Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt å ha hund i bur i Sverige


Ine
 Share

Recommended Posts

Ehh, nei. Poenget var og er fortsatt at noen bruker 'ubehag' og kritiserer all bruk av bur. Som du nå med min hund. Du mener å vite mer enn meg om hunden og dens adferd - utrolig når du er en helt annen plass gitt. Jeg var forøvrig oppe hele første natt og da var den ikke i bur - den kunne godt vært det dog, for den lå på samme plass hele tiden - Men greit å vite at du vet bedre enn hunden selv og eier.

Ehhhh - kennel hadde stor kompost. Med seng, vann, avispapir osv - god plass. (ellers var de mye ute i stor hage og de fikk også bruke stua selvfølgelig i perioder)

Ja, den varsler og da slipper den ut - så problemet er at den må varsle?

Jeg er til stedet hele tiden når den er i bur jeg - så nei, den trenger absolutt ikke gjøre fra seg der den ligger. Buret ble brukt av samme rase som er 3 år, så plassen er tydeligvis stor nok for den. (men der er døra åpen) så plassen for den var tydeligvis stor nok for å sove - men ikke valpen altså - ok, notert hva du mener. (eneste forskjellen er at valpen må si ifra for å gå ut, 3'åringen går selv - så da må det jo være ille at en hund skal si ifra som er bøygen her?)

Men nå tilegner du meg litt for mange stråmenn her. Poenget var og som du vet jeg har poengtert flere ganger. At noen som bruker 'ubehag' reagerer på bur UANSETT. Ja, da lager du stråmenn her nå. Selv når buret er stort, de blir tatt ut med en gang de vil osv osv ... Poenget er ubehaget med aversiver, ikke hvor mange sekunder det er - har du noen gang fått deg en skalle, trøkk 16? Ja, da vet du det går fort. (nei, ikke at du gjør det - tiden som er poenget (satt på spissen)) Blir handling noe bedre for at det tar sekunder? Nei, ikke nødvendigvis.

Ja, jeg mener 'ubehag' som metode valg er verre enn eksemplet mitt med bur. Du kan selvfølge mene annet. Men det er uansett morsomt at noen prater så imot bur uansett, når de velger 'ubehag' selv. De kan lett kutte det ut, så hvorfor gjøres det ikke - nei, for det er enkelt og raskt for dem - ikke for hundens del - likt med burbruk.

Men generelt er vi enige om burbruk - bur bør ikke brukes. Men det fins noen unntak og da bør buret fases ut raskt som mulig. (du mener ikke valpeperioden er ett slikt unntak, men jeg gjør det - vel og merke hvis man slipper de ut når de vil ut - klarer man ikke det, så bruk stor binge/sikre et rom)

Kreativ klipping i quoten, Karpe Skrotum? Jeg skreiv: Fordi at tidsbruk er faktisk en faktor når man diskuterer burbruk. Det er ikke uvanlig at man blir anbefalt at hunden får være i sin "trygge hule" om natten når den allikevel skal sove, og om dagen når eier er på jobb fordi at da skal den slappe av og slippe å ha så mye å passe på. Da snakker vi om, om vi forutsetter 8 timer søvn om nettene og 8 timer arbeid om dagen, at hunden sitter i bur i 2/3 av døgnet. Og da har jeg ikke tatt med kjøring frem og tilbake til jobb, eller en tur i butikken, eller en tur ut med gode venner for å spise, eller whatever som gjør at man forlater huset utenom for å jobbe. At du sammenligner så mye stilleligging for en hund *klipp*

Da burde det ikke være så innmari vanskelig å forstå at jeg snakker om bikkjer som ligger mer i bur enn din bikkje? Jeg forutsatte 8 timer søvn om nettene og 8 timer jobb og at hunden var i bur i disse 16 timene.

Jeg beklager, jeg leste litt fort og hoppet over "kennelen". Min feil, og som sagt, beklager.

MEN. Jeg har sagt at jeg ikke er mot ALL type burbruk, jeg har til og med sagt at jeg har brukt bur til mine hunder, og jeg har presisert opptil flere ganger i tråden her både til deg og flere at det jeg er i mot, er NORMALISERINGEN av burbruk. Neste gang du beskylder meg for å tilegne deg stråmenn, så kan du ta deg en kikk i speilet først.

