Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslomarka


Hermes
 Share

Recommended Posts

Husker ikke prisen, men du får turkart over Oslomarka i ulike varianter. En drøy hundrelapp? Og vel verdt det!

Når det gjelder turorientering så er det forskjellige for forskjellige deler av marka. Ola-dilten er i Østmarka, Lillo-dilten i Lillomarka (duh). De andre har jeg ikke oversikt over. :P

Takk :D

Nå har jeg trålet de samme turstiene i to år, på tide med en forandring!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Nå har jeg trålet de samme turstiene i to år, på tide med en forandring!

Anbefaler virkelig turorientering da altså. Jeg tror ikke jeg har gått samme tur to ganger hittil i år... (og mange fine nye turer!)

www.turorientering.no

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Nå har jeg trålet de samme turstiene i to år, på tide med en forandring!

Jeg har kjøpt Lill-o-Dilt-pakka i år, siden vi flyttet hit til Lillomarka. Har hittil funnet 4 poster og gått meg vill èn gang :) Det er morsomt med turorientering, altså, men livet har vært litt for opptatt med andre ting i sommer. Nå flytter Ia, varmen gir seg og jeg får all verdens tid til å tusle i skogen, sånn i helgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig turorientering da altså. Jeg tror ikke jeg har gått samme tur to ganger hittil i år... (og mange fine nye turer!)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42057060

Jeg ville bare ha turforslag, ikke ny hund... :sleep:

Jeg har kjøpt Lill-o-Dilt-pakka i år, siden vi flyttet hit til Lillomarka. Har hittil funnet 4 poster og gått meg vill èn gang :) Det er morsomt med turorientering, altså, men livet har vært litt for opptatt med andre ting i sommer. Nå flytter Ia, varmen gir seg og jeg får all verdens tid til å tusle i skogen, sånn i helgene :)

20% suksess er jo supert ;) Skal absolutt sjekke ut dette dilte-greiene, det virker morsomt! Jeg jobber turnus, og har massevis av fri i ukedagene, da er det gøy å ha noe "konkret" å finne på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha turforslag, ikke ny hund... :sleep:

20% suksess er jo supert ;) Skal absolutt sjekke ut dette dilte-greiene, det virker morsomt! Jeg jobber turnus, og har massevis av fri i ukedagene, da er det gøy å ha noe "konkret" å finne på :)

Uhm-- linken skulle være til turorientering.no! Oops!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på linken din Simira. Det er jo helt fantastiske valper. Sibirboxer er en så spesiell blanding at de ikke får sykdommene renrasete hunder får! Dessuten lærte jeg at boxeren er overfølsom :D Nyttig link!

Sorry OT, men den var herlig og skummel og folk er idioter!

Kjøpte forøvrig Lill-o-Dilt-pakka på bokhandelen på Grorud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
1 minutt siden, HeleneFS skrev:

Denne tråden er perfekt for en tur-entusiast som har lettere panikk for å flytte til asfaltbyen Oslo :lol:  

Duh, det er mye mer mark enn asfalt i Oslo altså! I dag skulle jeg ta en relativt kort tur med to poster, men rota oss bort litt, så tok bare en post. Gikk en slags sti hvor jeg tror det ikke er gått folk på mange år. Utrolig fint.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Duh, det er mye mer mark enn asfalt i Oslo altså! I dag skulle jeg ta en relativt kort tur med to poster, men rota oss bort litt, så tok bare en post. Gikk en slags sti hvor jeg tror det ikke er gått folk på mange år. Utrolig fint.

Jeg har leilighet 300 meter fra Karl Johan :lol: Så i mitt tilfelle er det veeeeldig mye asfalt. Var der for 2 uker siden og da fikk jeg helt abstinenser etter skog og mark, og pusterom!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, simira skrev:

Duh, det er mye mer mark enn asfalt i Oslo altså! I dag skulle jeg ta en relativt kort tur med to poster, men rota oss bort litt, så tok bare en post. Gikk en slags sti hvor jeg tror det ikke er gått folk på mange år. Utrolig fint.

