Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturlig løping/barfotsløping


Hermes
 Share

Recommended Posts

Som en selskapsdame fra Kina på 1800-tallet sliter jeg litt med å gå barbeint sjøl på den delen av hagen vår som har plen, så før jeg har herda føttene noget, så trur jeg ikke barfotsløping er noe for meg. :D

Man løper ikke helt barfot, det er utviklet noen sko/sandaler som skal immitere tarahumaraenes sandaler, som de bruker når de løper. Les mer her:

http://www.loplabbet.no/joggeskoens-dod

Syns det virker interessant, kunne vært spennende å prøve.

EDIT: Her er sko som brukes til naturlig løping/barfotløping. Fellesnevneren er vel lav profil, noe som anbefales uansett om du skal løpe i terreng.

http://www.loebeshop.dk/lob/mand/lobesko/filter/brug-barfod_natural.html?filter=1

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har slike barfotsko med tær. Det krever litt tilvenning, og de første gangene blir man ganske mye mer støl. Han bruker vel fortsatt mest vanlige joggesko, tror jeg.

Akkurat det står det i artikkelen ovenfor :) Har nok med at du bruker litt andre muskler i foten, kjernemuskulaturen trenes mer enn når vi løper i sko som beskytter mot underlag og belastninger.

EDIT: Newton forklarer naturlig løping: http://www.loplabbet.no/newton-hjelper-deg-til-et-bedre-steg

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har løpt på vibrams i noen år. Skal jeg lengre enn 3 mil eller det er bløtt/ veldig steinete velger jeg vanlige lettvektsko. Absurd at barbeint blir lansert som "noe nytt"

Det har vel blitt litt "hype", kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barfotsko, de brukes til oppvarming før styrketrening og under styrketrening.

Siden jeg nå har dem som innendørssko så har jeg ikke prøvd å løpe med dem ute.

På mølla som oppvarming blir det ca 10-15min, og jeg var merkbart mer støl i leggene. Og på slutten av de 15min så svir det godt i leggene. Liker veldig godt måten man løper etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det står det i artikkelen ovenfor :) Har nok med at du bruker litt andre muskler i foten, kjernemuskulaturen trenes mer enn når vi løper i sko som beskytter mot underlag og belastninger.

EDIT: Newton forklarer naturlig løping: http://www.loplabbet.no/newton-hjelper-deg-til-et-bedre-steg

Men altså ,de fleste klamper i vei med hælen først og lange kliv,det er klart du kjenner det når du endrer teknikk. Det er ganske unaturlig å løpe på hælen med slik kraft det blir av elgeklamp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barfotsko, de brukes til oppvarming før styrketrening og under styrketrening.

Siden jeg nå har dem som innendørssko så har jeg ikke prøvd å løpe med dem ute.

På mølla som oppvarming blir det ca 10-15min, og jeg var merkbart mer støl i leggene. Og på slutten av de 15min så svir det godt i leggene. Liker veldig godt måten man løper etterhvert.

Wæææ, håper du ikke løfter vekter med barbeinsko! Får litt hetta av tanken på knuste tær om man mister noe.

Har lest mye for og mot bakbeint løping, men stusser jo litt hvor bra det er for "moderne" føtter som er vant til å gå i sko. Har selv drevet aktivt med friidrett og løpt halvmaraton, og for meg er det alfa omega med gode sko med litt demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ, håper du ikke løfter vekter med barbeinsko! Får litt hetta av tanken på knuste tær om man mister noe.

Har lest mye for og mot bakbeint løping, men stusser jo litt hvor bra det er for "moderne" føtter som er vant til å gå i sko. Har selv drevet aktivt med friidrett og løpt halvmaraton, og for meg er det alfa omega med gode sko med litt demping.

Tror det er like ille å ha på vanlig joggesko som barbent sko... Og sikkert bedre for beina enn helt barbent eller sokkelesten. Får dårlig kontakt med bakken om jeg har på vanlig joggesko.

Men som sagt bruker jeg vanlig joggesko når jeg er ute og løper i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså ,de fleste klamper i vei med hælen først og lange kliv,det er klart du kjenner det når du endrer teknikk. Det er ganske unaturlig å løpe på hælen med slik kraft det blir av elgeklamp :)

Jeg tror jeg har godt av å tenke litt teknikk, for jeg kan være ganske øm i hælene etter en løpetur, og har generelt et litt tungt ganglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ, håper du ikke løfter vekter med barbeinsko! Får litt hetta av tanken på knuste tær om man mister noe.

Hva skal sko skal man bruke da? Vernesko? :P

Trener vekter i sokkelesten jeg, syns det er best. Noen øvelser har jeg sko på, dersom det er sånne øvelser der sokkene glir :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ, håper du ikke løfter vekter med barbeinsko! Får litt hetta av tanken på knuste tær om man mister noe.

Har lest mye for og mot bakbeint løping, men stusser jo litt hvor bra det er for "moderne" føtter som er vant til å gå i sko. Har selv drevet aktivt med friidrett og løpt halvmaraton, og for meg er det alfa omega med gode sko med litt demping.

