Gå til innhold
Hundesonen.no

Hur får jag valpen att lägga på sig?


Vimsan
 Share

Recommended Posts

Ja nu är Tudor precis 8 månader och han har vuxit enormt på höjden men inte i bredden. Just nu är han enligt mig allt för tunn då hans höftben sticker tydligt ut och ja... han bör lägga på sig. Men hur?

Tips mottas med stort tack!

Ps. Har provat V&H men det blev han dålig i magen av så det vill jag helst undgå. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par mnd siden passet jeg en hund som var veldig tynn. Han hadde gått på v&h og tørrfor, men l aikke på seg. V&H hadde ingen effekt på han, han kunne fåt opp til 2 kilo om dagen - dobbelt så mye som anbefalt mengde til han. Jeg gav han Norwegian Polar, kyllinglår, vinger, koteletter og diverse annet rått, og han gikk opp i vekt.

Ellers har jeg hatt god erfaring med å gi ProVit vom som tilleggsmat. Milagro har frysetørket (men det er dyrt) men de bestiller også opp for deg om du vil ha frossent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge ga du han v&h? for de kan jo bli dårlig i overgang av for.

Jag gav han det bara i ett par dagar, det räckte för min del för långhårshund med ordentlig dålig mage är inte speciellt häftigt haha...

Jeg brukte frysetørka vom som jeg bløtte opp og ga i perioder da min var tynn :)

Hva slags fôr går han på nå?

Okej ska checka upp det!

Han går just nu på Brit care...

For et par mnd siden passet jeg en hund som var veldig tynn. Han hadde gått på v&h og tørrfor, men l aikke på seg. V&H hadde ingen effekt på han, han kunne fåt opp til 2 kilo om dagen - dobbelt så mye som anbefalt mengde til han. Jeg gav han Norwegian Polar, kyllinglår, vinger, koteletter og diverse annet rått, og han gikk opp i vekt.

Ellers har jeg hatt god erfaring med å gi ProVit vom som tilleggsmat. Milagro har frysetørket (men det er dyrt) men de bestiller også opp for deg om du vil ha frossent.

*notera* Tusen tack för många bra förslag!

Bulle: Vom&Hundemat

Endret av Vimsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Han er jo ikke valp lenger da. Han er en unghund som bruker masse energi på å utvikle seg og oppdage damer og alt mulig som måtet gire opp en ung hannhund. Det er helt normalt at de er litt tynne i den alden. Spesielt hannhundene.

Men hvor mye spiser han nå da? Og vil han spise? Hva skjer om du gir han flere måltidere eller mer mat i hvert måltid? Ellers er jo alt fett en god kilde til energi hos hunder. Frysetørka vom er fint, oljer, ister osv. Ellers begynner han å bli så gammel at du kan begynne å vurdere å gå over til et høyenergifor etterhvert, selv om de vel anbefalles valpefor litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo ikke valp lenger da. Han er en unghund som bruker masse energi på å utvikle seg og oppdage damer og alt mulig som måtet gire opp en ung hannhund. Det er helt normalt at de er litt tynne i den alden. Spesielt hannhundene.

Men hvor mye spiser han nå da? Og vil han spise? Hva skjer om du gir han flere måltidere eller mer mat i hvert måltid? Ellers er jo alt fett en god kilde til energi hos hunder. Frysetørka vom er fint, oljer, ister osv. Ellers begynner han å bli så gammel at du kan begynne å vurdere å gå over til et høyenergifor etterhvert, selv om de vel anbefalles valpefor litt til.

Ja det har du rätt i! Han är nu ca 65cm hög och väger 19.8kg...

Han har inte speciellt lust på torrfoder och han äter inte mer av det om jag ger honom mer, blir alltid mat till övers. Han äter väl sånn ca 2 koppar om dagen. Men nu ska det sägas att han har varit på "ferie" hos en annan som passat honom för mig och där har han blivit bortskämd med middagsrester, därmed är hans torrfoder nu inte speciellt poppis så om jag ska få i honom det måste jag blanda i lite leverpastej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke var beinrangel til han var nærmere 3 år..

Det er litt sånn typisk belger-hannhund i mitt hode.

Det hjalp med v&h, men kropp fikk han uansett ikke før han rundet 4. ..

Edit: kom på at jeg fikk han opp i vekt ved å fore lite og ofte. Da ble maten mer spennende. Han fikk sånn at han akkurat ikke ble skikkelig mett opp til 5 ganger daglig en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Loke var beinrangel til han var nærmere 3 år..

Det er litt sånn typisk belger-hannhund i mitt hode.

