbeidsdag i 2 uker uten mulighet til senere avspasering pga ansvar ble ikke dekket opp av den lønna .

Og overtiden baller seg på. man blir ikke kompensert for ub osv...

Fastlønnen skulle vært mye høyere enn årslønn for vanlig ansatt skulle jeg gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg drev en liten butikk for mange år siden, da hadde jeg det jeg trodde var god fastlønn, helt til det kom en sykdomsperiode hos de ansatte. 12 timers arbeidsdag i 2 uker uten mulighet til senere avspasering pga ansvar ble ikke dekket opp av den lønna .

Og overtiden baller seg på. man blir ikke kompensert for ub osv...

Fastlønnen skulle vært mye høyere enn årslønn for vanlig ansatt skulle jeg gjort det igjen.

Ja, det er skjelden det lønner seg å ha avdelingslederlønn uten overtid faktisk. Men fastlønn er stort sett alltid mer lønnsomt i forhold til fridager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke overtidsbetalt om man har fast lønn?

Jeg har jo fast månedslønn, men jeg får overtidsbetalt oppå der igjen dersom jeg skulle ha noen timer over.

Samt har vi en provisjonsordning der jeg får 20% av ekstra forsikringssalget mitt dersom jeg kommer over budsjettet for vår stasjon, altså 10% biler leid ut med ekstra forsikring. Det finnes vel utallige måter og ordne provisjon på da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke overtidsbetalt om man har fast lønn?

Jeg har jo fast månedslønn, men jeg får overtidsbetalt oppå der igjen dersom jeg skulle ha noen timer over.

Samt har vi en provisjonsordning der jeg får 20% av ekstra forsikringssalget mitt dersom jeg kommer over budsjettet for vår stasjon, altså 10% biler leid ut med ekstra forsikring. Det finnes vel utallige måter og ordne provisjon på da.

Det kommer an på hvilken avtale du har. Det er ganske vanlig å få betalt for pålagt overtid men ikke valgfri, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken avtale du har. Det er ganske vanlig å få betalt for pålagt overtid men ikke valgfri, f.eks.

Tja, da regnes nok all overtid som pålagt her hos oss. Men frivillig er kanskje at man blir igjen på jobb fordi man selv ønsker å bli ferdig med arbeidsoppgavene?

Her regnes det ihvertfall som overtid om vi f.eks. mangler litt leiebiler til neste dag og jeg blir en time eller to ekstra for å hente inn biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da regnes nok all overtid som pålagt her hos oss. Men frivillig er kanskje at man blir igjen på jobb fordi man selv ønsker å bli ferdig med arbeidsoppgavene?

Her regnes det ihvertfall som overtid om vi f.eks. mangler litt leiebiler til neste dag og jeg blir en time eller to ekstra for å hente inn biler.

Pålagt er at arbeidsgiver sier at du får ikke gå hjem før alle bilene er hentet inn. Om du kan velge selv er det ikke pålagt (og de fleste unngår det så mye som mulig hvis man kun får betalt for pålagt).

Jeg lurer forresten på om jeg roter litt. Man får gjerne betalt for overtid men ikke tillegg hvis det ikke er pålagt, sånn er det vel.

Men det finnes en million ulike ordninger, så det kommer helt an på hvilken avtale du har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste butikkledere får ikke overtidsbetalt nei. Man får en viss årslønn som skal dekke overtid , ub tillegg etc. Denne er ofte langt høyere enn fastlønnen til de vanlige ansatte. Men ofte er den for lav til å dekke den faktiske overtiden. Som leder har man ansvar for at butikken er bemannet, dvs at man må jobbe selv ved sykdom etc.

Det blir ofte også forventet at lederne skal ta seg av søndagsjobbing før jul osv for å holde lønnsbudsjettet nede.

Å holde lønnsbudsjett og andre kostnader nede er jo en av hovedoppgavene til en butikkleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Får man ikke overtidsbetalt om man har fast lønn?

Jeg har jo fast månedslønn, men jeg får overtidsbetalt oppå der igjen dersom jeg skulle ha noen timer over.

Samt har vi en provisjonsordning der jeg får 20% av ekstra forsikringssalget mitt dersom jeg kommer over budsjettet for vår stasjon, altså 10% biler leid ut med ekstra forsikring. Det finnes vel utallige måter og ordne provisjon på da.

