Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening/aktivisering av eldre hund


Kat
 Share

Recommended Posts

Jeg har en eldre hund(13 år gammel Gordon setter) som etter noen meget uheldige hendelser når jeg var bortreist endte opp med diare og en hund som ikke ville spise og dette resulterte da i at hun ble veldig tynn. Tok henne selvfølgelig til veterinær når jeg kom hjem for to uker siden, og nå er hun på god vei tilbake til normalen, heldigvis. :)

Det er selvfølgelig veldig bra at hun er bedre, men det gir meg også noen problemer, om man kan kalle det det. Hun er nemlig også blitt alt for sprek! De siste dagene har jeg vært ute med henne på 5 lange turer om dagen, og hun er ute på tur 4-6 timer hver dag. Nå som eksamensperioden kommer har jeg ikke tid til å løpe rundt i skogen med hunden hele dagen. Så jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg kan aktivisere henne så det ikke tar så lang tid? Jeg har hørt om mentaltrening, men aldri prøvd det noe særlig ut. Hva går det ut på? Hadde det vært noe jeg kunne prøvd ut med henne? Jeg har også tenkt på å sykle med henne, men jeg tror det vil gå for fort(hun kan gå lenge, men hun er ikke så veldig rask lenger).

Jeg tror at foret hun får nå kan være en årsak til at hun er så sprek, da hun får ekstra energirikt for fordi hun trenger å legge på seg. Men etter samtale med veterinær vil jeg fortsette på det foret litt til fordi hun fortsatt trenger noen ekstra kilo

Alle tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre hund(13 år gammel Gordon setter) som etter noen meget uheldige hendelser når jeg var bortreist endte opp med diare og en hund som ikke ville spise og dette resulterte da i at hun ble veldig tynn. Tok henne selvfølgelig til veterinær når jeg kom hjem for to uker siden, og nå er hun på god vei tilbake til normalen, heldigvis. :)

Det er selvfølgelig veldig bra at hun er bedre, men det gir meg også noen problemer, om man kan kalle det det. Hun er nemlig også blitt alt for sprek! De siste dagene har jeg vært ute med henne på 5 lange turer om dagen, og hun er ute på tur 4-6 timer hver dag. Nå som eksamensperioden kommer har jeg ikke tid til å løpe rundt i skogen med hunden hele dagen. Så jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg kan aktivisere henne så det ikke tar så lang tid? Jeg har hørt om mentaltrening, men aldri prøvd det noe særlig ut. Hva går det ut på? Hadde det vært noe jeg kunne prøvd ut med henne? Jeg har også tenkt på å sykle med henne, men jeg tror det vil gå for fort(hun kan gå lenge, men hun er ikke så veldig rask lenger).

Jeg tror at foret hun får nå kan være en årsak til at hun er så sprek, da hun får ekstra energirikt for fordi hun trenger å legge på seg. Men etter samtale med veterinær vil jeg fortsette på det foret litt til fordi hun fortsatt trenger noen ekstra kilo

Alle tips mottas med stor takk!

Sykle går jo i det tempoet du bestemmer, du trenger jo ikke legge ut på tur i full fart. :) Nå er hun jo gammel så kanskje ikke de helt store belastningene er og anbefale, men trekk av lett kjetting, skal jo ikke så mye vekt til før det begynner og dra litt ekstra energi, lett kløv. Enkel hjernetrim er feks og strø maten utover plena så hun må søke den opp selv, da har hun aktivisering i 20-30 min uten at det krever noe av deg og hun får brukt nesa og hjernen litt. Det kan du jo godt gjøre både med frokost og kveldsmaten, og med godbiter. Triksetrening er fin aktivitet som kan gjøres inne også, og får dem til og tenke litt. Viss hun har en leke hun er glad i, så kan du jo legge inn søksøvelser når du er ute i skogen. Hold henne i halsbåndet/komander bli kast leken inn i skogen og slipp henne/komander søk/fri. Da får du jo inn litt mentaltrening i løpet av turen. Til sommeren nå så kan jo svømming være fint og variere med innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nese og hodearbeid er gull! Kast noen godbiter på stuegulvet, eller ute i hagen, og la henne jobbe selv for å finne dem, unngå å involvere deg (bare for å få best uttelling på deler av hodebryet og nesearbeidet)
Ellers, turer i bøtter og spann trenger ikke være løsningen spesielt for disse fuglehundene som jo er evighetsmaskiner (:P) , og de trenger ofte litt mer utfordring i forhold til det jeg nevnte over med nese og hodearbeid :)

Ellers, innlæring av et triks eller tre er jo moro! Jeg har en sånn halvgammel hund som jeg driver innlæring på mye ulikt, og han blir fort sliten av sånt.
Kontakttrening, være rolig på steder med middels eller høy aktivitet er også flott. Endre turmiljø, jobbe med å gå på ulike underlag for å stimulere balanse.

Mange tiltak kan settes inn, og jeg ser absolutt problemstillinga di ;) Masse lykke til! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Sykle går jo i det tempoet du bestemmer, du trenger jo ikke legge ut på tur i full fart. :) Nå er hun jo gammel så kanskje ikke de helt store belastningene er og anbefale, men trekk av lett kjetting, skal jo ikke så mye vekt til før det begynner og dra litt ekstra energi, lett kløv. Enkel hjernetrim er feks og strø maten utover plena så hun må søke den opp selv, da har hun aktivisering i 20-30 min uten at det krever noe av deg og hun får brukt nesa og hjernen litt. Det kan du jo godt gjøre både med frokost og kveldsmaten, og med godbiter. Triksetrening er fin aktivitet som kan gjøres inne også, og får dem til og tenke litt. Viss hun har en leke hun er glad i, så kan du jo legge inn søksøvelser når du er ute i skogen. Hold henne i halsbåndet/komander bli kast leken inn i skogen og slipp henne/komander søk/fri. Da får du jo inn litt mentaltrening i løpet av turen. Til sommeren nå så kan jo svømming være fint og variere med innimellom.

