Gå til innhold
Hundesonen.no

Du Putle, du Putle, du er ikke god!


Mari
 Share

Recommended Posts

Grime har ankommet. Tusen takk til 2ne og Belgerpia! Er den for stor?

Hun klarer å gni den over nesa om hun prøver. Blir selvsagt noe annet når jeg tar på kobbel.

Hun har tisset inne 3 ganger de siste dagene mens hun har vært hjemme alene.

Vi prøver uansett og går straks ut på tur under mitt nye og knallsterke regime. Hun får ikke lov til noen ting nå. Ikke stresse, ikke være på vakt, ikke pipe, ikke noen ting.

Så får vi se.

Postet bilde

Postet bilde

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 448
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har VERDENS beste hund!!! Dette blir ikke noe problem. Hun vil jo bare hilse og leke!

Gah, det er irriterende å måtte gjøre dette på mobilen, dere får unnskylde alle skrivefeil og autokorrekturer. Men ja, Putle har vært helt utrolig flink i dag! Vi har jo hatt noen gode dager, og hu

Snart skal jeg slutte å spamme. Eller, sannsynligvis ikke, men jeg kan late som. A w e s o m e Putle-dag! Sett to hunder uten å utagere, bare litt pip og bust, ga seg med et kremt. Vært på besøk

Tenkte bare å si at i Stjørdal befinner det seg en snart ti år gammel labradortispe som oser ro. Hun kan fint være rundt andre hunder uten å gjøre noe annet enn å legge seg ned og slappe av eller holde på med sitt. Hun er konfliktsky og bare vennlig. Jeg kommer hjem om en måneds tid, vi kunne godt møtes noen ganger da og bare gå tur ved siden av hverandre, trene på passeringer, sitte på en benk og ikke gjøre noen ting, dele et godbitsøk e.l. Skulle det være aktuelt, er det nok fullt mulig å låne henne en periode for å se om det hjelper Putle på noe vis. Tinka stjeler mat (hun er frekkere og kjappere enn noen annen hund jeg har møtt på det området, så litt må man tilpasse og følge med), men ellers er det ikke noe stress med å ha henne i hus. Hun krever ingenting av aktivisering, hun er rolig og snill. Det er ikke uten grunn at jeg kaller henne bautasteinen min. Hun bare er der, liksom. Stødig og fin.

Du kan tenke på det. Så vet du i alle fall av en hund som kanskje kan være riktig type for Putle å møte. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da jeg hadde kongepuddelen i krisehjem så måtte han få en kg med Provit om dagen for å tusle opp i vekt. Klarte å tippe 20 kg og han ble roligere når han fikk i seg nok mat. Så ja det kan hende du trenger å gi damen mer mat.

Han måtte også ha mye veldig mye ro, såpass mye at jeg trodde jeg understimulerte han. Med meg var han en fin type med et snev av seperasjonsangst. Dem som prøvde han ble han mer stresset, så han var mer stresset i demmes bil enn i min for eks. Men hva jeg gjorde rett hmmm vet ikke. Sønnene kaller det "nasi" streng. Altså må være at jeg satte rammer tidlig og at jeg klarte å holde disse rammene. Hadde samtidig Urbi her som var en utrolig flink dame til å roe ned og gi rom hvis han ble redd. Som f.eks. han dro opp til løpe lek og hun fulgte på. Da kunne han bli så redd at det tippa i starten. Hun tråkket da et skrit tilbake og roet alt ned.

Hun har da kommet til rett sted for å få det beste ut av hunden. Du jobber skikkelig med å få dette til og ønsker dere lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fin ut den, Mari, lurer på om Zarten også klarte å dra den av seg om han fikk lov til å prøve, så det fikk han ikke ;) Men jeg brukte halsbånd i tillegg, for sikkerhets skyld.

Vi heier på dere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er tilbake etter en snodig tur. :P

Snakket med oppdretter i går som er like i sjokk som oss. Skjønner ikke hvor det kommer fra. Litt andre metoder som anbefales kanskje (rulle henne i bakken etc), men ideen går jo ut på det samme, ta fra henne ansvaret. Det er blitt brukt strup på henne tidligere, så det skal jeg kjøpe inn for å se om det hjelper.

