Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av hund(A. Akita) som klyper?


joso
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en A. Akita, men hunden har en uvane med å småklype ganske hyppig (feks ved kos og lek).

Hva tenker dere.. Er det vanskelig å avvenne en slik adferd på denne rasen?

Hunden er i underkant av ett år. Det ser ut til at adferden blir akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En am. akita er neppe noe verre med småklypinga si enn andre raser, og ikke spesielt verre å avvenne dette på heller. Det er bare det at de er så himla svære, så lekeklypinga kan fort bli litt mer voldsom enn med en shiba, feks. Jeg kjenner veldig mange med rasen, og har aldri noensinne hørt snakk om dette som et problem, og opplever heller ikke at de er sånn mot meg når vi leker eller herjekoser.

Her i huset har vi 4 hunder av 3 ulike raser, og alderen spenner fra 5 år til 15 mnd. Alle sammen leker med tenna sine, men slutter idet vi sier at det er bra, at de må være forsiktige, at de ikke må bite hardt etc. Hvis du synes hunden er flott og at dere kobler godt sammen, ville jeg ikke brydd meg om den lekebitinga, for det kan du trene bort ved å være fullstendig konsekvent. Jeg ville heller brydd meg om atferd overfor andre hunder, som er et mye større problem på rasen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmmm....... jeg har sett hva sånt kan utvikle seg til, og jeg er skikkelig usikker på om jeg hadde giddet å ta over en hund i den alderen med den type adferd og den vekt-klassen. Men det er meg.

Det går helt sikkert an å trene bort - men det fordrer jo at hunden ikke er av typen som da setter øya i deg og spør om "du tuller" - eller rettere sagt, hvorvidt du har tenkt å tape diskusjonen om det kommer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... jeg har sett hva sånt kan utvikle seg til, og jeg er skikkelig usikker på om jeg hadde giddet å ta over en hund i den alderen med den type adferd og den vekt-klassen. Men det er meg.

Det går helt sikkert an å trene bort - men det fordrer jo at hunden ikke er av typen som da setter øya i deg og spør om "du tuller" - eller rettere sagt, hvorvidt du har tenkt å tape diskusjonen om det kommer til det?

Man kan jo velge å ikke ta diskusjonen. Jeg diskuterte ikke saken med Loke. Et klyp = inn på et annet rom ( han hadde i tillegg bånd på seg inne, han likte godt å diskutere når han kom ). Tror sjelden jeg gadd å åpne kjeften en gang. .
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...