Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøvetid ved omplassering/salg av hund


LinL
 Share

Recommended Posts

Hvorfor får du ikke prøvetid?

Jeg vet ikke helt, oppdretter var bare veldig klar på at hun aldri setter hunder ut på prøve. Hunden virker lovende, men jeg ble litt usikker når jeg fikk denne beskjeden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, oppdretter var bare veldig klar på at hun aldri setter hunder ut på prøve. Hunden virker lovende, men jeg ble litt usikker når jeg fikk denne beskjeden..

Jeg hadde blitt litt skeptisk da, og antakelig ikke tatt den. For om hunden er så god som oppdretter evt påstår, så skal ikke prøvetid være noe problem, siden den nesten garantert ikke kommer tilbake. Jeg får litt vibber på at det er noe der oppdretter ikke vil ha tilbake igjen da. Men så er jeg skeptisk til slikt og. :lol:

Paideg står i kjøleskapet for kjølning, pølser kuttet opp og da skal jeg være flink og dra ut og trene lydighet. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, oppdretter var bare veldig klar på at hun aldri setter hunder ut på prøve. Hunden virker lovende, men jeg ble litt usikker når jeg fikk denne beskjeden..

Hadde styrt unna og funnet annen oppdretter. :cool: Verden er full av hunder. Og valper.

Snart middag - ørret pluss bygg-risotto stappa med grønnsaker, og melonsalat til. Deilig vær - pollen is in the air -og det som er igjen av nesen er tett…. men min dårlige kondis går på humøret løs enkelte øyeblikk. VIL på tur og blir uvel etter 1 − 2 km rolig gange…..

Kortisen bada i elva (et sted uten kraftig strøm)- så ho fikk nå kjølt seg ned i dag. :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ikke tatt hunden jeg, enkelt og greit.

Jeg hadde blitt litt skeptisk da, og antakelig ikke tatt den. For om hunden er så god som oppdretter evt påstår, så skal ikke prøvetid være noe problem, siden den nesten garantert ikke kommer tilbake. Jeg får litt vibber på at det er noe der oppdretter ikke vil ha tilbake igjen da. Men så er jeg skeptisk til slikt og. :lol:

Paideg står i kjøleskapet for kjølning, pølser kuttet opp og da skal jeg være flink og dra ut og trene lydighet. :aww:

Kjenner litt på det jeg også altså. Tror Oppdretter er seriøs, har iallefall et greit rykte, men det er fryktelig dumt kjenner jeg. En av grunnene for at jeg ikke vil ha valp nå er jo fordi jeg vil vite hva jeg blir sittende med :P

ååååh, dette var skikkelig kjipt kjenner jeg :P jaja, det kommer vel flere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt på det jeg også altså. Tror Oppdretter er seriøs, har iallefall et greit rykte, men det er fryktelig dumt kjenner jeg. En av grunnene for at jeg ikke vil ha valp nå er jo fordi jeg vil vite hva jeg blir sittende med :P

ååååh, dette var skikkelig kjipt kjenner jeg :P jaja, det kommer vel flere :P

Vet om mange som sier de ikke operere med prøvetid, men de tar likevel tilbake hunden om det skulle bli full skjæring. Spør rett ut hvordan oppdretter stiller seg dersom det skulle vise seg at hunde ikke passer inn i det heletatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som sier de ikke operere med prøvetid, men de tar likevel tilbake hunden om det skulle bli full skjæring.

Begge mine oppdrettere gjør det. Ene - oppdretter til setteren - tok nettopp tilbake kullsøster til min, 2 år gammel, fordi kjøperen hadde funnet ut i løpet av disse to årene at han ikke syntes hunden var bra nok.

Og en venninne som er oppdretter tar tilbake uansett når i livsløpet, om det skjærer seg mellom hund og eier. Fordi når man lager hunder og setter dem inn i verden, så får man et ansvar for de livene man skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, hvor krise er det å ikke få prøvetid ved kjøp av unghund?