Så i går startet jeg nytt regime. Ute får hun ikke gjøre stort annet enn å tisse, bæsje og gå ved min venstre side. Hun får ikke lov til å drive å se seg rundt hele tiden, ikke lov til å vime i båndet, ikke lov til å pipe, ikke lov til noe som helst. Og jeg er veldig tydelig med henne, mye hardere enn jeg har vært med mine andre hunder. Prøver hun seg så lemper jeg henne tilbake til venstresiden og ber henne om å kutte ut først som sist (med noen utropstegn). Hver gang.

Resultatet i går virker lovende. Vi så en hund på 20 meters avstand og hun begynte å skape seg. Jeg satte en kraftig grense og fulgte opp hver gang hun prøvde seg igjen. Nå gikk den hunden foran oss og vekk fra oss, det var nok medvirkende, men det funket. Til slutt stod hun og bare så på den uten lyd. Spent i kroppen og full bust, men et stort steg i riktig retning.

I dag kom grimen og den kom på og jeg gikk runden min i skogen. Den er på ca 6 km. Et kobbel i selen og et i grimen.

Stålregimet forsetter, hun går pent ved min venstre side, stresser ikke, men virker ganske kuet. Jeg tenker mitt om at det er vel ikke spesielt hyggelig å gå tur for noen av oss akkurat nå, men om det funker så er det SÅ verdt det for en periode. Jeg marsjer i vei og er in the zone, godtar ikke noe tull. Hun prøver seg å spise hestemøkk, neste gang hun ser hestemøkk så går hun unna. :P

Dette går kjempefint. Hver gang jeg ber om kontakt så får jeg det, STORT steg i riktig retning. Etter ca 4 km mister jeg henne, da begynner hun å stresse. Hun hørte en hund bjeffe langt i det fjerne, og det var nok. Jeg får henne til å fortsette å gå pent ved siden min uten lyd, men jeg ser hun er på vakt og jeg får ikke kontakt med henne lenger. Fortsatt bedre enn tidligere, men jeg angrer litt på at turen ble så lang, neste gang blir det den kortere runden. Bare for å se om noe blir annerledes.

Så kommer vi over en skråning og det kommer det en løs hund. En gordon setter valp på ca 4-5 måneder om jeg skulle tippe. Planen var å drasse henne forbi alt, men dette var en valp så jeg stoppet. Var en isdronning på innsiden faktisk, taklet det dritbra. "Jeg har en aggressiv hund her." sa jeg til eieren, helt nøytralt som om jeg snakket om været. Hun forsøker å få tak i hunden, men det funker ikke. Jeg står der og er i sjokk fordi Putle hittil ikke har kommet med en eneste lyd, hun står bare rett opp og ned og ser på. Så da bare står jeg der med slakt bånd da, mens valpen kommer bort.

Putle havner under valpen på et eller annet vis, men er ikke aggressiv, så står hun over den og det er da grimen blir stram tipper jeg (litt kavete og vanskelig å ha oversikt), og det er nok for henne og hun fyrer seg opp. Jeg spør eieren om vi kan stå litt bare til hun roer seg, og vi står til hun roer seg litt iallfall, om enn ikke nok. Var nok ikke beste ideen, men whatcha gonna do.

Hun avreagerer raskere denne gangen, jeg krever at hun går fot igjen med en gang vi har kommet oss litt vekk.

Resten av turen er en stresset Putle som jeg ikke når gjennom til, men som går pent fot iallfall, selv om hun leter endel og kikker rundt seg hele tiden.

Nå fokuserer jeg på at vi koser oss veldig sammen inne iallfall, så får hun heller synes at jeg er skikkelig kjip ute.