Jeg trener styrketrening med vibram fivefingers, og har gjort det i et par år nå. ELSKER DET. Over til ditt skrekkscenario: En 10 kilos hantel datt ned på storetåen min (hadde ikke lagt den ordentlig på plass) i november som resulterte i et brudd, men det hadde ikke gått noe bedre hvis jeg hadde gått i sokkelesten (som jeg pleide før) for å si det sånn. Trenger vel ikke legge til at det gjorde sinnsvakt vondt? :P

Per dags dato klarer jeg ikke bøye tåa like mye som før, men jeg er sjeleglad jeg ikke knuste foten!

post-1402-0-30792500-1369776317_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som driver med det?

Bruker sko uten særlig dempning, og så nær barfot som mulig uten at jeg så langt har gått over til "five-finger-shoes". Sliter med helspore-betennelse i perioder og blir mye bedre av å droppe dempning, og løpe på forfoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har alltid løpt sånn, teller det? :P Gjør det ikke med vilje, det bare blir sånn; jogger jeg vanlig med rullende fot (sånn som jeg lærte på skolen), så får jeg vondt i knær og rygg. Siden jeg har sterk trekkhund bruker jeg likevel med fulldempa joggesko, i perioder trekker han mye (når han værer vilt, feks) og da må jeg bremse med å legge meg bakpå; da er dempinga god å ha. Blir mye mindre sliten av å løpe naturlig. Mannen min sier jeg ser dust ut når jeg løper, da.

Trente kungfu i en årrekke, og der var det mye barfotløping. Master var veldig nøye på at vi ikke skulle høres når vi løp - og da blir det naturlig å løpe med barfotteknikk. *taff taff taff taff* hvisket det i gymsalen når 50 mennesker løp :) Løp også mye ute, vinter som sommer, barbeint. Hadde ikke veldig nusselige fotsåler :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har dårlige og hypermobile ledd og er så plattfot som man kan få det så er neppe dette en god ide?

Jeg får vondt i føtter av å både gå og løpe, med gode sko så er forskjellen dramatisk men vondt får jeg alikevel. Logikken min tilsier at barbeint ville gjort ting mye verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, Mari, men har du fått såler for det? Jeg er plattfot selv og har prøvd støpte såler, men må til ortoped for å få spesiallagde såler, ellers får jeg bare vondt i beinhinnene når jeg løper eller går langt tur med hundene i magebelte (blir ekstra støt om de trekker akkurat når jeg skal til å ta et steg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, Mari, men har du fått såler for det? Jeg er plattfot selv og har prøvd støpte såler, men må til ortoped for å få spesiallagde såler, ellers får jeg bare vondt i beinhinnene når jeg løper eller går langt tur med hundene i magebelte (blir ekstra støt om de trekker akkurat når jeg skal til å ta et steg).

Ja, jeg er til ortoped annethvert år og får støpt nye fotsenger. :) Det hjelper mye, men jeg kommer nok aldri til å kunne ha et smertefritt og aktivt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er til ortoped annethvert år og får støpt nye fotsenger. :) Det hjelper mye, men jeg kommer nok aldri til å kunne ha et smertefritt og aktivt liv.

Så dumt :/ Jeg blir bare veldig sliten i beinhinnene mine og da naprapaten teipet opp fotsålen min ble ubehaget borte umiddelbart. Jeg gikk med det en hel helg, og da jeg tok av teipen var leggene mine kjempemyke, kjempestor forskjell! Vanligvis er musklene mine nederst i leggen steinharde siden de er konstant anspente, men det hjalp veldig å få opp fotbuen nok. Så nå må jeg bare komme meg til ortoped.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vonter, jeg kan jo sitere hva Christopher McDougall skriver i Born to Run (som er veldig lesverdig, uansett om man syns løping er noe eller ikke, det handler mye om dette rare folkeslaget som titt og ofte løper megamaraton, om hippier som løper rundt barføtt, osv. og han skriver veldig godt, morsomt, selv om det kanskje blir litt vel mye overdrivelser i blant). McDougall siterer selv fra Sports Injury Bulletin: "Each footfall hits one of their legs with a force equal to more than twice their body weight. Just as repeated hammering on an apparently impenetrable rock will eventually reduce the stone to dust, the impact loads associated with running can ultimately break down your bones, cartilage, muslces, tendons, and ligaments." Ikke nok med det, føttene dine er et av de mest sensitive stedene på kroppen din, og det er altså føttene som tar imot denne kraften du utsetter beina med hvert skritt under løping. Så løping bør man strengt tatt være forsiktig med, særlig om man har vonter fra før: "Your feet are like a minnow bucket full of sensory neurons, all of them wriggling around in search of sensation. Stimulate those nerves just a little, and the impulse will rocket through your entire nervous system; that's why tickling your feet can overload the switchboard and cause your whole body to spasm." Han skriver så videre om torturmetoder utviklet under den spanske inkvisasjonen, såkalte "bastinado", hvor man rett og slett binder en person fast og slår på fotsålene. En torturmetode som i ettertid har blitt svært populær, hos alt fra Røde Khmer til Saddam Husseins sønn, Uday. "When it comes to sensing the softest caress or tiniest grain of sand, your toes are as finely wired as your lips and fingertips."

Men det er nettopp dette de mener å unngå med naturlig løping. Et annet sted i boken skriver han at belastningen under naturlig løping, med riktig teknikk, kan være mindre enn vanlig gange.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...