Og for all del, fortsett å diskutere på den måten. Det er svært saklig, og tyder slettes ikke på såre tær og dårlig samvittighet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv. "N

En slik lov burde det vært i norge også.... det hadde kanskje hatt en viktig signaleffekt om at det ikke er greit å oppbevare hunden i bur 16 timer i døgnet og skylde på at det er "hundens hule"

Jeg tror jeg er glad for at det ikke finnes noe bur i mitt hjem, jeg. Så slipper jeg hele greia. Kan ikke fatte og begripe at noen ved sine fulle fem kan mene at et lite bur er et riktig sted for hund

Oooo - jeg er fæl. Jeg hadde bur til valpen i huset i fire dager. Dette for at jeg skulle våkne når han gav lyd og ville ut. Jepp, latskapen lenge leve kanskje, men jeg valgte nå lell å ha han i bur, våkne av pip, ta han ut og så putte han i senga og sove videre til morningen. Dvs, han sov i bur da fra jeg la meg og vi hadde hatt siste luftetur (midnatt) så våknet han rundt 4, ut og tisse, så opp i senga og sove til klokken 7. Slik hadde vi det fire dager, dog, siste dagen/natten så sov han fra midnatt til klokken 7, og da sov han ikke i bur lenger, og jeg var vant med lydene hans og våknet om han måtte ut - noe han ikke måtte.

Tispa i huset har bur i gangen. Døra er festet slik at den er åpen konstant. Har ikke fjernet den da buret gjerne er med på reiser. Hun ligger gjerne noen minutter i sofaen, men så vil hun i buret. Noen ganger om nettene legger hun seg med guttungen, men ligger han urolig går hun i buret.

Forresten mener jeg ikke at jeg var så fæl med å putte valpen i bur 4 timer hver natt i 4 dager jeg da. Drar jeg ut og bikkjene skal være alene hjemme, så setter jeg skohylla på badet (jeg vet ikke om han tar sko altså, men gidder ikke sjanse) setter han og tispa i gangen og sperrer av denne med kompostgitter slik at stua er off limit. Gangen er ca 8-10m2, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller. I tillegg kan de gå opp i 2 etg hvor det er en grei gulvflate, men dørene til de tre rommene er lukket da.

Ellers er jeg der at bur kan være kjekt å ha, men at det skal brukes med omhu. Men er usikker på definisjonen av omhu da, men for min del her i heimen, var omhu disse 4 timene i bur om natten slik at jeg lærte lydene til valpen. Nå skal det sies at hadde valpen gjort fra seg i buret før jeg fikk den ut, så hadde jeg funnet en annen løsning på det.

Mine er ellers en del i bur i bilen. De er gjerne med, og forrige helg i Sverige sov de i bilenom natten - da i burene sine. En selvfølge for meg før en slik overnatting er mye aktivitet om dagen slik at de bare legger seg ned og sover natten gjennom.

I noens øyne er jeg ingen god hundeeier siden jeg gjør det slik, men, jeg gjør det nå lell og synes det er praktisk at de kan sove i buret i bilen om natten. Jeg vurderer få tak i grind mellom bagasje og baksete slik at de kan være løse i bagasjen om natten. Bakdelen da er at jeg ikke kan bruke baklukekroken, med mindre jeg får sperre begge steder da.

Link og tips taes i mot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativ klipping i quoten, Karpe Skrotum? Jeg skreiv: Fordi at tidsbruk er faktisk en faktor når man diskuterer burbruk. Det er ikke uvanlig at man blir anbefalt at hunden får være i sin "trygge hule" om natten når den allikevel skal sove, og om dagen når eier er på jobb fordi at da skal den slappe av og slippe å ha så mye å passe på. Da snakker vi om, om vi forutsetter 8 timer søvn om nettene og 8 timer arbeid om dagen, at hunden sitter i bur i 2/3 av døgnet. Og da har jeg ikke tatt med kjøring frem og tilbake til jobb, eller en tur i butikken, eller en tur ut med gode venner for å spise, eller whatever som gjør at man forlater huset utenom for å jobbe. At du sammenligner så mye stilleligging for en hund *klipp*

Da burde det ikke være så innmari vanskelig å forstå at jeg snakker om bikkjer som ligger mer i bur enn din bikkje? Jeg forutsatte 8 timer søvn om nettene og 8 timer jobb og at hunden var i bur i disse 16 timene.

