Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap


Recommended Posts

Varga har jo fått innbilt svangerskap nå og har tatt helt av her. Hun piper konstant løper rundt i stua og i dag har hun spist opp dyna mi. I tillegg var hun hyperstressa, ser for meg det er slik det er og komme hjem til hund med sep angst. Hun har aldrig rørt noe før. Nå er hun litt roligere, men ligger og piper konstant, og er urolig.

Hvor vanlig er slikt, hvor lenge varer det, finnes det noe som kan dempe symptomer? Jeg skal til dyrlegen nå, kjenner jeg er litt redd for at det er noe galt pga oppførselen hennes..

Hva tenker dere som har erfaringer med innbilt tispe?

Bilde av den søte lille familien :P To ikea rotter og et uåpnet fleecepledd.

post-5975-0-84585100-1366725036_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ei tispe som blir innbilt Pipedyr og alt som kunne brukes som bebiser ble fjernet, og vi forsøkte denne gangen Galastop. Sist løpetid ble hun helt apatisk, ville ikke noen ting- ikke mat og ikke tur engang...

Nå har hun gått på det i 6 dager, og matlysten er tilbake, hun fungerte veldig greit på runderings kurset i helgen, men hun virker fortsatt ganske rolig inne til å være henne. Så er bittelitt usikker på hvor godt det virker... Men krysser fingrene for at hun fortsatt virker på treninger :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamastop har ikke fungert for oss, men vanligvis så går dette over av seg selv. Hun blir tydeligvis deprimert, så det er viktig at derecajtiviserer henne ekstra mye i denne perioden. Vi blevanbefalt å ikje la henne samle ting som hun later som er hvalper og de skal ikke få grave etc. Galastop er verdt et forsøk:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at galastop kun er til hjelp om tispa virkelig produserer melk. Mi er plaget på samme måte som de, men jeg har ikke sett at hun produserer melk.

563589_10151354183362105_54954893_n.jpg

Jeg tror jeg kommer til å få henne sterilisert, det er bare så sabla dyrt.

Gamla mi fikk galastop flere ganger, ingen av de gangene produserte hun melk..

Men det jeg vet er at det er forskjell på antall dager og hvor stor dose de får.. Når frøkna mi hadde det heftigst, fikk hun en stor dose, men en gang senere fikk hun en mindre dose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hun har melk også, men det er jo ikke et problem egentlig. har vært til vet og tatt full sjekk, mtp oppførselen hennes i sted så måtte jeg inn og sjekke at det ikke var noe annet galt med det samme. Vi har fått galastop, og ifølge vet så fungerte det bra på mange, gjerne bare etter et par dager, men ikke på alle. Vi har også fått beroliggende som jeg kan gi når jeg skal på jobb og hun må være hjemme. Håper det hjelper, for slik hun var i dag vil jeg ikke komme hjem til flere ganger. Stakkar. Bamser osv er fjernet og hun får ikke lov og grave, men hun graver mye når hun er alene da. Og vi er mye ute, så håper det går seg til nå, viss dette blir en vane og galastop ikke hjelper må hun kastreres. :(

KristinR, har hun hatt valper? Viss ikke ser det ut som det er litt veskeproduksjon på gang hos hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdshunden min er også plaget med innbildt, veterinæren sa det ikke er noen god løsning å klusse med hormonene (Galastop) ved hver løpetid og anbefalte sterilisering. Sist gang lot jeg naturen gå sin gang, det tok veldig lang tid, så heller mot kastrering her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdshunden min er også plaget med innbildt, veterinæren sa det ikke er noen god løsning å klusse med hormonene (Galastop) ved hver løpetid og anbefalte sterilisering. Sist gang lot jeg naturen gå sin gang, det tok veldig lang tid, så heller mot kastrering her.

Vis galastop fungerer så bruker jeg heller det 5 dager, to-tre ganger i året enn og kastrere. Hvorfor var det ikke bra og bruke det? Jeg trenger en begrunnelse for og bestemme meg for om jeg er enig eller uenig i slike utsagn.

Varga har også vært veldig varierende i reaksjon på løpetid så jeg må se ann litt også, for alt jeg vet så er ikke dette et problem lenger neste gang, men kastrering er ikke førstevalget vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis galastop fungerer så bruker jeg heller det 5 dager, to-tre ganger i året enn og kastrere. Hvorfor var det ikke bra og bruke det? Jeg trenger en begrunnelse for og bestemme meg for om jeg er enig eller uenig i slike utsagn.

Varga har også vært veldig varierende i reaksjon på løpetid så jeg må se ann litt også, for alt jeg vet så er ikke dette et problem lenger neste gang, men kastrering er ikke førstevalget vertfall.

Hun sa at selv om man bruker det i noen dager, så klusser den med hormonene i lang tid, hun snakket om måneder. Derfor ble jeg skremt, og brukte det ikke på siste løpetid og kommer heller ikke til å gi Galastop igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte stoppe løpetiden til Amiga med det pga komplikasjoner, så kastrerte vi henne etterpå da hun fikk livmorbetennelse. Hun ble helt depressiv etter galastop en. Men det kan jo ha vært med alt annet hun ble forstyrret og rar over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa at selv om man bruker det i noen dager, så klusser den med hormonene i lang tid, hun snakket om måneder. Derfor ble jeg skremt, og brukte det ikke på siste løpetid og kommer heller ikke til å gi Galastop igjen.