Kom på en ting til. Hun utagerte på en hund som bjeffet på tv-serien vår i går. Hun er der liksom. Jeg skvatt helt sinnsykt. :lol: Fortalte henne hva jeg mente om det, hun prøvde seg på noen knurr etter det, men tok det til seg. Hun får heller ikke lov til å varsle på lyder eller hva nå enn hun får for seg hjemme. Tdligere overså jeg, nå gir jeg beskjed.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med tissinga inne. Oppdretter var helt sjokkert over den og. Om det ikke blir bedre så har de tilbudt seg å kjøre oppover og gå en tur med oss og se på henne. Jeg er litt meh til den ideen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbelpost og sorry for det crazy lange innlegget. Jeg vet ikke hva som feiler meg. :ermm:

Poter, jeg tenkte å høre med soniser etterhvert. Først vil jeg se om det blir bedre av seg selv. Jeg kommer til å synes det er dritklamt å bli observert. :lol:

Ingvild, jeg har faktisk tenkt på Tinka! Det som er bra med sonen-folket er at jeg stoler på hvordan de leser sine egne hunder om du skjønner? Den dagen hun skal få lov til å hilse på noen så er det viktig at det ikke blir negativt for den andre hunden også, jeg synes det er bra med sonen-folket siden alle spiller med åpne kort.

Jeg vil VELDIG gjerne møte dere når du kommer til Trondheim. Flott om vi kan gå en tur eller to sammen, jeg trenger å observere Putle i mange settinger, og en hund som Tinka vil i tillegg være en så god erfaring for henne. Si fra når det nærmer seg, ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild, jeg har faktisk tenkt på Tinka! Det som er bra med sonen-folket er at jeg stoler på hvordan de leser sine egne hunder om du skjønner? Den dagen hun skal få lov til å hilse på noen så er det viktig at det ikke blir negativt for den andre hunden også, jeg synes det er bra med sonen-folket siden alle spiller med åpne kort.

Jeg vil VELDIG gjerne møte dere når du kommer til Trondheim. Flott om vi kan gå en tur eller to sammen, jeg trenger å observere Putle i mange settinger, og en hund som Tinka vil i tillegg være en så god erfaring for henne. Si fra når det nærmer seg, ok?

Ja, jeg skal si fra når det nærmer seg! Tenker å være der et par uker, så da får vi til et møte eller to vet du. :)

Ellers høres det jo ut som om du er inne på et riktig spor med strengt regime-taktikken. Lykke til videre med det!

Edit: Halvsøstera til Tinka (Kira til SD her inne) kan jo også være en fin hund å møte for Putle. Hun er av samme ulla som Tinka liksom. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisset inne rett ved kjøkkenbordet idet vi gjorde oss ferdig med middag...

Det er neppe infeksjon, hun går på Synulox på 9ende dagen. Jeg hadde også sett for meg mer skvetting da. Hun holder seg fint på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisset inne rett ved kjøkkenbordet idet vi gjorde oss ferdig med middag...

Det er neppe infeksjon, hun går på Synulox på 9ende dagen. Jeg hadde også sett for meg mer skvetting da. Hun holder seg fint på natten.

Kan det være hun prøver å si noe med oppførselen? vet ikke om det er en måte å få oppmerksomhet på eller noe sånt? tenker bare høyt her. Mezzi gjorde det samme når han kom hit nemlig. Men det gikk seg til etter en liten stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hun prøver å si noe med oppførselen? vet ikke om det er en måte å få oppmerksomhet på eller noe sånt? tenker bare høyt her. Mezzi gjorde det samme når han kom hit nemlig. Men det gikk seg til etter en liten stund

De andre gangene har vi ikke vært hjemme når hun har tisset så det virker litt rart det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også stress. I dag hadde vi gått en lang tur som krevde mye av henne. Hjemme dilter hun etter meg uansett hva jeg gjør, og jeg har en guttunge som vil kose og styre med henne, og som ikke alltid er så lett å ha kontroll over. Det er vanskelig å gi henne nok ro sånn sett. Når hun er alene så kan jo det være stressende det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Putlemonster blir til Putlekos fort jeg. :ahappy: Er samme regime jeg har brukt på lukisen min som freaker på andre hunder. Nå er han riktignok langt fra så ekstrem, men greia er litt det samme. På med grime og forlange at han går. Jeg gråt nesten av glede da vi første gang kunne gå forbi en hund i sentrum med kahlo på ene siden av meg og lupin på andre, og eneste han gjorde var å reise bittelitt bust, og det til tross for at den andre hunden utagerte! Grima trengte jeg for å fysisk klare å kontrollere 30 kg LYKKELIG snuser og 25 kg HYSTERISK saluki, og dæven det var effektivt. Her er grimene kommet frem igjen for å rett og slett være sikker på at jeg klarer å holde igjen hundene uten å ramle, om vi møter løshunder på tur.