Det som er litt 'morsomt' er at det ser ut som enkelte som bruker aversiver, som jo er raskere mange ganger i hundetrening kontra positive metoder, syns noen få timer 'lathet' og hurtig løsning med bur er ille.

Det jeg har snakket om og har hele tiden tatt meg selv og mitt bruk som eksempel. Du har diskutert og ment det har vært ille. UANSETT nevnte jeg tidligere flere ganger og poengterte at det ikke var 24/7 folk jeg snakket om. Du til og med regnet på mitt bruk. Der er stråmann - jeg har ikke snakket om disse, på de er vi enige. Derfor var det heller ingen grunn til å sitere

Du svarte forøvrig på denne med:

Jeg er en av de "morsomme" som bruker aversiver i hundetrening. Det er noe som går over i løpet av sekunder. La oss si at jeg trener 2 timer hver dag i uka, og av de 2 timene så brukes aversiver i 5 minutter (og da tar jeg i), det er 35 minutter i løpet av en uke det. Bur hver natt i en uke er 56 timer.

Jeg vil si det er mulig å misforstå at du plutselig mener 16 timer i døgnet. (men men) - du svarte meg uansett på innlegg på "noen få timer" og du sa du var en av de morsomme som brukte aversiver. Det var saken jeg(vi) diskuterte i starten. Jeg hele tiden.

MEN. Jeg har sagt at jeg ikke er mot ALL type burbruk, jeg har til og med sagt at jeg har brukt bur til mine hunder, og jeg har presisert opptil flere ganger i tråden her både til deg og flere at det jeg er i mot, er NORMALISERINGEN av burbruk. Neste gang du beskylder meg for å tilegne deg stråmenn, så kan du ta deg en kikk i speilet først.

Du har diskutert og regnet på MITT tilfelle - Du har ment det er ille, for jeg burde jo helt tydelig ha dårlig samvittighet ... ikke sant? Du har sagt den ikke får gå ut når den vil, den har det trang mm - som at du vet det sa jeg - du som ikke er her.

Hvorfor har jeg ikke døra opp når den likevel vil ligge der, var ene spørsmålet blant annet - altså flere spørsmål myntet på mitt eksempel.

Hvordan skulle jeg ta det anderledes en at du mener meg, når du flere ganger - også her nå, har pålagt meg (stråmann igjen) at jeg har en dårlig samvittighet. Jeg bruker ikke buret 24/7 - samt spørsmål om mitt bruk og diskusjon rundt det.

Regnestykket ditt var for natt - min natt kontra dine 'ubehag' - jeg sa tidbruken i ditt og mitt tilfelle ikke er så viktig å diskutere - Så blander du inn at jo, for mange bruker 2/3 døgn i bur og at jeg sammenligner mye stilleligging med ditt aversi bruk - Jeg har aldri snakket om 2/3 døgn i bur. (noen få sa jeg)

Hvis du leser hva jeg har skrevet, så har jeg skrevet noe av det samme på generell burbruk, iom at fordelen da er at man kan ta noen iom at reglene da er så klinkende klare og sånn sett en fordel.

Og for all del, fortsett å diskutere på den måten. Det er svært saklig, og tyder slettes ikke på såre tær og dårlig samvittighet i det hele tatt.

Svært som du skal pålegge andre dårlig samvittighet. Du vet vist alt i kveld du - på ting du umulig kan vite. Var vel ikke mitt tilfellet du var ute etter forstår jeg, du har brukt bur selv og jeg skal altså ha dårlig samvittighet i følge deg.

Merk: Jeg har ikke påstått du misshandler hunden(e) din(e), du la på meg den.(det utifra et regnestykke på ev ubehag bur vs aversiver (tror jeg det var)) Jeg har ikke begynt å legge på deg at du har dårlig samvittighet for å tilføre ubehag til hunden(e) din(e).

At du har oversett noe i mine innlegg pålegger jeg deg ikke å være usaklig

Jeg har diskutert sak - ikke person (prøvd i alle fall) - jeg anbefaler deg til å gjøre det samme :console:

Joda, jeg har dårlig samvittighet. Jeg har dårlig samvittighet for vår forrige hund.

