Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig erstatter til NikonD80


Raksha
 Share

Recommended Posts

Noen som kjenner til de nyere modellene til nikon?

Mitt trofaste D80 begynner å bli slitent, og jeg leter litt etter en erstatter. Jeg har virkelig ikke behov for noe MER enn D80en har å by på, da jeg garantert ikke har brukt det fulle potensialet som ligger i det. Mener jeg har autofokusmotor i de objektivene jeg bruker mest, så det er ikke noe must å ha det i kameraet. Hadde nikon d40 en kort periode før D80 og eneste jeg savnet på D40, som gjorde at jeg byttet det ut ved første anledning, var flere fokuspunkter (d40 har vel bare tre, om jeg husker riktig).

Prismessig frister nikon d3200 veldig. Har litt begrenset økonomi, og vil gjerne ha nytt før baby kommer, og dermed begrenset med tid til å spare penger til et dyrere. Men blir det fryktelig lite i størrelse i forhold til D80? Veldig fornøyd med den fysiske størrelsen på D80.

Bruker kameraet på manuelle instillinger, siden jeg syns de forhåndsinstilte som har vært å D80 rett og slett ikke har holdt mål.

Får jo burkte D80 billig nå, men litt usikker på hvor mye det har for seg å kjøpe et såpass gammelt kamera brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytta ut D80 med D7000, og klart veldig fornøyd med det. Men min mor har D3100 og jeg syntes det virker helt fint altså, ikke spesielt lite eller noe og fungerer ihvertfall veldig bra for min mors del, og jeg har også brukt det uten problem.

Eneste jeg savnet sterkt var mulighet til å justere blender og lukkertid på hvert sitt vridehjul. Men det er jo litt hva man er vant til. Vil jo tro at D3200 ligner litt på D3100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytta ut D80 med D7000, og klart veldig fornøyd med det. Men min mor har D3100 og jeg syntes det virker helt fint altså, ikke spesielt lite eller noe og fungerer ihvertfall veldig bra for min mors del, og jeg har også brukt det uten problem.

Eneste jeg savnet sterkt var mulighet til å justere blender og lukkertid på hvert sitt vridehjul. Men det er jo litt hva man er vant til. Vil jo tro at D3200 ligner litt på D3100

Det er faktisk et veldig godt poeng som kommer til å irritere meg. Det har jeg ikke tenkt på. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også D7000 og er fornøyd med det,men det blir vel litt overkant dyrt.. . Jeg hadde D40 også :) har prøvd et D5100 en gang og syns det virket greit, men husker ikke om det er eget hjul til blenderen. Ellers kan du jo se på brukt D90 også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også D7000 og er fornøyd med det,men det blir vel litt overkant dyrt.. . Jeg hadde D40 også :) har prøvd et D5100 en gang og syns det virket greit, men husker ikke om det er eget hjul til blenderen. Ellers kan du jo se på brukt D90 også? :)

Ja, D7000 blir for dyrt, og jeg har jo ikke behov for et så dyrt kamera. Ligger litt der og. Ser D5100 kom greit ut i test faktisk. Tror jeg må innom en butikk og holde på begge to. Er noen fordeler på D3200 vs D5100 og omvendt så jeg. Vanskelig!

D90 føler jeg er såpass simpelt med kamerafunksjonen at da vil jeg heller ha D80 faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare generelt slitt - virker, men tregere og tar rett og slett betraktelig dårligere bilder enn før. For alt jeg vet kan det hende det holder med en god rens. Men det har fått endel juling, så den innebygde blitzen virker ikke for eksempel. Og da friseter det ikke å bruke mye penger på å fikse det når jeg får et nytt til noen hundrelapper mer.

Ser forøvrig at de fleste testene der det er sammenlignet D3200 mot D5100 så vinner D3200 til mitt bruk. Kan hende jeg bare må leve med at det ikke er separate knapper til lukker og blender. Kan jo hende de forhåndsinstilte programmene er såpass mye bedre at jeg ikke trenger det heller. :) Jeg er litt "over" den fasen der man absolutt måååååååååtte bruke manuelle instillinger for alt det var verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett du vender deg fort til å bare ha et hjul å justere med, det er vel bare en knapp som holdes inne når du skal justere blender eller omvendt.