Kjenner litt på det jeg også altså. Tror Oppdretter er seriøs, har iallefall et greit rykte, men det er fryktelig dumt kjenner jeg. En av grunnene for at jeg ikke vil ha valp nå er jo fordi jeg vil vite hva jeg blir sittende med :P

ååååh, dette var skikkelig kjipt kjenner jeg :P jaja, det kommer vel flere :P

Skeptisk!!! Gjør som rak sa, spør hva som skjer om dere ikke passer sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Til dere som syns det er useriøst å ikke gi prøvetid, har dere sett det fra oppdretters synspunkt?

Jeg ville aldri ha gitt prøvetid på en hund. Man kunne kommet på besøk så mye og ofte man ville, man kunne tatt med seg hunden på tur alene, trent den- hva enn, men ut av huset hadde den ikke reist før penga var på bordet og avtalen var underskrevet. Grunnen til det er at det blir ofte grums og uklarheter med prøvetid- hvis noe skjer med hunden i prøvetiden.

La oss si jeg hadde en superduper fantastisk brukshund som jeg skulle ha solgt for 30.000kr, så ville hundekjøper hatt den med seg hjem i tre uker for prøvetid. Hunden drar avgårde og er fortsatt forsikret på oppdretters forsikring. hundekjøper går tur med hunden i skogen, hunden skader seg så ille at den overlever, men har mistet sine muligheter som brukshund. En ting er at det er kjipt at det skjer, men hvem skal dekke det økonomiske tapet på 25.000kr, for hundekjøper vil jo ikke ha hunden nå som bruksegenskapene er forringet. Forikringen dekker skaden og reparasjonene av disse, men ikke tapet av brukskvaliteten, avlsmuligheter etc. Ingen vil nå betale 30.000kr for hunden, jeg er kanskje heldig om jeg får 5000kr...

Så jeg har full forståelse for at oppdrettere ikke setter ut hunder på prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som syns det er useriøst å ikke gi prøvetid, har dere sett det fra oppdretters synspunkt?

Jeg ville aldri ha gitt prøvetid på en hund. Man kunne kommet på besøk så mye og ofte man ville, man kunne tatt med seg hunden på tur alene, trent den- hva enn, men ut av huset hadde den ikke reist før penga var på bordet og avtalen var underskrevet. Grunnen til det er at det blir ofte grums og uklarheter med prøvetid- hvis noe skjer med hunden i prøvetiden.

La oss si jeg hadde en superduper fantastisk brukshund som jeg skulle ha solgt for 30.000kr, så ville hundekjøper hatt den med seg hjem i tre uker for prøvetid. Hunden drar avgårde og er fortsatt forsikret på oppdretters forsikring. hundekjøper går tur med hunden i skogen, hunden skader seg så ille at den overlever, men har mistet sine muligheter som brukshund. En ting er at det er kjipt at det skjer, men hvem skal dekke det økonomiske tapet på 25.000kr, for hundekjøper vil jo ikke ha hunden nå som bruksegenskapene er forringet. Forikringen dekker skaden og reparasjonene av disse, men ikke tapet av brukskvaliteten, avlsmuligheter etc. Ingen vil nå betale 30.000kr for hunden, jeg er kanskje heldig om jeg får 5000kr...

Så jeg har full forståelse for at oppdrettere ikke setter ut hunder på prøve.

Der er noe som heter depositum. Som er en måte å løse slike tenkte problemer på.

Forøvrig syns jeg at en hund har større verdi enn bare "bruks-verdi", og at hensynet til dyrevelferd må komme foran hensynet til oppdretters lommebok. Hunden ba aldri om å bli avlet frem.

Og en hund fungerer ikke i alle familier/settinger, noe som kan være vanskelig å vite i forkant. Skal da hunden lide fordi oppdretter valgte å selge til en person som hunden ikke fungerer hos?

Og heldigvis deler mine oppdrettere akkurat dette synet med meg. Det er en av flere grunner til at jeg valgte dem og de meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Der er noe som heter depositum. Som er en måte å løse slike tenkte problemer på.

Forøvrig syns jeg at en hund har større verdi enn bare "bruks-verdi", og at hensynet til dyrevelferd må komme foran hensynet til oppdretters lommebok. Hunden ba aldri om å bli avlet frem.

Og en hund fungerer ikke i alle familier/settinger, noe som kan være vanskelig å vite i forkant. Skal da hunden lide fordi oppdretter valgte å selge til en person som hunden ikke fungerer hos?

Og heldigvis deler mine oppdrettere akkurat dette synet med meg. Det er en av flere grunner til at jeg valgte dem og de meg. :)

Dette er ikke et så tenkt problemstilling som du anser det som. Jeg vet om et tilfellet som var akkurat slik. Hensynet til dyrevelferden er vel ikke et tema her, da man anser at oppdretter er i stand til å plukke ut et egnet hjem uavhengig av prøvetid eller ikke. Jeg anser de fleste i stand til å vurdere om en hund passer dem i løpet av besøk hos oppdrettere og være voksne nok til å gi beskjed om ikke det fungerer umiddelbart slik at oppdretter kan ha muligheten til å finne andre løsninger, som de fleste ansvarlige gjør.

"En hund har ikke bedt om å bli avlet fram", er vel det minst holdbare argumentet jeg har hørt på lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav ikke prøvetid på hunden jeg videresolgte. Han ble solgt "som han var" (noe som gjenspeilet i prisen) men jeg sa at dersom ting skulle skjære seg fullstendig så måtte hun selvsagt si i fra så fikk vi se om vi kunne finne en løsning sammen. Prøvetid hadde ikke vært aktuelt, hverken for meg eller hunden, heldigvis ikke for eier heller. Lurer på om jeg tilogmed hadde en klausul i kontrakte (som sikkert ikke var verd papiret den var skrevet på) at dersom han ble returnert til meg så fikk hun ikke igjen pengene.

Edit:

"Dobbeltmoralsk" som jeg er så hadde jeg vel omtrent et års prøvetid på lupin :lol: Og hottie er det heller ingen fast avtale på annet enn at hun er her enn så lenge så ser vi hva som skjer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et så tenkt problemstilling som du anser det som. Jeg vet om et tilfellet som var akkurat slik. Hensynet til dyrevelferden er vel ikke et tema her, da man anser at oppdretter er i stand til å plukke ut et egnet hjem uavhengig av prøvetid eller ikke. Jeg anser de fleste i stand til å vurdere om en hund passer dem i løpet av besøk hos oppdrettere og være voksne nok til å gi beskjed om ikke det fungerer umiddelbart slik at oppdretter kan ha muligheten til å finne andre løsninger, som de fleste ansvarlige gjør.

"En hund har ikke bedt om å bli avlet fram", er vel det minst holdbare argumentet jeg har hørt på lenge...

Med tanke på alle de hunder som stadig omplasseres er det tydelig at INGEN kan med 100 % sikkerhet avgjøre om et hjem er egnet for en spesifikk hund eller ikke. Så der taler vel tallenes tale for seg selv.

Om man avler kun for penger, så har man i mine øyne ikke rette motivet for å avle. Og er ikke en oppdretter som jeg ville ha kjøpt hund hos. Jeg ser etter oppdrettere som avler for å fremme RASENS BESTE. Ikke for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Med tanke på alle de hunder som stadig omplasseres er det tydelig at INGEN kan med 100 % sikkerhet avgjøre om et hjem er egnet for en spesifikk hund eller ikke. Så der taler vel tallenes tale for seg selv.

Om man avler kun for penger, så har man i mine øyne ikke rette motivet for å avle. Og er ikke en oppdretter som jeg ville ha kjøpt hund hos. Jeg ser etter oppdrettere som avler for å fremme RASENS BESTE. Ikke for å tjene penger.

