Gå til innhold
Hundesonen.no

Øker kastrering sjansen for leddproblemer og kreft?


Hermes
 Share

Recommended Posts

Problemstillingen er mer relevant for amerikanerne, hvor det er svært vanskelig å kastrere hunden i ung alder. Ny studie har sett nærmere på dette:

http://www.veterinarypracticenews.com/vet-cover-stories/new-scrutiny-on-early-neutering.aspx

"The results on the golden retriever are certainly clear enough to warrant immediate application with regard to neutering before 1 year of age,” he said.
"With males, compared with dogs left intact for the first year, early neutering increased hip dysplasia from 5 percent to 10 percent, cranial cruciate ligament tear/rupture from 0 percent to 5 percent and lymphoma from 3 percent to 10 percent. The likelihood of a neutered male acquiring one of these three devastating diseases is 25 percent compared to 8 percent if he is left intact.
"This is the practical message. Until we get more information, it does not seem like it is going too far to extrapolate this perspective to other large breeds.
"With females, the increased risk of hemangiosarcoma and mast cell tumor with spaying later than the first year presents a more difficult message. Late neutering brings on a 13 percent likelihood of acquiring at least one of these cancers compared to a 2 percent likelihood for females left intact. The risk of mammary cancer in goldens left intact appears to be low.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slett ikke ukjent, bla hos rottweiler er sjansen for å få benkreft rundt 25% på hanner og 18 på tisper om de kasteres før de er ett år gamle, og på gigantene (GD, IU og Nuffe) er tallene noe lavere, men antall hunder i studien var heller ikke så høyt som rottisene. Mindre hunder har også økt sjans for benkreft, dog lavere % enn de store (husker ikke tallene i farta, men tro om det lå på rundt 10%).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Vet ikke så mye om akkurat hvilke typer kreft det er, men jeg vet at de har en del krefttyper i USA som regnes som "vanlige" der på lik linje med jursvulster hos hund her, mens her er det sjelden vi ser de typene svulster og kreft på hund. Mens der borte har de omtrent aldri jursvulster, og flere veterinærer der borte har visst omtrent ikke vært borti livmorbetennelse, fordi det aller meste kastreres.

På hannhund vet jeg at risikoen for testikkelkreft er så marginalt liten, at det ikke er en opppveiende årsak for kastrering i forhold til hyppigheten på de kreftformene som er/regnes for/kan være hormonelt betingede, som da påvirkes av fjerning av testosteron. Bl.a. en type kreft i analsekkene, mener jeg å huske. Var veterinærene på jobb som satt og diskuterte dette med kastrering/ikke kastrering og følger av det, jeg bare følger mer og lærer. :ahappy:

Ang leddproblemer vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...