Min første speilrefleks hadde ihvertfall bare et hjul, og jeg fikk tatt bilder med manuelle innstillinger da, og det var en skikkelig overgang og ha hver sitt hjul. Poenget mitt er ihvertfall at jeg ikke ville latt det hindre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett du vender deg fort til å bare ha et hjul å justere med, det er vel bare en knapp som holdes inne når du skal justere blender eller omvendt.

Min første speilrefleks hadde ihvertfall bare et hjul, og jeg fikk tatt bilder med manuelle innstillinger da, og det var en skikkelig overgang og ha hver sitt hjul. Poenget mitt er ihvertfall at jeg ikke ville latt det hindre meg :)

Ja, tipper det. Var ikke det jeg ikke likte med D40en hvertfall. Får tenke litt til og prøve å få holde et d3200 i hånda. Men sånn det ser ut nå, så er det det som leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt "over" den fasen der man absolutt måååååååååtte bruke manuelle instillinger for alt det var verd.

Er ytterst sjelden jeg bruker kun manuelle innstillinger også - er vel stort sett om jeg skal ta makrobilder eller komponere bilder av ting som står i ro for å få fram litt spesielt lys eller forsterke farger jeg bruker det - ellers blir det stort sett bare å stille lukker- eller blender liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ytterst sjelden jeg bruker kun manuelle innstillinger også - er vel stort sett om jeg skal ta makrobilder eller komponere bilder av ting som står i ro for å få fram litt spesielt lys eller forsterke farger jeg bruker det - ellers blir det stort sett bare å stille lukker- eller blender liksom :)

Der syns jeg D80 har vært for dårlig rett og slett. Eneste er innendørsbilder med blitz de blir bra. Men regner med de forhåndsinstilte programmene på de nyere og nybegynnerkameraene faktisk er bedre. Selv prioritert lukker/blender blir dårlig på d80 min hvertfall. Husker de instillingene var mye bedre på D40.

Ser ut som det går mot d3200 så får jeg leve med at det blir fremtungt med zoomlinsa mi. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3200 er ett godt kamera :) Har det selv, og bruker stort sett forhåndsinnstilte programmer. Det takler til og med sorte hunder :)

243.jpg

Hvordan ligger det i hånda? jeg liker litt store kameraer, men har i grunnen små hender. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mer fremtungt enn D80? Jeg har byttet ut mitt D60 med D7100. Har ikke brukt den største "linsa" så mye på nykomlingen, men jeg følte ikke det ble verre enn på D60. Det objektivet er uansett litt uhåndterbart, har Sigma 70-300.

På D7100 bruker jeg Nikkor 55-200 hvis jeg trenger zoom. Det har en innebygd funksjon der jeg kan velge et mindre bildefelt og dermed større zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mer fremtungt enn D80? Jeg har byttet ut mitt D60 med D7100. Har ikke brukt den største "linsa" så mye på nykomlingen, men jeg følte ikke det ble verre enn på D60. Det objektivet er uansett litt uhåndterbart, har Sigma 70-300.

På D7100 bruker jeg Nikkor 55-200 hvis jeg trenger zoom. Det har en innebygd funksjon der jeg kan velge et mindre bildefelt og dermed større zoom.

Jeg antar det - har ikke funnet størrelsebeskrivelse på D80 i det siste - og tror nok D3200 er litt fysisk mindre og lettere enn D80. De linsene jeg har på D40 blir litt latterlig egentlig, men tror nok D3200 er større? D60 var vel fysisk større enn D40? Bruker sigma 50-150 f2,8 - som allroundlinse. Har en 70 - 200mm også, men den trenger en tur til doktorn - er uansett svæææært sjelden i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ett litt bredere grep enn D40, og det ligger dermed bedre i mine hender enn D40. Men, eg har "pianofingre". Ellers er størrelsen på huset mye det samme.

Oki takk. Da vil det nok være greit her og tenker jeg. Se om jeg får gått innom en fysisk butikk og kjent på det før jeg bestemmer meg 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestemt, bestiller D3200 i løpet av uka. Ble faktisk avgjørende at det er et veldig greit nybegynnerkamera også - sånn at Bonden kan bruke det uten å måtte sette seg inn i en milion instillinger. Pek og skyt er mer i hans gate. Foto er ikke akkurat høyt på interesselista.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...