Grime! :wub:

(nei, som skrevet før - er ingen universalløsning, og man kan diskutere opp og ned og i mente om det betyr at man har for mye hund/for mange hunder siden man må ty til slike hjelpemidler - men heller det enn mange års frustrasjoner og farlige situasjoner. :ahappy: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir sånn, Raksha! :) Putlekos har vi heldigvis mye av også, i hele kveld har hun ligget på rygg på fanget mitt og sovet, som om hun var en liten baby. Hun er bare så utrolig søt altså!

Siri Eveline, hun kan ikke ha følt seg presset der og da altså, for vi drev og spiste ferdig middag, ingen som så mye som så på henne. Har Luna alltid vært sånn? For når jeg fortalte oppdretter, så fikk jeg bare "hæh?? bokka? Hun tisser ALDRI inne!"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir sånn, Raksha! :) Putlekos har vi heldigvis mye av også, i hele kveld har hun ligget på rygg på fanget mitt og sovet, som om hun var en liten baby. Hun er bare så utrolig søt altså!

Siri Eveline, hun kan ikke ha følt seg presset der og da altså, for vi drev og spiste ferdig middag, ingen som så mye som så på henne. Har Luna alltid vært sånn? For når jeg fortalte oppdretter, så fikk jeg bare "hæh?? bokka? Hun tisser ALDRI inne!"

Issi tisset ca 20-30 ganger inne hver dag når vi fikk hun. Det skjer ikke nå lengre. Men hun tisset om jeg sa hei, nei, her,der, pratet med T osv. Hun tisset på seg når vi kom hjem osv osv. Det gikk over etter en god tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline, hun kan ikke ha følt seg presset der og da altså, for vi drev og spiste ferdig middag, ingen som så mye som så på henne. Har Luna alltid vært sånn? For når jeg fortalte oppdretter, så fikk jeg bare "hæh?? bokka? Hun tisser ALDRI inne!"

Tror ikke hun har vært det nei, ihvertfall ikke slik som hos meg. Men tror det kan være noe med personligheten min som kanskje overvelmer henne litt. Det skjer dog i en setting, som f.eks. at jeg ber om dekk. Dermed tviler jeg litt på at det er det sammen siden dere holdt på med noe annet på tidspunktet.

For det som hjelper her er faktisk å ignorere. Nå kan jeg korrigere henne verbalt uten problem, så lenge jeg ignorerer henne etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart skal jeg slutte å spamme. Eller, sannsynligvis ikke, men jeg kan late som.

A w e s o m e Putle-dag! Sett to hunder uten å utagere, bare litt pip og bust, ga seg med et kremt. Vært på besøk hos en venninne, stresset ingenting selv med to småunger herjende rundt seg og to pipende hunder bak en låst dør. Det siste er så utrolig bra det, for før han hun frika av å høre en hund bjeffe langt i det fjerne.

Hun reagerte veldig på lyden av en av barnelekene, men fikk beskjed om å ligge ved siden av meg og drite i det, og det gjorde hun.

Ut i hagen fikk hun tusle rundt og bare være hund. Stirret litt på hønene, men superlett å avlede. Hun fikk også tatt seg ut med å løpe etter ball og lekt masse. Det gikk kjempebra, helt uten at hun tippet over, noe hun har gjort lett tidligere. Klarte å bytte leke mot pølse og alt mulig! Neste gang skal hun få se og kanskje hilse på den ene hunden som bor der.

Hun har vært superhappy og nesten ikke kuet i det hele tatt i dag. Dette er hunden jeg har sett inni der, hun er så kul den lille kula altså!

9282892427_2904d430d9_z.jpg

9285670546_aaff699c6c_z.jpg

  • Like 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...