Lin Smitt-Amundsen Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Heisann! Vi skal straks overta en 6 måneder gammel valp. Valpen kommer rett fra oppdretter og mammaen sin. Vi tenker at navnet ikke er så praktisk (ropemessig) eller fint Er det nå for sent å bytte til et helt annet navn? Vil valpen lære seg det nye navnet? Har hun lært sitt gamle navn i det hele tatt? Jeg tenker at det kanskje er litt voldsomt å flytte fra mor, søster og matmor, få ny familie + nytt navn på en gang. Noen tanker? Alle tips om det å overta en litt eldre valp er varmt velkommen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Belgerpia Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Bytt navn, det går fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Ikke noe problem. Har selv overtatt en 4 år gammel frøken og navnebytte har gått kjempefint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Jeg har byttet navn på flere av hundene som har vært innom her, blant annet siste tilskuddet. Det er ikke noe problem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarpeSkrotum Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Hvis den reagerer på navnet sitt, så kan den det vel i mer eller mindre grad. Men som du har fått svar på, så er det ikke noe problem å skifte navn nei. Forsterker du mye i starten på nye navnet, så går det raskere for den å lære det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LinL Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Bare begynner å kalle hunden det nye navnet. Putter det inn der man ellers ville brukt det opprinnelige navnet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslan Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Jeg har ikke trent inn nytt navn selv, men det er vel ikke noe annerledes enn å lære den lille valpen navnet sitt Min hund er ihvertfall ikke født med en bevissthet om at han heter Thorvald Men rent praktisk kan man vel gjøre det ved å assosierere positive ting ved navnet, mat, godbiter og kos og alskens positiv oppmerksomhet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Klart du kan! Tar nok ikke lang tid for den begynner å reagere på sitt nye navn heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarpeSkrotum Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Hvordan gjør dere det, rent praktisk? Akkurat når den ser på deg, si navnet og forsterk. Gjør dette noen ganger og så si navnet før den ser på deg - snur den seg da og ser på deg - forsterk. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Jeg har også byttet navn på mer eller mindre voksne hunder - null problem.. Mest navnforvirrede av mine er nok tyskeren min - Mac. Han het Legolas som bitteliten, gitt tilbake til oppdretteren når han var drøyt fire mnd ble da omdøpt til Sacha (guttenavn i Tyskland), jeg kjøpte han når han var 8 mnd, byttet til Mac. Så fikk oppdrettern låne han i et halvårs tid når han var mellom to og tre år - igjen var Sacha det mest naturlige navnet i verden for han. Så tilbake igjen til meg - og han ER Mac, såklart. Men ja, hvis jeg sier Sacha så reagerer han fremdeles (vel 4 år siden det ble brukt på han regelmessig), så med skikkelig tysk aksent heter han nok dèt også.. Men de fleste hunder har vel sånne kalle/kosenavn andre enn det vanlige kallenavnet? Min Milla reagerer jo på allt som minner - mille, pille, trille og alt sånt..Moby heter også Mobs, Bobs, Mobe og sånn.. (Men da er det selvsagt ganske likt det opprinnelige navnet, da) Susanne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Vida var 2 år da hun kom til meg, og byttet navn fra Vi til Vida. Ikke den store forskjellen da. En halvbror av Noomi het Drive til han var godt over året, men heter nå Bastian. Så ja, det er ikke noe pes å bytte navn. Vi mennesker klarer jo å bytte navn i voksen alder, og jeg trur vi egentlig har mer tilknytning til navnet vårt enn hunder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Mine hunder heter de fæleste ting, bare jeg bruker den rette stemmen og toneleie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Jeg har også flere kallenavn på mine, de reagerer på alle sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Annik Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Milo reagerer mer på Turborotta enn navnet sitt, og det har han bare blitt kalt av pappa noen få ganger. Så for meg virker det iallefall som jeg kunne bytta navn til hva som helst på han, uten noe særlig problemer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Ingen problem. Vi overtok pelsen når han var fire måneder, og ga ham et nytt navn. Det tok ikke lang tid for ham å lære det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ida Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Her tror alle at de heter "Godteri". De kommer iallfall spurtende når jeg roper det 8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeamingBonnie Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Tusen takk! Da gjennstår bare å finne et navn til henne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ozzy Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Gamlehunden til Svigemor gikk fra Pontius til Daffy som 5åring. Gikk fint det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ganzie Skrevet 16. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 16. Mai 2013 Navnebytte er sjelden noe problem uansett dyreart. Jeg har overtatt voksne kaniner med navn jeg ikke likte, og som etter kort tid har respondert fint på sitt nye navn. Det er bare å bruke navnet der det faller seg naturlig, og vips så skjønner de hva og hvem man snakker om Ganzie kommer om jeg roper ulldott. pelsdott, kjøterf@en og pusmus, i tillegg til "Ganzie" så jeg tror i grunn de bryr seg mest om toneleie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tavi Skrevet 18. Mai 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Mai 2013 En praktisk måte å bytte navn på kan være å bruke klikker. Si det nye navnet på en entusiastisk måte, og klikk og belønn når hunden reagerer/ser på deg. Med en sånn høvelig smart hund vil det ikke ta lange tiden før hunden lyder sitt nye navn (skulle forresten ønske foreldrene mine hadde giddet å bytte navn på ene hunden vi hadde da jeg vokste opp. Den het nemlig "Hei". ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts