Gå til innhold
Hundesonen.no

NIKON D3100 18-55 KIT DIG.SLR, hjelp til kjøp


Ine
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe nytt kamera. Til nå har jeg kun brukt kompaktkamera, men jeg innser at jeg tar en del bilder, og det hadde vært kjekt med litt bedre bildekvalitet, mulighet til å lære litt innstillinger for å enhance (for mangelen av ett bedre ord) bildene og gjøre dem bedre.

Jeg hadde egentlig sett for meg speilrefleks, men har i det siste hellet litt mot systemkamera istedetfor med utbyttbare linser.

Jeg har vel egentlig ikke bestemt meg helt, men, ja MEN, nå fant jeg et superbillig speilrefleks hos Expert. Jeg bare elsker å kjøpe ting på tilbud, og jeg lurer på hvordan dette kameraet her er?

Er det helt ok for en nybegynner? Eller er det slik at dette byttes ut relativt kjapt etter at man begynner å lære ting?

Kameraet finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet er helt fint og greit. Antageligvis supert for ditt bruk. Eneste man fort merker er at man må kjøpe flere linser for å dekke flere behov.

Jeg kjøpte et billig kamera hus og hadde i 8 år. Men jeg kjøpte mange linser etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Je, jeg hadde tenkt å kjøpe en ekstra linse, er det noe som heter 55-200mm? Er ikke dette den vanligste linsen i tillegg til standard linsen?

I tillegg, vil alle linser passe til dette kamerahuset? Eller er det noe spesielle ord og uttrykk jeg må lete etter når jeg kjøper ekstra linser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Je, jeg hadde tenkt å kjøpe en ekstra linse, er det noe som heter 55-200mm? Er ikke dette den vanligste linsen i tillegg til standard linsen?

I tillegg, vil alle linser passe til dette kamerahuset? Eller er det noe spesielle ord og uttrykk jeg må lete etter når jeg kjøper ekstra linser?

Linser fra Nikkor (nikon) passer selvsagt, og bla. Sigma lager linser for Nikon-hus. Men de lager også for Canon osv. så pass på at du kjøper riktig.

Jo lavere f.tall jo bedre, lavere = mer lyssterkt. Men det blir også dyrere desto nedover du kommer.

Anbefaler deg Nikkor f.1,4 50mm, knall linse, og ikke svindyr heller. Men dette er ett fastobjektiv da, dvs. at du kan ikke zoome med det. Men det er supert til portretter f.eks, og jeg bruker stort sett bare dette nå, til motiver som står stille og i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser fra Nikkor (nikon) passer selvsagt, og bla. Sigma lager linser for Nikon-hus. Men de lager også for Canon osv. så pass på at du kjøper riktig.

Jo lavere f.tall jo bedre, lavere = mer lyssterkt. Men det blir også dyrere desto nedover du kommer.

Anbefaler deg Nikkor f.1,4 50mm, knall linse, og ikke svindyr heller. Men dette er ett fastobjektiv da, dvs. at du kan ikke zoome med det. Men det er supert til portretter f.eks, og jeg bruker stort sett bare dette nå, til motiver som står stille og i bevegelse.

Ok, tusen takk for svar! Tenker jeg tar turen innom Expert på Forus på lørdagen, og kjøper ihvertfall selve kameraet. Har du en link til linsen du anbefaler? Hvilken prisklasse er det i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det til høyre :-) http://www.japanphoto.no/webapp/wcs/stores/servlet/SearchDisplay?searchTermScope=&searchType=1000&filterTerm=&maxPrice=&showResultsPage=true&langId=124&beginIndex=0&sType=SimpleSearch&metaData=&pageSize=&manufacturer=&resultCatEntryType=&catalogId=10051&pageView=image&searchTerm=&minPrice=&categoryId=10014&storeId=10151&facet=ads_f1_ntk_cs%3ANikon&facet=ads_f8_ntk_cs%3ANormal

Har du tenkt å bare kjøpe kamerahuset? Eller er det med en linse og? Som regel lønner pakkene seg, der du gjerne får med huset + en 18-55mm linse. Helt ok objektiv.

Hvis du synes det er for dyrt er det til venstre (f. 1.8) også bra, men litt mindre lyssterkt. Mange som sier de ikke merker forskjell, men jeg tenker at når man først er igang så er det greit å kjøpe så lyssterkt som mulig. Men kommer jo an på hvor mye man bruker det og da, og om du heller vil f.eks kjøpe et mindre lyssterkt fastobjektiv og legge de ekstra lappene i en bedre zoom. Uansett, jeg bruker min 50mm mye mer enn jeg hadde trodd, så jeg er glad jeg kjøpte f.1.4, så slipper jeg å tenke på at jeg ikke kjøpte det beste med en gang... (blabla) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger med linse, Objektivet AF-S DX NIKKOR 18-55mm, og et fotokurs! :P

Gjerne jeg skal vente med å kjøpe ekstra linse til jeg har fått testet ut og lært meg litt mer, og faktisk har behovet?

Men jeg noterer meg alle disse tingene slik at jeg husker det til når det er aktuelt.

Men, kamera kjøper jeg i helgen uansett! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...