Gå til innhold
Hundesonen.no

Halt - noen tanker om andre årsaker enn strekk?


Aya
 Share

Recommended Posts

Zima begynte plutselig å halte forrige helg, men jeg har hele tiden gått ut fra at det har vært på grunn av en strekk. Grunnen til det er at hun slutter å halte så fort hun blir varm/er i bevegelse (da kan jeg ikke se noe som helst på bevegelsesmønsteret), hun er ikke varm/hoven og virker ikke som hun har vondt annet enn når hun har ligget stille en stund. Det har blitt bedre utover i uken, men hun er altså fremdeles halt og muligheten for at det er noe annet har slått meg. Skal til vet neste uke om hun ikke er bedre da, men har noen noen forslag til hva dette evt. kan være annet enn det jeg har tenkt? Og, bør hun få turer? Synd å la være, for hun er fryktelig sprek og ivrig bare etter å ha ruslet noen få meter i hagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig strekk kan godt ta noen uker å bli kvitt. Om ikke der er andre tydelige grunner til at hun halter (fremmedlegemer mellom tredeputer, sår på poter, knekt klo osv), er det mest sannsynlig strekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fot er det hun halter på? Og at hun ikke halter under oppvarming, vil det si at det er halting etter å ha ligget i ro og fram til man har gått litt?

Sånn var det nemlig på bikkja når korsbåndhelv*tetet brøt løs. Men det er en bakfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst haltet Leo litt til og fra, men vi kunne ikke se eller finne noen årsak. Ringte til veterinæren og de anbefalte i første omgang å sette poten det gjaldt i grønnsåpebad i tilfelle han hadde en flis i puta, og for Leo sitt tilfelle så var det tydeligvis det, for etter et par runder med det haltet han ikke mer. Kan jo være noe slikt hun har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fot er det hun halter på? Og at hun ikke halter under oppvarming, vil det si at det er halting etter å ha ligget i ro og fram til man har gått litt?

Sånn var det nemlig på bikkja når korsbåndhelv*tetet brøt løs. Men det er en bakfot.

Det er en bakfot hos henne og, og ja, hun halter noen steg, eller - hun holder foten oppe noen steg, så retter hun den fint ut og løper, leker, hopper og spretter rundt på bakbeina som vanlig etter det. Jeg krysser fingrene for at det er en strekk, hun har ingen synlige tegn på flis o.l. heller. Skal som sagt til dyrlegen rett over helgen dersom det ikke gir seg til da ... Nå ble jeg litt engstelig egentlig ... Hun skal ikke gjennom noen operasjon grunnet diverse andre helseproblemer, så hvis det er et røket korsbånd eller lignende ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi skal nå ikke være for negative nå! Det kan jo være flis også :hug:

Når bikkja mi hadde symptomene sine var følgende typisk: bikkja er aktiv - den ligger i ro en periode - den røyser seg opp, "hopper litt 3-bein", går så på foten og halter litt, før den etter 1-2 minutter gikk helt normalt på foten. Om det er noe trøst så går det VELDIG greit med Onsior/Previcox i en periode, hvis korsbåndet ikke har røket. For det var jo betennelse som gjorde vondt, og når betennelsen ble dempet av medisner var alt greit. Men hos oss var det så mye forkalkninger at korsbåndet røk til slutt. Da merket jeg en endring mot at hunden var halt "hele tiden". Men den preliminære fasen med forkalkninger, betennelse og slitasje var typisk sånn - halting fram til oppvarming, og så var det som om alt var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for litt beroligende støtte! Det stemmer veeldig godt med hvordan du beskriver det, minus haltingen - her er det ingen mellomting mellom tre bein og full fres. Men, tar ikke sorgene på forskudd, kanskje er hun helt fin over helgen. Vi håper det!! Kan hun tures synes dere? Hun virker virkelig ikke som hun har vondt når hun er i bevegelse ...

EDIT: Jeg ringte dyrlegen min, og det var selveste sjefen som tok telefonen, så det var veldig greit. Han er spesialist på ledd/skjelett og både flink og brutalt ærlig. Han sa at hun skal få turer som vanlig, og jeg skal se det an en uke eller to til, for enten går det over (og da er det en bagatell), eller det gjør ikke det og da blir det uansett ikke verre av å se det ann litt. Jeg elsker dyrlegen min som ikke benytter enhver mulighet til å suge pengene fra folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka for akillesluksasjon (sheltiehæl)? Sheltien min hadde tilsvarende symptom som din med av/på-halting på bakbeina, halta når senen hoppa av og var heilt fin nokre steg seinare når senen kom på plass igjen. Kunne også høyre knepping, spesielt når ho satt seg ned. Ein operasjon på Jeløya og ho ha vore heilt fin seinere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka for akillesluksasjon (sheltiehæl)? Sheltien min hadde tilsvarende symptom som din med av/på-halting på bakbeina, halta når senen hoppa av og var heilt fin nokre steg seinare når senen kom på plass igjen. Kunne også høyre knepping, spesielt når ho satt seg ned. Ein operasjon på Jeløya og ho ha vore heilt fin seinere :)

Nei, som sagt var dette noe som kom helt brått på forrige helg, og som jeg aldri har sett tidligere (hun er 6,5 år). Takk for tips, skal huske på det dersom hun må inn til vet om en ukes tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt var dette noe som kom helt brått på forrige helg, og som jeg aldri har sett tidligere (hun er 6,5 år). Takk for tips, skal huske på det dersom hun må inn til vet om en ukes tid!

Husker ikkje heilt kvar lang tid Blida gjekk før ho vart diagnostisert, men ville sjekka det snarast mogleg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikkje heilt kvar lang tid Blida gjekk før ho vart diagnostisert, men ville sjekka det snarast mogleg :)

Ja, hun skal selvsagt til en grundig utredning hos veterinær om ikke dette gir seg!! Men som sagt så har jeg snakket med en veterinær jeg stoler veldig på i dag - han eier en stor dyreklinikk og er spesialist på skjelett/ledd o.l. - og jeg har brukt han før. Han ville at jeg skulle se det an en ukes tid til etter å ha hørt symptomene, opprinnelse til symptomene og diverse, så da hører jeg på han :) Det er uansett han jeg vil gå til med henne om det nå blir slik at hun skal dit. Hvordan oppstår akillesluksasjon? Zima halter forsåvidt ikke, hun vil bare ikke sette foten i bakken før hun har hoppet et par-tre steg og strukket godt på seg. Det knepper ikke og hun har ingen problemer med noen bevegelser.

Jeg heller litt mot enten en strekk eller korsbåndskade fordi dette oppstod veldig plutselig etter en runde med heftig lek. Men jeg er jo absolutt ikke veterinær, og det kan jo faktisk være nesten alt mulig! Takk for innspill, jeg skal absolutt skrive det ned og spørre vet om det dersom hun nå ikke blir plutselig bra over helgen. Noe jeg virkelig håper ... Hvis ikke blir hun den fjerde hunden min med en alvorlig/livstruende skade på 7 år ... :(

Det er forøvrig av ulike grunner ikke mange operasjoner som er aktuelle på henne, fordi hun har endel andre issues i tillegg, blant annet en kranglete kropp etter borreliainfeksjon (jeg har vurdert å la henne slippe hver høst siden hun fikk det, men så friskner hun til igjen og fungerer veldig bra), og et par mindre mentale brister. Å la en slik hund, som attpåtil er 6,5 år gammel, gå gjennom en operasjon og rekonvalens skjer bare dersom sistnevnte er veeldig kort og prognosene opp mot 100%. Så krysser, krysser, krysser fingrene for at dette bare ER en strekk og at det går over av seg selv.

Bones: Takk for film, skal sjekke når jeg kommer meg bort fra jobb-pc (blokkert her)! Interessant å se om symptomene er like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Blida kom det plutselig og utvikla seg i grunnen fra ingenting til operasjonsstadie ganske raskt (2 veker?). I begynnelsen kneppa det ikkje, og det kneppa ikkje alltid. Etter kvart ville ho nesten ikkje sette seg ned og tisse, antagelegvis grunna den ekle kneppinga då senen hoppa av. Rask operasjon på Jeløya, båndturer i tre veker, så var alt som normalt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, det hørtes jo veldig greit ut, hvis det nå først skal være noe som må opereres. men på filmen hoppet hunden inn og ut av haltemodus, gjorde Blida det? Zima viser kun tegn til å hoppe på tre bein etter hun har ligget, aldri ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting - hvis du har lyst å teste om kneleddet er det konkrete problemet tar du et tak i beinet mellom kneet og haseleddet, og "bretter foten helt opp". Altså som om hunden sitter, om du skjønner, bare i stående posisjon. Hold i kanskje 5-10-15 sekunder, også slipper du, og går med hunden.

Da jeg var til utredning hos veterinær gjorde hun dette, og hunden ble UTPREGET halt av at veterinæren hadde holdt beinet på den måten. Dette var visstnok tydelig tegn på betennelse/slitasje/korsbåndsskade/forkalkninger-ish.

Worth a shot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, det hørtes jo veldig greit ut, hvis det nå først skal være noe som må opereres. men på filmen hoppet hunden inn og ut av haltemodus, gjorde Blida det? Zima viser kun tegn til å hoppe på tre bein etter hun har ligget, aldri ellers...

Blida var ikkje så ille som den på filmen, vil tro den har gått med dette ein stund? Eg husker diverre ikkje konkret korleis det utarta seg med Blida, siden min søster hadde henne på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal bøye opp en hund som Kanger beskriver, så skal man være obs på at det er ikke bare å ta opp beinet og bøye, beinet skal også vinkles litt, alt etter hvile feil man ser etter ;)

Jeg ville latt en som kan det å bøye opp gjøre det, da blir resultatet mer pålitelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten er her allerede :(

Ja, men boreliose tar gjerne litt tid før hunden får symptomer. Hunden kan bli bitt i en måned, og først få symptomer på boreliose to-tre måneder senere.

Om det er boreliose er det kun blodprøve som kan si. Det behandles med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja, men boreliose tar gjerne litt tid før hunden får symptomer. Hunden kan bli bitt i en måned, og først få symptomer på boreliose to-tre måneder senere.

Om det er boreliose er det kun blodprøve som kan si. Det behandles med antibiotika.

Denne hunden har jo påvist borreliose fra før, står det i TS tidligere innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima fikk som Gråtass sier påvist borreliose for flere år siden, har blitt behandlet med antibiotika, men har dessverre endel ettervirkninger fremdeles. Tror ikke det har noe med dette å gjøre, typisk borrelioserelatert halting er f.eks at hunden bytter på hvilket bein den halter på og at den virker stiv og vond i hele kroppen, nesten giktisk. Flått er noe herk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Zima er mye mye bedre! Det hender hun avlaster foten bittelitt med en gang hun har ligget, men ellers virker hun så fin! Hun er superhappy om dagen og spinner rundt, akkurat som hun føler seg bedre også ... Ååhh, KRYSSER fingrene for at dette faktisk bare VAR det jeg trodde - en skikkelig heftig strekk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima ble dårligere i beinet igjen i går, og vi dro rett til dyrlegen i dag. Hun ble røntget og klemt på (og jeg var fullstendig nervevrak, helt sikker på at jeg kom til å dra hjem med bare et halsbånd). Jeg er så heldig at min faste veterinær er spesialist på ledd- og skjelettlidelser, så føler meg veldig trygg på at hundene mine får den beste utredning hos han. Resultatene av røntging og undersøkelser: Alt fint med hofter, haser og akillessene. Ingen synlige forkalkninger, men muligens en svak forkalkning i et kne. Korsbåndet er ikke røket, men kan ha en skade/svakhet allikevel. Hun har vondt i et kne, menisken, men ikke slik at den bør opereres! (På dette tidspunktet danset jeg banandansen på veterinærkontoret) Alt i alt mente han at med hennes historie og resultater av undersøkelsen, pluss det at så fort hun er varm viser hun absolutt ingen tegn til smerte, anser vi det som at hun er i funksjonell stand. Han sammenlignet med seg selv, som gikk med skadet menisk i 20 år :P Hun fikk metacamsprøyte og skal gå på glucosamintilskudd hver dag i to mnd, pluss smertestillende ved behov. Hun kan gå sånn i flere år - hun kan ryke korsbåndet helt, og hun kan bli helt bra over tid - vanskelig å si pr i dag. Men jeg fikk med levende hund selv, og jeg krysser fingrene for at hun holder seg såpass bra som hun er nå. Skal dog begrense herjingen hennes og være nøye med oppvarming og nedtrapping fremover.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...