Haha! ja, jeg tviler ikke! Jeg må bare finne de stedene, har vært her i knapt en uke nå :) Hittil syns jeg Sognsvann er fint, også har vi gått en del i Botanisk Hage og Tøyenparken :)

Men skikkelig gå-i-marka-tur, det er digg! Så fyr løs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HeleneFS skrev:

Jeg har leilighet 300 meter fra Karl Johan :lol: Så i mitt tilfelle er det veeeeldig mye asfalt. Var der for 2 uker siden og da fikk jeg helt abstinenser etter skog og mark, og pusterom!

Vel... 300 meter fra Karl Johann, da får vel alle en pustetrang etter litt skog og mark :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HeleneFS skrev:

Jeg har leilighet 300 meter fra Karl Johan :lol: Så i mitt tilfelle er det veeeeldig mye asfalt. Var der for 2 uker siden og da fikk jeg helt abstinenser etter skog og mark, og pusterom!

 

1 minutt siden, Trudis skrev:

Haha! ja, jeg tviler ikke! Jeg må bare finne de stedene, har vært her i knapt en uke nå :) Hittil syns jeg Sognsvann er fint, også har vi gått en del i Botanisk Hage og Tøyenparken :)

Men skikkelig gå-i-marka-tur, det er digg! Så fyr løs! 

Men greia er jo at det tar 15 minutter å komme ut i marka. Mine favorittutgangspunkter er Tonsen, Solemskogen, Ammerud (generelt Lillomarka) men det er jo mange busser, trikker og baner som tar dere til mange gode utgangspunkter. Bare å velge hvilken mark man vil gå i!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

 

Men greia er jo at det tar 15 minutter å komme ut i marka. Mine favorittutgangspunkter er Tonsen, Solemskogen, Ammerud (generelt Lillomarka) men det er jo mange busser, trikker og baner som tar dere til mange gode utgangspunkter. Bare å velge hvilken mark man vil gå i!

Hvordan kommer man seg til f.eks Tonsen? :)

Som sagt, svært ny i Oslo :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31-bussen går hvert 5. minutt fra Rådshusplassen eller Oslo S, Brugata, Carl Berner, Tonsen (og videre til Grorud). Fra Tonsenhagen kan man gå forbi skolen og rett inn i skogen. Rundt Årvollåsen er en av mine favorittrunder.

Man kan også ta bussen helt til Grorud. Da er det litt å gå opp til Steinbruvann, men veldig fint område det også.

Et av områdene jeg bruker absolutt mest er Linderudkollen og Solemskogen. Der går buss 56 fra Nydalen, så man må komme seg dit først.

Buss 54 til Kjelsås stopper på Brekkekrysset, der kan man gå innover i Maridalen mot Ullevålseter f.eks.

Andre steder er T-banen til Skullerud og gå rundt Nøklevann eller rundt i marka der, Frognerseteren og Sognsvann selvfølgelig, Ellingsrudåsen... Bane til Røa og buss til Sørkedalen... det er utallige muligheter egentlig.

Anbefaler å kjøpe turkart over Oslomarka, så får man oversikt over de forskjellige utfartsstedene. Og min favoritt såklart, en turorienteringsmappe til et av markaområdene.

UT.no har også gode turkart på nett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye tur fra Østmarksetra. Går man på sti er det ikke spesielt mye folk å møte på heller, som er fint for meg som er vant til Hedmarks dype skoger ;)

Liker denne turen godt: Østmarksetra - gå langs veien langs Nøklevann til Sarabråten - opp på sti til venstre opp til Hauktjern - fortsett til venstre inn til Kroktjern - til venstre ned Lutdalen og ut på veien nederst ved Nøklevann og opp til Østmarksetra igjen :) 6,5 km, ganske kupert terreng.

 

20160709_190553.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på hver av sidene av byen (Bogstad/Lambertseter (og Grønland)), og jeg liker alle områdene veldig godt. Oslo er jo omringet av skog, så uansett hvor man bor er det ikke så lenge man må gå/ta buss/t-bane for å komme til en fin skog :) 

Om du bor på Carl Berner så er det jo bare å ta bussen til Tonsenhagen å gå innover fra skolen. Skogen der er stor, og det finnes utallige små stier rundt om hvis du vil unngå de store turveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...