Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer selen?


Recommended Posts

Jeg har lenge slitt med å finne en sele som sitter bra på Ivo så til slutt så ble det bestilt en sele fra seleverkstedet. Litt skeptisk siden så få seler sitter bra på han og jeg føler alle selene blir enten for liten i halsen eller så er resten for stor. Selen har kommet og jeg er veldig fornøyd med hvordan den ser ut men litt mer usikker på om den passer.

Så dere som har peiling på dette: Hvordan skal en god sele sitte? Hvor skal "presset" ligge, hvor trang skal den være i halsen osv.? Jeg har kjøpt en dragsele med pinnestikke for å kunne bruke den til kjettingtrekk også. Det står mye om regulering på en lapp jeg fikk med men skjønner helt ærlig ingenting. Selve bukremen forstår jeg ikke helt hvorfor er der? Det at den strammes endrer jo ikke på noe sånn egentlig og det står at denne må reguleres alt etter hvor høyt prekkpunktet er. Det er også regulering for de "stolpene" som går fra nakken og bakover.

Skal presset ligge på de øveste stolene eller de som går ner på siden og under magen? Det står også på lappen at det ikke skal være press på nakke eller brystkrysset når hunden drar men alt presset ligger jo på brystet til hunden. Det er ikke stort press på de stolene som går til nakken og derfor heller ikke stort press på nakkekrysset. Halsen er veldig stram om jeg får fingrene mellom selen og halsen men har ikke sjangs til å få fingrene "på høykant" under selen. :icon_confused:

Sele er en bra ting men det er litt hat å finne en som passer kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen skal være trang over hodet, så hunden ikke får noe press på skuldrene når den trekker. Det er det viktigste hvis du skal trekke kjetting iallefall. Presset skal jo ligge i fronten, og det er derfor det er viktig at selen sitter bra der.

Denne selen passer perfekt

073-7_zpsc75accf4.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...