Gå til innhold
Hundesonen.no

Program som viser bilder i RAW format til PC


Rocket
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg har hatt noe med PC å gjøre ift bilderedigering og bilder generelt så trenger tips til et gratis "bildevisnings" program som viser RAW format. Det som fulgte med Windowspakken funker tydeligvis ikke til RAW.
(Eller det står noe om at jeg må endre på en innstilling på kameraet eller noe for at de skal vise, men forstår meg ikke særlig på hva programmet mener. Er da Windows Media Center jeg har)

Så da trenger jeg tips, finner det et bildevisnings program til PC som viser RAW der ute? Som er gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Nikon, så kan du jo bruke ViewNX2, mulig det kan brukes for andre kameraer også.

Har nok ikke Nikon. Har Canon :)

Skal vel sikkert ha fått med et Canon program muligens når jeg tenker meg om, gå å lete litt i skapet kanskje. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror du kan bruke viewnx2 til canon og... veldig bra program iallefall :-)

ah takker!

Var DPP (Digital Photo Professional) som fulgte med Canonen min, kjenner jeg ikke er heeeelt fornøyd, men det viser i det minste RAW og kan redigere nevnte fil :P Dog finner jeg ikke utav om jeg kan legge på tekst på bildene mine via DPP. Noen som har anelse?

(Savner CS5 pakken nå ja.... Jaja får ønske meg en 1 års lisens til burdagen kanskje :P) Har jo forsåvidt Elements 7 liggende hos min mor, men spørs om det er lurt å sende det i posten ned til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall i Picasa. Når jeg har redigert bildet, velger jeg fil-lagre en kopi. Da får du en jpeg-fil, forskjellen fra Elements som jeg også bruker er at filene blir mye mindre, fra under 1000 Kb til rundt 1500 Kb.

Det er sikkert mulig å lagre filene som større jpeg-filer.

Når du har lagret kopi av den redigerte filen kan du tilbakestille originalfilen. Originalfilen ligger også som opprinnelig fil i Mine Bilder, der finner du også den redigerte lagrede filen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall i Picasa. Når jeg har redigert bildet, velger jeg fil-lagre en kopi. Da får du en jpeg-fil, forskjellen fra Elements som jeg også bruker er at filene blir mye mindre, fra under 1000 Kb til rundt 1500 Kb.

Det er sikkert mulig å lagre filene som større jpeg-filer.

Når du har lagret kopi av den redigerte filen kan du tilbakestille originalfilen. Originalfilen ligger også som opprinnelig fil i Mine Bilder, der finner du også den redigerte lagrede filen.

Takker. Kjenner jeg ikke er helt fornøyd med picasa, i hvert fall ikke når man ikke laster opp bildet på nettet og redigerer der. Føler også kvaliteten blir forringet, selv som jpg, kan ha noe med du sier at filene blir så små igjen.

Kjipt at det ikke går ann å legge på tekst i DPP.

Får gjøre det på den "avanserte måten" redigere i DPP og legge på tekst i picasa :P

EDIT: men det går jo selvfølgelig ikke... GRRR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Kjenner jeg ikke er helt fornøyd med picasa, i hvert fall ikke når man ikke laster opp bildet på nettet og redigerer der. Føler også kvaliteten blir forringet, selv som jpg, kan ha noe med du sier at filene blir så små igjen.

Kjipt at det ikke går ann å legge på tekst i DPP.

Får gjøre det på den "avanserte måten" redigere i DPP og legge på tekst i picasa :P

EDIT: men det går jo selvfølgelig ikke... GRRR...

Jo, det skal gå. Men du må lagre filen sånn at Picasa kan lese redigeringene fra dpp. Picasa kan ikke lese redigeringene i raw-fila. Bruk et annet format (tekst er vel til bilder som skal publiseres, og da lagrer du vel til jpg på et eller annet tidspunkt uansett). Eventuelt kan du bruke tiff hvis du ikke vil bruke jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skal gå. Men du må lagre filen sånn at Picasa kan lese redigeringene fra dpp. Picasa kan ikke lese redigeringene i raw-fila. Bruk et annet format (tekst er vel til bilder som skal publiseres, og da lagrer du vel til jpg på et eller annet tidspunkt uansett). Eventuelt kan du bruke tiff hvis du ikke vil bruke jpg.

Får ikke opp noen mulighet i å lagre det i noe annet enn RAW dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...