Gå til innhold
Hundesonen.no

Ideer om passende hunderase?


woki
 Share

Recommended Posts

Ønsker tips om hva slags hunderase som kan passe meg :) Jeg er en 20 år gammel jente. men siden jeg skal studere i utlandet til høsten, kommer jeg nok ikke til å skaffe meg en hund før etter utdanningen er ferdig og jeg har slått meg mer til ro. Jeg har aldri hatt hund før, men jeg er vant til de fleste dyr og har hatt en del med hunder å gjøre gjennom venner og familie. Jeg ønsker meg først og fremst en hund som turkompis som kan være med meg overalt :)

Ideelt ønsker jeg en:

- Middelsstor til stor hund, men siden jeg ser for meg at jeg kommer til å bo i en mindre leilighet så er ikke dette så viktig.

- Korthåret / ikke så mye pelsstell

- Lite lyd

- Kan slippes løs uten at den stikker av eller er vanskelig å kalle inn igjen. Jeg driver med hest og vil gjerne ha den med til stallen og kunne slippe den løs der, så den må kunne gå greit sammen med andre dyr og mennesker.

- Tåler å være alene hjemme mens jeg er på jobb (8-10 timer?)

- Ikke for vanskelig å drive lydighetstrening med, triksetrening er mindre viktig så den må ikke være suuuperlydig. Jeg må bare kunne stole på den, at den kommer når jeg kaller på den, sitter i ro når jeg ber den om å bli, ikke drar i båndet osv. (Jeg vet at dette kommer an på hvordan jeg trener den, men jeg vil tro noen raser er mer selvstendige og lettere får egne ideer om hvordan ting skal gjøres?)

- Aktiv, men kan ta det rolig noen dager i strekk uten å bli rabiat. Jeg er nokså aktiv selv og greier ikke å sitte i ro lenge om gangen. Jeg går 2-4 timer hver dag, så jeg tror jeg kan tilby den en del fysisk aktivitet.

Jeg er litt skeptisk til hunder som krever mye mental trening, men det er mest fordi jeg er usikker på hvordan jeg skal utfordre den nok gjennom dette? Jeg tror jeg er mer komfortabel med en hund som kan utfordre meg og ikke omvendt, da jeg er redd for å gå tom for ideer og ikke kunne gi hunden det den trenger.

Det kan dessuten nevnes at jeg er vant til dyr som er "varme" i hodet (dvs med masse selvtillit, blir lett stresset/opphisset), og selv om dette ikke er kvaliteter jeg er ute etter i en hund, tror jeg at jeg passer bedre med den type temperament enn med de som lett blir usikre og nervøse - av den enkle grunn at jeg ikke er vant til dette og er redd for at jeg kan reagere feil og ende opp med å forsterke disse trekkene.

Jeg har selvsagt noen ideer om raser selv, men jeg vil veldig gjerne høre hva dere tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At du bor i liten leilighet har ingenting å si, hunden får aktiviteten sin ute og kan være rolig inne :) / de tar selvsakt mer plass da, men utrolig hvor liten store hunder kan gjøre seg!

Grand Danois hadde nok trives godt hos deg! Ja de er store, men av mine fire så er det granden jeg merker absolutt minst til. Hun er en meget bedagelig frue å ha i hus, ute er det fullfart, inne sover hun.

Min tåler rolige dager og aktive dager, hun kan gå og gå på tur, eller ligge i sofaen sammen med meg i flere uker mens jeg er syk (som har skjedd, flere ganger).

Min har vokst opp i stallen, og har vært med på rideturer som har gått helt fint. Ang lyd så varsler de jo om det kommer noen, men jeg kjenner folk som har helt stille grander, mens jeg har en ekstremt pratete en. Hun varslet ikke på naboer etc da vi bodde i blokk, bare når folk kom inn til oss. Det er også en treningssak.

Mentaltrening trenger hun ikke, hun syns det er morsomt, men har overhode ikke behov for det. Hun elsker å løpe løs, og får raptus på åpne plasser. Min er relativt lydig, kommer på inkalling og har fin hverdagslydighet. Mange sier at granden er født hverdagslydig, det stemte på min.

Kort oppsumert, en hund som tåler rolige dager over tid, men er med på det aller meste!
Så må man ikke glemme at disse også er valper da, akkurat som alle andre valper, bare større :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ønsker tips om hva slags hunderase som kan passe meg :) Jeg er en 20 år gammel jente. men siden jeg skal studere i utlandet til høsten, kommer jeg nok ikke til å skaffe meg en hund før etter utdanningen er ferdig og jeg har slått meg mer til ro. Jeg har aldri hatt hund før, men jeg er vant til de fleste dyr og har hatt en del med hunder å gjøre gjennom venner og familie. Jeg ønsker meg først og fremst en hund som turkompis som kan være med meg overalt :)

Ideelt ønsker jeg en:

- Middelsstor til stor hund, men siden jeg ser for meg at jeg kommer til å bo i en mindre leilighet så er ikke dette så viktig.

- Korthåret / ikke så mye pelsstell

- Lite lyd

- Kan slippes løs uten at den stikker av eller er vanskelig å kalle inn igjen. Jeg driver med hest og vil gjerne ha den med til stallen og kunne slippe den løs der, så den må kunne gå greit sammen med andre dyr og mennesker.

- Tåler å være alene hjemme mens jeg er på jobb (8-10 timer?)

- Ikke for vanskelig å drive lydighetstrening med, triksetrening er mindre viktig så den må ikke være suuuperlydig. Jeg må bare kunne stole på den, at den kommer når jeg kaller på den, sitter i ro når jeg ber den om å bli, ikke drar i båndet osv. (Jeg vet at dette kommer an på hvordan jeg trener den, men jeg vil tro noen raser er mer selvstendige og lettere får egne ideer om hvordan ting skal gjøres?)

- Aktiv, men kan ta det rolig noen dager i strekk uten å bli rabiat. Jeg er nokså aktiv selv og greier ikke å sitte i ro lenge om gangen. Jeg går 2-4 timer hver dag, så jeg tror jeg kan tilby den en del fysisk aktivitet.

Jeg er litt skeptisk til hunder som krever mye mental trening, men det er mest fordi jeg er usikker på hvordan jeg skal utfordre den nok gjennom dette? Jeg tror jeg er mer komfortabel med en hund som kan utfordre meg og ikke omvendt, da jeg er redd for å gå tom for ideer og ikke kunne gi hunden det den trenger.

Dette er jo litt ugreit i forhold til rasespesifikke krav - dette er det jo kun du som eier som bestemmer hvordan skal være. Men la oss si det sånn, du ønsker en hund som er relativt lett-trent?

Mitt forslag til deg er Parson Russel terrier med broken pels, de krever lite pelsstell, er lett-trente, ypperlige stallhunder og i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...