Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene trening- sammen med voksen hund


PhoNuLi
 Share

Recommended Posts

Hei,

I morgen reiser jeg hjem til Stavanger hvor min lille valp venter :wub: I August reiser jeg tilbake til Trondheim, og tar med meg valpen. Jeg studerer sykepleie, og har derfor lange praksisdager i perioder. Det betyr at hun etter hvert må være hjemme alene i noen timer (har samboer som også studerer, han er mer fri enn meg, så blir sjelden fulle dager alene..).

Jeg vil gjerne begynne hjemme alene treningen med en gang. Det jeg lurer på er hvordan dette fungere når vi allerede har en voksen hund (mammaen)? Tenker kanskje litt langt frem nå, men må vi begynne treningen "på ny" igjen om 2 mnd (da er valpen 4 mnd)? Det blir vel stor forskjell for henne å være sammen med en annen hund, og det å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet valpen vår så har vi fra før en 6.5 år gammel hund.

Vi startet med at valpen var alene da vi dusjet etc, da vi gikk ut med søppelet, så hentet vi posten osv osv..

Da var "gamlefar" igjen med valpen, og det har gått kjempe fint.

Nå er vi oppe i 4t + av gangen, det er litt fordi blæra holder ikke så lenge av gangen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å være alene sammen med en annen hund er jo strengt tatt ikke å være alene. Så om du vil lære valpen å være helt alene og den plutselig kommer til å være det fra den er 4 mnd gammel, så bør du begynne å lære den det nå. I starten gikk jeg korte lufteturer med den voksne hunden. De første gangene bare rundt blokka, og så økte jeg ganske fort til ca halvtimesturer. Og deretter til en time/halvannen. Noe mer enn det har ikke valpen min på 5 mnd vært uten den voksne hunden, men siden de er alene hjemme sammen en hel arbeidsdag og han fint takler halvannen time helt alene tror jeg ikke det blir noe problem. Den voksne hunden satte også stor pris på å få være med på aleneturer som før valpen kom. Det er veldig greit at valpen kan være alene uten den voksne når man har to hunder fast også. Valpen er f.eks. ikke gammel nok til å være med på sykkelturer enda.

Hehe det korte svare er vel ja, for de aller fleste er det stor forskjell på å være alene og å være uten deg sammen med en annen hund. Og ja, du bør begynne å trene på å være helt alene nå med en gang om den skal kunne det fra den er 4 mnd (men husk å gå litt tilbake på tida i staten i nytt hus når dere flytter tilbake til Trondheim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...