Den slo jeg til med flathånda. Ikke særlig ubehag for den (den var uheldig å skalle meg en annen gang og da enset den det ikke - jeg derimot så stjerner og fikk en solid blåveis), men det blikket og kroppspråket kommer jeg alltid til å huske. Tok et sekund, men dette satt i hunden lenge. Tillit var brutt. 2 dager senere oppstod samme situasjon(før slag forrige gang) - den nærmest krøyp ... der var det ikke særlig tillit nei - den var redd meg. Forstår den godt - jeg gjorde helbommen første gangen og jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for den.

Leste over endel innlegg igjen og ser jeg har oversett siste avsnitt her, der du sier normalisering og hverdagsbruk. Beklager at jeg ikke fikk med meg det.!

Da er det bare igjen regnestykket ditt tror jeg - men det overlater vi til en matematiker å ta seg av, for der blir vi ikke enige(heller) tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden snakket om folk som har hundene sine i bur hele natten (og normalt så sover visstnok folk en 8 timer om nettene) eller hele arbeidsdagen (og en normal arbeidsdag er 7.5 timer pluss en halvtime lunsj = 8 timer) eller begge deler jeg, Karpe Skrotum, så jeg veit ikke helt hvem av oss som kommer med stråmannsargumenter.

Jeg er ikke spesielt kørka heller, så når du skriver at "Det som er litt 'morsomt' er at det ser ut som enkelte som bruker aversiver, som jo er raskere mange ganger i hundetrening kontra positive metoder, syns noen få timer 'lathet' og hurtig løsning med bur er ille" og jeg veit at du og jeg har diskutert bruk av aversiver en gang eller tre før, så kobler jeg hvem du hinter til. At du diskuterer sak og ikke person blir direkte latterlig i all den tid du presiserer at du diskuterer DITT burbruk. Ja, og mitt bruk av aversiver da. Det er person og ikke sak det.

En matematiker for å løse et dyrevelferds-problem? Ja, det høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noens øyne er jeg ingen god hundeeier siden jeg gjør det slik, men, jeg gjør det nå lell og synes det er praktisk at de kan sove i buret i bilen om natten. Jeg vurderer få tak i grind mellom bagasje og baksete slik at de kan være løse i bagasjen om natten. Bakdelen da er at jeg ikke kan bruke baklukekroken, med mindre jeg får sperre begge steder da.

Link og tips taes i mot med takk :-)

Om du er ute etter link til en eller annen form for løsning bak så har jeg variogate, samt skikkelig grind mellom seter og bagasjerom. Andre løsninger ser du her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden snakket om folk som har hundene sine i bur hele natten (og normalt så sover visstnok folk en 8 timer om nettene) eller hele arbeidsdagen (og en normal arbeidsdag er 7.5 timer pluss en halvtime lunsj = 8 timer) eller begge deler jeg, Karpe Skrotum, så jeg veit ikke helt hvem av oss som kommer med stråmannsargumenter.

Jeg er ikke spesielt kørka heller, så når du skriver at "Det som er litt 'morsomt' er at det ser ut som enkelte som bruker aversiver, som jo er raskere mange ganger i hundetrening kontra positive metoder, syns noen få timer 'lathet' og hurtig løsning med bur er ille" og jeg veit at du og jeg har diskutert bruk av aversiver en gang eller tre før, så kobler jeg hvem du hinter til. At du diskuterer sak og ikke person blir direkte latterlig i all den tid du presiserer at du diskuterer DITT burbruk. Ja, og mitt bruk av aversiver da. Det er person og ikke sak det.

En matematiker for å løse et dyrevelferds-problem? Ja, det høres logisk ut.

Ok, du får selv stå for at du diskuterer "noen få timer" med det. For meg er ikke 16 timer "noen få". Du følte deg truffet og det var du selv som sa 'du er en av de morsomme' som kom innenfor det jeg sa - altså "syns noen få timer ..."