Med mindre annet er avtalt så har du krav på overtidsbetalt for alle timer utover normal arbeidstid - det er lovfestet - så jo, det er vanlig å få overtid.

Men noen ganger kompanserer man for dette når man gir tilbud om lønn til f.eks. avdelingsledere. At de får en høyere årslønn ett fotfolket som skal dekke inn overtid og ekstra-arbeid. Man får som regel da avspassere overtidstimene time mot time - dvs. bytte i fritid heller enn lønn.

Dette er jo en lønnsom måte å gjøre ting på for bedriftene - de sparer MYE penger på å slippe å betale overtid til ledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre annet er avtalt så har du krav på overtidsbetalt for alle timer utover normal arbeidstid - det er lovfestet - så jo, det er vanlig å få overtid.

Men noen ganger kompanserer man for dette når man gir tilbud om lønn til f.eks. avdelingsledere. At de får en høyere årslønn ett fotfolket som skal dekke inn overtid og ekstra-arbeid. Man får som regel da avspassere overtidstimene time mot time - dvs. bytte i fritid heller enn lønn.

Dette er jo en lønnsom måte å gjøre ting på for bedriftene - de sparer MYE penger på å slippe å betale overtid til ledere.

Nettopp. Problemet er at man sjelden har mulighet til å ta ut all avspaseringen...

Noen må jo holde butikken oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til fagforeningen du er organisert i, og spurt dem hva som er realistisk å kreve.

Da med utgangspunkt i ansiennitet, erfaring, ev. relevant utdanning, arbeidstider, og det ekstra ansvaret stillingen innebærer.

Og så ville jeg forhandlet ut fra det.

Hadde ikke vært i nærheten av å vurdert et sånt "tilbud" selv, da det i mine øyne er .. *finner ingen ord som egner seg på trykk*

Lykke til:)

Håper du ender opp med en anstendig lønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bransje er det du skal jobbe i? Slo meg med en gang at det kunne være dyrebutikk, for det er jo notorisk underbetalt. Som naiv 20 åring jobbet jeg fullt i en dyrebutikk og tjente 100 (!) kr i timen. Jeg hadde bestillingsansvar, ansvar for kasseoppgjør, og driftet butikken når daglig leder var på ferie. Fikk ikke noe ekstra betalt på lørdager eller noen ting. I ettertid ser jeg at jeg aldri skulle funnet meg i det, men der og da var det ekkelt å skulle si noe, fordi de var veldig flinke til å fortelle meg hvor heldig jeg var som fikk jobben, og hvor mange som søkte hos de.

Nå jobber jeg som ekstrahjelp i butikk, og tjener 103 kr i grunnlønn, pluss litt ekstra i PVA-tillegg osv. Ender vel på litt i overkant av 140 kr i timen. Synes det ikke er spesielt godt betalt det heller, jeg har mye erfaring og kan mye innen bransjen. Så som butikksjef ville jeg absolutt ikke funnet meg i den lønna. Ser også hvor mye daglig leder hos oss jobber, er perioder hun kan være på jobb i 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså både aml og tariff sier gjerne noe om antall timer på jobb pr uke/mnd så hvor mye man kan jobbe begrenser seg jo en del selv. Jeg hadde ikke nødvendigvis trengt overtidsbetaling, men da skulle jeg ihvertfall ha hatt en god fastlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså både aml og tariff sier gjerne noe om antall timer på jobb pr uke/mnd så hvor mye man kan jobbe begrenser seg jo en del selv. Jeg hadde ikke nødvendigvis trengt overtidsbetaling, men da skulle jeg ihvertfall ha hatt en god fastlønn.

Men som butikkleder så har du ansvar for at butikken går rundt. Greit at aml og tariff begrenser det, men om ikke alle bestillinger er tatt, lønningslister og timelister ikke er satt opp, regninger ikke er betalt, kassa ikke er telt osv. så kan man ikke bare gå hjem. Da går ikke butikken rundt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men som butikkleder så har du ansvar for at butikken går rundt. Greit at aml og tariff begrenser det, men om ikke alle bestillinger er tatt, lønningslister og timelister ikke er satt opp, regninger ikke er betalt, kassa ikke er telt osv. så kan man ikke bare gå hjem. Da går ikke butikken rundt rett og slett.

