Gå til innhold
Hundesonen.no

Tempoo & Blix


roxie88
 Share

Recommended Posts

Så fin og stilig kar etter klipp :wub:

Takk :D

Er jo som en ny hund :wub:

Ble skikkelig forandring ja :D

Så stor og flott han er blitt! Hvordan er pelsen å holde vedlike iforhold til hos Tempoo? :)

Takk! :) Hm, de har veldig forskjellig pels vil jeg si. Når Tempoo var på samme alder tovet pelsen hans seg mye mer. Blix tover også, men det er mer dreads på en måte som dannes - ikke så mye at all pelsen på et sted klumper seg i en tov hvis du skjønner? Tempoo har ordentlig "hår" mens Blix sin pels er mer ullen og litt striere å ta på (men myk og god likevel) :)

Blix sin pels tørker ca 10 ganger fortere enn Tempoo sin, han har en mye mer praktisk og "selvrensende" pels enn Tempoo som blir fortere skitten og fettete i pelsen.

Men Blix tar med seg hele skogen inn etter tur, håper det blir bedre nå som pelsen er blitt kortere for det er ikke like mye som setter seg fast i Tempoo :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk :D

Ble skikkelig forandring ja :D

Takk! :) Hm, de har veldig forskjellig pels vil jeg si. Når Tempoo var på samme alder tovet pelsen hans seg mye mer. Blix tover også, men det er mer dreads på en måte som dannes - ikke så mye at all pelsen på et sted klumper seg i en tov hvis du skjønner? Tempoo har ordentlig "hår" mens Blix sin pels er mer ullen og litt striere å ta på (men myk og god likevel) :)

Blix sin pels tørker ca 10 ganger fortere enn Tempoo sin, han har en mye mer praktisk og "selvrensende" pels enn Tempoo som blir fortere skitten og fettete i pelsen.

Men Blix tar med seg hele skogen inn etter tur, håper det blir bedre nå som pelsen er blitt kortere for det er ikke like mye som setter seg fast i Tempoo :ahappy:

Det jeg synes er nesten mer irriterende enn floking er skitt som fester seg veldig inn i små striper over alt som er umulig å få vekk, spesielt mye i ansiktet/barten, men også gjerne halen. Vanskelig å forklare, og hadde neppe engang syntes på bare en litt mørkere hund.

Sikler på flere "hårhunder" selv og synes også Pumier er utrolig flotte, men er nok blitt litt skremt vekk av tanken på to samtidig etter hvor mye pelsstell min krever for å være ærlig. :) Men samtidig er det jo deilig å slippe røyteperiodene og, da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er nesten mer irriterende enn floking er skitt som fester seg veldig inn i små striper over alt som er umulig å få vekk, spesielt mye i ansiktet/barten, men også gjerne halen. Vanskelig å forklare, og hadde neppe engang syntes på bare en litt mørkere hund.

Sikler på flere "hårhunder" selv og synes også Pumier er utrolig flotte, men er nok blitt litt skremt vekk av tanken på to samtidig etter hvor mye pelsstell min krever for å være ærlig. :) Men samtidig er det jo deilig å slippe røyteperiodene og, da, hehe.

Ja alt synes jo på de hvite, det er veldig stor forskjell merker jeg. Er vi ute og går en liten tur på våt asfalt blir jo halve Tempoo gråskitten mens jeg ser ingenting på Blix annet enn at han ser litt våt ut på beina :P

Veldig deilig å slippe røyting, men jeg var så smart at jeg skaffet meg en grå langhåra katt som røyter ned hele huset istedet :P Skulle ønske hun var røytefri også for det er veeeldig deilig uten hår over alt :)