Da har du ikke skjønt hva jeg skriver, så da gidder jeg ikke male noe mer på det. Deg om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, her var det mye! Jeg kjenner at jeg er litt usikker, samtidig som jeg skjønner oppdretter veldig godt. Så tenker jeg at det er forskjell på en problemhund, og en ikkeproblem hund. At det kanskje er vanligere at det er prøvetid ved omplassering av problemhund? Jeg lurte vel egentlig på om det er vanlig med prøvetid eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente en hund om en stund. Jeg har ikke møtt hverken hund eller oppdretter, men har ikke noe behov for prøvetid. Jeg har godt inntrykk av personen jeg skal kjøpe av og tar det som en selvfølge at h*n tar tilbake hunden om det ikke funker hos oss, om ikke så omplasserer jeg hunden selv.

Mulig jeg sitter med skjegget i postkassen om noen måneder, men helt ærlig så er jeg ikke så bekymret. Tipper det kommer til å gå helt fint. Hvis ikke så får jeg bare ta det derfra.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en hund for en tid tilbake og da fikk jeg mange telefoner om det var mulig med prøvetid. Svaret var klart nei! Hunden kan sees her hjemme og de kan få den med seg hvis de betaler og skriver under kontrakten. Det vil ikke si at jeg ikke er glad i hunden, ønsker den et best mulig hjem og det vil heller ikke si at jeg bare vil bli kvitt den. Til slutt dukket det opp noen som jeg følte kunne gi hunden et godt hjem, som hadde forståelse for hvorfor hunden måtte selges(pga. helsen min og store problemer med bosituasjon og på toppen av det hele så gikk ikke 2 av hundene sammen) og det beste var at de forstod at jeg veldig gjerne ville få tilbakemeldinger om hvordan ting gikk...

De kom her, falt helt for hunden, fikk høre det positive og negative om han, skrev under kontrakten, betalte og tok med seg hunden. Jeg hadde i kontrakten at jeg ville ha mulighet til å kjøpe hunden tilbake hvis de av en eller annen grunn ikke kunne ha han lengre men informerte også om at det lovmessig ikke er noe de må forholde seg til men at jeg virkelig ønsket å kjøpe han tilbake hvis det en gang skulle bli sånn(enten for å da beholde han hvis situasjonen min tillater det eller selge han videre selv for å "holde kontrollen" på han). En ting er hvis andre familiemedlemer en gang overtar hunden men da ville jeg også få beskjed og mulighet til å ta kontakt en gang av og til for å høre hvordan det går. Jeg sa også at jeg gledelig stiller opp som pass hvis de skal på ferier el. så lenge jeg har muligheten til det selv. Noen som også var viktig var at jeg fikk komme å besøke han når jeg en gang ble frisk nok til å ta den kjøreturer for å besøke han.

Så det jeg egentlig vil vise er at selv om oppdrettere ikke gir prøvetid så vil ikke det si at hunden er dårlig, at de ikke bryr seg eller bare vil bli kvitt hunden fortest mulig. For min del som slet veldig med hvor jeg skulle gjøre av hunden så var det viktig for meg at jeg fant noen som virkelig ville ha hund og som kunne ha hund både tidsmessig og økonomisk. Jeg fikk inntrykk av at mange av de som ville ha prøvetid bare ville teste ut om de ville ha hund. Jeg tror det ofte er mer gjennomtenkt når de faktisk må kjøpe hunden og ikke får den på prøve først. Har de flere hunder hjemme så er det kanskje en litt annen sak for enn er aldri sikker på om alle hundene går godt sammen. For min del var det viktig å få hunden til et godt hjem og slippe bekymringene med hvem som kunne ha hunden, lufte den osv. når jeg var så syk som jeg var. Det å gå rundt å vente i kanskje 1mnd på å vite hvordan ting blir var jeg ikke interessert i. Hadde det vært bekymringene med andre hunder i hjemme så hadde det vist seg rimelig fort og da kunne de bare kommet tilbake med hunden og fått igjen pengen.

