Gå til innhold
Hundesonen.no

Tassen, Chanto og FixIt


sham
 Share

Recommended Posts

Har faktisk aldri laget tråd i min hund så er kanskje på tide! :)

Kan først begynne med lille Tassen som er en blanding av dvergpincher og lhasa apso! Han er 5 år i dag faktisk. Det var han som fikk meg til å bli interessert i hundesport, da mest lydighet! Han er en en meget spesiell hund for meg. Han elsker alt som heter kos, og det å løpe løs i skauen over alle hauger er noe av det beste han vet! Hvis han får lov til å ligge i senga, vil han helst krype under huden på deg (eller iallefall dyna ;) ) Han trener nå litt hobby lydighet og agility når jeg får tid til det!

fn47e0.jpg

(Bildet tatt av Vibeke Sandmo)

Så har vi Chanto! Han er 6 1/2 år og kelpieblanding! (Vet ikke hva faren er). Han er egentlig min samboer sin hund. Han har alltid vært "gårdshund" der han ikke kunne annet enn sitt og legge seg! Etter jeg begynte å trene med han for 1 1/2 år siden er vi nå i klasse 2 i lydighet, med forhåpentligvis opprykk iløpet av sommeren tenker jeg! (hvis alt går etter planen :P) Han elsker å jobbe! Han hadde dessverre mye lyd under trening, men det ser ut som jeg har fått vekk det meste nå :D Lydighetsinteressen ble ikke akkurat mindre av å trene med han!

34xoyvq.jpg

(Bildet tatt av Isabell Grandalen)

Og her kommer mitt nye LP håp som mitt langsiktige mål er lydighets champion! Han blir 8 uker på lørdagen ;) Moren er gjeterens Tiril og faren er Bonzo (som har deltat i NM gjeting).

Han kommer i hus i morgen!

2n99gtu.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gjeng du har! Gratulerer med dagen til førstemann! :D Og gratulerer med en til hund, du får passe på at han ikke blir spist opp før han når championatet da! (Altså, fordi han er så søt, om du lurte :lol: )

Haha! Tusen takk! :) Han er til å spise opp altså :lol:

Familien min tror jeg har blitt gæren når jeg skal ha min 3. hund :lol: men de smeltet litt når de så bilde av sistemann :)

Glemte forresten å skrive at det var border collie, men regner med dere skjønte det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet lille Fix i går! Det gikk så strålende! På veien hjem satt han først på fanget mitt, men da spydde han litt. Jeg la han derfor nede ved beina mine og der sovnet han med en gang og sov resten av turen :)

Han fikk hilse på Tassen og Chanto og de var kule de!

Vi kom hjem og han sjekket ut huset og la seg rett til å sove! :) Natten har gått strålende, ikke noe piping i det hele tatt :wub:

Han er såååååå nydelig!

(Bilder kommer)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, ingen bilder enda, da det er tydeligvis litt problemer med å få internett hjemme :hmm: Ikke får jeg lagt ut bilder fra mobilen heller.. men men det kommer!

Jeg elsker FixIt! Han er så trygg, nysgjerrig, elsker mennesker og andre dyr og livet er en lek! Skikkelig matvrak og innkallingen er super forløbig! Vi har jobbet litt med kontakt, innkalling og at det er morsomt hos mor! Samtidig som vi har trent på ro! :)

I går var jeg med å så på gjeting, og på slutten av dette kommer hun som instruerte å tok med Fixit inn til sauene for å få en god erfaring der! :) Hun sa han kom til å bli tent fort så det er jo bra! :)

Forløbig er han en perfekt valp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart stjeler jeg bildene fra Fbook og legger her :-P

hehe det kan du godt gjøre! :P Det er bare mobilbilder da, men bedre enn ingen ting ;)

Og jeg er på jobb så facebook er stengt på dagen her, derfor får ikke jeg lagt ut selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Herregud! Her har det ikke skjedd noe gett! Kom på denne tråden nå!
Liten kjapp utdate!