Men ja pelsstell blir det jo, særlig med to, men jeg har minimalt med pelsstell på Tempoo siden han ikke tover seg når han er klipt. Blix får ca en skikkelig gjennombørstning en gang i uka nå som tar en del tid :) Men det tar jo tid med dusjing og tørking og børsting etter tur, som du garantert kjenner til - men jeg pakker bare begge to i dusjen samtidig og spyler de etter tur og så tørker og børster jeg etterpå så såååå mye mer tid tar det ikke :innocent: Men hadde havanaisen vært i full pels hadde det helt klart vært enormt mye mer arbeid - har du din klipt @ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja alt synes jo på de hvite, det er veldig stor forskjell merker jeg. Er vi ute og går en liten tur på våt asfalt blir jo halve Tempoo gråskitten mens jeg ser ingenting på Blix annet enn at han ser litt våt ut på beina :P

Veldig deilig å slippe røyting, men jeg var så smart at jeg skaffet meg en grå langhåra katt som røyter ned hele huset istedet :P Skulle ønske hun var røytefri også for det er veeeldig deilig uten hår over alt :)

Men ja pelsstell blir det jo, særlig med to, men jeg har minimalt med pelsstell på Tempoo siden han ikke tover seg når han er klipt. Blix får ca en skikkelig gjennombørstning en gang i uka nå som tar en del tid :) Men det tar jo tid med dusjing og tørking og børsting etter tur, som du garantert kjenner til - men jeg pakker bare begge to i dusjen samtidig og spyler de etter tur og så tørker og børster jeg etterpå så såååå mye mer tid tar det ikke :innocent: Men hadde havanaisen vært i full pels hadde det helt klart vært enormt mye mer arbeid - har du din klipt @ ?

Haha, kjenner til hvor skrekkelig mye en liten katt kan etterlate seg av hår også, ja. :D Har ikke katt selv, men oppvokst med.

Er individuelt hvor mye en Havanais må ha av stell og, ja, min er verste sort og krever like mye stell i full lengde som når han har samme lengde som din, bare at det såklart går mye raskere å gre gjennom alt og man dermed sparer tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

I dag hadde vi knallfint vær, sol og relativt varmt (til at det er Nordland og april :P ) og jeg og gutta tok oss en tur ut :) Tempoo bada og kosa seg i elva men feiglusa Blix turte ikke det ;)

634db3c1-4edb-4084-9e22-0d5e2e215e4c_zps

f138b75e-a061-4057-ac04-bd65207fdc40_zps

Skulle få gutta til å posere - og det var jammen ikke lett. Fikk knipset et par bilder av de sammen før Blix spurta avgårde for å gjøre noe annet han syntes var gøyere.

c657217f-4cfe-48ae-9b84-754deb8c5c36_zps
Her har villdyret rømt og holder på med noe i bakgrunnen :P

307207cc-00c9-4654-8d01-6a22b90b011f_zps

Blix klarer liksom ikke holde seg i ro så det ble masse bilder der man ikke kunne skille forran og bak :P

4d43a94c-5442-41dc-838c-fc4f3d1efbe1_zps

Blix har lyst til å bli gartner når han blir stor! Stopper vi på tur så er han i full fres med å ødelegge pinner og greiner :P Klarer ikke å bestemme meg for om det er stress eller bare en sånn unghund greie? Noen andre med hunder som river opp pinner og kratt? Han spiser ikke bitene av pinnen, bare brekker de i småbiter :icon_redface:

0d505fd0-75ff-48de-86ed-593d0161b0b6_zps

Gullgutten har fått sommerklippen sin :wub:

Ellers så har vi begynt å trene litt spor igjen. Blix har aaaaalt for høy fart i sporet så da blir han slurvete. Så det satser vi på å jobbe mye med. Nå starter lamminga her hjemme om noen dager så da blir det desverre mindre tid til gutta. Satser på at Blix klarer å holde kjeft så han kan være med en del i fjøset, nå skremmer han livet av sauene med lydene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I går gikk jeg og Blix vårt første spor der jeg ikke ante hvor sporet gikk (jeg bare viste ca hvor starten var), og med vår første gjenstand i sporet. Det gikk knallfint, han plukket gjenstanden med en gang (pluss sluttgjenstanden) og han sporet kjempefint!! En gang sa sporlegger (som gikk bak meg) at han var på feil spor men det skjønte han selv idet hun sa det, så da fant han riktig spor igjen :wub::wub::wub: Gøy opplevelse for oss :D