Det hjalp med v&h, men kropp fikk han uansett ikke før han rundet 4. ..

Edit: kom på at jeg fikk han opp i vekt ved å fore lite og ofte. Da ble maten mer spennende. Han fikk sånn at han akkurat ikke ble skikkelig mett opp til 5 ganger daglig en periode.

Samma med Ekko. Han var ekstremt tynn veldig lenge. Det begynte å hjelpe når han runda 3 år og ble mye bedre da han bikka 4. Kombinasjonen høyenergi og tørrfor (fri tilgang på tørrfor hele døgnet) var det som funka best, men aldern var det som gjorde susen :) Jo mer styr jeg lagde rundt maten, jo mindre interessert ble han. Så mange måltider virka bare mot sin hensikt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo ikke unormalt at en belgerhannhund i den alderen er tynn, men jeg synes nok 19,5 kilo på 65 cm er drøyt lite, da er han ikke bare tynn liksom.

Nå er jo jeg av typen som sverger til Royal Canine på mine belgere, ene og alene fordi det foret er det eneste jeg klarer å holde vekta dems med. Og nei, jeg bruker ikke høyenergi for og har aldri gjort det på mine belgere - de har vært i aktivitet, men ikke så ekstremt at de trenger høyenergi. Mine har alltid fått medium adult - funker fint.
Du kan forøvrig fint gå over til voksen for nå, det er uproblematisk.

Hvilken Vom og hundemat brukte du?

Blandet du med tørrfor?

Jeg ville kjøpt vom og hundemat kylling og blandet en kvart pølse i foret ett par dager, og så deretter økt til en halv (samme mengde tørrfor) noen dager før jeg hadde gått over til fullforing med vom og hundemat en periode, og fordi han er i vekst så ville jeg gitt opp mot en kilo pr. dag en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar noen dager å tilvenne V&H, prøv å spe det sakte inn i hans vanlige mat og bruk heller lengere tid (1-2 uker). Det finns også frysetørket vom som man kan blande ut i maten for ekstra fett. Og hvis han ikke får så mye mat han vil, la han få det og la han spise seg mett til hvert måltid.

Min hund brukte 2-3 år før han utviklet seg bra, i den værste alderen 6 mnd-2 år var han veldig hengslete, tynn og rar i kroppen. Noen hunder utvikler seg sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke unormalt at en belgerhannhund i den alderen er tynn, men jeg synes nok 19,5 kilo på 65 cm er drøyt lite, da er han ikke bare tynn liksom.

Nå er jo jeg av typen som sverger til Royal Canine på mine belgere, ene og alene fordi det foret er det eneste jeg klarer å holde vekta dems med. Og nei, jeg bruker ikke høyenergi for og har aldri gjort det på mine belgere - de har vært i aktivitet, men ikke så ekstremt at de trenger høyenergi. Mine har alltid fått medium adult - funker fint.

Du kan forøvrig fint gå over til voksen for nå, det er uproblematisk.

Hvilken Vom og hundemat brukte du?

Blandet du med tørrfor?

Jeg ville kjøpt vom og hundemat kylling og blandet en kvart pølse i foret ett par dager, og så deretter økt til en halv (samme mengde tørrfor) noen dager før jeg hadde gått over til fullforing med vom og hundemat en periode, og fordi han er i vekst så ville jeg gitt opp mot en kilo pr. dag en periode.

Ja det är också min mening...

Jag köpte V&H till valp första gången jag testade som gick särdeles dåligt, prövar inte den igjen och ja, jag blandade det med hans torrfoder han hade då.

Men nu kan jag informera om att jag gick för BP och Mokkens tips om att pröva V&H med kyckling istället, startade igår och det har gått helt fint med magen till Tudor. Han åt upp allt han hade i skålen, tillochmed alla torrfoderkulor. Blandade samtidigt i lite kefir också för säkerhetsskull.

Rå, obehandlade kycklinglår och kotletter är också inköpt så nu kör vi på så gott vi kan och så ska jag väga honom igjen om en månad och hoppas att det visar bättring. :)

Tudor fick smaka kycklinglår för första gången i går och han gav mig en blick ala "seriously?! :| " :lol: och ville först inte ha, jag trodde jag skulle dö på mig, snacka om kräsen hund haha. Men tillslut när han kom igång med att smaka ordentligt på den så gick det ner. Dagens kycklinglår var det inte lika tvilsamt med att smaka på. :ahappy:

Tack till alla er som kommit med tips, jag ska uppdatera er om en månad igjen angående vikten!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...