Mitt er eksempel - altså jeg går ikke på person, jeg bruker meg selv som eksempel. Det er ikke å "gå" på person. Bruk av aversiver ja, du selv som siterte og sa du er "en av de morsomme" - jeg hadde ikke nevnt noen. 'Jeg bruker' ("la oss si jeg bruker") sier du innledningsvis - ja da har du selv laget deg selv som eksempel, ikke jeg. Så da diskuterte jeg ditt eksempel på det.

Noen bruker bur også 16 timer - det er sak, selv om kanskje noen føler seg truffet.

Hehe ... tja, når den ene kommer fram til 56 timer og den andre til 7 min, så ... Man trenger kanskje en utenfra for å sette opp en skikkelig ligning som kan si om det er mer enn noen sek som påvirker hunden ved ubehag, plages hunden hele natta mens den sover hvis døra er igjen osv osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Når dette er anbefalingen til en av de større "aktørene" og hundeprodusentene profilerer så syns jeg så absolutt en burlov er på sin plass i Norge...

Å få valp i huset.

Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..
For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.
sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin.

En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben..

Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv..
Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det fantes en lov mot burbruk i norge hadde ikke drøbak hundehotell hatt lov til å ha dette på forsiden sin :

"Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..
For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.
sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer og herrer - dette er en av landets største valpeprodusenter. *sarkastisk applaus*

Men folk som kjøper valp fra dem, kommer sikkert ikke til å følge anbefalingene fra oppdretteren, sant? For folk flest skjønner jo at en valp ikke må sove i bur i 18-20 timer i døgnet? :yes: Vi har ikke behov for sånne lover i Norge nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en del av disse anbefalingen til DH, er vel ikke så veldig forskjell fra mye som har kommet opp i burtråder med tiden? Så de er jo ikke akkurat eneste med samme mening om det i landet...

Nei, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer og herrer - dette er en av landets største valpeprodusenter. *sarkastisk applaus*

Men folk som kjøper valp fra dem, kommer sikkert ikke til å følge anbefalingene fra oppdretteren, sant? For folk flest skjønner jo at en valp ikke må sove i bur i 18-20 timer i døgnet? :yes: Vi har ikke behov for sånne lover i Norge nei..

Svært mange skjønner ikke dette nei...

jeg har selv stått på valpekurs og hørt på at instruktøren anbefalte å ha hunden i bur når den ikke gikk tur....

Hadde vi hatt en "symbolsk" lov i norge ang dette, hadde ikke denne instruktøren gjort det...

Jeg vet om mange som oppbevarer hunden sin i bur 16-18 timer i døgnet.... folk er "teitere" enn man skulle tro

Jeg ønsker en slik lov velkommen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på en lov mot max 18 timer i bur / døgnet, vs ABSOLUTT NADA - 0 timer/minutter/sekunder i bur / døgnet. Så jeg ser ikke helt hvilken relevans det har for akkurat denne tråden; hvor det diskuteres sveriges absolutte nulltoleranse for burbruk, absolutte nulltoleranse for innesperring selv med kompostgrinder, også nulltoleranse for midlertidig burbruk eller kompostbingebruk. At du må søke om dispensasjon fra mattilsynet for burbruk i medisinsk øyemed.

Men for all del, ødelegg nok en diskusjon med digresjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Minstemålene står på side 10 her. Så vidt jeg kan se, står det ingenting om hva man velger å bruke som vegger, annet enn at en tredjedel av veggen skal være tett om den står ved siden av andre hunder. Det eneste jeg har sett nevnt om kompostgrinder, er at det er forbudt å holde hunden i en "lekegrind" bestående av 4 kompostgrinder. Jeg antar det har med minstemålet å gjøre. Hvis jeg har gått glipp av et spesifikt forbud mot kompostgrinder, må du gjerne gjøre meg oppmerksom på hvor det står hen, men som sagt, jeg kan ikke huske å ha lest noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på en lov mot max 18 timer i bur / døgnet, vs ABSOLUTT NADA - 0 timer/minutter/sekunder i bur / døgnet. Så jeg ser ikke helt hvilken relevans det har for akkurat denne tråden; hvor det diskuteres sveriges absolutte nulltoleranse for burbruk, absolutte nulltoleranse for innesperring selv med kompostgrinder, også nulltoleranse for midlertidig burbruk eller kompostbingebruk. At du må søke om dispensasjon fra mattilsynet for burbruk i medisinsk øyemed.