Forrige uke var vi på Trænafestivalen, hundene var med siden vi bor hos mormor når vi er der. 4500 mennesker på en så liten øy ble litt mye for Blix som er lite miljøtrent og sosialisert men det gikk over all forventning! :) Litt bjeffing på ting med hjul og mennesker som så litt rare ut men han oppførte seg eksemplarisk. Vi var nesten 20 stk som bodde i huset og han var så snill og grei med alle og syntes det var flott med så mange som ville gi han oppmerksomhet ;) Tempoo er en erfaren festivalgjenger som har vært med 4 år tidligere så han tok det helt med ro :D

Merket stor forskjell på Blix så han hadde nok godt av miljøtreninga det ga - dagen vi reiste så var han så stressa på ferga at han ristet og stressa - på hjemturen seks dager senere sov han avslappet gjennom hele fergeturen :ahappy:

bilde2_zps726abfe6.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

For noen herlige gutter! Har møtt en Pumi en gang og hun var helt herlig, :wub:

Pumier er noe helt for seg selv :wub:

Herlige begge to! Har alltid hatt et godt øye for pumier, og Blix var jo bare herlig! :wub:

Jaa de er skjønne :D

Nå i august reiste vi på fem dagers gjeterkurs. Tempoo på ferie med oss og Blix på bootcamp ;) Lærte masse om pumien min, fikk se for en vanvittig flott kar han er og at instinktene er så absolutt på plass :) Godkjent annleggstest/innstinkttest gjorde han også! :) Lærte veldig mye, og fikk masse å øve på hjemme for han kan absolutt hjelpe oss hjemme på gården med sauene hvis bare eieren klarer å henge med i svingene. Bikkja er nemlig mye raskere i hodet enn meg :P

Litt tynn er han for tida, kaller han bare for reka :P Ser ut som en hengslete ungdom.

Vi storkoste oss på kurs, var en flott gjeng som var der og vi fikk møtt vår første mudi og masse pumier :) Gøy å se hvor like men samtidig ulike pumiene var :)

10370356_569800379790959_439618318781551

10628468_569790506458613_835146457008748Bildene er tatt av Mary Ann Nord :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så moro med gjeterkurs og gratulerer med bestått annleggstest :D

Takk takk :D Er veldig glad for at jeg dro på det kurset, fikk mye mer enn jeg noen gang hadde kunnet drømme ut av det :D Gleder meg allerede til neste år ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi øver hjemme, Blix og jeg, med kopplamma :) Går litt opp og ned, vanskelig med lam som ikke er vant til hund men det går fremover og i går hadde vi ei kjempeøkt :) Øvelse gjør mester! Deilig å føle at jeg kan kontrollere han og at han hører etter når vi bare er enige om hva vi skal gjøre :)

10632584_10152671707971352_7554473523301

10639602_10152680370541352_3143749265386

Til helga skal jeg og Blix være med på lokallagets høstsamling i Norske redningshunder - det er meldt regn og 0 grader om natta men vi satser på at det blir gøy og lærerikt likevel! Finnes ikke dårlig vær osv ;)

Har fått trent litt rundering med Blix i det siste og det har gått fint, han har ikke helt forståelse for at han skal løpe rett ut enda men det kommer seg. En dag var vi å trente med helt nye folk vi ikke kjenner fra før. Jeg var spent siden Blix kun har funnet mannlig figurant en gang før i sitt liv (vanligvis trener vi jo bare med jenter) og vi skulle trene bare sammen med menn, men det gikk kjempefint :D

Vi har gått noen overværssøk også og siden vi har hatt flere enn en person å trene med har han fått oppleve at noen ganger finner man mer enn en figurant - så jobben er ikke over etter man har funnet den første ;):) Fine erfaringer for ham :)

Tempoo har vært hos dyrlegeklikk da jeg oppdaget at han hadde knekt en tann. Han fikk fjernet tannstein men tanna trengte de heldigvis ikke å trekke. Stakkars Tempoo var ordentlig redusert hele dagen etter narkosen. Men nå er tennene rene og pene så jeg håper det blir lenge til neste gang vi må rense de :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ny oppdatering :)

