Gå til innhold
Hundesonen.no

Katt med diaré


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Pus har hatt diaré i noen dager nå. Det lukter skikkelig vondt, og er av gjørmekonsistens, og han trekker det innimellom ut av kassa. Han spiste litt lite, men det ser ut til å ta seg opp igjen nå. Drikker som normalt, tisser kanskje litt mindre enn normalt, men tisser fortsatt. Kuro er fin i formen.

Så. Han er innekatt på litt over et halvt år. Hva kan dette komme av? Hvis han fortsatt er dårlig i magen i morgen, så ringer jeg dyrlegen. Men frem til det hadde det vært ålreit med noen forslag til hva jeg kan gjøre.

Han har gått på v&h med taurintilskudd, men nå har jeg kjøpt Orijen også som skal stå fremme, i tilfelle det er noen næringsstoffer han mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bakterieinfeksjon.
Kjøp zoolac og gi dobbel dose til det gir seg.

Det er sjelden katter får diaré av mangel på næring, da er det noe skikkelig skikkelig feilernæring eller andre sykdommer på gang.

Har han ellers fått ormekurer og vaksiner og alt slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi kokt kyllingfilet og zoolac, kyllingfilet er fint og lett for magen. Da min katt var på det verste hadde han helt fin mage av kyllingfilet og fikk skikkelig diare av alt annet. Nå har han blitt bedre :) Diare kan være et tegn på mark, har den kastet opp også? Katter tåler diare veldig dårlig, så bra at du tenker på å ta den med til veterinæren om den ikke blir bedre raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er innekatt og har derfor ikke fått markkur eller vaksiner. Det har overhodet ikke vært noe oppkast, og diareen er ikke flytende, bare "gjørmete" om det gir mening.

I går oppdaget jeg forøvrig også at han har spist en del hundemat - han har faktisk klort opp sekken med hundemat og fisket ut fôrbiter. Nå har jeg lagt den sånn at han ikke får tak i den og heller sørget for at han har tilgang på Orijen (...goddammit, må finne et annet sted å ha den skålen, det var visst max upopulært hos sambis at den sto der jeg satte den). Sjekket nå i stad, og jeg kunne se en tilsynelatende hard bæsj i kassa! Skal følge nøye med, men da blir det ikke telefon til veterinær riktig ennå, hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ham da han var 6 mnd, og såvidt jeg vet kom han fra en oppdretter til hun som hadde ham før meg, så jeg regner med at han har fått det. :)

Han er mye bedre nå altså. Jeg oppdaget at det var kommet en del utenfor og havnet på matta under kassa (gudene vet når det skjedde :huh: ), og det luktet bare helt sinnsykt forferdelig, og det var sånn det luktet tidligere, men det er ikke i nærheten av så ille lenger. Krysser fingrene for at han fortsetter å bli bra like fort.

Han oppfører seg fremdeles helt normalt, så jeg er ikke veldig bekymret ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katt med diarré kan være så mangt. Noe av det som kan være vanskeligst å få vekk er tri-trichomonas foetus, en tarmparasitt som stadig blir vanligere også her til lands. Ofte kalt "den engelske parasitten" tidligere. Ligner giardia i mikoskopet, men ser man de levende så ser man forskjell.

Så om dette er et stadig tilbakevendene problem;

alternativ 1: ta avføringsprøver. Men være obs på at tri-trich ofte ikke kan påvises i store perioder, kun når de skilles ut (som ofte, men ikke alltid, samfaller med diarré perioder). Avføringsprøver bør også se etter giardia, coccidier og unormal bakterieflora eller unormale nivåer av normal bakterieflora.

Medisinen for tri-trich er nærmest umulig å oppdrive, med annet noen har gjort noe nytt de siste 6mnd (sist jeg sjekket, følger litt med på sånne ting av gammel vane).

Alternativ 2, behandle for giardia å se om det hjelper. Enten flagyl (smaker dritt, vanskelig å få i katten) eller Panacur i dobbel dose over 5 dager. Dette vil som regel også slå ned tri-trich, men den vil komme tilbake. Det samme gjelder med coccidier.

alternativ 3, behandle bare symptomet - diarréen. Med probiotika og evt med imodium i en akkuttfase. Imodium har også hjelpestoffer som gjør at tarmen får slappe av litt og får resituert seg noe.

alternativ 4: behandle med bredspektret antibiotika (noe mange veterinærer tyr til som første behandling), kanskje sammen med alternativ 2 (det ville jeg gjort om jeg skulle antibiotikabehandlet). Men husk da og også gi mye probiotika for å hjelpe til med å lage en sund bakterieflora i tarmene.

"gjørmebæsj" er ganske typisk for tri-trich og det samme er en helt forferdelig lukt. Men det KAN være mye annet også.

edit: i siste instans hvis ikke noen prøver gir svar og ingenting hjelper så kan man ta biopsi av tarmen og se om katten har IBD (irritated bowel disease). En kronisk betennelse i tarmen. Noen katter med IBD kan gå på spesialfôr og slik holde diarréen i sjakk. Det sagt så har de 2 kattene jeg har hatt med tilbakevendene diarré vært like bra på høy andel v&h som på dyre veterinærdietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Snøfrost. Planen er fremdeles å se det an noen dager til, nå som det lukter mye mindre ekkelt og har fått bedre konsistens. Så lenge han spiser og drikker og oppfører seg normalt stresser jeg ikke, men er det ikke tilbake til normalen om noen dager så blir det veterinærtime - og da skal jeg ta med bæsj når vi kommer og kreve å få tatt prøvene med en gang. Må man fange opp bæsjen på noen annen måte enn bare å plukke den opp av kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...