Jeg har ingen problemer med å si at de bare kan komme tilbake med hunden hvis ting går galt når de først er her og henter den, enn å si det hvis folk ringer og det er noen av det første de spør om. Sånn gjør meg skeptisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetid er et litt pussig konsept, synes jeg. Hvor lang skal prøvetiden være, og hvem har risikoen for det som skjer med hunden i prøvetiden? Man vil ikke kunne få et helhetlig bilde av hunden ved å lufte den i kjente omgivelser hos selger, ei heller ved å ta den med på en trening eller to, en hund bruker lengre tid på omstilling. Erfarne stemmer hevder det tar ca et par mnd. Det er lang tid! Av dyrevelferdshensyn ville jeg ikke gått med på to mnd prøvetid, av risiko for at hunden ender opp som "kasteball" (spesielt skeptisk til omplasseringsgårders prøvetidsklausul, av denne årsaken!) - jeg ønsker optimalt sett at kjøper er investert i hunden fra FØR kjøpetidspunktet, og ikke bedriver "skal, skal ikke"-tenkning i mndvis etterpå. Det er det ene argumentet. Det andre er det Gråtass drar frem: hvem har risikoen for hunden i prøvetiden? Kjøper eller selger? Akkurat dette er forholdsvis enkelt å avtalefeste, at risikoen tilligger kjøper så lenge hunden er i kjøpers besittelse, herunder også erstatningsansvar dersom kjøper kan klandres for oppstått skade. Men at dette skal sikre mot plunder, heft og krangel..? Vel, vel, så optimistisk er jeg ikke...

Så jeg tenker vel som så, at prøvetid er tull. Gjør forarbeidet, spør og grav og møt hunden og gjør deg opp et inntrykk før du bestemmer deg! Når du bestemmer deg, så bestemmer du deg fullt ut. Enten eller. Driter det seg i etterkant, så kan det sikkert være hyggelig med en selger som evt er villig til å bistå i det som måtte følge, men kjøpt er uansett kjøpt. Ergo: er du i tvil, move along :) Tenker nå jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har overtatt endel voksne hunder er det komplett uforståelig at noen kan påstå at man bør kunne finne ut om hunden passer eller ei hos forrige eier.

Jeg har ikke hatt en eneste hund som ikke har forandret seg voldsomt i løpet av de 2 første månedene. På godt og vondt.

Hunder bruker faktisk litt tid på å tilpasse seg og de endrer seg faktisk etter hvem de er hos.

Heldigvis har jeg aldri hatt behov for å levere tilbake en omplasseringshund, jeg har heller tatt jobben etterhvert som "rusket" dukket opp, men jeg har stort sett hatt mulighet til å vie omtrent all min fritid på å trene på slikt.

Det dukket endel smårusk opp på lille Mozza også, men da hadde jeg erfaring nok til å løse det riktig med en gang og hun var liten og lettlært. Hadde hun feks vært en schæfer og jeg litt mer newbie hadde hun blitt pent levert tilbake pga oppførsel jeg ikke så snurten av før det hadde gått 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen har vært på to mnd prøvetid nå. For min del og dems. De måtte de at han fungerte med alle dyrene på gården og jeg måtte være helt sikker på at han kom rett sted. Jeg står med forsikring og ansvar på han.

Når jeg kjøpte Issi betalte jeg vel halve også skrev alle kontrakter og tok hun med. Så ville jeg se Ann hvordan det gikk i flokken før jeg bestemte meg helt.

Jeg har egentlig ingenting imot å kjøpe en hund uten prøvetid Men jeg må nesten ha en mulighet om f. Ex alt skjærer seg hjemme. Om ingen av hundene går overens ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer vel an på om hvorfor du vil ha prøvetid?

Feks familieliv,ny type boforhold, andre dyr.

Langhelg, 1 uker eller 2 i prøvetid på voksne hunder synes jeg er lurt om det trengs.

For mange år siden overtok jeg ei 3 år gammel samojedtispe..

I starten spurte om jeg kunne få 14 dagers prøvetid.. men fikk nei.

Så jeg dro å hilste på henne.. dro hjem og tenkte i 14 dager før jeg dro å hentet henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva slags hund man kjøper av hvem, og hva man ønsker med hunden også.

Men Linl - om du egentlig har en god magefølelse for denne hunden så snakk med oppdretter. Fortell at du er usikker og hvorfor. For min del hadde det da vært veldig relevant hvordan oppdretter hadde svart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...