Jeg og Blix har vært på høstsamling med Norske redningshunder, lærte mye og fikk truffet mange trivelige folk og hunder :) Ingen bilder for det glemte vi, og det øsepøsregnet hele helga så det var ikke så mye å ta bilde av :P

I helga gikk jeg MH med Blix. Jeg er veldig fornøyd, dommeren sa at jeg hadde "en god liten hund", at han gjerne vil at jeg skal sjekke ut det som er skummelt ( :P) men når jeg har gått frem og han har undersøkt tingen så har han ikke gjenstående redsel :) Og han fikk 1 på skudd og det ble jeg veldig veldig fornøyd med :) Kule lille krøllebøllefrø :D

Hele MH-resultatet hans ligger på bloggen hvis noen er spesielt interesserte og vil lese her

Hele testen ble filmet så jeg skal legge ut film når jeg er et sted med bedre internett, mitt mobile bredbånd bruker en evighet på sånne ting :icon_redface:

Tempoo har kost seg med sauhenting - han ble med mamma opp på fjellet en dag og de kom ned fire timer senere. Bortsett fra at han plutselig stakk av og jagde alle sauene et par km lengre enn de egentlig skulle gå hadde det vist gått fint :P Han var flink og sporet de hele veien, så når de forsvant fra syne dro Tempoo med seg mamma på sporet slik at hun alltid fant de igjen :) Flink sauehavanais!

Og i dag har Blix funnet sin første figurant oppe i et tre - han var først litt usikker på hvor lukta kom i fra men så gikk lyset på og han tittet opp og fant henne :ahappy:

10612891_10152730319901352_5599497034140
Tempoo på fjelltur i sommer :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så spennende både med NRH og MH :)

Nå vet ikke jeg hvordan rasen skal være, men syntes det så veldig bra ut - gratulerer! :D

Takk takk, jeg er ikke helt sikker på hvordan de skal være jeg heller men jeg var veldig fornøyd :D

Flotte hunder! Morsomt å lese om alt dere driver med :) Falt litt ekstra for Tempoo. Så skjønn! :wub:

Takk skal du ha, så koselig :ahappy: Nesten alle som møter hundene mine faller for Tempoo - jeg pleier å si at det bare er spesielt interesserte som faller for Blix :P Tempoo er helskjønn og han vet det godt selv :ahappy:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har endelig fått laget og lastet opp filmen av MHen til Blix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi øver på å gå på ekkelt underlag, Blix er ikke overbegeistret over å måtte gå på ting som beveger seg og på underlag som han ikke liker så vi trener på det for tiden :ahappy:

10366158_10152815610276352_4704275443134

Ellers så har vi vært på helgetrening for noen uker siden

1896970_10202122889593421_29374212550273

Nei det er ikke en liten bjørn som beveger seg kjempefort, bare en Blix som finner skjult figurant og foreviges med treigt kamera :P

10801508_10202117555700077_1797309429424

Også har vi fått oss fem slike (pelssau), blir spennende å gjete de - ser de flokker seg mye mer enn de "vanlige" hvite sauene våre :)

10422953_10152821621471352_8841302149920

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt med redningsarbeid! Hvor er det dere trener? :ahappy:

Vi er med i Norske Redningshunder men lokallaget vårt bor et stykke i fra oss ( en time kjøring + 40 min ferge hver vei) så vi kommer oss ikke på organisert trening der så ofte som vi hadde hatt lyst til - iallefall ikke på denne årstida :) Heldigvis er det en annen dame her jeg bor som trener redningshund så jeg trener mye sammen med henne, og hun er veldig flink til å invitere andre NRHere hit som kommer å trener med oss når de har mulighet :)

Nå har jeg sett gjennom tråden her. Så mange fine bilder av både hunder og sauer! :) Artig å lese om redningsarbeid og gjeting også! :ahappy:

Tusen takk for en koselig kommentar Bones :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...