Det var da voldsomt, du får det jo til å høres ut som konsernsjef i Statoil. Butikken går ikke rundt om det ikke sitter folk i kassa og tar betalt for varene eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt, du får det jo til å høres ut som konsernsjef i Statoil. Butikken går ikke rundt om det ikke sitter folk i kassa og tar betalt for varene eller.

Nei, så klart ikke, har jeg sagt det? Jeg sier bare at er man daglig leder i en butikk, så kan man ikke bare gå hjem når klokka blir fire, om det er ting som må gjøres? Er du uenig i det? Man har ansvar. Derfor skal man heller ikke finne seg i lav lønn, uten noen kompensasjon for at man jobber mer enn 34 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som butikkleder så har du ansvar for at butikken går rundt. Greit at aml og tariff begrenser det, men om ikke alle bestillinger er tatt, lønningslister og timelister ikke er satt opp, regninger ikke er betalt, kassa ikke er telt osv. så kan man ikke bare gå hjem. Da går ikke butikken rundt rett og slett.

Som butikkleder har du også ansvar for at lover og regler blir fulgt.

Du har faktisk ikke noe valg, når du har kommet opp i maks antall timer, det er derfor det finnes vikarer, deltidsansatte, tilkallingsvakter etc... At det blir noe overtid og ekstraatbeid er jo greit det og noe man må regne med, men og jobbe seg ihjel for og spare noen få kr for kjeden og få luselønn selv? Man må jo være dum for og gå med på det. Det er jo en grunn til at ledere ofte ikke får timesbetalt, og det er ikke bare kostnadsbesparelser, det er også for at det er lettere for bedriften og skjule faktisk antall timer, slik at man kan lure ansatte til og jobbe rævva av seg uten ar noen reagerer.

Edit : Man kan også få personlige bøter om slikt blir oppdaget. Bedriften får også bot, men det er jo ikke ditt problem. Kjipt og i verstefall sitte med bøter (utgifter) for og ha slitt seg ut på jobb for en eller annen kjede. Det hender, har hatt flere saker hos oss, de siste årene, både blant vanlige gulvarbeidere og ledere lengre opp i systemet. Feks hadde vi en som ble tatt nå fordi firmaet hadde betalt for en del av deres nybygde hus for og skjule lønnskostnader. Samt vanlige arbeidere som har fått 5 sifret beløp i bøter pga ekstremt mye overtid ifbm nytt datasystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke noe valg, når du har kommet opp i maks antall timer, det er derfor det finnes vikarer, deltidsansatte, tilkallingsvakter etc... At det blir noe overtid og ekstraatbeid er jo greit det og noe man må regne med, men og jobbe seg ihjel for og spare noen få kr for kjeden og få luselønn selv? Man må jo være dum for og gå med på det. Det er jo en grunn til at ledere ofte ikke får timesbetalt, og det er ikke bare kostnadsbesparelser, det er også for at det er lettere for bedriften og skjule faktisk antall timer, slik at man kan lure ansatte til og jobbe rævva av seg uten ar noen reagerer.

Ja, jeg er enig med deg, og jeg tror bare jeg ikke uttrykte meg helt klart jeg. :) Man skal ikke jobbe seg i hjel, og det skal være deltidshjelp, ringevakter osv, som skal forhindre at man ikke jobber seg i hjel. Men i år har jeg jobbet i to forskjellige butikker, hvor det plutselig har vært masse folk som har sluttet på likt, og daglig leder har måttet steppe inn og jobbe masse. Litt som det Loke sa om at hun i to uker måtte jobbe 12 timers dager. Jeg sier ikke at man på lang sikte skal jobbe masse, jeg sier at daglig leder har ett annet ansvar enn det en vanlig ansatt har, og at det er nettopp derfor man skal forlange høyere lønn , eller noen form for kompensasjon i de periodene hvor man må jobbe lengre dager. :)