Ja, det er jo ikke så rart det, iom at det er et preparat som skal motvirke innbilt svangerskap. Men spm mitt er hvordan påvirker det? Er det fare for fysiske eller psykiske problemer?(økt kreftfare/depresjoner etc.) eller er det bare at det generellt påvirker hormonene?

Vi måtte stoppe løpetiden til Amiga med det pga komplikasjoner, så kastrerte vi henne etterpå da hun fikk livmorbetennelse. Hun ble helt depressiv etter galastop en. Men det kan jo ha vært med alt annet hun ble forstyrret og rar over der.

Ja, det er ikke noe bra, blir det slik så går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra MedicalAnimal.com: Cabergoline is an ergoline derivative with a potent, selective and long-lasting inhibitory effect on prolactin secretion. Prolactin is the key hormone for lactogenesis and for the initiation and maintenance of lactation after parturition. Furthermore the aetiology of false pregnancy is currently thought to be mediated by rising prolactin levels stimulated by falling progesterone levels during the course of metoestrus. Treatment of false pregnancy in bitches Inhibition of prolactin secretion by cabergoline results in a rapid resolution of the signs of false pregnancy, including lactation and behavioural changes. Suppression of lactation in bitches Suppression of lactation in the bitch may be required under certain clinical circumstances (for example following removal of puppies soon after birth, or following early weaning). Inhibition of prolactin secretion by Galastop® results in a rapid cessation of lactation and a reduction in the size of the mammary glands. Denne teksten oversett jeg ikke... Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe hadde også innbilt løpetid noen ganger. Hun tok aldri til seg kosedyr eller annet som valper. Det eneste symptomet var at hun bodde under sofaen (hennes valpehule) noen dager om gangen. Hun ble gjerne med på tur, men løp rett under sofaen når turen var ferdig.

Etter noen dager kom hun frem igjen og var ferdig - fordelen med fantasivalper er at de vokser opp temmelig fort. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hun har melk også, men det er jo ikke et problem egentlig. har vært til vet og tatt full sjekk, mtp oppførselen hennes i sted så måtte jeg inn og sjekke at det ikke var noe annet galt med det samme. Vi har fått galastop, og ifølge vet så fungerte det bra på mange, gjerne bare etter et par dager, men ikke på alle. Vi har også fått beroliggende som jeg kan gi når jeg skal på jobb og hun må være hjemme. Håper det hjelper, for slik hun var i dag vil jeg ikke komme hjem til flere ganger. Stakkar. Bamser osv er fjernet og hun får ikke lov og grave, men hun graver mye når hun er alene da. Og vi er mye ute, så håper det går seg til nå, viss dette blir en vane og galastop ikke hjelper må hun kastreres. :(

KristinR, har hun hatt valper? Viss ikke ser det ut som det er litt veskeproduksjon på gang hos hunden din.

Nei hun har ikke hatt valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe hadde også innbilt løpetid noen ganger. Hun tok aldri til seg kosedyr eller annet som valper. Det eneste symptomet var at hun bodde under sofaen (hennes valpehule) noen dager om gangen. Hun ble gjerne med på tur, men løp rett under sofaen når turen var ferdig. Etter noen dager kom hun frem igjen og var ferdig - fordelen med fantasivalper er at de vokser opp temmelig fort. :P
Huff, men det låt litt komisk... Gidt at det er forbigående:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som ble et mareritt under innbilt.

Første gangen gjorde vi ingen andre tiltak enn å rydde vekk leker osv.

Andre gangen fikk hun galastop, og hun ble kastrert en stund etter.

Her snakker vi aggressiv atferd, så det var uaktuelt å la henne få ha flere løp.

Hun ble så hormonell at det ikke var moro å ha henne i hus.

Etter kastreringa hadde hun en kort periode der hun endret seg andre veien.

Ble usikker og redd i situasjoner hun ikke hadde reagert før.

Da denne perioden var over, så ble hun helt normal og fin igjen.

Mye jevnere i humøret, og lettere å jobbe med.

Min andre kastrerte tispe gikk ut i løp bare en måned etter forrige avsluttet løp (begynte løpet dagen etter at vi mistet hunden over).

Så ble hun tydelig innbilt (for første gang), og fikk livmorbetennelse.

Jeg spurte om løpet hennes kunne ha sammenheng med tapet av den andre hunden, men vet'n mente at det ikke var sannsynlig.

Denne hunden har hatt regelmessige, og greie løp, uten tegn på innbilt eller atferdsendringer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kom over denne tråden og håper noen kan gi meg svar. Jeg har lest andre steder at galastop kun stopper melkeproduksjon, ikke stopper innbildt oppførsel. Men er dette forskjellig fra hund til hund? Noma fikk nettopp dose nr 2, hun skal kastreres om to uker og må få melkenivået ned. I dag har hun startet å grave... Kan jeg håpe på at gravinga allerede vil være borte etter et par dager? Hun skulle ha galastop i 6 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...