Men for all del, ødelegg nok en diskusjon med digresjon :P

Som 2ne sier er det ikke nulltoleranse. Men uansett, det er vel ingen som har sagt at vi skal kopiere Sveriges lov ord for ord.

Tenker du at det er behov for regelverk rundt burbruk i Norge? Tror du folk flest bruker bur på en forsvarlig måte, eller tror du Drøbaks anbefalinger er blitt mer eller mindre normen for den representative burbruker?

Jeg spør disse spørsmålene fordi du åpenbart er veldig misfornøyd med hvordan tråden utvikler seg, så da tenker jeg at det kan være en ok måte å få tråden tilbake på riktig spor igjen, ved å diskutere om det er nødvendig med regelverk i Norge og hvordan det isåfall bør være. Da kan det være greit å bruke Sveriges regler som utgangspunkt, da har vi iallfall noe å diskutere ut ifra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv.

"Norges største valpefabrikk" burde ikke få slippe unna med slik info til folk som kan utsette valpene sine for slikt helt ukritisk... Synes jeg..

Susanne

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv.

"Norges største valpefabrikk" burde ikke få slippe unna med slik info til folk som kan utsette valpene sine for slikt helt ukritisk... Synes jeg..

Susanne

Er så enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er hårreisende - og selv jeg, som innrømmer burbruk synes det er hårreisende.

JA - vi trenger en lov MOT bruk av bur - ett totalforbud som i Sverige er helt greit faktisk.

Og JA - NKK bør gå ut med høy fane når det gjelder DH saken, det der er jo bare fullstendig forferdelig.

De er vel det nærmeste Norge kommer en ordentlig puppy mill, og det værste er at de skor seg godt på at kongefamilien kjøpte valp fra dem også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skyte inn med et spm her; Vi har ei rottweiler tispe på 7 år, som raserer huset i leting etter mat med engang vi går ut døra. Hun greier å dra ut skuffer, åpne dører.. Tidligere har vi hatt ei grind mellom det rommet hun er i, og til kjøkkenet, slik at hun ikke skal gå amok på kjøkkenet. Men denne grinden rev hun rett og slett ned. Hun har vært til dyrlege, så det er ikke noe medisinsk galt med henne, og hun er verdens snilleste frøken. Ikke mataggressiv, og er ikke så frekk at hun snapper ting fra hendene våre. Men når hun blir alene, da er det intens jakt etter mat. Så etter hun rev ned grinden har vi hatt henne i bur når vi er borte, men dette er jo ikke noe vi ønsker, da ingen hunder bør være i bur så lenge. Om natten ligger hun rolig, det er kun når vi går ut ytterdøra. Har noen tips til hva vi kan gjøre? For å trene vekk det å like mat, det greier jeg ikke se på som noe enkelt.. Men om noen har noen effektive løsninger, vil vi gjerne høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tenkte jeg skulle skyte inn med et spm her; Vi har ei rottweiler tispe på 7 år, som raserer huset i leting etter mat med engang vi går ut døra. Hun greier å dra ut skuffer, åpne dører.. Tidligere har vi hatt ei grind mellom det rommet hun er i, og til kjøkkenet, slik at hun ikke skal gå amok på kjøkkenet. Men denne grinden rev hun rett og slett ned. Hun har vært til dyrlege, så det er ikke noe medisinsk galt med henne, og hun er verdens snilleste frøken. Ikke mataggressiv, og er ikke så frekk at hun snapper ting fra hendene våre. Men når hun blir alene, da er det intens jakt etter mat. Så etter hun rev ned grinden har vi hatt henne i bur når vi er borte, men dette er jo ikke noe vi ønsker, da ingen hunder bør være i bur så lenge. Om natten ligger hun rolig, det er kun når vi går ut ytterdøra. Har noen tips til hva vi kan gjøre? For å trene vekk det å like mat, det greier jeg ikke se på som noe enkelt.. Men om noen har noen effektive løsninger, vil vi gjerne høre :-)

Gi henne noe å gjøre når dere går, f.eks. frossent margbein, kong fylt med kjøtt (frossen) - matkuler i en halvlitersflaske osv. - sett opp grinna igjen og gi henne dette i gangen - da har hun litt å holde på med en stund og kanskje hun glemmer å raide kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...