Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ny, stor tursekk - anbefalinger?


C.J
 Share

Recommended Posts

Jeg reiser til Mellom-Amerika til vinteren og skal besøke tre land på 16 dager. Trenger en stor ryggsekk (over 75 liter, helst 80), som tåler å bære tungt, er tilpasset kvinner, har et solid hoftebelte og med nok lommer, aller helst skal den ha sidelommer lett tilgjengelig når du har sekken på ryggen. Vurderer følgende sekker og lurer på om det er noen her som har testet dem? :)

Bergans Trollhetta 75L Lady:

post-1249-0-95070800-1373265528.jpg

Osprey Womens Xena 85:

post-1249-0-25526600-1373265549.jpg

Lowe Alpine Tfx Lhotse Nd65-80:

post-1249-0-70299600-1373265556.jpg

Hvilken sekk bruker DU på lengre turer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk fra Osprey som er noen liter mindre (38 tror jeg) og jeg har aldri hatt bedre sekk på ryggen. Anbefaler deg å dra og prøve de forskjellige, viktig å få en som sitter godt på ryggen :)

På lengre turer har jeg en Helsport Fjellheimen 65L til dame. Selve sekken er superpraktisk (kan åpne hele fronten på sekken, praktiske lommer osv) men etter å ha gått et par turer med tung oppakning i den merker jeg at hoftebeltet gnager noe helt forferdelig på hoftene mine. Så det spørs nok om det ikke blir en større Osprey på meg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med Bergans Trollhetta 95l en uke på fjellet sist uke, og er veldig fornøyd :) Bæresystemet på berganssekkene er gode. Jeg har brukt Bergans Rondane 85l på massevis av turer de siste 4 årene, den er jeg knallfornøyd med.

Nå veit jeg ikke hvordan du er, men ladysekkene er ofte veldig smale på ryggen, så endel jenter holder seg unna lady. For meg er ryggen på lady alt for kort og smal, men nå er jeg over 1,80 og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trollhetta lady75L og er veldig fornøyd. Hatt den i flere år og brukte den på alle turer på frilufts folkehøyskole- hundekjøring i Alta et år. Om jeg skulle ha "endra" på noe, ville jeg hatt større sekk, som i liter, men den finnes jo i 95l om man vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Dere som har brukt/bruker Bergans - har dere merket noe til knirking fra sekken under bruk? Jeg har en flere år gammel 60 liter Bergans som knirker noe helt j*****! Trodde det bare var min sekk, men så leste jeg en anmeldelse av Trollhettaen på en blogg nylig og der ble det skrevet at minuset med sekken var knirking... Så da lurer jeg på; er det vanlig at Berganssekker knirker?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedefor å spørre andre burde du dra på en sportsbutikk og prøve alle interessante sekker skikkelig. Når du prøver sekkene så ber du om å få lastet oppi telt m.m. ca tilsvarende vekta du blir å bære på turen. Gå så rundt med sekken på ryggen en god stund, så kjenner du hvordan den er. Prøv alle sekkene på samme måte. Vi er så forskjellig bygget, både i høyde, bredde på skuldre, bredde på hofter m.m. så det er vanskelig å si at du burde kjøpe akkurat DEN sekken. Det beste er å prøve sekkene skikkelig selv. Har butikken trapp; gå i trapp med sekken på ryggen, både opp og ned, evt gå opp og ned fra en krakk flere ganger.

Jeg brukte ca 1,5t per sekk når jeg prøvde sist. Etter å ha prøvd 6 forskjellige, kjøpte jeg til slutt Norrøna Svalbard Syncron 65l. Jeg ønsket ikke større da jeg har en tendens til å pakke alt for mye ;-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Dere som har brukt/bruker Bergans - har dere merket noe til knirking fra sekken under bruk? Jeg har en flere år gammel 60 liter Bergans som knirker noe helt j*****! Trodde det bare var min sekk, men så leste jeg en anmeldelse av Trollhettaen på en blogg nylig og der ble det skrevet at minuset med sekken var knirking... Så da lurer jeg på; er det vanlig at Berganssekker knirker?? :P

Jeg har ikke merket "knirking" på min Bergans Trollhetta lady :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Sport1 i dag, prøvde Lowe Alpine Kongur 65:75, fikk 20% i avslag og slo til :) Ingen dyr sekk, men det sitter meget godt, har en rekke innstillingsmuligheter, mange lommer og stor åpning i front (som på en bag - praktisk!) :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du har funnet sekk allerede så kommer jeg med min erfaring, kan jo være andre som får nytte.

Har selv Rondane Lady 65l, den er jeg veldig fornøyd med. Jeg er 164cm, så det er ypperlig for meg at den er bygget slik den er. Har gått noen lengre turer med den, dog aldri mer enn en dag av gangen og vært kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Sport1 i dag, prøvde Lowe Alpine Kongur 65:75, fikk 20% i avslag og slo til :) Ingen dyr sekk, men det sitter meget godt, har en rekke innstillingsmuligheter, mange lommer og stor åpning i front (som på en bag - praktisk!) :D

Trollhetta har åpning i front og. Som bag :) Og jeg synes 65 er alt for lite! :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollhetta har åpning i front og. Som bag :) Og jeg synes 65 er alt for lite! :P

Jeg er alt for redd for å få en knirkende sekk igjen så jeg tok ikke sjansen! :D Haha!

Kongur'en er 65 liter "på normalen", men rommer ti liter mer når topplokket heves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...