EDIT: Både du og jeg mener vel TS ikke skal gå med på opplegget som er skissert av sjefen hennes her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med deg, og jeg tror bare jeg ikke uttrykte meg helt klart jeg. :) Man skal ikke jobbe seg i hjel, og det skal være deltidshjelp, ringevakter osv, som skal forhindre at man ikke jobber seg i hjel. Men i år har jeg jobbet i to forskjellige butikker, hvor det plutselig har vært masse folk som har sluttet på likt, og daglig leder har måttet steppe inn og jobbe masse. Litt som det Loke sa om at hun i to uker måtte jobbe 12 timers dager. Jeg sier ikke at man på lang sikte skal jobbe masse, jeg sier at daglig leder har ett annet ansvar enn det en vanlig ansatt har, og at det er nettopp derfor man skal forlange høyere lønn , eller noen form for kompensasjon i de periodene hvor man må jobbe lengre dager. :)

EDIT: Både du og jeg mener vel TS ikke skal gå med på opplegget som er skissert av sjefen hennes her? :)

Jeg ble litt sen med editen min, men som leder har du også ansvar for at lover og regler følges og det finnes som regel løsninger, problemet er gjerne de som sitter over deg, men de gjør jo et kjempekupp de, de sparer penger på og ikke nyansette/skaffe vikarer, de tjener penger siden du jobber gratis overtid, og du sliter deg ut, ikke de som sitter og casher inn pengene og dette gjør man helt frivillig, man er jo lurt trill rundt.. Og jobbe 12timers dager 2 uker i strekk er ikke noe annet en lureri, spesiellt om du ikke får betalt for det. Det er ikke bra for kroppen, det er ikke lov og man risikerer personlige bøter.

Nei selvfølgelig mener jeg ikke at TS skal gå med på denne avtalen, men dette med lover og regler var mer generellt siden det virker som det finnes mange lettlurte mennesker som synes det er greit og slite seg ut og bryte loven for at andre skal kunne tjene penger uten og løfte en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt sen med editen min, men som leder har du også ansvar for at lover og regler følges og det finnes som regel løsninger, problemet er gjerne de som sitter over deg, men de gjør jo et kjempekupp de, de sparer penger på og ikke nyansette/skaffe vikarer, de tjener penger siden du jobber gratis overtid, og du sliter deg ut, ikke de som sitter og casher inn pengene og dette gjør man helt frivillig, man er jo lurt trill rundt.. Og jobbe 12timers dager 2 uker i strekk er ikke noe annet en lureri, spesiellt om du ikke får betalt for det. Det er ikke bra for kroppen, det er ikke lov og man risikerer personlige bøter.

Nei selvfølgelig mener jeg ikke at TS skal gå med på denne avtalen, men dette med lover og regler var mer generellt siden det virker som det finnes mange lettlurte mennesker som synes det er greit og slite seg ut og bryte loven for at andre skal kunne tjene penger uten og løfte en finger.

Nei da, jeg ser det. Det her blir flisespikkeri i grunn altså. Poenget var, TS kan bli nødt til å jobbe mer enn 34 timers uker, uten at hun jobber ulovlig overtid (altså, at hun ikke jobber 12 timers dager, men kanskje er på jobb en time eller to ekstra hver dag). Jeg mener at hun ikke kan godta så lav lønn, og i tillegg ikke få lov til å kreve overtidsbetalt de dagene hun jobber ett par timer ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, jeg ser det. Det her blir flisespikkeri i grunn altså. Poenget var, TS kan bli nødt til å jobbe mer enn 34 timers uker, uten at hun jobber ulovlig overtid (altså, at hun ikke jobber 12 timers dager, men kanskje er på jobb en time eller to ekstra hver dag). Jeg mener at hun ikke kan godta så lav lønn, og i tillegg ikke få lov til å kreve overtidsbetalt de dagene hun jobber ett par timer ekstra.

helt enig. Var igrunn bare et informativt innlegg det jeg kom med til alle som mente at det og jobbe seg ihjel over lengre tid var både greit og forventet, ikke noe protest mot overtid i seg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. Var igrunn bare et informativt innlegg det jeg kom med til alle som mente at det og jobbe seg ihjel over lengre tid var både greit og forventet, ikke noe protest mot overtid i seg selv.

Det er jeg også helt enig i. Har en liten drøm om å drive butikk selv i fremtiden, men ikke i en kjede. Da selger man sjelen sin litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...