Trekk av kjetting, kan man bruke vanlig sele til det? Og noe vanlig kjettingsaker fra boden? Jeg får lese meg litt opp på det, hadde sikkert ikke vært dumt. Det med godbiter/mat i hagen var en god ide, jeg måtte løpe ut og prøve og nå surrer hun rundt med nesa i gresset. Genialt! Har prøvd litt triksetrening i går og i dag, det synes hun er morsomt men hun kan ikke så veldig mye.

Noen som har forslag til triks jeg kan lære henne? Foreløpig kan hun sitt, ligg og gi lapp :ahappy: Søkesekvens i skogen kan jeg tenke på, hun er egentlig veldig uinteressert i leker, kanskje jeg kan prøve med noe godt å spise i stedet...

hun er ikke så glad i å svømme, men det er kanskje litt trening i vassing også? Jeg kan ta henne med på treningstur i vannkanten, det har jeg faktisk aldri tenkt på før engang!

Nese og hodearbeid er gull! Kast noen godbiter på stuegulvet, eller ute i hagen, og la henne jobbe selv for å finne dem, unngå å involvere deg (bare for å få best uttelling på deler av hodebryet og nesearbeidet)
Ellers, turer i bøtter og spann trenger ikke være løsningen spesielt for disse fuglehundene som jo er evighetsmaskiner ( :P) , og de trenger ofte litt mer utfordring i forhold til det jeg nevnte over med nese og hodearbeid :)

Ellers, innlæring av et triks eller tre er jo moro! Jeg har en sånn halvgammel hund som jeg driver innlæring på mye ulikt, og han blir fort sliten av sånt.
Kontakttrening, være rolig på steder med middels eller høy aktivitet er også flott. Endre turmiljø, jobbe med å gå på ulike underlag for å stimulere balanse.

Mange tiltak kan settes inn, og jeg ser absolutt problemstillinga di ;) Masse lykke til! :D

Som nevnt, godbiter utover hagen holder henne i alle fall opptatt for øyeblikket! Så det skal jeg fortsette med :D De siste årene synes jeg det har holdt å bare ta henne med på noen timers tur om dagen og så har hun vært glad og fornøyd, men hun har visst fått det for seg at hun skal være veldig sprek på sine eldre dager. Greit det, så får jeg lært mer om mentaltrening/hodetrening :ahappy:

Hun har egentlig veldig god kontakt, og hun er rolig overalt(bortsett fra på tog og buss, det ser jeg på som en tapt sak). Så folkemengder og mye aktivitet rundt henne er vanligvis ikke noe problem.

Forandre underlag var lurt, det skal vi teste ut!

Takk for svarene! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele eller weightpull/pinnesele til kjetting trekk. Og kjetting er kjetting, så har du noe i boden så bare fest det sammen litt (så hun slipper og trekke en 5 meter lang kjetting etter seg) og bruk bånd med strikk i så hun slipper harde rykk :)

Ang triks så kan du søke på youtube, ligger en del videoer av hvordan man går frem for og lære inn forskjellige triks og der kan man jo få inspirasjon til nye triks :)

Søk er jo søk, du kan jo like gjerne gå og legge fra deg en skål med godbiter i som hun må finne spor kan du jo også prøve og lære inn. :)

Får du henne til og løpe eller gå i vannet så er det også god trening ja, hun får jo motstand i vannet og må løfte mer på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, godbiter utover hagen holder henne i alle fall opptatt for øyeblikket! Så det skal jeg fortsette med :D De siste årene synes jeg det har holdt å bare ta henne med på noen timers tur om dagen og så har hun vært glad og fornøyd, men hun har visst fått det for seg at hun skal være veldig sprek på sine eldre dager. Greit det, så får jeg lært mer om mentaltrening/hodetrening :ahappy:

Hun har egentlig veldig god kontakt, og hun er rolig overalt(bortsett fra på tog og buss, det ser jeg på som en tapt sak). Så folkemengder og mye aktivitet rundt henne er vanligvis ikke noe problem.

Forandre underlag var lurt, det skal vi teste ut!

Takk for svarene! :D

Herlig! Ja, er nok en god ide å se på buss og tog som en tapt sak, siden hun er en eldre dame kan hun jo få gjøre morsomme ting istedet! ;)

Håper du finner på masse gøy med pelsen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en weight pull sele til kjetting eventuelt en kombitrekk sele med feste på hver side. Så kan du lage et drag å feste på hver side av selen og da i kjettingen. Bruker du vanlig nome kan du få feil belasting siden du skal trekke noe som ligger på bakken. Du kan også trekke dekk, noe jeg får trekker selv over kjetting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er logikken i å gi hunden høyenergifor for å få den opp i vekt og så gi den ekstremt med aktivitet fordi den blir hyper av høyenergiforet? Forsåvidt positivt siden det holder han i aktivitet og bygger muskler og kondisjon, men jo mer aktivitet han får, jo mer energi bruker han, så da legger han ikke noe mer på seg av at han får høyenergitørrfor. Men han får jo mer muskler da. Og det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...