Chanto har det skjedd utrolig mye med det siste halvåret! Han har fått prolaps og er derfor ikke mye i bevegelse eller trent i det siste. Fikk egentlig en friskmelding i oktober, men prolapset kom fort tilbake! Derfor har han fått kortison rett i prolapset 3 ganger over noen uker og har også begynt på svømmetrening! Vi håper å slippe operasjon. Nå begynner han virkelig å bli mer lik seg selv igjen og jeg håper han blir bra! :)

FixIt har det også skjedd mye med siden sist. Han er nå 9 mnd og er virkelig i sin fine alder.. Han er egentlig alt jeg ønsket meg, en hund som har energien til en border, førermykheten, treningsviljen, men samtidig ikke heeeelt stresset border som har øya i kryss hele tiden :lol:
Til tross for sin alder har han i dag vært på sin første uoffisielle stevne og jeg må bare skryte av han :wub: Attituden, viljen og momentene var jeg så fornøyd med! Han fikk en 0 på hinderet (hoppet ikke over) og en 5 på avstand (den viste jeg at vi ikke hadde i boks) ellers var det bare 8,5 -9 og 10ere :D 150,5 poeng i klasse 1 og en 4. Plass i dag! Jeg er så fornøyd! Jeg Gleeeder meg til han kan mere og han kommer over sin "deilige" periode :)

Vi har også prøvd å gjete 2 ganger og han er super der også! :) så dette blir absolutt bra altså! :D

edit: Får ikke lagt inn bilde, eller link fra flickr... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ørene til Tassen altså! :lol:

Og gratulerer med ny valp :D

:lol: ja, en opp og en ned.. Noen ganger begge nede. Litt forskjellig, spørs på humøret :P

Takk takk, Selv om han er mere ungdom en valp lenger da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Oi her har jeg sviktet :lol:

Mye har skjedd siden sist! :)

Chanto fikk prolaps i ryggen for snart et år siden, ble friskmeldt og det kom tilbake ganske kjapt! Så dette året har det vært både hvile, etterhvert bygging av litt muskler igjen og svømming! Helt utrolig at den hunden har klart å være rolig så lenge, men det har faktisk gått overaskende bra :) Nå håper jeg vi kan endelig legge dette bak oss slik at vi kan se fremover igjen :)

FixIt er straks 14 mnd og har blitt en fin "herremann" om jeg kan si det sånn. Han er absolutt ikke mann enda, men en skikkelig ungdom. Han er virkelig herlig å jobbe med og jeg gleder meg til fortsettelsen med han :)

Han har opprykk til klasse 2 i LP og vi debuterer i klasse 2 om 6 dager! Det blir fantastisk spennende :lol: Vi har vel gått 4 stevner i klasse 1, der vi har fått opprykket + en 3. plass og en 1. plass! :) Veldig morsomt å være på 1. plass altså, det vil jeg igjen :lol:

Vi har også gjetet litt, og her må virkelig jeg lære meg masse altså! Det er kjempe morsomt og jeg har absolutt lyst til å ta gjeterhundprøve med han.

Tassen er i dag 7 år! Tiden går så fort! Han er den samme, alltid på jakt etter godbiter, alltid glad og en skikkelig klovn :) Han med på på alle slags turer og trekk osv selv om han er liten og han gir virkelig alt :wub: Den hunden har en egen plass i hjertet mitt :)

Her kommer noen bilder :)

112def09-b128-4c99-b72b-172eacd10e61_zps

Bildet tatt av @Linhaug

9876c5e5-e191-4749-ab9c-abf4e39053c5_zps

Bildet tatt av @Linhaug

d3845f3c-d415-4e7a-b8bb-084a2e848e16_zps

5ae09fd8-10c2-4cdc-83aa-8bd1901a21d5_zps

0ae4c2e4-4487-449b-8a21-72b6351215d5_zps

"Selfie" :lol:

0bcd46b6-2cf0-4b23-a1c9-91339d659c4a_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...